onko ihmiset tosiaan näin itsekeskeisiä ja välinpitämättömiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soleigh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Mä en enää paljon spurguja auttele. Kerran äitini kanssa kaupungilla kävellessä huomattiin kun joltain juopolta tippui seteli. Äitini juoksi äkkiä miehen perään viemään seteliä kioskiin. Pian äitini juoksi takaisin ja äijä juoksi perässä nyrkki heiluen ja huoritellen.

Kyl mä tavallisen ihmisen kadulla makaamiseen kiinnitän huomiota, mut vähänkin juopon näköiset saa jäädä.

Hyvä kun sä pystyt näkemään kuka on juoppo ja kuka ei. Mä kun en pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mutta mitä siihen voi oikeasti tehdä, jos soittaa itse hätänumeroon ja ne siellä on sitä mieltä, että jos toinen on kännissä niin ei tehdä mitään? Tai paikalle lähetetään poliisiauto, joka tulee vasta 1½ tunnin päästä?
Mä luulen, että monet ajattelevat, että sen maassa makaavan vierelle pitäisi sitten jäädä puoleksitoistatunniksi odottelemaan, kunnes joku tulee. Ja on ihan ymmärrettävää - kun niitä maassa makaavia on vähän siellä täällä - ettei ole aina mahdollisuutta jäädä pitkäksi aikaa. Päiväkoti menee kiinni ja lapsi pitäisi hakea sieltä tai jotain muuta vastaavaa.

Joku sanoikin jo kertovansa havainnostaan vartijalle ja minusta se on hyvä ajatus. Tai voi soittaa ensin hälytysnumeroon ja jos ei muutenkaan osaisi tehdä mitään maassa makaavan hyväksi, niin keskustassa liikkuu varsin paljon vartijoita.

Tässä muuten taannoin sattui raitiovanussa tilanne, jossa vanhempi mieshenkilö alkoi valitella rintaansa, tipahti penkiltä lattialle ja pyysi kanssaihmisiään soittamaan ambulanssin. Miehen luokse meni matkustajia, yksi soitti hälytyskeskukseen. Hälytyskeskus kysyi miehen nimeä ja tää nainen kysyi nimeä mieheltä. Kun hälytyskeskus sai tietää miehen nimen, ilmoitti vaan, että sama tyyppi saa noita "kohtauksia" harva se päivä raitiovaunuissa. Tää tapahtu Pasilassa ja Lasipalatsin pysäkillä tuli vartijat hakemaan miehen pois.

itse oon asunu kalliossa, ihan siinä hesarin kulmalla ja mä oon tottunut lekotteleviin spurguihin ja täytyy häpeäkseen ihan myöntää ettei mulla tule ekana mieleen soittaa lanssia,ne kuuluu vähän niin kuin katukuvaan.olisi kyseessä siistimpi tapaus tai ei.
ainoostaan silloin jos joku makaa pitkin pituuttaa tiellä tai jalkakäytävällä,alkaa kellot vasta soimaan.nurtsilla tai rappusilla lepuuttava ei herätä mun huomiota mitenkään.

Samaa ihmisten itsekeskeisyyttä ja välinpitämättömyyttä olen muutaman kerran miettinyt. Viimeisin tapaus oli kun uimarannalla humalainen mies hakkasi naista nyrkein kasvoihin ja mahaan. Kymmeniä silminnäkijöitä eikä kukaan tehnyt mitään ja lapsiakin seurasi tilannetta!!! Itse menin ukolle väliin huutamaan muiden töllötellessä. Taisi ukko säikähtää pientä akkaa (enkä ole kuin päälle 20v).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi oli juonut itsensä siihen kuntoon. Miksi niitä renttuja pitäisi kunnollisten ihmisten ruveta hyysäämään ja hoivaamaan. Itse ovat itsensä siihen tilaan saattaneet. Toisin on selvästi sairauskohtauksen saaneet ihmiset.

Mitenhän se päälle päin näkyy, onko sairaskohtaus vai vain sammunut? Kaikenlisäksi deekukin voi saada sairaskohtauksen. Kaikkia on velvollisuus auttaa. Myönnän tosin itsekin, ettei juoppoja yhtä mielellään avittamaan mene, mutta ei tuolla lailla voi ihmisiä luokitella. Ambulanssin edes voi tarvittaessa soittaa.

kyllä se on kaikkien velvollisuus auttaa. Jos ohi kävelet niin se on heitteillejättö. Apua voi ainakin aina soittaa jos ei uskalla mennä tuuppimaan. Kyllä sinne poliisit tulee tilanteen tarkastamaan.

Viikko pari sitten sanomatalon eedessä joku isokokoinen mies oli kyykyllään maassa. Reppu, aurinkolasit ja lompakko oli maassa ja oksenteli. Meinasin kysyä, että tarviiko jotain apua, mutta en uskaltanut, kun ei tiennyt onko humalassa/väkivaltainen.

Jos olisi ollut vanhus/lapsi/raskaana tms niin sitten olisin ainakin uskaltanut. Mutta täällä Helsingissä keskustan tuntumassa päivittäin törmää kaikenlaisiin hulluihin, että sitä on niin tottunut ja osaa vain kävellä ohi.

Yhessä dokkarissa oli kerran testi kun pieni tyttö laitettiin yksikseen istuskelemaan ja itkemään kadunlaitaan. Harva tuli tarjoamaan apua ja todella harva mies. Kun miehiltä kysyttiin, mikseivät auttaneet tyttöä, oli vastaus: "ei uskalla kun epäillään pedofiiliksi." Tähän on johtanut pedofiilien noitavaino yhteiskunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
kyllä se on kaikkien velvollisuus auttaa. Jos ohi kävelet niin se on heitteillejättö. Apua voi ainakin aina soittaa jos ei uskalla mennä tuuppimaan. Kyllä sinne poliisit tulee tilanteen tarkastamaan.
Oikeassa olet. Toisaalta kun näet jonkun spugen maassa makaamassa, et voi tietää, että siitä on jo soitettu. Sitten kun soitat itse, saat ynseän vastauksen, että tyypistä on ilmoitettu jo viis kertaa. Ja jatkat matkaasi, kunnes joku onneton soittaa siitä seitsemännen kerran ja saa yhtä ynseän vastauksen.

En siis sano, että ei pitäisi soittaa. Mutta se soittaminen voi välillä olla varsin turhauttavaa.

Kun ootte kerran erehtynyt menemään tökkimään ihan tavallisen näköistä maassa makoilevaa ihmistä, joka yhtäkkiä vetäseekin puukon povaristaan ja alkaa huitoon sua sillä, niin voin kertoa, että toista kertaa ette tekään uskalla vieraitten asioihin ihan äkkiä puuttua :(

KYSYMYS kaikille VANHEMMILLE: mitä te sanotte lapsillenne, kun näette esim. nurmikolla makaavan ihmisen kaupungilla?

Mä oon kans saanu tarpeeks juopoista ihmisistä.....ei tee mieli auttaa, ei! Niin ajattelemattomia ihmisiä. Saa tavallisen ihmisen sydämmen pysähdyksiin touhuillaan ja turhaan hätääntymään. Siinä sitten hädissäs yrität auttaa, niin paskaa saat vaan niskaas.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
tää henkilö ei ollu spurgu. on mahdollisuus että joku käyny tätä herraa tuuppimassa kyljelleen. Mutta en pidä mahdottomana etteikö tajuton vois liikkua itsekseen.

Sori, tajuton ei vaihda asentoa.

Kyllä muuten voi vaihtaa...

Ei muuten vaihda! Perustele, jos sulla on uutta lääketieteellistä näkökulmaa asiaan? :o

Alkuperäinen kirjoittaja H.Moilane:
Kun ootte kerran erehtynyt menemään tökkimään ihan tavallisen näköistä maassa makoilevaa ihmistä, joka yhtäkkiä vetäseekin puukon povaristaan ja alkaa huitoon sua sillä, niin voin kertoa, että toista kertaa ette tekään uskalla vieraitten asioihin ihan äkkiä puuttua :(
Mä luulen, että aika monella kynnys mennä tökkimään vierasta ihmistä on aika korkea. Hälytyskeskuksessa kun kysyvät mm hengittääkö tää maassa makaava. Kuinka moni oikeasti haluaa mennä tarkistamaan, kun kyseessä saattaa olla kauneusunillaan oleva sekakäyttäjä, joka ei liiemmin ilahdu siitä, että tuli herätetyksi?

KYSYMYS kaikille VANHEMMILLE: mitä te sanotte lapsillenne, kun näette esim. nurmikolla makaavan ihmisen kaupungilla?

Ei siis kannata mennä herättelemään ketään! Soittaa vaan apua ja sillä siisti!

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Viikko pari sitten sanomatalon eedessä joku isokokoinen mies oli kyykyllään maassa. Reppu, aurinkolasit ja lompakko oli maassa ja oksenteli. Meinasin kysyä, että tarviiko jotain apua, mutta en uskaltanut, kun ei tiennyt onko humalassa/väkivaltainen.

Jos olisi ollut vanhus/lapsi/raskaana tms niin sitten olisin ainakin uskaltanut. Mutta täällä Helsingissä keskustan tuntumassa päivittäin törmää kaikenlaisiin hulluihin, että sitä on niin tottunut ja osaa vain kävellä ohi.

Ei tässä nyt puhuta 'kaikenlaisista hulluista' vaan PELKÄSTÄÄN maassa keskellä katua tajuttomana makaavista ihmisistä!

Alkuperäinen kirjoittaja mangorahka:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
tää henkilö ei ollu spurgu. on mahdollisuus että joku käyny tätä herraa tuuppimassa kyljelleen. Mutta en pidä mahdottomana etteikö tajuton vois liikkua itsekseen.

Sori, tajuton ei vaihda asentoa.

Kyllä muuten voi vaihtaa...

Ei muuten vaihda! Perustele, jos sulla on uutta lääketieteellistä näkökulmaa asiaan? :o

Ehkei ihan vaihtamalla vaihda, mutta lihasten säpsähtelyt ja rentoutuminen saattaa kyllä saada aikaan jopa asennon vaihtumisen...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että aika monella kynnys mennä tökkimään vierasta ihmistä on aika korkea. Hälytyskeskuksessa kun kysyvät mm hengittääkö tää maassa makaava. Kuinka moni oikeasti haluaa mennä tarkistamaan, kun kyseessä saattaa olla kauneusunillaan oleva sekakäyttäjä, joka ei liiemmin ilahdu siitä, että tuli herätetyksi?

tämä totta! Ne kysyy aika tarkasti kaikki tiedot, mutta kyllä minä siitä huolimatta soittaisin ja sanoisin, että tyyppi näyttää niin epäilyttävältä, että en mene tökkimään. tulkoot poliisit tökkimään, mutta olen ainakin tehnyt jotain.

Mä annan kanssa noitte laitapuolen setien nukkua ihan rauhassa. Tässä viikonloppuna Tamereella nurmikolla ja penkeillä makasi 6 miestä!! Ni mitäpä sitä niitä tökkimään..eri juttu jos ihminen makaa keskellä katua vaikka kaatuneena,mutta nurmikolla makaavaa en kyllä menis tökkimään.

No kyllä minä ainakin annan noiden meidän katukuvaan kuuluvien nähtävyyksien makoilla ihan rauhassa kaljoineen ja viinoineen,ei todellakaan tulisi mieleeni jos joku makaa viinaksien keskellä alkaa herättelemään että nousetkos dokaamaan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja KVG:
Mä annan kanssa noitte laitapuolen setien nukkua ihan rauhassa. Tässä viikonloppuna Tamereella nurmikolla ja penkeillä makasi 6 miestä!! Ni mitäpä sitä niitä tökkimään..eri juttu jos ihminen makaa keskellä katua vaikka kaatuneena,mutta nurmikolla makaavaa en kyllä menis tökkimään.

Tässä ketjussa yhä vainkin puhutaan niistä KADUILLA makaavista ihmisistä, ei puistonpenkkien pultsareista, jotka makaa pullot vieressään.

Tässä ketjussa yhä vainkin puhutaan niistä KADUILLA makaavista ihmisistä, ei puistonpenkkien pultsareista, jotka makaa pullot vieressään.

No ihan yhtä hyvin siellä kaduilla voi olla viinasta tai huumeista sekaisin oleva väkivaltainen ihminen!!

No ihan yhtä hyvin siellä kaduilla voi olla viinasta tai huumeista sekaisin oleva väkivaltainen ihminen!!

Siksi pitääkin vain soittaa apua eikä mennä koskemaan!!

Jos yksikin ihminen kuolisi, koska mä luulin 'lepäileväksi humalaiseksi' enkä olisi kutsunut apua sairaskohtauksen saaneelle ihmiselle, sekin olisi jo aivan liikaa!!

Kuten sanottu, mielluummin sata turhaa hälytystä, kuin yksikin missattu aito hätätilanne!

Mä soitan ambulanssin jopa sille maassa makaavalle spurgun näköiselle henkilölle (sitä, miltä spurgu sitten näyttää, en osaa määritellä ). Huutelen hetken aikaa, ja jos ei reagoi (ja jos ei kuorsaa kuuluvasti) niin soitan 112. Sanon sinne, etten tiedä onko ko. henkilö sammunut vai muuten vaan tajuton, mutta ei vastaa huuteluihin. Sanovat että kiitos ilmoituksesta, ja lähettävät ambulanssin/poliisin tarkistamaan tilanteen.

Yhteistyössä