onko ihmiset tosiaan näin itsekeskeisiä ja välinpitämättömiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soleigh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
Eilen keskustassa nähtiin mieshenkilö joka makas pitkin pituuttaan ateneumin nurmella. Käytiin pikaisesti läheisesä liikkeessä ja kun tultiin takasin, niin siellä se köllötti edelleen, oli vaan vaihtanut asentoa. Mentiin sitte tarkemmin katsomaan niin tajutonhan tää kaveri oli, ei saatu hereille eikä juurikaan vastannu kivun tuottamiseen(kokeiltiin siis kynällä nappasta kynnen päältä). Onneksi sentään ei elvyttämään tarvinnu ruveta. Soitettiin siihen ambulanssia paikalle, poliisit tuli toki ensin ja sai sen joten kuten hereille, oli ilmeisesti juonu ittensä tainnoksiin. Tää herra oli ilmeisesti maannu aika pitkään niillä sijoillaan, iho oli ihan tuli kuuma ja nihkeä, siihen paisto aurinko aika kuumasti eikä tuulenvirettä ollenkaan.

Oikeasti, siitä ateneumin ja makkaratalon välistä kulki satapäin ihmisiä eikä kukaan edes viittiny pysähtyä tarkistamaan että onko tällä kaverilla kaikki hyvin :headwall: :headwall:
Jos me ei olis siihen menty herättelemään eikä soitettu apua niin se mies ois todennäkösesti menehtyny nestehukkaan siinä.
Hitto että raivostuttaa vieläki, kaikilla on velvollisuus auttaa tuollasessa tilanteessa mutta ei, nämä stadin paremmat kansalaiset mielummin kävelee ohi :kieh: ja sitten ku osuu omalle kohdalle, että tarttis apua niin kirjotellaan lehtiä myöten että kun kukaan ei auta.

MIKSI? mie vaan kysyn. |O

Sitä, reagoiko tajuton ihminen kipuun, ei muuten enää suositella kokeiltavan kyseisellä tavalla. Siinä voi oma henki olla vaarassa. Nykyään suositellaan ihan kevyttä potkaisua jalkapohjaan. Näin sinä et ole vaarassa jos vaikka onkin kyseessä agressiivinen ihminen. Ajattelin vaan informoida, jos joudut samaan tilanteeseen toiste :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä soitan ambulanssin jopa sille maassa makaavalle spurgun näköiselle henkilölle (sitä, miltä spurgu sitten näyttää, en osaa määritellä ). Huutelen hetken aikaa, ja jos ei reagoi (ja jos ei kuorsaa kuuluvasti) niin soitan 112. Sanon sinne, etten tiedä onko ko. henkilö sammunut vai muuten vaan tajuton, mutta ei vastaa huuteluihin. Sanovat että kiitos ilmoituksesta, ja lähettävät ambulanssin/poliisin tarkistamaan tilanteen.

Tajuton ihminenkin voi kuorsata..

herättelemään ihmisen joka makaa jossain tajuttoman näköisenä, oli se sitten spurgun näköinen tai ei. Mun omatunto ei TODELLAKAAN sallisi mun vain kävellä kylmästi ohi!

Hävetkää te jotka niin teette, mitäs sitten kun teidän lapsenne makaa tajuttomana sairauskohtauksen saatuaan tien reunassa, ja kaikki vain kävelevät ohi?????????

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä soitan ambulanssin jopa sille maassa makaavalle spurgun näköiselle henkilölle (sitä, miltä spurgu sitten näyttää, en osaa määritellä ). Huutelen hetken aikaa, ja jos ei reagoi (ja jos ei kuorsaa kuuluvasti) niin soitan 112. Sanon sinne, etten tiedä onko ko. henkilö sammunut vai muuten vaan tajuton, mutta ei vastaa huuteluihin. Sanovat että kiitos ilmoituksesta, ja lähettävät ambulanssin/poliisin tarkistamaan tilanteen.

Tajuton ihminenkin voi kuorsata..

Voi, mutta mä tarkoitin sellaista nukkuvan humalaisen ihmisen kuorsausta ja ääntelyä :D. Sellaista, mistä tietää että toinen tosiaan nukkuu, eikä ole muuten vaan kanttuvei.

Mun tuttava pyörtyi kerran citymarketin eteen, oli viimesillään raskaana eikä siis todellakaan mikään spurgun näköinen. Kukaan ei auttanut tai soittanut apua. Onneksi kyseessä oli "vain" pyörtyminen
josta sitten itsekseen heräsi eikä mikään vakavampi juttu.. Oikeesti uskomatonta miten välinpitämättömiä ihmiset ovat!

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Mun tuttava pyörtyi kerran citymarketin eteen, oli viimesillään raskaana eikä siis todellakaan mikään spurgun näköinen. Kukaan ei auttanut tai soittanut apua. Onneksi kyseessä oli "vain" pyörtyminen
josta sitten itsekseen heräsi eikä mikään vakavampi juttu.. Oikeesti uskomatonta miten välinpitämättömiä ihmiset ovat!

:o Aivan kamalaa!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
herättelemään ihmisen joka makaa jossain tajuttoman näköisenä, oli se sitten spurgun näköinen tai ei. Mun omatunto ei TODELLAKAAN sallisi mun vain kävellä kylmästi ohi!

Hävetkää te jotka niin teette, mitäs sitten kun teidän lapsenne makaa tajuttomana sairauskohtauksen saatuaan tien reunassa, ja kaikki vain kävelevät ohi?????????

Peesaan. Mä menen kans AINA ottamaan selvää, enkä kävele ohi. Kyseinen maassa makaava voi olla kylän kuuluisin juoppo TAI hän voi olla vaikka juuri eron kokenut 4 lapsen isä/äiti, eli jostain syystä "väliaikaisesti" ajanut itsensä siihen tilaan. Esim diabetes potilas voi olla yhtä sekava kuin humalassa oleva. Ihmisarvon ymmärtäminen on liian monella ihmisellä hukassa. Valitettavasti :|

Kyllä mä vähintään hälykeskukseen soitan. Noita tilanteita on tullut eteen niin harvoin, että en voi sanoa miten niissä menettelisin, mutta pääsääntöisesti voisin kuvitella käyväni myös jututtamassa tyyppiä vähän.

Herättely ja puhuttelu kannattaa tehdä niin, että itse seisot pään vieressä, kumarrut vähän ja sieltä vähän niinkuin takaa ravistelet ja yrität herättää. Se on turvallinen asento käydä kyselemässä maassa makaavan henkilön kuulumisia, eli jos sillä on aggressiivisia ajatuksia mielessään, niin pääset tuosta perääntymään ja pakenemaan helposti ja henkilöllä on vaikeampi esim. koukata sua kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:

Peesaan. Mä menen kans AINA ottamaan selvää, enkä kävele ohi. Kyseinen maassa makaava voi olla kylän kuuluisin juoppo TAI hän voi olla vaikka juuri eron kokenut 4 lapsen isä/äiti, eli jostain syystä "väliaikaisesti" ajanut itsensä siihen tilaan. Esim diabetes potilas voi olla yhtä sekava kuin humalassa oleva. Ihmisarvon ymmärtäminen on liian monella ihmisellä hukassa. Valitettavasti :|

tälläiset väliaikaisesti siihen tilaan itsensä saattaneet eivät näytä samalta kuin ne, jotka ovat resuisissa vaatteissa, ovat likaisia ja haisevat hirveälle..

Alkuperäinen kirjoittaja .:

tälläiset väliaikaisesti siihen tilaan itsensä saattaneet eivät näytä samalta kuin ne, jotka ovat resuisissa vaatteissa, ovat likaisia ja haisevat hirveälle..

Joo, mutta kummatkin ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Oli se sitten spurgu tai ihan tavallinen tallaaja. Ja joo, kyllä ne pari päivää juopoteleetkin ovat aika pahan hajuisia..

Vähän aikaa sitten oli yhden tutun päälle ajanut pyörä ja hän kaatunut ojaan. Pyöräilijä huusi jotain herjaa ja jatkoi matkaa pysähtymättä. Ihmiset joilta hän yritti pyytää apua kiersivät kaukaa miltei juoksujalkaa ohitse. Kyseessä oli siististi pukeutuva naishenkilö ja tapahtui aamupäivällä. Hänellä sairauden takia voimat todella heikot eikä siis päässyt itse sieltä ojasta pois pitkään aikaan. Ihmisiä kiirehti ohi paljon eikä yksikään pysähtynyt auttamaan, eikä edes kuulemaan mitä hän yritti sanoa :(

tässä taannoin joitakin vuosia sitten pienellä paikkakunnalla kuoli kaikkien tuntema juoppo kaupan eteen. KUKAAN EI MENNYT KATSOMAAN oliko se sammunut vai ei.. kunnes 12v poika kävi tökkäsemässä ruumista :o Taisi poika saada ikuiset traumat. Ja jo oli paikalla väkeä, kun poliisit ja ambulanssi tuli..

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Joo, mutta kummatkin ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Oli se sitten spurgu tai ihan tavallinen tallaaja. Ja joo, kyllä ne pari päivää juopoteleetkin ovat aika pahan hajuisia..

Mun mielestä spurgu ei ole yhtä arvokas. Oma isäni on alkoholisti enkä pidä sitä niin arvokkaana kuin esim mieheni isää.

Näin kyllä kerran kun yksi nainen kaatui pyörällänsä juoppojen edessä. Ne juopot meni auttamaan, mutta se nainen sai jonkun hysteerisen huuto-kohtauksen, että älkää koskeko!!

Olen itse diabeetikko ja joskus olen kaatunut naamalleni hypoglykemian vuoksi. Siitäpä ei ollut helppo heräillä. Olisitteko erottaneet naama verissa mahallaan makaavan ns. juoposta? Ja entäpä, jos joku sammuu kännissä ja saa sairauskohtauksen - sietääkö kuolla, kun joi liikaa? Isäni kaatui pyörällä humalassa ja ambulanssikuskit luulivat olevan tajuton, heittelivät pahasti ja sanoivat "uuden kasvi-ihmisen tulleen". Isäni on tehnyt yli 10v töitä tuon tapauksen jälkeen. Ja on mitä ihanin isä ja vaari, huolimatta alkoholismistaan. Aika kurjaa on tosiaan ihmisten asenne. Jopa terveydenhuollossa humalainen jää helposti huonolle hoidolle. Te, jotka ette tarkista tilannetta mitenkään, oletteko koskaan itse juoneet liikaa tai sammuneet?

AP;: on ne. mulla sippas auto tänään tien varteen, ihan tiehen kiinni. ajattelin että lykkään sen syrjempään odottamaan, että isäntä kerkee tulla kattomaan. isoa farmaria sitten koitin yksin lykätä ja ohjata samalla. ohi ajoi useampikin riski mies (sekä autolla että fillarilla), ja vain tuijottivat päälle. mä nyt olen tälläinen pitkänhuiskea :D 157cm:, 50 kilonen kukkakeppi, niin hiukan meinas ottaa päähään. sit yks vanhempi (yli 60) mies pysähty auttamaan mua auton kanssa ja ihmetteli, että ihan yksinkö mä sitä olin siinä pitempään yrittäny siirtää.

Yhteistyössä