Onko kellekään käynyt niin,että joku toinen pankki ei myönnä lainaa,mutta toinen onkin sit myöntänyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Khyllä,mut kahen vuoden päästä mä oon jo työelämässä :)

Tai mieskin poissa työelämästä... Eletään lamaa, ja pankeille on annettu ohjeeksi kiristää lainahanoja.

Niin,sitähän ei voi koskaan tietää. Niinhän voi käydä kenelle vaan. Sit ei pitäisi varmaan myöntää kellekään sitä lainaa,kun voi olla työtön muutaman vuoden päästä ;)

no iso peesi. joittekin täytyy aina vaan maalailla piruja seinälle tästä lainan ottamisesta vaikka olisi ihan realistiset suunnitelmat. Ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu mutta ei sen takia voi jättää elämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Yleensä kilpailutetaan se mistä pankista saadaa halvimmalla lainaa eikä sitä mikä pankki suostuu antamaan lainaa.

No mitä se meitä hyödyttää jos op:sta saa edullisimman lainan mut meille ei sitä myönnetä? :D

Eikö itseäsi yhtään huoleta se, että joku pankki ei myönnä teille lainaa?
Onko se mielestäsi merkki teidän maksukykynne hyvyydestä vai huonoudesta?

Noh,me maksetaan tällä hetkellä vuokraa enemmän kuin mitä lainanlyhennys ja yhtiövastike yhteensä tekisivät per kuukausi että..niih. Voihan se olla että pankin mielestä tulot eivät riitä,mutta tosiaan raha-asiat on hyvin hoidettu tähänkin asti ja asumiskustannukset pienenisivät oman asunnon myötä.

Korkojen suunta on vain ylöspäin. 2v päästä se lyhennys+korko voi olla 200-500? enemmän. Pankin on otettva sekin huomioon ja teidän myös.

Mikäs ekonomisti sä oikein muka olet! Korkoihin ei ole lähiaikoina odotettavissa mitään voimakasta nousupiikkiä. Ekp tuskin lähtee nostamaan ohjauskorkoaan tässä taloustilanteessa.

Niin? Eli tuskin ne sit miettii sitäkään että mies voi jostain syystä olla työtön joskus tulevaisuudessa? Mut kyllä mä luulen että se jotenkin vaikuttaa,että mulla on opinnot loppusuoralla ja lähes varma työllistyminen :)

Okei, sovitaan näin. Pankissa ne ovat sitä mieltä, että teidän työllisyys on tosi hyvällä mallilla. Nyt pitäisi saada ne enää antamaan teille lainaa.

Mulle ei Tapiola-pankki myöntäny lainaa, vaikka itse pyysivät keskustelemaan myös raha-asioista. Vakuutukset ovat jo siellä. Nordealle olen lainaa lyhentänyt jo varmaan 7 vuotta ilman ongelmia, mut Tapiolalle en sit kelvannu.

no iso peesi. joittekin täytyy aina vaan maalailla piruja seinälle tästä lainan ottamisesta vaikka olisi ihan realistiset suunnitelmat. Ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu mutta ei sen takia voi jättää elämättä.

Tämä palsta taitaa olla ainoa paikka maailmassa, missä "realistisilla suunnitelmilla" ei saa pankkilainaa. Kaikki mun tuttuni joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat kilpailuttaneet isoimmat pankit läpi (paitsi ne, joilla on tuttuja jossakin tietyssä pankissa ja sitä kautta paremmat lainaehdot).

Itse oikeasti miettisin tosissani, missä vika, jos mikä tahansa pankki kieltäytyisi lainaamasta pyytämääni summaa. Enkä kävelisi seuraavaan pankkiin ennen kuin saisin käsityksen syystä.

Niin? Eli tuskin ne sit miettii sitäkään että mies voi jostain syystä olla työtön joskus tulevaisuudessa? Mut kyllä mä luulen että se jotenkin vaikuttaa,että mulla on opinnot loppusuoralla ja lähes varma työllistyminen :)

Okei, sovitaan näin. Pankissa ne ovat sitä mieltä, että teidän työllisyys on tosi hyvällä mallilla. Nyt pitäisi saada ne enää antamaan teille lainaa.

No mikä sun mielestä meidän työtilanteessa on sit vialla,jos miehellä on vakituinen työpaikka ja mä valmistumassa alalle jossa työntekijöistä on huutava pula?

No mikä sun mielestä meidän työtilanteessa on sit vialla,jos miehellä on vakituinen työpaikka ja mä valmistumassa alalle jossa työntekijöistä on huutava pula?

Vaikea ottaa kantaa tuntemattoman ihmisen työtilanteeseen muuten kuin toteamalla, sen minkä tuolla edellä jo totesinkin: pankki ei voi laskea sellaisen työpaikan varaan, jota ei vielä ole.

Ihanko oikeasti sinulla ei ole minkäänlaista aavistusta, miksi ette lainaa saaneet? Ei käynyt mielessä kysyä?

Mulla on yksi tuttavaperhe, joka ei saanut haluamaansa lainasummaa kuin yhdestä pankista - josta sen myös sitten ottivatkin. Ovat kyllä pärjänneet lainansa kanssa ihan ok, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, elävät jatkuvasti kädestä-suuhun ja yllättävät kodinkoneiden hajoamiset yms. aiheuttavatkin sitten ylimääräistä päänvaivaa talouskirjanpidossa.

Sivusta seuranneena voin vain todeta, että itse olisin tyytynyt pienempään lainaan jotta voisi elääkin.

Mulla on yksi tuttavaperhe, joka ei saanut haluamaansa lainasummaa kuin yhdestä pankista - josta sen myös sitten ottivatkin. Ovat kyllä pärjänneet lainansa kanssa ihan ok, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, elävät jatkuvasti kädestä-suuhun ja yllättävät kodinkoneiden hajoamiset yms. aiheuttavatkin sitten ylimääräistä päänvaivaa talouskirjanpidossa.

Sivusta seuranneena voin vain todeta, että itse olisin tyytynyt pienempään lainaan jotta voisi elääkin.

Ja piti vielä lisätä, että hekin vetosivat lainanhaussa siihen, että valmistumisen jälkeen toinenkin heistä alkaa tienata kunnolla. Noh, töitä on onneksi riittänyt mutta ei niin hyvällä palkalla kuin he laskeskelivat.

Vaikea ottaa kantaa tuntemattoman ihmisen työtilanteeseen muuten kuin toteamalla, sen minkä tuolla edellä jo totesinkin: pankki ei voi laskea sellaisen työpaikan varaan, jota ei vielä ole.

Ihanko oikeasti sinulla ei ole minkäänlaista aavistusta, miksi ette lainaa saaneet? Ei käynyt mielessä kysyä?

Heidän laskurinsa mukaan yksistään miehen tulot eivät riitä. Maksamme tällä hetkellä vuokraa 700e/kk plus sähkölämmitys ja vesi kulutuksen mukaan. Omistusasunnossa lainanlyhennys ja vastike yhdessä tekisivät 500e kuukaudessa ja asunnossa on kaukolämpö. Mutta koska osuuspankin laskuri sanoi muuta,emme siis pärjäisi heidän mielestään taloudellisesti lainan kanssa. ei tietenkään pankki voi laskea sen varaan,että työllistyn lähitulevaisuudessa,kun työpaikkaa ei vielä ole. Mutta kai se voi asiaan VAIKUTTAA,että alani työllisyystilanne on hyvä ja opinnot loppusuoralla? Ensin sä sanot että pankkeja arveluttaa lama-aikana työllisyys ja että mieheni voi olla työtön muutaman vuoden kuluttua ja sit heti perään että pankki katsoo tän hetkistä tulotasoa eikä parin vuoden päähän. Siis what?

Ja piti vielä lisätä, että hekin vetosivat lainanhaussa siihen, että valmistumisen jälkeen toinenkin heistä alkaa tienata kunnolla. Noh, töitä on onneksi riittänyt mutta ei niin hyvällä palkalla kuin he laskeskelivat.

Noh,kuten jo tossa mainitsinkin,niin asumiskustannukset laskisivat tässä tapauksessa aika huomattavasti verrattuna vuokralla asumiseen. Plus että tässä on kyse 70 000:sta eurosta,ei mistään neljännesmiljoonan omakotitalounelmasta :)

Heidän laskurinsa mukaan yksistään miehen tulot eivät riitä. Maksamme tällä hetkellä vuokraa 700e/kk plus sähkölämmitys ja vesi kulutuksen mukaan. Omistusasunnossa lainanlyhennys ja vastike yhdessä tekisivät 500e kuukaudessa ja asunnossa on kaukolämpö. Mutta koska osuuspankin laskuri sanoi muuta,emme siis pärjäisi heidän mielestään taloudellisesti lainan kanssa. ei tietenkään pankki voi laskea sen varaan,että työllistyn lähitulevaisuudessa,kun työpaikkaa ei vielä ole. Mutta kai se voi asiaan VAIKUTTAA,että alani työllisyystilanne on hyvä ja opinnot loppusuoralla? Ensin sä sanot että pankkeja arveluttaa lama-aikana työllisyys ja että mieheni voi olla työtön muutaman vuoden kuluttua ja sit heti perään että pankki katsoo tän hetkistä tulotasoa eikä parin vuoden päähän. Siis what?

Eivät kai nuo asiat sulje pois toisiaan. Pankit tarkastelevat riskejä. Ja jonkinmoinen riski teidän tilanteenne kaikesta päätellen on, jos ette lainaa saa. Tietysti voitte odotella ja säästää pari vuotta, ja sitten kun se varma työpaikka on plakkarissa, palaatte asiaan.

Mietin, että voisiko yhtenä syynä olla tuo lyhennyksenne pienuus. Jos lainanhoito ja vastike ovat yhdessä 500 euroa kuukaudessa, laina ei kauhean paljon lyhene. Edes tämänhetkisillä koroilla.

On joo, kaikki muut pankit ei suostunut missään nimessä antamaan, mä olin minimiäippärahalla ja mies opiskelija jolla osa-aikatyö... yksin paikallinen pankki myönsi lopulta, lainalupausta ei saatu, sopivan talon löydettyämme sit tekivät lopullisen päätöksen... Nyt 3-vuotta myöhemmin myytiin eka talo ja nyt kun molemmilla työt niin kaikista saatiin, enemmänkin oli kyse siitä että mistä saatiin parhaat ehdot.

Sampo ei myöntänyt ollenkaan. Nordea olis myöntänyt, jos osassa lainassa olisi ollut takaajat. Paikallisosuuspankki myönsi niin, että asunto itsessään riitti takaukseen. Ja sieltä sai vielä parhaimmilla lainaehdoilla.
Ja kyse oli n. 52 000 euron lainasta ja toinen meistä opiskeli vielä muutaman vuoden ja toisella oli vakipaikka sosiaalialalla (palkka ei siis päätä huimaa). Ihan hvyin on pärjätty, eikä oo ollut edes tiukkaa ja lainaa on saatu hyvin maksettua pois.

Op:sta onkin varmasti vaikeinta saada lainaa, mutta toisaalta minun mielestä OP onkin ainut joka pelaa varman päälle. Tästä on siis hyötyä asiakkaillekin; ei kaikki tajua miten tiukille ovat itseään laittamassa seuraavaksi 20-25 vuodeksi!

Mutta, koska OP:t ovat itsenäisiä, niin voi olla että toinen OP ei myönnä lainaa mutta toinen myöntääkin. Näin on parille tuttavapariskunnalle käynyt. Suuren kaupungin OP:t ovat olleet nihkeämpiä, mutta sitten ovatkin käyneet vanhan kotikylän OP:ssa lainajuttusilla ja sieltä ovat mielellään lainan antaneet. Toki siinä voi vaikuttaa sekin että on tuttuja ihmisiä, tietävät pidemmältä ajalta asiakkaan pankkiasiat ym.

Tämä palsta taitaa olla ainoa paikka maailmassa, missä "realistisilla suunnitelmilla" ei saa pankkilainaa. Kaikki mun tuttuni joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat kilpailuttaneet isoimmat pankit läpi (paitsi ne, joilla on tuttuja jossakin tietyssä pankissa ja sitä kautta paremmat lainaehdot).

Itse oikeasti miettisin tosissani, missä vika, jos mikä tahansa pankki kieltäytyisi lainaamasta pyytämääni summaa. Enkä kävelisi seuraavaan pankkiin ennen kuin saisin käsityksen syystä.

ISO PEESI! Yleensä pankit tyrkyttää sitä lainaa, mutta jos kieltäytyis kokonaan antamasta, niin miettisin kyllä vakavasti, että ehkä se oma suunnitelma ei ole ihan realistinen.
90-luvun lamasta ei olla opittu mitään. Asuntojen hinnat on pilvissä ja lainat montussa. Kun kohta tilanne on päin vastoin, niin ongelmia on aika monella.

Eivät kai nuo asiat sulje pois toisiaan. Pankit tarkastelevat riskejä. Ja jonkinmoinen riski teidän tilanteenne kaikesta päätellen on, jos ette lainaa saa. Tietysti voitte odotella ja säästää pari vuotta, ja sitten kun se varma työpaikka on plakkarissa, palaatte asiaan.

Mietin, että voisiko yhtenä syynä olla tuo lyhennyksenne pienuus. Jos lainanhoito ja vastike ovat yhdessä 500 euroa kuukaudessa, laina ei kauhean paljon lyhene. Edes tämänhetkisillä koroilla.

Totta,mutta eikö se riski sitten ole sama kaikilla vakituisessa työssä olevilla? Lähinnä mua mietitytti tätä aloitusta tehdessä se,että moni on täällä kertonut saaneensa lainaa ihan järkkyjä summia samanlaisessa elämäntilanteessa kuin me,että onko se tosiaan noin pankki- tai paikkakuntakohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Sitä voi sitten miettiä onko laina määrä vähän liian suuri jos joku pankki ei myönnä...

Mä nyt vähän toistan itseäni,mutta lainan määrä on 70 000 euroa ja nykyiset asumiskulumme satoja euroja suuremmat kuin omistusasunnossa olisi.

Yhteistyössä