[QUOTE="Veera";30534702]Harva ihminen ostaa ensimmäisenä asuntonaan perheasuntoa. Ensimmäiseksi yksiö, sitten kaksio jne. Ja ekaksi säästellään. Mekin asumme lapsen kanssa kaksiossa ja säästämme isompaa varten. Sitä ennen asuimme miehen kanssa kahdestaan pienessä yksiössä. Mielummin näin kuin iso laina. 4h kämppiä saa ainakin Itä-Helsingistä alle 200t helposti. Lännessäkin on alueita, joissa neliöhinta on n. 3000t. Ja olen asunut koko elämäni (yli 30v ) Helsingissä, ostanut ja myynyt useamman asunnon joten luulen, että tiedän pk-seudun hintatason aika hyvin

260t on mielestäni paljon kolmiosta. Vuokra-asumiseen saa ainakin helpommin asumislisää kuin omistusasuntoon. Itse ainakin möin kämpän ja menin vuokralle, sain asumislisää vaikka tilillä oli kuusinumeroinen summa.[/QUOTE]
Itseasiassa tilastojen mukaan ensiasunnon koko on 68m2 tällä hetkellä, katsoin juuri.
Monella on jo perhettä, kun alkaa ekaa asuntoa ostaa. Vaikea sitä 4 henkeä on työntää yksiöön tai kaksioon. Mä tässä ketjussa kysyin asunnon myymisestä, mutta jatkuvasti vaan kuulen kritiikkiä säästämisestä yms. Jännää, että heti tuomitaan, ettei jaksa säästää, jos joutuu ottamaan 100% lainan pankista. Mekin olemma toki säästeneet ja meillä oli ennen asunnon ostoa noin 40 000e tilillä, mutta ne meni hoitokuluihin, kun eräs perheenjäsen sairastui.
Mä en saa netin laskurin mukaan asumustukea. En teidä, mikä on asumislisä.
En ymmärrä, miksi sä kerrot mulle halvoista 4h kämpistä Itä-Helsingissä. Emme aio ostaa nyt uutta asuntoa, enkä aio kuluttaa työmatkoissa 3h jonossa. On järkevää yleensä ostaa asunto sieltä, mistä kulkuyhteydet ovat hyvät. Kyllähän tässäkin lähellä on myynnissä yks kerrostalo asunto hintaan 20 000e, mutta siinäkin on syynsä. Ei se asunnon myyntihinta kerro asumiskustannuksia.