Onko kaksi vuotias kuiva

  • Viestiketjun aloittaja Muurahainen
  • Ensimmäinen viesti
Ei ollut kuiva 2-vuotiaana. Kumpikaan. Vanhin oppi yökuivaksi noin 2,5 vuotiaana ja nyt kun nuorin on 3, hän alkaa olla melkein yökuiva. Pidän vaippaa vielä yöllä, koska vahinkoja sattuu ehkä kerran kahdessa viikossa ja en tykkää lakanapyykistä =) Normaalia sanoivat neuvolassa, mutta suosittelivat vaipattomuutta ja lakanapyykkiä. Yksilöllisesti siis.
 
Meillä on opittu n.2v kuiviks esikoinen ja keskimmäinen. Jostain syystä ollaan säästytty kokonaan yövahingoilta. Keskimmäinen on nyt 2.5v ja päivisin saattaa silloin tällöin lirahtaa kesken leikkien. Eli edelleen pitää muistuttaa et tarttisko käydä vessassa, ei täysin osaa vielä itse sinne suunnata varsinkin jos keskittyy kovasti johnkin leikkiin.
 
Sussoo
Meillä kolmevuotias, joka oppi päiväkuivaksi noin kaksi vuotiaana. Ja nyt ollut yökuivana peräti pari viikkoa. Vaippaa ei ole ollut ainakaan kuukauteen ja lakanapyykkiä on pitänyt pestä.
 
Jäärä
Kolmen vuoden kieppeissä ovat olleet kuivia. Ei tuo juuri kaksi täyttänyt vielä kuiva ole, useinmiten vääntää pissat pottaan, kun sinne istuttaa, mutta vaipoissa kuljetaan. Jos ensi kesään mennessä kuivaksi oppii, niin ihan tyytyväinen olen.
 
Harjoittelu aloitettiin noin 2-v synttäreiden aikoihin ja nyt 2 v 5 kk iässä tyttö ei enää pääsääntöisesti käytä vaippaa päiväsaikaan. Aamupäivät menee yleensä hienosti, osaa jopa mennä itse potalle kun pissahätä tulee. Aika paljon saa kyllä muistuttaakin, että onko sulla hätä, mene potalle. Iltamassa tulee vielä vahinkoja päivittäin, mutta niiden takia enää en viitsi vaippaa laittaa. Kylään ja pidemmille reissuille ulkoillessa laitan vaipan ja usein siellä pissat onkin eli ei mene/pyydä pissalle vaikka kysyisinkin, että onko hätä. Ja jostain syystä tämä meidän tyttö juoksee piiloon kakkaamaan ja kakkaa siis housuun.

Yövaippa on pääsääntöisesti pysynyt kuivana jo noin 2-3 kk, mutta edelleen se on käytössä, sillä se on märkä ehkä noin yhtenä aamuna neljästä. Ajattelin, että kunhan alkaa selkeästi olla suurin osa aamuista vaippa kuiva eli ehkä noin 5 aamua putkeen, niin sitten kokeillaan ilman vaippaa nukkumista.
 
Meidän molemmat pojat on olleet kuivia noin 2,5 vuoden iässä. Tämä kakkonen ei ois kuitenkaan millään halunnut nukkumaan ilman vaippaa vaikka ei sitä enää tarvinnutkaan. Ratkaisu oli se, että hän nukkuu nyt ilman rihman kiertämääkään ja isoveljen kans pitää tietysti silloin saada nukkua nakuna. =)
 
huh
Lohdullista. Meillä on 1 v 10 kk ikäinen, ja pottailua harrastellaan joka pv, joskus useamman kerran / pv, joskus vähemmän. Ei osaa vielä ollenkaan pidätellä tai säädellä kumpaakaan, ei pissaa ei kakkaa. Jos onnistun ajoittamaan oikeaan aikaan potalle, sinne tulee pissa tai kakka tai molemmat, mutta saattaa nousta potalta ja tehdä sitten lattialle eikä ole moksiskaan...
Tuttava, lastenhoitoalan ammattilainen, oli sitä mieltä että tänä kesänä sitten opetallaan kuivaksi ja vaipattomaksi tämän tenavan kanssa :eek: :( Ihmettelen vaan että miten, kun ei lapsi itse osaa ollenkaan - potan ja lattialuutun kanssako minä perässä kulkisin !?

Joka kerta kehutaan kauheasti kun pottaan saadaan "saalista" mutta ei lapsi itse ole millänsäkään!! Hänelle on aivan yhdentekevää minne hän tarpeensa tekee! :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2005 klo 12:03 huh kirjoitti:
Lohdullista. Meillä on 1 v 10 kk ikäinen, ja pottailua harrastellaan joka pv, joskus useamman kerran / pv, joskus vähemmän. Ei osaa vielä ollenkaan pidätellä tai säädellä kumpaakaan, ei pissaa ei kakkaa. Jos onnistun ajoittamaan oikeaan aikaan potalle, sinne tulee pissa tai kakka tai molemmat, mutta saattaa nousta potalta ja tehdä sitten lattialle eikä ole moksiskaan...
Tuttava, lastenhoitoalan ammattilainen, oli sitä mieltä että tänä kesänä sitten opetallaan kuivaksi ja vaipattomaksi tämän tenavan kanssa :eek: :( Ihmettelen vaan että miten, kun ei lapsi itse osaa ollenkaan - potan ja lattialuutun kanssako minä perässä kulkisin !?

Joka kerta kehutaan kauheasti kun pottaan saadaan "saalista" mutta ei lapsi itse ole millänsäkään!! Hänelle on aivan yhdentekevää minne hän tarpeensa tekee! :/
Olen sitä mieltä, että lapsesta itsestään näkee milloin on valmis olemaan ilman vaippaa. ts. alkaa kertomaan, että kakka tulee taikka osa varta vasten lirauttaa pottaan. Oppiminen on niin yksilöllistä. Esikoinen oli muistaaksen reilusti yli pari vuotias, kun alkoi oppimaan päivä kuivaksi, mutta sänky kastui pitkälle 3-4-vuotiaaksi. Keskimmäinen oli 1½-vuotias, kun oli jo päiväkuiva. Kuopuksen kanssa 1v1kk harjoitellaan välillä potalla istumista, mutta ainakaan vielä ei oma alotteisesti tee pottaan. Muutamat kakat olen onnistunut pottaan metsästämään. Hyvä on harjoitella ja kehua, mutta kuivaksi oppii sitten, kun on siihen kypsä.
 
Hei-tuk-ka
Meillä tytöt oppi molemmat 2½ vuotiaana täysun kuivaksi ja nyt poika nelivuotiaana käy aamulla laittamassa litimärän yövaipan roskiin. On se niin yksilöllistä.
 
Taitaa olla aika yksilöllistä.
Meidän esikoinen 2v1kk ilmeisesti olisi pväkuiva jos toi pottaan pissiminen alkaisi sujua, neiti ku selvästi osaa pidättää sitä pissaa. Ilman vaippaa ku ollaan neiti ilmaisee pissa hädän (joskus housuihin tulee ihan pieni lirukin) -> mennään potalle - ei mitään, pidättää (olen yrittänyt vaikka mitä konsteja pissan tulemiseksi) -> vedetään housut ylös -> 5-10min sama juttu -> useamman yrityksen jälkeen olen laittanut vaipan -> neiti heti käynyt kykkysilteen ja pissannut vaipan ihan täyteen. Eli täällä odotellaan millon "pottapistiäinen" ;) purasis ja pissit tehtäiskin pottaan - toivottavasti pian =) . En oo kuitenkaan mitään stressiä siitä ottanut, vaikka jotkut sukulaiset jaksaa usein mainita, että kai te jätätte vaipat tänä kesänä ( :kieh: olen ollut vaan hiljaa). Kaikki ajallaan.
Ja voisinpa sanoa vielä, että olen ollut päiväkodissa pienten ryhmässä kuutisen vuotta töissä ja onkohan yhtäkään 2-vuotiasta, joka olisi ollut täysin kuiva... enpä muista. (Mutta kaikki ovat oppineet :LOL: .)

 
eipä ole ei :/ ...poika on 2.1v.on näin helteillä ollut ilman vaippaa koska ajattelin että jospa keksisi mistä pisu tulee kun lirahtaa.potalla poika istuu vallan mielellään mutta aika kuluu siihen että poju kaivaa samalla kaikki purkit ja purnukat mihin suinkin yltää..ja sitten kun vaippaa ei ole isoveli huutaa välistä kun palosireeni et-NYT SE PISSI SOHVAAN!!!! tämä isoveli 6v. pooi kuivaksi hiukan yli 2v. päivähoidossa kun oli muita näyttämässä mallia...siis istunko itse potalle esimerkkiä näyttämään ;) jaksamista kesän helteisiin kaikille.
 
Meillä tyttö jätti kaksi vuotiaana vaipat pois..Kun oli ollut 2 viikkoa päivä kuiva,ei halunnut itse enää vaippaa yksikään,ja hienosti meni,yhdet pissat tuli sänkyyn ja parit matkan varrelle aluks ja muuten tullut pisut pottaan..Nyt jo vuoden päivät olut kuivana..
 
Mamseli harmaana


Olen sitä mieltä, että lapsesta itsestään näkee milloin on valmis olemaan ilman vaippaa. ts. alkaa kertomaan, että kakka tulee taikka osa varta vasten lirauttaa pottaan. Oppiminen on niin yksilöllistä. Esikoinen oli muistaaksen reilusti yli pari vuotias, kun alkoi oppimaan päivä kuivaksi, mutta sänky kastui pitkälle 3-4-vuotiaaksi. Keskimmäinen oli 1½-vuotias, kun oli jo päiväkuiva. Kuopuksen kanssa 1v1kk harjoitellaan välillä potalla istumista, mutta ainakaan vielä ei oma alotteisesti tee pottaan. Muutamat kakat olen onnistunut pottaan metsästämään. Hyvä on harjoitella ja kehua, mutta kuivaksi oppii sitten, kun on siihen kypsä.
[/quote]

Tätä mieltä minäkin.
Minun poikani on 2v4kk ja nyt ilman päivävaippaa on ollut juhannuksesta asti. 2 ensimmäisenä päivänä lirahteli lattialle mutta juuri sen jälkeen on housut pysynyt kuivina.
Olen aikaisemminkin kokeillut vaipattomuutta mutta ei ole silloin onnistunut, joten olen pitänyt taukoa.
Nyt siis oli se "herkkä" hetki pojalla, niin hoksasi jutun jujun parissä päivässä.
Yövaippa on käytössä vielä.
 
Mun esikoinen (tyttö) oli kuiva noin kuukausi 2v. synttäreitten jälkeen. Samalla jäi yövaippaki pois. Oppi tosi helposti kuivaksi, tuli vaan muutaman kerran vahinko lattialle. Katotaan miten kuopuksen kans käy ens kesänä...
 

Yhteistyössä