Onko ihan surkeat lahjat teinille, ei ole varaa mihinkään kalliiseen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
no isovanhemmatkin antavat jonkun mukin jossa karkkia, jos ei halua kunnon lahjaa ostaa niin jättäisi ostamatta krääsää. mieluummin 5 euron ässäarpa kuin 2 euron muki ja karkkia.

[QUOTE="vieras";27709213]Mutta toisaalta ne on just sellaisia, joita tarvitaan ja jotka eivät jää nurkkiin pyörimään. Itseäni inhottaa kaikki turhakkeet, joilla ei ole mitään käyttöä ja jotka vievät turhaa tilaa, kun muutenkin on tavaraa yllinkyllin. Kivempi olisi saada lahjaksi vaikkapa kahvipaketti kuin joku kynttilänjalka tai kippo. Mun mielestä teinille tuollainen koostettu pakkaus on hyvä lahja.

En suostu ostamaan lapsille tarpeetonta tavaraa, vaikka kuinka perusteltaisiin, ettei vanhempien kuulu ostaa tavaroita, joita he muutenkin ostavat lapsille.[/QUOTE]

Näin mäkin ajattelen. Miksi ostaa tavaraa, jota käytetään ehkä kuukausi ja sitten hylätään laatikkoon. Poikani (7v) toivoi joululahjaksi Playboy miesten suihkusaisppuaa :) Ja minä ostin.

Itse en voi sietää turhaa krääsää. Mäkin otan ennemmin kahvipaketin kuin Tiimarista ostetun kynttiläjalan jota en kuitenkaan käyttäisi.

Itse olisin ehkä tuossa tilanteessa säästänyt rahaa pitkin vuotta teinin lahjoihin, että saisi vähän hienompaa kuin leffalipun, suklaata ja sukkia yms.
Joku pari sataa. Kerran kuussa kun sivuun laittaa..

onhan nuo aika huonot, joo. parillakympillä saa taaperolle hyvät lahjat, mutta teinille ei. rahaa tarvitaan teinin lahjaan pari sataa, minimi. kunnollliseen.

mutta kyllä ne ymmärtää.

no ei nyt mitenkään järin hyvät lahjat oo, ite hankkisin kans sen puhelimen, joko halvempi malli tai sit kytkyllä/käytettynä tai osamaksulla jostain nettikaupasta. Kyllä joo ton ikänen ymmärtää ettei oo rahaa, mut ei se sen mieltä silti paranna. Kun olin lapsi, me oltiin köyhiä, porukoitten firma menny konkkaan lamassa ja rahaa ei oikeesti ollu paljon, mut se ei silti näkyny ikinä esim. joululahjoissa, porukat oli koko vuoden säästäny synttäreitä ja joulua varten. Ne tinki omista menoistaan, ei mulla ollu ikinä olo et me oltais köyhiä, mulla oli muotivaatteet ym. On joo köyhiä mut on se aika paljon kiinni miten elää, meillä vanhemmat ratkasen niin et ite eivät ostaneet mitään itelleen ellei ollu ihan pakko ja me lapset saatiin sit kunnolla kaikkee, ehkä teijänkin kannattaa alkaa säästään tästä lähtien jo tosi ajoissa joulua varten.

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
Mä nyt edelleen lähtisin siitä, että lahjan tulisi edes joltain osin olla sitä mitä on toivottu, varsinkin kun kyse omasta lapsesta. Itse muistan miten inhottavalta tuntui avata monia paketteja ja jäädä ilman sitä mitä olin toivonut - olisin paljon mieluummin ottanut vain yhden paketin ja saanut sen mitä toivoinkin. (Meilläkään ei rahaa ollut liikaa, mutta kuitenkin enemmän kuin ap:lla uskoisin).

Teini on herkässä iässä. Ei hammastahna käy lahjasta, ei lapsesi edes kehtaa kellekään kertoa mitä sai jos muut sai elektroniikkaa tai isompia juttuja. Ja ei, ei haittaa ettei rahaa ole mutta sen voisi mielestäni käyttää fiksumminkin kuin ostamalla perustarvikkeita. Esim. lahjakortti vaatekauppaan olisi ollut hyvä vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
Ja taas mä nipotan täällä, että miksi oi miksi ihmiset ei voi ostaa käytettynä joululahjoja? Samalla rahalla saa niiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon enemmän. Ja tuon ikäisen ainakin luulisi tajuavan, että jos rahasta on tiukkaa niin saadakseen jotain kivaa, sen ehkä on hyvä olla käytettyä.

Minä julma äiti (ja kylläkin jopa kohtuurikas sellainen) ostin molemmille lapsilleni paljonkin lahjoja käytettynä. Pienempi ei asiaa vielä tajua, isommalle sanoin, että osa tulee käytettynä, mutta hänkin tajuaa, että jos sama tavara maksaa uutena esim 100 euroa ja kerran käytettynä 40 euroa niin kumpi lienee fiksumpi valinta?

onhan nuo aika huonot, joo. parillakympillä saa taaperolle hyvät lahjat, mutta teinille ei. rahaa tarvitaan teinin lahjaan pari sataa, minimi. kunnollliseen.

mutta kyllä ne ymmärtää.

No ei edes tarvi, teinille saa ihan hyvän lahjan parilla kympillä. Tässä on menty metsään siinä kun ei ole ostettu yhtä hyvää lahjaa sillä parilla kympillä vaan monta turhaa parin euron lahjaa.

[QUOTE="vieras";27709215]Ostin lapsille mm. Angry Birds pyyhkeet. Mahtaa olla huono lahja, koska vanhempana mun kuuluu ostaa heille pyyhkeet. Ostin myös kirjat, mutta nekin voidaan ostaa arkena. Eli pilaan lapset huonot lahjoilla.[/QUOTE]

Toi on mielestäni kuitenkin vähän eri asia kuin se että olisit ostanut marketista ihan mitkä tahansa kuviottomat pyyhkeet. Angry birds on jotain mistä nuoret tykkäävät. Sukat eivät ole.

[QUOTE="vieras";27709308]Toi on mielestäni kuitenkin vähän eri asia kuin se että olisit ostanut marketista ihan mitkä tahansa kuviottomat pyyhkeet. Angry birds on jotain mistä nuoret tykkäävät. Sukat eivät ole.[/QUOTE]

Sitä paitsi pyyhkeet olisi teinille ihan ok lahja sillä niitä tarvii kun muuttaa kotoa pois. Toisin kuin hammastahnaa.

Jos rahaa on vähän teinin pitäisi saada päättää mitä niillä rahoilla sitten tehdään. Siis edes joku lahja sellainen mitä on toivonut ja mitä halunnut. Kyllä teini ymmärtää jos rahaa ei ole, mutta sitä ei ehkä osaa ymmärtää miksi vähät rahat on käytetty asioihin jotka ei ole hänelle tärkeitä.

Minäkin ihmettelen eniten sitä, että miksi ihmeessä jotain hammastahnaa pakettiin? Väkisin väännettyjä lahjoja... Ei se määrä vaan laatu. Ennemmin YKSI kunnon lahja kuin monta pientä arkitavaraa vain sen takia, että saadaan monta pakettia. Ihan kun se lahjojen avaaminen olisi teinille se tärkein juttu enää ? Minulla on vasta taapero mutta en ymmärrä miksi hänellekään pitäisi ostaa ns. arkitavaraa tai pikkukrääsää vaan sen takia, että saa paljon lahjoja (vaikka pienet sellaiseen tyytyykin). Eivät ne ole lahjoja. Lahja = ajatuksella mietitty ja annettu. Vaikka se olisi itse tehty.

Niin, siis ihan teininä oon saanut jo noita sukkia ja suihkugeelipakkauksia, toki muutakin lisäksi, muttei mitään älyttömän kallista vaan pikkulahjoja useita. Ja mä oon muuten kans sitä mieltä että suklaa (tai joku muu karkki jos ei tykkää suklaasta) on ihan ehdoton joululahja lapselle ja teinille, siis se on oltava muiden joukossa. Itse ainakin petyin jos jouluna ei saanutkaan konvehtirasiaa tai mitään karkkia

Meillä on aina ollut paketissa sukkia, alushousuja ja suklaata. Tosin sitten yleensä myös joku toivottu lahja, muuten aika pitkälti hyötytavaroita, en muista koskaan pettyneeni.

Ehkä voisit "varottaa" etukäteen et tänä vuonna ei tuu kovin kummosia lahjoja kun ei ole rahaa, kyllä teinin pitäisi jo ymmärtää. Tuskin enää uskoo joulupukkiin.:P Leffalipuista ja suklaasta on ainakin varmasti iloa, hammastahnaa en välttämättä laittais pakettiin mut onhan niitä suihkusaippua tms. paketteja myynnissä muutenkin.

Toi kytkykauppakaan ei kauheen huono idea ole, jos vaan on sit rahaa sen verran et voi maksella ne maksut kuukausittain.. Sitten ois mun mielestä jo hyvät lahjat jos puhelin oli ainoa mitä on toivonut.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
No on aika surkeat "lahjat". Itsekin köyhästä suurperheestä (vanhemmat suurimman osan lapsuudesta työttömiä) niin aina saatiin yksi isompi lahja. Ehkä olisi parempi jättää lehdet ja sukat pois ja ostaa vain yksi isompi lahja?

Olis ehkä kannattanu alkaa säästää jouluun jo vähän aikaisemmin. Nyt ei varmaan auta muu kuin jutella teinin kanssa ja sanoa suoraan ettei kannata odottaa mitään isoja lahjoja.

Osta osamaksulla se kännykkä pojalle lahjaksi, kuukausierä ei varmaan paljon ole. Kyllä hätä keinot keksii, tekosyy minusta tuollainen ettei muuhun ole varaa kuin sukkiin ja pesuaineeseen. Joululahjoja on aikaa hankkia koko vuosi tai laittaa rahaa sivuun ajoissa.

Me ollaan molemmat työttömiä tällähetkellä ja vuokra tekee tuloihin jo ison loven, joten ei missään rahassa kylvetä, mutta silti ollaan kahdelle lapselle lahjoja hankittu. Karsitaan sitten omista jutuista, me ei polteta tupakkaa, ei juoda alkoholia (miehen muutamaa saunakaljaa lukuunottamatta), ei käydä ulkona syömässä tai baarissa...säästyy siten rahat lapsiin.

Toki en tiedä millaiset tulot ap:lla on ja millainen tilanne muuten, mutta onhan tässä ollut vuosi aikaa varautua.

[QUOTE="vieras";27709514]Osta osamaksulla se kännykkä pojalle lahjaksi, kuukausierä ei varmaan paljon ole. Kyllä hätä keinot keksii, tekosyy minusta tuollainen ettei muuhun ole varaa kuin sukkiin ja pesuaineeseen. Joululahjoja on aikaa hankkia koko vuosi tai laittaa rahaa sivuun ajoissa.

Me ollaan molemmat työttömiä tällähetkellä ja vuokra tekee tuloihin jo ison loven, joten ei missään rahassa kylvetä, mutta silti ollaan kahdelle lapselle lahjoja hankittu. Karsitaan sitten omista jutuista, me ei polteta tupakkaa, ei juoda alkoholia (miehen muutamaa saunakaljaa lukuunottamatta), ei käydä ulkona syömässä tai baarissa...säästyy siten rahat lapsiin.

Toki en tiedä millaiset tulot ap:lla on ja millainen tilanne muuten, mutta onhan tässä ollut vuosi aikaa varautua.[/QUOTE]

ei todellakaan mitän kuukaisumaksuja. EI IKINÄ VELAKSi, tulee loppupelissä kalliimmaksi aina. korotonta osamaksua ei ole olmasakaan.
os ei käteidellä saa nin ei sit olenkaan.

• Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";27709514]Osta osamaksulla se kännykkä pojalle lahjaksi, kuukausierä ei varmaan paljon ole. Kyllä hätä keinot keksii, tekosyy minusta tuollainen ettei muuhun ole varaa kuin sukkiin ja pesuaineeseen. Joululahjoja on aikaa hankkia koko vuosi tai laittaa rahaa sivuun ajoissa.

Toki en tiedä millaiset tulot ap:lla on ja millainen tilanne muuten, mutta onhan tässä ollut vuosi aikaa varautua.[/QUOTE]
tottaki olette hakeneet asumistukea, älytöntä kituuttaa sen takia.

ei todellakaan mitän kuukaisumaksuja. EI IKINÄ VELAKSi, tulee loppupelissä kalliimmaksi aina. korotonta osamaksua ei ole olmasakaan.
os ei käteidellä saa nin ei sit olenkaan.

Netanttilasta kun tilaa kännykän, ei montaa euroa tuu korkoa, kyllä mä sen verran uhraisin lapseni vuoksi. Me ollaan monesti ostettu tavaroita osamaksulla, kun ei aina oo varaa maksaa kerralla isoja summia, eikä jaksa odottaa että sen summan eka säästää. Ja mä oon ottanu joskus pikavipin myös, revi siitä ja kaikki oon takasin maksanu korkojen kera, mut omatpahan on rahani.

Toki ap olisi voinut säästää sen kännykkä rahan, kun sillä on vuosi ollut aikaa...mut joko ei oo tajunnu tai sit on rahat menny parempaan käyttöön.

meillä myös pienet tulot mutta lapsille laitetaan vaikka mikä olisi...omista menoista ja vaatteista tingitään todella, eli ei osteta tuosta vaan että onpa kiva ja halpa paita tms..itselle hankimme vain kun tarvitaan esim uudet kengät tms..mutta lasten on saatava olla lapsia ilman murheita rahasta. Molemmat saavat 200e lahjat plus mitä suku sitten antaa ja nämä lahjat on hyödyllisiä ja toivottavasti pitkäikäisiä, heidän kovasti toivomiaan. Toisillemme emme miehen kanssa pysty ostamaan lahjoja, tai kai sitä jonkun pienen voisi mutta ajattelemme samalailla että laitetaan sekin raha mieluummin esim.leffalippuihin, uimahalliin tms...lasten kanssa kun saa olla kokoajan rahapussi aukisellaan..etenkin kun he tulevat kouluikään

[QUOTE="heivaan";27709611]Kytkykaupassa ei tule korkoa ollenkaan ja puhelimen kokonaishinta tulee yleensä edullisemmaksi kuin jos ostaisi ilman kytkyä.[/QUOTE]

kytkyt on perseestä, on PAKKO PITÄÄ esim vuosi tai kaksi aj vaikka puhelin varastettaaisinn joutuu maksaman OLEMATTOMASTA puhelimesta

Itse asiassa: http://www.elisashopit.fi/tuote/781?

"Saatavilla Elisa Shopitista myös korottomalla luottokaupalla"

Toki lisäkustannuksia voi syntyä vaikka siitä, jos laskut myöhästyy ja tulee muistutuksia jne. Mutta periaatteessa siis noin hankittaessa ei tule yhtään kalliimmaksi kuin käteiselläkään. Ja ei siis ole kytkykauppa vaan pelkkä luuri. :)

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä