onko ihmiset tosiaan näin itsekeskeisiä ja välinpitämättömiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soleigh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niinpä. Me kerran viikonloppuiltana ajeltiin miehen kanssa kaupungilla, ikkunat auki kun oli lämmin kesäilta. Kävelykadulla käveli todella humalainen mies joka yritti ottaa tolpasta kiinni mutta kaatuikin taaksepäin ja löi päänsä kiviin niin että oikein kimposi ja se ääni kuului autoon saakka. Luultiin tietenkin kun tori olla täynnä porukkaa ja miehen ympärilläkin sankoin joukoin että joku menee katsomaan kaverin kunnon mutta ei. Me sitten etsittiin parkkipaikka ja mentiin sen miehen luo. Valtava verilammikko oli pään alla mutta mies sentää yritti puhua jotain.
Soitimme ambulanssin eikä turhaan.

Kyllä silloinkin mietin että miten tälläinen voi olla edes mahdollista. Pitää vaan toivoa ettei itse saa koskaan julkisella paikalla mitään kohtausta tai onnettomuutta, ihan sitä oman onnensa nojassa on.

Onneksi edes silloin tällöin enkeiletäkin on...

Viimeksi kun minä menin auttamaan jotain maassa makaavaa setää, sain kimppuuni jotain keski-ikäisiä ohikulkijoita joiden mielestä minä olin varmaan tekemässä jotain pahaa sille miehelle :/

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
kyllä nykyihmiset on. jossain oli nuori tyttö kaatunut kadulle. kaikki ihmiset oli kiertäneet sen kaukaa. luullen kai että se humalassa siinä makaa. joku pultsari oli sit mennyt siihen ja nähnyt tytön ranteessa laatan, jossa oli ollu joko epilepsia tai diapedes ja tää pultsari oli sitten soittanut ambulanssin tytölle.

pultsareilla tiataa olla vielä sentään sydän paikallaan :flower:

no vaihto se tajuton asentoa tai ei niin tässä on pointtina se että ihmiset ei välitä P'skaakaan muista... Just toi että mitä enemmän porukkaa sen huonommin kukaan auttaa jos on tarvetta. Kyseessä ollut nuorehko mies, eli ei mikään spurgu. Mistä te edes heti keksitte että kyseessä on joku vanha spurgu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
tää henkilö ei ollu spurgu. on mahdollisuus että joku käyny tätä herraa tuuppimassa kyljelleen. Mutta en pidä mahdottomana etteikö tajuton vois liikkua itsekseen.

Sori, tajuton ei vaihda asentoa.

uni=tietyn asteinen tajuttomuuden tila
pyörtyminen=hetkellinen tajuttomuus
Henkilö on tajuton, jos häntä ei saada hereille puhuttelemalla ja ravistelemalla, mutta hän hengittää

ethän sinä nukkuessaskaa pysy paikallas.

Ja HYVIN usein tavalliset tallaajat luulevat hypoglygemiaa diabeetikolla vaan sammumiseksi... Juurhan oli oikeen filmi kun poliisi tainnuttimella pisteli diabeetikkoa...kun ei meinannu rauhoittua ja kuunnella :kieh:

Mun sukulaismies, joka ei ole vähimmässä määrinkään spurgu eikä usein edes juo, riiteli kovasti vaimonsa kanssa ja lähti kaupungille tuulettumaan.

Hän joi itsensä illan aikana humalaan, kaatui, löi päänsä ja sai aivovamman.
Taivaan kiitos, ohikulkija pysähtyi auttamaan ja kutsui ambulanssin! Hän oli samana yönä aivoleikkauksessa.

Pelastajat-sarjassa oli juuri tuommoisia tapauksia. Ja kyllä ne ambulanssikuskit antoivat ymmärtää, että heillä olisi parempaakin tekemistä, kun kännisten hakeminen puistoista.
Se on tietenkin vaikea ulkoapäin sanoa nukkuuko henkilö vai onko hänellä oikeasti joku hätä. Helsingissä noita henkilöitä notkuu kaikkien puistojen penkillä, joten ihmiset eivät varmaan osaa ajatella, että heillä olisi jokin hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ja HYVIN usein tavalliset tallaajat luulevat hypoglygemiaa diabeetikolla vaan sammumiseksi... Juurhan oli oikeen filmi kun poliisi tainnuttimella pisteli diabeetikkoa...kun ei meinannu rauhoittua ja kuunnella :kieh:

ja aivoinfartin saaneita luullaan humalaisiksi ja ne kierretään kaukaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miimi:
Et ole vissiin turpiisi saanut kun oot menny tuuppimaan niitä päikkäreillä nukkuvia.. kyllä se karsii äkisti auttamishalut..

Huono kokemus ei ole missään tapauksessa hyvä tekosyy olla auttamatta muita!!

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Mieluummin sata 'väärää hälytystä' kuin yksi missattu aito hätätilanne!

Peesi. Tuo esimerkin hlöhän ei ollut spurgu, mutta vaikka olisi spurgukin tolkku pois jossain makaamassa, niin yritän herätellä, ja kysyn että onko kaikki Ok. Usein makaaja vain örisee että " joo" ja jatkaa koisimistaan. Mutta minusta on ihan hyvä varmistua ettei makaajalla ole hätää.

Alkuperäinen kirjoittaja M:

ja aivoinfartin saaneita luullaan humalaisiksi ja ne kierretään kaukaa.

Niinpä. Tuo välinpitämättömyys on niin yleistä :yllättävän monen sairaskohtauksen "piirteet" muistuttavat humalatilaa.

Pelastajat-sarjassa oli juuri tuommoisia tapauksia. Ja kyllä ne ambulanssikuskit antoivat ymmärtää, että heillä olisi parempaakin tekemistä, kun kännisten hakeminen puistoista.
Se on tietenkin vaikea ulkoapäin sanoa nukkuuko henkilö vai onko hänellä oikeasti joku hätä. Helsingissä noita henkilöitä notkuu kaikkien puistojen penkillä, joten ihmiset eivät varmaan osaa ajatella, että heillä olisi jokin hätä.

Se on voi voi. Ambulanssikuskit voivat sitten itse päätellä mitä tehdään. Mutta ambulanssi TÄYTYY kutsua joka kerta kun joku makaa tajuttomana kadulla!!

tää henkilö ei ollu spurgu. on mahdollisuus että joku käyny tätä herraa tuuppimassa kyljelleen. Mutta en pidä mahdottomana etteikö tajuton vois liikkua itsekseen.

Sori, tajuton ei vaihda asentoa.

uni=tietyn asteinen tajuttomuuden tila
pyörtyminen=hetkellinen tajuttomuus
Henkilö on tajuton, jos häntä ei saada hereille puhuttelemalla ja ravistelemalla, mutta hän hengittää

ethän sinä nukkuessaskaa pysy paikallas.

No en niin. Mutta sanoit, että mies ei reagoinut kipuunkaan joten on täysin mahdotonta, että hän olisi siinä tilassa pystynyt liikkumaan.

Minun isoveljeni (ei missään määrin alkoholisoitunut) olisi kuollut, jos ei olisi vielä apn kaltaisia ihmisiä. Oli menettänyt tajuntansa sokeritaudin vuoksi hiljaisella tiellä, jossa onneksi jossain vaiheessa oli joku ohikulkija apua soittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi on edes joitakin enkeleitä:
Mun sukulaismies, joka ei ole vähimmässä määrinkään spurgu eikä usein edes juo, riiteli kovasti vaimonsa kanssa ja lähti kaupungille tuulettumaan.

Taivaan kiitos, ohikulkija pysähtyi auttamaan ja kutsui ambulanssin! Hän oli samana yönä aivoleikkauksessa.

Joo, että kannattaa sitä humalaistakin vaan pysähtyä auttamaan!

Se on voi voi. Ambulanssikuskit voivat sitten itse päätellä mitä tehdään. Mutta ambulanssi TÄYTYY kutsua joka kerta kun joku makaa tajuttomana kadulla!!

Mutta mitä siihen voi oikeasti tehdä, jos soittaa itse hätänumeroon ja ne siellä on sitä mieltä, että jos toinen on kännissä niin ei tehdä mitään? Tai paikalle lähetetään poliisiauto, joka tulee vasta 1½ tunnin päästä?

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi on edes joitakin enkeleitä:

Joo, että kannattaa sitä humalaistakin vaan pysähtyä auttamaan!

Niinpä, miksi jonkun humalatila ei voisi tarkoittaa sitä, että heillä voi olla jotakin muuatkin pahasti vialla kuin alkoholi veressä!

Mä en enää paljon spurguja auttele. Kerran äitini kanssa kaupungilla kävellessä huomattiin kun joltain juopolta tippui seteli. Äitini juoksi äkkiä miehen perään viemään seteliä kioskiin. Pian äitini juoksi takaisin ja äijä juoksi perässä nyrkki heiluen ja huoritellen.

Kyl mä tavallisen ihmisen kadulla makaamiseen kiinnitän huomiota, mut vähänkin juopon näköiset saa jäädä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Mutta mitä siihen voi oikeasti tehdä, jos soittaa itse hätänumeroon ja ne siellä on sitä mieltä, että jos toinen on kännissä niin ei tehdä mitään? Tai paikalle lähetetään poliisiauto, joka tulee vasta 1½ tunnin päästä?

No, ainakin olet yrittänyt auttaa.

Oman kokemuksen mukaan näin ei ole koskaan vielä käynyt vaan se ambulanssi on kyllä tullut heti vaikka onkin ollut todennäköistä, että kyseessä on ollut 'vain sammuminen'.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mä menen mieluummin inisemään asiasta vartijoille tai soitan poliisit :| Jotkut kun eivät oikeen tykkää herättelystä joten ihan oman turvallisuuden kannalta niin

Riittää kun tekee sen soiton, ei tarvitsekaan herätellä.

On myös eri juttu kuorsaako spurgu puistonpenkillä vai makaako keskellä jalkakäytävää tajuttoman näköisenä.

Yhteistyössä