Onko jollakin asunto myynniss täällä, joka ei käy kaupaksi ja ei ole varaa laskea pyyntihintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntokauppoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan mielenkiinnosta, missä 4 henk perheen pitäisi asua PK-seudulla, jotta ei tarvitse ottaa isoa lainaa? tai maksaa tajuttoman isoa vuokraa? Ikävä kyllä mekin ostettiin asunto sen takia, että tarvittiin lisää tilaa. Yleensä se tapahtuu silloin, kun lapset tulee maailmaan ja olen äitiyslomalla.

En tiedä onko tämä nyt teidän ensiasuntonne mutta ensin kyllä kannattaisi säästää jotta ei koko ostohintaa tarvitse lainalla rahottaa. Itse ostin ensiasunnoksi Hgistä kaksion ja 15% oli omaa rahaa.
Toinen hulluus on maksaa aluksi vain korkoa.

Asuntolaina pitää mitottaa tulojen mukaan. Jos ei ole varaa maksaa sekä lyhennystä että korkoja sekä muita menoja (vastike, ruoka, vaatteet..) on laina turhan suuri.

terveisin kahden lapsen äiti mutta asuntolainaa olemme lyhentäneet koko ajan normaalisti

Ja jatkanpa vielä sen verran, että tilanteessa jossa tulojen odotetaan putoavan (äitiysloma ja hoitovapaa) mutta säästöön ei normituloillakaan ole saatu rahaa ennen lapsia, on täyden asuntolainan ottaminen täysin järjetöntä.

Mun mielestä asuntolaina kannattaa mitottaa niin, että sen yhdenkin tuloilla maksaa tai ainakin niin, ettei kahden tuloilla mene tiukille vaikka korkotaso nousisi. Lapseton pariskunta kuluttaa paljon vähemmän "pakollisesti" kuin lapsiperhe ja jos ei lapsettomana jää säästöön niin ei lapsiperheenäkään.

On meidän pakko muuttaa, koska mies sai lopputilin viime syksynä. Ollaan sinnitelty pitkään lopputilin turvin. Ei vain ole varaa maksaa asumisesta enää väh 1600e/kk.
Mies perusti sit yrityksen, mutta siinä menee aikaa ennen kuin tulee tuloja.

Pakko saada asumiskustannuksia pienemmäksi. Muutetaan joko pieneen kolmioon tai kaksioon.

Kai tiedät että voitte saada asumistukea lainan korkoihin+ Yhtiövastikkeeseen(tai omakotitalossa esim lämmityskuluihin). Oletteko harkinneet sitä että laittaisitte asunnon vuokralle ja muuttaisitte itse johonkin halpaan koppiin?

Ette tosiaan ole säästäneet ennen asunnon ostoa, ettekä sitä itse asiassa kovin paljoa maksaneetkaan. Loppujen lopuksi olette eläneet aika edullisesti (pk-seutu, iso asunto) viimeiset vuodet, mutta maksut ovat menneet pitkälti korkoihin. Nykyisen asunnon vuokraus voisi olla harkitsemisen arvoinen, jos ette saa sitä myytyä. Riippuu tietysti siitäkin, onko se vuokrattavissa ja millä hinnalla. Erikoista, että olette saaneet noinkin täydellisen lainan. Meiltä on aina odotettu 15% omarahoitusta ja nykyään jopa 30%. Pankki haluaa varmistaa, että saa omansa pois. Selvästi olette saaneet teidän perheelle liian ison lainan.

[QUOTE="Mieleton";30532890]Kannattaa lukea ne lainan ehdot. Jos vakuuden (asunnon) arvo merkittävästi laskee voi pankki vaatia lisää vakuuksia. Jos näitä ei ole antaa niin sitten laina voidaan irtisanoa. Eli käytännössä pankki vaatii asunnon myymistä.[/QUOTE]

Noin oli joskus historiassa. Nykyään ei ole mahdollista asuntolainojen osalta, jos vaan lyhennykset hoituu ajallaan.

Kyllä se menee kuule 600e korkoihin, ei tartte miettiä. Onko tyhmää turvata talous koron nousujen takia? Jos sinä menisit nyt ottamaan lainan pankista, niin sitoisitko sen vaan sit 12kk Euriboriin? Entäs jos korot nousee vaikka 6% tasolle? Meillä pankki vaati, että otetaan turvallinen laina, jossa tiedetään korko.

Kiintekorkoinen ja korkokattoturva ovat kalliita, mutta mielenrauhaahan niillä ostetaankin. Tuottoisia pankeille, mutta jos pakollisiksi väittävät, vaihtaisin pankkia. Mieluummin tekisin niin, että mitoittaa kk-erän sen verran alas, että korkojen noustessakin maksu vielä onnistuisi. Ja matalien korkojen aikana lyhentää ylimääräistä. Ja osa tuloista säästöön ja sijoituksiin. Jos kaikki tulot menevät lainaan ja elämiseen, eikä riitäkään, on lainasumma auttamattomasti liian suuri. Ap:ta tämä ei mieltä enää lämmitä. Mutta näin jälkiviisasteluna.

[QUOTE="Mieleton";30532890]Kannattaa lukea ne lainan ehdot. Jos vakuuden (asunnon) arvo merkittävästi laskee voi pankki vaatia lisää vakuuksia. Jos näitä ei ole antaa niin sitten laina voidaan irtisanoa. Eli käytännössä pankki vaatii asunnon myymistä.[/QUOTE]

Jos palstamammojen tietämys asuntolainoista on yleisemminkin tätä tasoa, niin en ihmettele yhtään näitä päivittäisiä hätähuutoja.

aapeen siis pakko saada asumismenoja pienemmäksi ja nyt muuttavat vuokralle ja maksavat sitä PLUS asuntolainaa. Summa tulee luultavasitkkin olemaan aivan sama, tai ainakin melkein.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissääb;30533280:
aapeen siis pakko saada asumismenoja pienemmäksi ja nyt muuttavat vuokralle ja maksavat sitä PLUS asuntolainaa. Summa tulee luultavasitkkin olemaan aivan sama, tai ainakin melkein.

Yksi tuttavapariskunta laittoi omakotitalonsa vuokralle, kun joutuivat muuttamaan vuodeksi toiselle paikkakunnalle. Talon vuokra kattoi kaikki lainanhoito-, kiinteistövero ym. kulut ja satasen verran jäi kuussa vielä plussaakin. Toki heillä ei ollut enää koko talon verran lainaa jäljellä, mutta aika paljon kuitenkin, koska eivät ehtineet asua talossa kuin 3-4 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissääb;30533280:

Unohditko tuosta laskusta sen vuokralaisen maksaman vuokran? Joka on tietysti isosta asunnosta suurempi kuin ap maksaa pienemmästä tilapäisasunnosta.

1. Sellaista lainaa ei oteta jota ei pysty yhden ihmisen tuloilla maksaan, etenkin kun lapsen tulo on tiedossa.
2. IKINÄ KOSKAAN ei lyhennettä pelkkää korkoa. Ja siis vielä ENSIMMÄISET pari vuotta.... ei voi olla niin tyhmä.
3. Kukaan vastuullinen aikuinen jonka varassa perheen talous on ei yksinkertaisesti voi perustaa "yritystä" tuollaisessa tilanteessa. Jos tulee lopputili niin äkkiä uusi duunipaikka, vaikka joutuisi junan vessoja siivoon. (no offense, se on tärkeetä työtä)
4. AINA on oltava varaa säästää ns. hätävaraa, jos jotain yllättävää, esim. työt loppuu tapahtuisi.
5. Kaikilla ei ole varaa/älykästä asua pk-seudulla. Ei se ole mikään ihmisoikeus. Muuttakaa pois. Ei miehen työtkään enää sido.

Uskomatonta että saitte tuollaisen lainan.

• Tykkää
Reactions: 4eliveto
Maanpetturi Jyrki Katainen yritti raiskata pikkulapsen. Lapsen isä näki tapahtuman ja hakkasi jätekasan kuoliaaksi. Paikalle saapunut miesryhmä vei saastaisen raadon läheiselle sorakuopalle, jossa se poltettiin puunrunkojen päällä. Tämän iloisen tapahtuman johdosta paikallinen ympäristönsuojeluyhdistys maksoi kaikille ongelmajätteen hävittämiseen osallistuneille 5 000 euron palkkion.

Mitä ihmettä tämä "ei pidä ottaa lainaa joka..." -litania kommentteja nyt auttaa?! :D

Vuokralle saa yleensä aika helposti asuntoja jos on pk-seudulla, varsinkin Helsingissä. Me satiin viikko aikaa järjestää asia kun muutettiin tuolla varoitusjalla ulkomaille ja asia järjestyi. Olisiko siis tuttua tai tutuntuttua asuntoa vailla? Niistä kannattaa ensiksi kysellä.

Kyllä se menee kuule 600e korkoihin, ei tartte miettiä. Onko tyhmää turvata talous koron nousujen takia? Jos sinä menisit nyt ottamaan lainan pankista, niin sitoisitko sen vaan sit 12kk Euriboriin? Entäs jos korot nousee vaikka 6% tasolle? Meillä pankki vaati, että otetaan turvallinen laina, jossa tiedetään korko.

No itse sidoin 3kk Euriboriin ja iso osa lainasta on maksettu. Jos joutuisin ihan hirveästi vakuuksia ottamaan ja lainaa turvaamaan niin olisi saanut sen koko luokan laina jäädäkin. Ei ne lapset sitä tilaa vauvana vielä tarvitse, mutta sinä aikana saa pienempää ja halvempaa lainaa pois maksettua aika hienosti. Itse otimme pienen maksuerän, jossa oli ylimääräisiä lyhennyksiä sai tehdä ilman ylimääräisiä kuluja. Teille ei kyllä mitään hyötyä ole ollut matalasta korkotasosta ja toiseksi kaikkia pankin puheita ei kannata todesta ottaa. Siitä mikä hyödyttää niitä eniten, pitää ne kovinta ääntä. Ei se pankki kenenkään muun etua valvo kuin omaansa.

Millaisella aikataululla sinä itse näet maailmantalouden ampaisevan sellaiseen kasvuun, että 6% korkotaso vaikuttaisi mahdolliselta? 10 vuoden päästä? 20 vuoden päästä? Ei koskaan? Tämä kiinnostaa, koska te ilmeisesti vuonna 2009 lainaa nostaessanne tulkitsitte talouskasvun olevan ihan juuri käynnistymässä. (Jos taloussuhdanteiden ja korkojen yhteys ei ole sinulle tuttu juttu, niin en enää ihmettele, miten olette itsenne tuohon kuseen hommanneet...).

Mutta teidän tilanteessanne laittaisin sen nykyisen asunnon vuokralle ja muuttaisin perheen kanssa juuri niin pieneen ja halpaan vuokra-asuntoon kuin vain suinkin mahtuisimme. Vuokralainen maksaisi suurimman osan lainan lyhennyksistä, ja sitten omien tulojen parannuttua heivaisin vuokralaisen pihalle ja muuttaisin perheen takaisin omaan asuntoon.

Kukaan ei voi kertoa, mihin suuntaan maailmantalous menee. Ennusteita voi tehdä ja niihin vaikuttaa paljon poliittinen tilanne, jossa voi tulla muutoksia jo päivässä, kun Obama pieraisee tai Putin yskäisee.

Vuonna 2009 oli selvitty "minilamasta" ja talous kääntymässä just nousuun.

Emme voi laittaa asunto vuokralle, koska emme voi pyytää vuokraa 1200e/kk, joten vuokra ei kata edes lainaa.

Asuntolaina pitää mitottaa tulojen mukaan. Jos ei ole varaa maksaa sekä lyhennystä että korkoja sekä muita menoja (vastike, ruoka, vaatteet..) on laina turhan suuri.

terveisin kahden lapsen äiti mutta asuntolainaa olemme lyhentäneet koko ajan normaalisti

Oletko sä mitoittanut asuntolainen niin, että maksat sen vaikka perustyöttömyyskorvauksella yksin?

Ei ole mun syy, että asunnot maksavat liikaa PK-seudulla. Yksi vaihtoehto sitten on muuttaa maalle, mutta siellä ei ole työtä.

Kai tiedät että voitte saada asumistukea lainan korkoihin+ Yhtiövastikkeeseen(tai omakotitalossa esim lämmityskuluihin). Oletteko harkinneet sitä että laittaisitte asunnon vuokralle ja muuttaisitte itse johonkin halpaan koppiin?

En ole yrittänyt hakea, koska olen laskurilla laskenut netissä, että mulla on siihen liian isot tulot, etten asumistukea myönnetä.

Vuokralle laitto ei kannata, sillä asunnosta ei saa lainan kuukausierää vastaavaa vuokraa.

Idea on, että meidän pitää vähentää kk-menoja, ei kasvattaa niitä maksamalla kahta asuntoa (vuokraa + lainanlyhennystä).

Ette tosiaan ole säästäneet ennen asunnon ostoa, ettekä sitä itse asiassa kovin paljoa maksaneetkaan. Loppujen lopuksi olette eläneet aika edullisesti (pk-seutu, iso asunto) viimeiset vuodet, mutta maksut ovat menneet pitkälti korkoihin. Nykyisen asunnon vuokraus voisi olla harkitsemisen arvoinen, jos ette saa sitä myytyä. Riippuu tietysti siitäkin, onko se vuokrattavissa ja millä hinnalla. Erikoista, että olette saaneet noinkin täydellisen lainan. Meiltä on aina odotettu 15% omarahoitusta ja nykyään jopa 30%. Pankki haluaa varmistaa, että saa omansa pois. Selvästi olette saaneet teidän perheelle liian ison lainan.

Oli meillä hieman säästöjä, mutta se meni varainsiirtoveroihin, ja tehtiin pieni remppa asunnossa.

Eläneet aika edullisesti viime vuodet? Siis maksaen viim 3v asumisesta pienessä 67m2 3h+k asunnossa 1200e/kk + hoitovastike 330e/kk + sähkö 40e/kk + parkkipaikka 10e/k?
Onhan se aika halpaa tommoset 1600e/kk maksaa tosi pienestä asunnosta, jonne perhe ei edes sovi.

Meillä ei olisi ongelmaa, jos mieheni olisi työtön ja saisi työttömyyskorvausta. Eikä tälläisiä isoja asumiskuluja tulisi, jos emme joutuisi käymään töissä, vaan voisimme asua muualla.

Asunto ostettu olikohan 2009, silloin hinta 260 000e, sama määrä lainaa. Asunto ollut myynnissä nyt, mutta ei käynyt kaupaksi. Uusi kierros välittäjiä ja nyt sitten välittäjä lupasi pyyntihinnaksi vain 220 000e. Ollaanhan me toki lyhennetty tässä 3v sitä lainaa. Aluksi oli 2v pelkillä koroilla, kun olin hoitovapaalla. Ollaan maksettu tässä siis 1200e/k lainaan, suunnileen 600e se lyhenee kuussa, loput menee korkoihin (osittain kiinteäkorkoinen laina riskien takia). Ekat 2v maksettiin vain korkoja siis.

Lainaa on jäljellä vielä noin 245 000e ja pyyntihinta siis olisi 220 000e.

Minkä takia olette myymässä?

[QUOTE="yks";30532754]Mä kans varmaan harkitsisin asunnon vuokraamista eteenpäin tai sitten hakisin asumistukea korkomenoihin ja vastikkeeseen.[/QUOTE]

Asumistukea ei saa näillä tuloilla. Ikävä kyllä he eivät katso menoja, vaan tuloja. Olen tämän katsonut laskurilla.

Yhteistyössä