Onko jollakin asunto myynniss täällä, joka ei käy kaupaksi ja ei ole varaa laskea pyyntihintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntokauppoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten pankki voi vaatia asunnon myymistä jos lainanlyhennykset maksettu kuten pitää?

Olemme käyneet neuvottelemassa pankissa, että voitais maksaa vain korkoja taas, mutta se ei käy. Me ollaan käytetty nyt kaikki säästöt, eikä meidän tulot riitä maksamaan kaikkia menoja kuussa. Olemma jo viilanneet kaikki kulutusluototkin tappiin asti. Ilmiselvää on, että kohta joudumme ulosottoon, kun rahat ei vaan riitä.

Olemme tajunneet tämän jo aikaa sitten ja yrittäneet myydä asuntoa.

[QUOTE="Mieleton";30532890]Kannattaa lukea ne lainan ehdot. Jos vakuuden (asunnon) arvo merkittävästi laskee voi pankki vaatia lisää vakuuksia. Jos näitä ei ole antaa niin sitten laina voidaan irtisanoa. Eli käytännössä pankki vaatii asunnon myymistä.[/QUOTE]

Voi varmaan toki, mutta ei ole vaatinut, mutta me emme voi asua enää tässä tai joudumme ulosottoon. Emme voi enää maksaa tuollaista lainaa.

No myydähän sitä ei nyt kannata jos siitä jää 40000 velkaa! Pakko asua siinä, viilata menot ja etsiä lisätuloja/työtä. Jos ei oo tuloja yhtään, sitten tietty toimeentulotuen kanssa vuokralle, mut jos itse pitäis vuokraa ja vanhaa velkaa maksaa niin ei hyvä. Parempia aikoja odotellessa.

Tuossa tilanteessa ehkä se myyminen alennetulla hinnalla olisi ratkaisu, mikäli kaikki on tehty mitä voidaan asunnon kiinnostavuuden ja hinnan eteen. Pientä fiksailua pintoihin jne?
Miettikää sitten tarkkaan kuinka paljon jäätte plussalle jäljellä olevan lainan ja vuokranmaksun kanssa! Se voi äkkiä ollakin vielä kituliaampi ratkaisu.

Eräs tuttava muutamia vuosia sitten sai neuvoteltua uuden asuntolainan eri pankista (tähän tarvitsi toki takaajat) koska oli myöskin munannut kiinteän koron kanssa ja toisen äkillinen työttömyys iski päin kasvoja. Muut hehkutti miten korot pieneni ja he vain.. sinnittelivät tuskissaan. Heillä ei tosin ollut muita merkittäviä kulutusluottoja tms joten onnistuivat tuossa ja nyt peräti jälleen yhden palkalla makselevat taloaan. Korot matalalla ja maksuaika pisin mitä voi saada. Halvempi siinä on asua silti kuin vuokralla sillä seudulla.
Ei ole häpeä hakea asumistukeakaan korkoja varten mutta toisaalta jos sitä ei saa niin tuloja on sen verran jotta jostain on varaa karsia.

Onko asumisen kaikki muut sivukulut todellakin kiristetty? Sisälämpötilassa voi ronskisti säästää, mukavuus kärsii vaan ei montaa kuukautta. Vedenkulutus minimiin jne. Vakuutuksia tuossa tilanteessa ei paljoa kannata pitää. Peruskotivakuutus paloturvalla riittää. Moni on ylivakuuttanut irtaimistonsa ja kun jotain sattuu, niin yllättäen ei se korvaakaan niin paljon mitä luulisi.

Toivon vilpittömästi helpotusta ja ratkaisua sinne! Ehkä joku onnekas sattuma toisi ostajan, joka ostaisi sopivalla ja riittävällä hinnalla talonne. Onnea tarvitsette.

Voi voi, taloudenhallintataidot ovat nyt niin metsässä, kuin olla ja voi. Kaksi vuotta pelkkiä korkoja, kulutusluottoja... Ja sitten vielä päätetään laittaa yritys pystyyn näinä aikoina, huh huh.

En tiedä, onko tilanteellenne enää mitään tehtävissä siinä mielessä, että voisitte ulosoton välttää, vai oletteko jo ajaneet itsenne liian syvään suohon. Mutta jonkinlaisen talous- ja velkaneuvonnan tarpeessa selvästi olette, koittakaa sellaista etsiä.

Miten muuten olisi parempi myydä asunto alle lainasumman ja lyhentää lainaa vuokralla asuessaan, kuin laittaa asunto vuokralle ja maksaa omista hiukan lisää lainanlyhennykseen? Jälkimmäisessä tapauksessa omaisuutenne sentään karttuisi. Jos teillä on niin hyvät tulot ettette saa asumistukea, teidän pitäisi kyllä selviytyä edullisen vuokran maksusta ja laittaa pari sataa lainanlyhennykseen, jos saisitte vuokratulona vaikka 1000 euroa. Ja vaikka pankki ei suostuisi pelkkien korkojen maksuun, onnistuisiko joku muu ratkaisu, esim. korkokannan vaihdos koska maksamanne korkosumma on ihan järjetön. 200-300 € pitäisi näinä aikoina riittää tuollaisen lainan korkojen maksuihin. Tosin eipä kai pankki mielellään ilmaisesta rahasta luovu, jos on mennyt kiinteään korkoon sitoutumaan.

Oletko sä mitoittanut asuntolainen niin, että maksat sen vaikka perustyöttömyyskorvauksella yksin?

Ei ole mun syy, että asunnot maksavat liikaa PK-seudulla. Yksi vaihtoehto sitten on muuttaa maalle, mutta siellä ei ole työtä.

Mitä tarkoitat perustyöttömyyskorvauksella? Ansiosidonnaisella saisin lainan maksettua yksinkin, toki tiukkaa tulisi. Jos saisimme lisäksi mieheni ansiosidonnaisen päivärahan, ei olisi hätäpäivää. Meillä lainan kk-erä 600€ mutta aluksi lyhensimme reippaasti enemmän ja nyt ei lainaa juurikaan enää jäljellä ole. Asunto 10.000 euroa edullisempi kuin teillä.

Paljonko miehesi nettotulot olivat? Ilmeisesti tosi kovat kun olette noin suuren lainan uskaltaneet ottaa.
Meillä nettotulot n. 5.500€/kk ja maksimilaina minkä ottaisimme 100.000 euroa vähemmän kuin teillä.

Olenko ymmärtönyt oikein että asutte pk-seudulla? Nyt molemmat aikuiset töihin tai vaikka kahteen. Aivan varmasti löytää jotain duunia. Ei mitään yritystä pystyyn nyt vaan hoidatte ensimmäiseksi rahaa tilille. Ottakaa lainaa vanhemmilta rai ystäviltä. Teidän asumismenot ovat aivan järkyttävät. Todella kalliin ja pienen kämpän olette ottaneet. Mutta taivastelu ei nyt auta enää. Jos asutte pk-seudulla niin ette tarvitse autoa, myykää se.

Pahoittelut näpyttelyvirheistä. Heti kun saatte töitä niin yrittäkää saada laina toisesta pankista. Voisitteko saada ennakkoperintöä tms vanhemmilta tai jotain? Akuutein asia olisi saada a) rahaa enemmän keinolla millä hyvällä, ota vaikka hoitolapsia ja b) päästä eroon tuosta lainasta. Voisiko sossusta saada jotain? Yritittekö saada jouluavustuksia? Menkäää leipäjonoon.

[QUOTE="Veera";30534510]Tai sitten myytte kämpän tappiolla ja menette vuokralle. Siihen saatte ainakin asumistukea. Ja yritätte saada paremman lainan sille loppuvelalle.[/QUOTE]

Et ole tainnut ketjua lukea. Aloittaja kirjoitti että tulonsa ovat niin suuret, että he eivät saisi asumistukea kuitenkaan.

Käsityksesi pk-seudun asumiskuluista ovat sitä paitsi aika epärealistiset, jos pidät 1200 € kuluja järkyttävän suurina. Ei perheasuntoa vuokrallekaan saisi paljon halvemmalla ja jos jäisi vielä loppulainan maksu kontolle, niin helpottaisiko se muka tilannetta. Tuskin.

Ainut järkyttävä summa tässä on korkojen määrä. Toinen taloudenhallintakykyjen puutteesta kertova asia on nuo kulutusluotot, eihän sellaisia tietenkään pidä ottaa tuollaisessa tilanteessa.

Jos aloittaja perheineen olisi laittanut suun säkkiä myöten, lyhentänyt lainaa myös hoitovapaan aikana ja miehen työttömyyden aikana elänyt käytettävissä olevilla tuloilla ottamatta lisävelkaa, ei nyt olisi tällaista tilannetta käsillä. Ja jos olisikin, lyhennysvapaata voisi saada jos ei olisi mahdollisuuksia siihen jo käytetty. Ihan hullua ottaa 100 % laina ja maksaa kaksi vuotta vain korkoja...

1. Sellaista lainaa ei oteta jota ei pysty yhden ihmisen tuloilla maksaan, etenkin kun lapsen tulo on tiedossa.
2. IKINÄ KOSKAAN ei lyhennettä pelkkää korkoa. Ja siis vielä ENSIMMÄISET pari vuotta.... ei voi olla niin tyhmä.
3. Kukaan vastuullinen aikuinen jonka varassa perheen talous on ei yksinkertaisesti voi perustaa "yritystä" tuollaisessa tilanteessa. Jos tulee lopputili niin äkkiä uusi duunipaikka, vaikka joutuisi junan vessoja siivoon. (no offense, se on tärkeetä työtä)
4. AINA on oltava varaa säästää ns. hätävaraa, jos jotain yllättävää, esim. työt loppuu tapahtuisi.
5. Kaikilla ei ole varaa/älykästä asua pk-seudulla. Ei se ole mikään ihmisoikeus. Muuttakaa pois. Ei miehen työtkään enää sido.

1: mistä voi hankkia PK-seudulla asunnon, jonka lainan voi maksaa yhden tuloilla sekä 4 ihmisen elämän?

4: meillä oli säästöjä, mutta kuten kerroin, nyt ne kaikki on poltettu ja ylikin.

5: mun työpaikka on PK-seudulla, eikä mulla ole töitä juuri muualla kuin isoissa kaupungeissa. Paras palkka ja mahdollisuudet uraan ovat PK-seudulla.

Harva ihminen ostaa ensimmäisenä asuntonaan perheasuntoa. Ensimmäiseksi yksiö, sitten kaksio jne. Ja ekaksi säästellään. Mekin asumme lapsen kanssa kaksiossa ja säästämme isompaa varten. Sitä ennen asuimme miehen kanssa kahdestaan pienessä yksiössä. Mielummin näin kuin iso laina. 4h kämppiä saa ainakin Itä-Helsingistä alle 200t helposti. Lännessäkin on alueita, joissa neliöhinta on n. 3000t. Ja olen asunut koko elämäni (yli 30v ) Helsingissä, ostanut ja myynyt useamman asunnon joten luulen, että tiedän pk-seudun hintatason aika hyvin ;) 260t on mielestäni paljon kolmiosta. Vuokra-asumiseen saa ainakin helpommin asumislisää kuin omistusasuntoon. Itse ainakin möin kämpän ja menin vuokralle, sain asumislisää vaikka tilillä oli kuusinumeroinen summa.

En pysty puhelimella lainaamaan. Oletko itse lukenut koko ketjun? Ap:n asumiskustannukset ovat 1600€ kuussa kolmiosta! Jos ei olla millään ökyalueella niin minusta asumismenot ovat todella korkeat.

Jos olette joutuneet maksamaan asunnosta varainsiirtoveroa, niin kyseessä ei edes ole ensiasunto. Ettekö ehtineet lyhentää ensiasunnonkaan lainaa pätkääkään, kun siitä ei jäänyt senttiäkään nykyisen asunnon omarahoitusosuudeksi?!

Kyllä te olette sössineet taloutenne niin lahjakkaasti,e ttä hyvää ulospääsyä tilanteesta ei ole olemassakaan.

[QUOTE="Veera";30534702]Harva ihminen ostaa ensimmäisenä asuntonaan perheasuntoa. Ensimmäiseksi yksiö, sitten kaksio jne. Ja ekaksi säästellään. Mekin asumme lapsen kanssa kaksiossa ja säästämme isompaa varten. Sitä ennen asuimme miehen kanssa kahdestaan pienessä yksiössä. Mielummin näin kuin iso laina. 4h kämppiä saa ainakin Itä-Helsingistä alle 200t helposti. Lännessäkin on alueita, joissa neliöhinta on n. 3000t. Ja olen asunut koko elämäni (yli 30v ) Helsingissä, ostanut ja myynyt useamman asunnon joten luulen, että tiedän pk-seudun hintatason aika hyvin ;) 260t on mielestäni paljon kolmiosta. Vuokra-asumiseen saa ainakin helpommin asumislisää kuin omistusasuntoon. Itse ainakin möin kämpän ja menin vuokralle, sain asumislisää vaikka tilillä oli kuusinumeroinen summa.[/QUOTE]

Itseasiassa tilastojen mukaan ensiasunnon koko on 68m2 tällä hetkellä, katsoin juuri.
Monella on jo perhettä, kun alkaa ekaa asuntoa ostaa. Vaikea sitä 4 henkeä on työntää yksiöön tai kaksioon. Mä tässä ketjussa kysyin asunnon myymisestä, mutta jatkuvasti vaan kuulen kritiikkiä säästämisestä yms. Jännää, että heti tuomitaan, ettei jaksa säästää, jos joutuu ottamaan 100% lainan pankista. Mekin olemma toki säästeneet ja meillä oli ennen asunnon ostoa noin 40 000e tilillä, mutta ne meni hoitokuluihin, kun eräs perheenjäsen sairastui.

Mä en saa netin laskurin mukaan asumustukea. En teidä, mikä on asumislisä.

En ymmärrä, miksi sä kerrot mulle halvoista 4h kämpistä Itä-Helsingissä. Emme aio ostaa nyt uutta asuntoa, enkä aio kuluttaa työmatkoissa 3h jonossa. On järkevää yleensä ostaa asunto sieltä, mistä kulkuyhteydet ovat hyvät. Kyllähän tässäkin lähellä on myynnissä yks kerrostalo asunto hintaan 20 000e, mutta siinäkin on syynsä. Ei se asunnon myyntihinta kerro asumiskustannuksia.

[QUOTE="Veera";30534730]En pysty puhelimella lainaamaan. Oletko itse lukenut koko ketjun? Ap:n asumiskustannukset ovat 1600€ kuussa kolmiosta! Jos ei olla millään ökyalueella niin minusta asumismenot ovat todella korkeat.[/QUOTE]

Tiedätkö, mitä kolmiot yleensä maksaa työpaikkojen lähettyvillä PK-seudulla? Tämä on ihan normaali lähiö, joka on täynnä neukkulääviä. Meidän kerrostalo on 90-luvulta sentään. Asumismenot on korkeat, koska asuntolaina on is ja sidottu 2009 osittain kiinteään korkoon.

Eihän se kata se asunnon myyminenkään. Taisit kirjoittaa, että 40000e jäisi lainaa maksettavaksi asunnon myymisen jälkeenkin. Ja huom. se olisi jotain muuta kuin asuntolainaa, joten sen korkokin on korkeampi. Jos se olisi vakuudetonta kulutusluottoa, niin sen todellinen vuosikorko on luokkaa 12-20%...

Jos laittaisimme asunnon vuokralle, ja meidän pitäisi etsiä kans vuokra-asunto, niin oman asunnon vuokra ei kattaisi sen kuluja, eikä meillä ole nykyisellä vuokratasolla maksaa vuokraa + lisäkuluja omasta asunnosta.

Jos laittaisimme asunno vuokralle, emme maksaisi laskuja -> pankki laittaisi asunnon ulosottoon.

Ainoa keino taitaa olla lopulta, että lopetan työnteon ja heittäydymme KELAn/sossun asiakkaisi, koska silloin he maksavat kaiken (vuokran/asumiskulut yms). Ja saisimme varmaan halvan vuokrakämpänkin, kun ei ole työpaikkaa.

Kylläpä olen taas tätäkin ketjua lukiessa onnellinen siitä ettei tarvitse pk-seudulla asua...Sen verran on tolkuttomat asumisen kustannukset. Me ostimme pienehkön OKT:n n. 138 000e ja laina on niin maltillinen että lyhennyksistä selvittäisiin vaikka molemmat jäätäisiin työttömiksi. Ja minä pätkätyöläisenä olen välillä ollutkin pelkällä työmarkkinatuella. Nyt pienellä kotihoidontuella, ja silti pärjätään ongelmitta. Mieskin on "virallisen määritelmän" mukaan pienituloinen, vakivirassa kuitenkin.

Viisihenkinen perhe, lainan kulut 560 e /kk. Toki talon koosta piti tinkiä kun omaa torppaa ruvettiin katsomaan, asuinneliöitä tässä vain 90, mutta onpahan iso tontti jonne muksut mahtuu pelmuamaan.Tuli vaan mieleeni kun täällä oltiin sitä mieltä, että harva ostaa suoraan perheasunnon vaan ensin yksiö/kaksio... En kuuna päivänä ostaisi omistusasuntoa kerros- tai rivitalosta. Meillä koko ostamisen pointti oli että päästään omaan rauhaan. Ei kiitos yhtiömuotoista asumista enää.

560 e /kk ei varmaan saisi pk-seudulta edes vuokrayksiötä?? Luojan kiitos että on mahdollista valita asuinpaikkansa, ei tarvitse änkeä vaatekomeron kokoisiin kopperoihin huikeilla kustanuksilla...

Onko tässä nyt klassinen esimerkki siitä kuinka hommataan lapsia ja ei mietitä millä ne elätetään (ja majoitetaan) Varaa ei ole, mutta eihän se nyt mikään este saa tietenkään olla!!

Alkuperäinen kirjoittaja idässä;30534826:
Kylläpä olen taas tätäkin ketjua lukiessa onnellinen siitä ettei tarvitse pk-seudulla asua...Sen verran on tolkuttomat asumisen kustannukset. Me ostimme pienehkön OKT:n n. 138 000e ja laina on niin maltillinen että lyhennyksistä selvittäisiin vaikka molemmat jäätäisiin työttömiksi. Ja minä pätkätyöläisenä olen välillä ollutkin pelkällä työmarkkinatuella. Nyt pienellä kotihoidontuella, ja silti pärjätään ongelmitta. Mieskin on "virallisen määritelmän" mukaan pienituloinen, vakivirassa kuitenkin.

Viisihenkinen perhe, lainan kulut 560 e /kk. Toki talon koosta piti tinkiä kun omaa torppaa ruvettiin katsomaan, asuinneliöitä tässä vain 90, mutta onpahan iso tontti jonne muksut mahtuu pelmuamaan.Tuli vaan mieleeni kun täällä oltiin sitä mieltä, että harva ostaa suoraan perheasunnon vaan ensin yksiö/kaksio... En kuuna päivänä ostaisi omistusasuntoa kerros- tai rivitalosta. Meillä koko ostamisen pointti oli että päästään omaan rauhaan. Ei kiitos yhtiömuotoista asumista enää.

560 e /kk ei varmaan saisi pk-seudulta edes vuokrayksiötä?? Luojan kiitos että on mahdollista valita asuinpaikkansa, ei tarvitse änkeä vaatekomeron kokoisiin kopperoihin huikeilla kustanuksilla...

Samoilla linjoilla sun kanssa, ONNEKS ei tarvitse pääkaupunkiseudulla asua. Me rakennettiin 165 neliöinen talo alle 200 000€:lla, tontin koko 1 hehtaari, kouluun matkaa 500m. Omaa rahaa oli vaan 30 000€ jemmassa, mutta lainanlyhennys mitoitettiin miehen tulojen mukaisesti, koska oon tässä ollut pitkään ensin minimiäitiysrahalla/hoitovapaalla, tavallisella opintotuella ja taas äitiys- ja hoitorahalla. Tällä hetkellä töissä. Lapsia on viis, velattomia autoja kolme. Talo on maksettu alle 10-vuodessa.

Yhteistyössä