Onko jotenkin outoa antaa 2-vuotiaan kävellä itse kävelytiellä?! :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen äiti ihmeissään

Vieras
Oltiin tuossa pojan kanssa kävelyllä, ikää 2v 1kk. Poika ei halunnut istua vaan kävellä ja juosta itse. Ohi käveli nainen kärryjen kanssa ja kysyi pojan ikää. Kun sanoi niin kauhisteli, että meillä tämä on saman ikäinen ja en kyllä ikinä uskaltaisi antaa kävellä itse. No siinä se hänen lapsensa istui vaunuissa turvavyöt tiukasti kiinni ja tutti suussa.

Niin onko se "noin pienen" itse käveleminen jotenkin tosi erikoista? Kun se nainen oli oikeasti ihan kauhuissaan kun meidän poika kipitteli itse vieressä turvallisella kävelytiellä? Vai kävelytienkö takia se kauhisteli? Pieniä metsäreissujakin on pojan kanssa jo tehty, jotain 2-3 kilometriä ja siellä ei halua, että edes kädestä pidetään kiinni vaan haluaa itse mennä.

Meillä kävelee alle 2-vuotiaskin kävelytiellä, ihan tossa kunnon autotien vieressä. En mä ymmärrä miksei vois kävellä, kun ei ole mikään tohelo karkuunjuoksija?

Alkuperäinen kirjoittaja esikoisen äiti ihmeissään:
Oltiin tuossa pojan kanssa kävelyllä, ikää 2v 1kk. Poika ei halunnut istua vaan kävellä ja juosta itse. Ohi käveli nainen kärryjen kanssa ja kysyi pojan ikää. Kun sanoi niin kauhisteli, että meillä tämä on saman ikäinen ja en kyllä ikinä uskaltaisi antaa kävellä itse. No siinä se hänen lapsensa istui vaunuissa turvavyöt tiukasti kiinni ja tutti suussa.

Niin onko se "noin pienen" itse käveleminen jotenkin tosi erikoista? Kun se nainen oli oikeasti ihan kauhuissaan kun meidän poika kipitteli itse vieressä turvallisella kävelytiellä? Vai kävelytienkö takia se kauhisteli? Pieniä metsäreissujakin on pojan kanssa jo tehty, jotain 2-3 kilometriä ja siellä ei halua, että edes kädestä pidetään kiinni vaan haluaa itse mennä.

No eipä oo. Meillä se käveli het kun jalat kantoivat ja 2v hyvinkin menee itse vaikka kärrit ois mukana. Näkeehän sitä että taapero menee itse.Ehkä tuo nainen on turhan varovainen.

No en minä ainakaan näe siinä mitään ihmeellistä. Kyllä meilläkin jo tuon ikäisenä itse käveli ja paljon aikaisemminkin jo..

Nyt on ikää 2v 4kk ja ajaa kolmipyöräisellä kävelytiellä..

No kyllä me käytiin tänään 1-vuotiaankin kanssa pienellä "kävelyllä". Sitten tultiin kyllä kotiin hakemaan, kun sai koko ajan juosta pelastamassa millon mistäkin. :D Mutta kyllä mä annan aina välillä kävellä itsekseen tai kädestä kiinni pitäen. Kyllä mä ainakin antaisin 2-vuotiaan kävellä ihan niin paljon ku jaksaa, jos vaan ei karkaile!

Eihän siinä muuta ole, kuin että lapsi saattaa yhtäkkiä rynnätä autotielle. Jos olet varma että lapsesi ei näin tee tai että pystyt sen estämään, niin anna kävellä. Kun tuo on kerran käynyt, niin sitten tiedät miten salamannopeita tuonikäiset ovat syöksymään vaaraan.

sitä varten niillä lapsilla on jalat, että kävelevät itse. en suosittele kasvattamaan uusavuttomia ja laiskoja lapsia,jotka eivät saa isompinakaan töppöstä toisen eteen vaan vaativat auton tms. kuljettimen liikkumiseensa

Höh, tosi outoa kummastelua. Meidän tyttö haluaa myös usein kavelemään. Työntää rattaita tai kävelee perässä tai vieressä. Välillä kädestä pitäen, välillä muutaman metrin perässäkin. Ja tyttö 1,6v. Kävellyt siis jo ainakin pari kuukautta...

Alkuperäinen kirjoittaja :):
No kyllä me käytiin tänään 1-vuotiaankin kanssa pienellä "kävelyllä". Sitten tultiin kyllä kotiin hakemaan, kun sai koko ajan juosta pelastamassa millon mistäkin. :D Mutta kyllä mä annan aina välillä kävellä itsekseen tai kädestä kiinni pitäen. Kyllä mä ainakin antaisin 2-vuotiaan kävellä ihan niin paljon ku jaksaa, jos vaan ei karkaile!

Siis hakemaan rattaita. Jäi yks sana välistä

tottakai voi antaa kävellä jos matka kuitenkin etenee hyvin niin. varsinki jos on turvallinen kävelytie niin ei se kovin kauas kerkeä karkaamaan vaikka kuinka yrittäis.

en voi päästää 2 -vuotiasta kävelemään muuta kuin pihassa, koska juoksee tosi lujaa eikä pysähdy vaikka pyytää. Ei todellakaaan kävele kiltisti vierellä. Monet aikuiset ja lapset ovat kiinnittäneet huomiota juoksuvauhtiin. Ei siis osaa kävellä laisinkaan...

Oudompia sen toisen touhut oli... Miksi ihmeessä 2-v ei voisi kävellä itse? Siihenhän ne jalat on tehty, että niillä käveltäisiin. Ja jaksaa sitten vähän isompana jo pidempiäkin matkoja, kun ei aina istu rattaissa niin kuin joku vauva.

Tietysti tuon ikäinen voi kävellä itse jos haluaa ja osaa turvallisesti. Oma esikoiseni tuossa iässä säntäili sinne sun tänne ja tykkäsi juosta karkuun. Ei suostunut kävelemään käsi kädessä. En siis oikein voinut antaa autotien vieressä kävellä yksin. Nyt ikää 2v8kk ja kävelee tosi nätisti ja jopa kaupungin keskustan vilinässä osaa kävellä vierellä.

Meillä on halunnut kävellä itse jo reilu vuoden ikäisestä asti, silloin tietty väsyi nopeammin ym. Mutta siis sai kyllä kävellä.
Nyt täyttää ylihuomenna 2 vuotta ja vaunuihin sitä ei saa millään.

Ei ole outoa, se on ihan oikein. Lapsi on luonnostaan aktiivinen ja liikkuvainen, joten minusta SE on pikemminkin outoa, että lapsen halu touhuta tukahdutetaan rattailla ja tutilla. Minun 1v2kk poikanikaan ei enää haluaisi istua rattaissa, joten olemme alkaneet ulkoilla enemmän ja enemmän kävellen (lue: kävellen, kontaten, kävellen, sylissä, tienreunan kiviä ja kukkia ihmetellen...:D ) . Aina ei tietysti ole aikaa edetä lapsen tahtiin, mutta kyllähän järki sanoo, että periaatteessa lapsen pitää antaa liikkua vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja :
en voi päästää 2 -vuotiasta kävelemään muuta kuin pihassa, koska juoksee tosi lujaa eikä pysähdy vaikka pyytää. Ei todellakaaan kävele kiltisti vierellä. Monet aikuiset ja lapset ovat kiinnittäneet huomiota juoksuvauhtiin. Ei siis osaa kävellä laisinkaan...

Meil oli valjaissa kunnes alko korvia löytyä ja tahti hidastua. Nyt on 2v9kk ja tuntuu korvat kadonneen tyystin eikä mitään muistissa siitä miten ollaan liikenteessä. Toivotonta tuota viedä kävelemään.

Yhteistyössä