Onko jäätelö pienempi paha kuin karkki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tuli vaan mieleen kun yksi kaverini kehuu kovasti sitä että heidän lapset ei syö ollenkaan karkkia mutta kertoi sitte samaan hengenvetoon että kyllä heillä jäätelöpäivä kuitenkin on kerran viikossa. Eli onko annos suklaajätskiä kerran viikossa merkittävästi parempi kuin pieni suklaapatukka taikka tikkari kerran viikossa? Mä itse oon aina luokitellu jäätelön samaan kategoriaan karkin kanssa mutta...??

[QUOTE="Jenis";25624170]Riippuu varmaan mitä jätskiä ja mitä karkkia. Jädessä on mm. kalsiumia, tietyissä karkeissa taas lähinnä väriaineita ja sokeria.[/QUOTE]

Onhan se varmaan niin. Mutta mä en oo löytäny kaupasta yhtäkään lisäaineetonta jäätelöä (kertokaa joku jos tiiätte sellasen!!!), sen sijaan makeisia löytyy ilman liutaa e-koodeja.

Meillä on niin että karkkipäivänä saa lapset valita joko pienen karkin/suklaan/lakun taikka jäätelön. Makea mikä makea.

[QUOTE="tjaa";25624256]jäätelö nyt on kuitenkin ruokaa, vaikkakin hiukan paksua evästä. Karkki on täysturha muulle kuin sielulle.[/QUOTE]

Ruokaa? :O
tiiäksä paljon siinä on sokeria ja lisäaineita?

Täytyy myöntää, etten ole asiaan kauhean perehtynyt, mutta siinä käsityksessä elän, että
jätski olis pienempi paha kuin esim. irtokarkit tai sipsit.

Mun lähipiirissä on 3-vuotias lapsi, joka ei tiedä mitä karkit on. Oltiin kaupassa ja karkkihyllyjen kohdalla
katseli pusseja ja puhui jotain hiuspampuloista.:-) Vanhemmat on antaneet lapsen herkutella
jätskillä ja leivonnaisilla, mutta karkkia eivät ole tarjonneet.

Kyllä vähän pisti korvaan kun joku äiti joskus kysyi tuollaselta n. 3vuotiaalta, että
"sulla on tänään namipäivä, haluisitko illaks sipsejä?" Itse en niitä ainakaan tyrkyttämällä tyrkyttäs
lapselle, mutta jokainen tyylillään.:-)

En oo tarkkoja ravintosisältöä kattonut, mutta mieltäisin jäätelön terveellisemmäksi kuin karkki. Vaikka ei se jätskikään niin terveellistä ole.
Molemmissa on sokeria, joka lienee se pahin. Karkeissa sitten taas on väriaineita ja muita mukavuuksia, eikä se hampaillekkaan ole hyväksi.
Ja jätskissä.. Mitäs siitä löytyy, sokeria suolaa kermaa..?

Noista kahdesta antaisin ja söisin mieluummin jätskiä.

Hammaslääkärini jaksoi muistuttaa aina kun olin pieni, että syö sitten makeanhimoon mieluummin jäätelöä kuin karkkia, sillä karkki tarttuu hampaisiin ja on näin ollen pahempi paha kuin liukeneva jäätelö.

Onhan se varmaan niin. Mutta mä en oo löytäny kaupasta yhtäkään lisäaineetonta jäätelöä (kertokaa joku jos tiiätte sellasen!!!), sen sijaan makeisia löytyy ilman liutaa e-koodeja.

Meillä on niin että karkkipäivänä saa lapset valita joko pienen karkin/suklaan/lakun taikka jäätelön. Makea mikä makea.

Cream, Strawberries, Skim Milk, Sugar, Egg Yolks

Tuo on siis haagendazsin mansikkajäätelöä. Löytyy ainakin Cittarista.
Ja on muuten petollisen hyvää..

Jäätelöissä on suuria eroja, mutta pääsäntöisesti on ehdottomasti parempi vaihtoehto lapselle kuin karkki ( energia, sokerit, lisäaineet jne.). Itse kävin ravitsemusterapiassa diabeteksen takia, niin sanoi että eskimopuikko on yksi parhaista herkuista, koska suklaakuori on ohut siinä on kaloreita vain noin sata ja sokeria koko puikossa alle 10 grammaa. Vaihtoehdoksi karkkiin vertasi, että verensokerin kannalta max. 15 grammaa karkkia saisi syödä kerralla, mikä on noin 5 kpl pehmeitä tai 2-3 kpl kovia karkkeja.

Jätskissä on myös se hyvä puoli, että esim. 1 litra vaniljajäätelöä painaa vain puolisen kiloa eli jäätelöön on vatkattu paljon ilmaa mukaan. Näin siis jos ajattelee kaloreita suhteessa syötyyn jäätelön painoon. Puoli kiloa kun syö irtokarkkeja tai suklaata niin saa paljon enemmän turhaa energiaa. Vaahtokarkit on myös hyviä energian suhteen ajateltuna ;)

Meilläkin on kolmevuotias, joka ei ole syönyt karkkia koskaan. Eli ei tikkareita, ei salmiakkia, ei irtokarkkeja, ei karkkipussin sisältöjä, ei lakuakaan.

Sen sijaan hän on kohtuudella syönyt leivonnaisia, jäätelöä, suklaata ja jopa sipsejä. Ja näin mennään jatkossakin :)

Kyllä itse ainakin pidän jäätelöä parempana vaihtoehtona. On edes sitä kalsiumia ja hampaille parempi. Koska huonoin vaihtoehto on kyllä olla vallan ilman herkkuja.

No jos kaloreita ajattelee niin valion vanilijajäätelössä on kilokaloreita 190 sadassa grammassa ja yhdessä max tuplassa kaloreita on 57 grammassa 262. Itse olen aina pitänyt jäätelöä "karkkina", mut jos se ei ole täyteen ahdettu toffeeta, lakritsaa tai vaikka suklaakastiketta, niin miellän jäätelön karkkia terveellisemmäksi vaihtoehdoksi.

[QUOTE="qwer";25624199]Mutta jäätelössä on rasvaa. Tai no, onhan vähärasvaisiakin jäätelöitä, ja kasvisrasvajäätelöitä, mutta ei niitä tekis mieli jäätelöksi kutsua...[/QUOTE]
No mitä sitten?

[QUOTE="qwer";25624654]No sitä sitten, että jos mietit kumpi on terveellisempää, laku vai jäätelö, niin kaloreiltaan, rasvamäärältään ja yleensä määrältään laku on terveellisempi. Sokeria ja lisäaineitahan on kummassakin.

Lakua tai mitään muutakaan karkkia ei yleensä syödä yhtä suurta määrää kerralla kuin jäätelöä.[/QUOTE]

Jonninjoutavaa hölynpölyä vailla tiedon sidostakaan.

Kuka syö itse, tai antaa lapsensa syödä niin paljon karkkia, jäätelöä, leivonnaisia tms että pitää miettiä niiden ravintoarvoja? Mitä väliä sillä on syökö kerran viikossa desin jäätelöä tai kolmekymmentä grammaa karkkia. Eiköhän paljon enemmän väliä ole sillä mitä syö joka päivä aterioiksi.

Mikä vielä käsittämättömämpää niin valehdellaan siitä mitä karkit on. MIKSI? Pidetäänkö lapsia ihan idiootteina? Kyllä meillä on lapsille aina rehellisesti vastattu mitä on tupakat, alkoholi, karkit tai mikä tahansa mitä kaupassa on sattunut näkymään. On keskusteltu siitä miksi meille ei osteta tupakkaa, miksi meillä ei juoda punaista maitoa jne. Eikä tuo neljävuotias ainakaan vielä ole tupakkaa tai kaljaa halunnut, vaikka tietääkin että sellaisia on olemassa.

Yhteistyössä