Onko kaksi vuotias kuiva

  • Viestiketjun aloittaja Muurahainen
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 13:47 ä78 kirjoitti:
Taitaa olla aika yksilöllistä.
Meidän esikoinen 2v1kk ilmeisesti olisi pväkuiva jos toi pottaan pissiminen alkaisi sujua, neiti ku selvästi osaa pidättää sitä pissaa. Ilman vaippaa ku ollaan neiti ilmaisee pissa hädän (joskus housuihin tulee ihan pieni lirukin) -> mennään potalle - ei mitään, pidättää (olen yrittänyt vaikka mitä konsteja pissan tulemiseksi) -> vedetään housut ylös -> 5-10min sama juttu -> useamman yrityksen jälkeen olen laittanut vaipan -> neiti heti käynyt kykkysilteen ja pissannut vaipan ihan täyteen. Eli täällä odotellaan millon "pottapistiäinen" ;) purasis ja pissit tehtäiskin pottaan - toivottavasti pian =) . En oo kuitenkaan mitään stressiä siitä ottanut, vaikka jotkut sukulaiset jaksaa usein mainita, että kai te jätätte vaipat tänä kesänä ( :kieh: olen ollut vaan hiljaa). Kaikki ajallaan.
Ja voisinpa sanoa vielä, että olen ollut päiväkodissa pienten ryhmässä kuutisen vuotta töissä ja onkohan yhtäkään 2-vuotiasta, joka olisi ollut täysin kuiva... enpä muista. (Mutta kaikki ovat oppineet :LOL: .)
Pitipä lainaa itseään ja tulla kertomaan, et meillä on nyt se "pottapistiäinen" purrut ;) ... neiti ollut nyt 4 pvää ilman vaippaa, paitsi unille oon laittanut, toivottavasti se lähtee nyt tästä sitten sujumaan =) . Oikein huvittaa, ku ei tosta mun edellisestä kirjotuksesta niin kauaa oo (viikko) ja nyt sujuu yllättävän hyvin. Yhdet kakat tullu housuun ja jokunen pissa, mut muuten pottaan. Luulen, et meil tehos se, ku mentiin kauppaan ja neiti sai itse valita pikkuhousut, mitkä ostetaan ja puhuttiin, et niitä voidaan käyttää jos käydään potalla pissalla... ja kuinkas kävikään :D .
 
Meidän 2v oppi päiväkuivaksi tuossa kesänalussa,olisko ollu 2v1kk silloin. Annoin vaan muutaman päivän olla ilman vaippaa ja housuja meni pyykkiin tiuhaan tahtiin,mutta piana ne alkoivatkin inhottaa ja kolmantena harjoittelupäivänä poika osasikin jo pyytää vessaan jo siinävaiheessa kun alkoi tulla ekat tipat housuun. Eli hän vaan taisi olla valmis tuohon hommaan! Puolivuotiaasta istutettiin välillä potalla ihan vaan huvin vuoksi mutta se loppui kun oppi kävelemään eikä malttanut olla enää potalla.
Nyt opetettiin suoraan pöntölle ilman mitään pienentäjiä sun muita!

Nyt kun hän on jo 2v3kk niin käy itsekseen vessassa,pyyhkii pissan jälkeen itse ja vetää pöntön ja laittaa kannen alas (kehityuskelpoinen mies siis tulossa!!! ;) ). kakka jos tulee niin veskistä kuuluu huuto 'paska tuli,pyyhkimään'!! :D Muutoinkin todella omatoiminen poika joten tää tuntuu ihan luonnolliselta hänelle!

Yöllä pidetään vielä varmuudeksi vaippaa,joskin se on yleensä aamuisin ihan kuiva ja pissat tulee vasta hetken heräämisen jälkeen,näin oli jo ennen tätä päiväkuivaksi oppimistakin!

JOskus toki päivälläkin sattuu vahinko jos on niin kivat leikit ettei millään malta vessaan mennä tai ulkona menee puskapissille ja unohtaa että onkin housut jalassa... B)

POikien talviseen ulkopissatukseen kuulin loistovinkin eräältä tutulta äidiltä!! Pilttipurkki mukaan leikkipaikoille ja haalarin sisällä eikun pissat purkkiin kun eihän se pippeli vielä yllä haalarista uloskaan kunnolla eikä aina jaksaisi vessaakaan lähteä etsimään,saatika koko lapsi paljaana kyykkiä lumipenkassa!! =) Harmi vaan kun vastaavaa konstia ei oikein tytöille keksi...kaarimalja mukaan??? :/
 
Meillä kumpikin, tyttö ja poika, ovat olleet kaksivuotiaina sekä päivä- että yökuivia. Tytöllä käytti nopeammin päiväkuivaksi oppiminen, esikoisen kanssa taisin olla paljon enemmän vessassa kun kuopuksen kanssa. :whistle:
Poika, 2v3kk, sai päiväkodissa jonkun taantuma kohtauksen tänä kesänä. Minä menin kesätöihin ja samaan aikaan mies aloitti reissuhommat. Joka päivä sain pussissa yhdet pissahousut mukaan ensimmäisen viikon ajan. Onneksi hoitajat olivat ymmärtäväisiä eivätkä väkisin tuputtaneet vaippaa pojalle, kun oli siihenkin asti pärjännyt ilman kolmisen kuukautta. :D Itseasiassa en edes ostanut vaippoja sinne kun eihän niitä kotonakaan tarvinnut.
Ai niin, vuoden ikäisenä ovat kumpikin aloittaneet pottakokeilut: ruuan jälkeen vessaan ja herätessä vessaan.
 
piipii
Meillä 2v 4kk poju ei käytä hereillä ollessa vaippaa lainkaan, oppi yhessä viikonlopussa kuivaksi noin kuukausi sitten. Vahinkoja on tullut neljä kertaa. Eli tosi hyvä suoritus. Yövaippa on vielä aika märkä aamuisin, niin etten taida yrittää vielä ottaa pois. Päiväunilta nousee jo monta kertaa vaippa ihan kuivana.
Tosin pitää kyllä vähän väliä kysellä, että onko pissahätä, kun ei tahdo oikein muistaa itse. Ja joskus kun on jotain kivaa tekemistä, niin sanoo ettei ole hätä, ja sit kun pistän potalle, niin iso pissa tulee kuitenkin.
Että semmosia.
 
Päiväkuivaksi oppi noin 1v.11kk ja lähes samantien myös yökuivaksi. Tosin kun matkusteltiin (kesälomalla) niin vahinkoja sattui helpommin kun rytmit välillä sekaisin. Nyt ollaan kuitenkin uskallettu antaa olla ilman vaippaa n.viikko öisinkin kun vaippa oli "tarpeeksi" pitkän ajan vaippa pysyi kuivana.

Vahinkoja sattuu esim. väsyneenä pidätyskyky heikkenee. Kuulemma yökastelu on luonnollista oliko se n.4-5v.asti. :)

En tiedä tosin miten tutista vierotus (meneillään parhaillaan) vaikuttaa kuivana pysymiseen, tuleeko siis takapakkia... :whistle: Ja se että ensi viikolla on paluu tarhaan. No aika näyttää. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2005 klo 08:20 helka kirjoitti:
Harjoittelu aloitettiin noin 2-v synttäreiden aikoihin ja nyt 2 v 5 kk iässä tyttö ei enää pääsääntöisesti käytä vaippaa päiväsaikaan. Aamupäivät menee yleensä hienosti, osaa jopa mennä itse potalle kun pissahätä tulee. Aika paljon saa kyllä muistuttaakin, että onko sulla hätä, mene potalle. Iltamassa tulee vielä vahinkoja päivittäin, mutta niiden takia enää en viitsi vaippaa laittaa. Kylään ja pidemmille reissuille ulkoillessa laitan vaipan ja usein siellä pissat onkin eli ei mene/pyydä pissalle vaikka kysyisinkin, että onko hätä. Ja jostain syystä tämä meidän tyttö juoksee piiloon kakkaamaan ja kakkaa siis housuun.

Yövaippa on pääsääntöisesti pysynyt kuivana jo noin 2-3 kk, mutta edelleen se on käytössä, sillä se on märkä ehkä noin yhtenä aamuna neljästä. Ajattelin, että kunhan alkaa selkeästi olla suurin osa aamuista vaippa kuiva eli ehkä noin 5 aamua putkeen, niin sitten kokeillaan ilman vaippaa nukkumista.
Kuulostaa hyvin paljon samalta kuin meidän 2,5-vuotiaalla tytöllä.
 

Yhteistyössä