onko haittaa jos juo pari siideriä ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahdenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kahdenäiti

Jäsen
17.03.2005
38
0
6
Eli olin ajatellut tänään hieman rentoutua valvottujen öitten jälkeen,ja ottaa saunan jälkeen ihan kaksi siideriä vain,mietin että onko siitä haittaa kun kuitenkin imetän vauvaa,jotkut sanovat että ei ole,mutta sitten olen taas kuullut että on...
En kuitenkaan halua juoda jos se aiheuttaa vauvalle jotain,pikkuinen on kohta 2viikon ikäinen. Kiva jos joku vastaisi =)

Olen itse miettinyt samaa asiaa. Siis jos juo tuon pari siideriä, niin maidossahan on silloin saman verran alkoholia kuin veressä, eli alle promille. Minun järkeni sanoisi, ettei tuollaisesta määrästä voi mitään haittaa olla. Mutta onhan vauva vasta niin pieni, omani 2kk, että reagoiko sitten herkemmin. Itse olen pari lasia viiniä juonut ja sen jälkeen parin tunnin päästä imettänyt, ja vaikka uskon ettei haittaa ole, niin kieltämättä sitä on syyllisyyttä tuntenut, enkä montaa kertaa ole mitään ottanutkaan.

Oma äitini muuten kysyi (80-luvulla) neuvolasta tätä asiaa. Eli jos on ottanut muutaman oluen, niin se paljonko siinä maidossa on alkoholia on sama, kun vaikka marjamehussa, kyllähän sekin väkisin vähän käy. Vastaus oli neuvolassa, että marjamehua voi kyllä juoda, mutta imettää ei voi :laugh: No, silloin oli isommasta vauvasta jo kyse.

Mutta kertokaa viisaammat voinko ilman syyllisyyttä viiniä juoda, vai jätänkö ottamatta / annanko pumpattua maitoa.

kyllä mä olen juonut siiderin tai parikin hissukseen ja imettänyt. suurempi riski on siinä jos kännissä käsittelee lasta, mutta tuskin sitä tissuttelemalla humalaan muutamasta pääsee.

Mielestäni jollei nyt ihan ns. känniin juo itseään niin haittaa ei pitäisi olla.

Ja onhan meillä äideillä sen verran jo omaa järkeä et tiedetään minkä verran voi juoda imettääkseen vielä lastaan.

Itse teen yleensä niin että juon kun tyttö menee nukkumaan niin 1-2 siideriä hissukseen niin ei ole mitään haittaa eneen tytölle kun herää 4-5h kuluttua.Siis vain silloin tällöin.

Mikäli epäilee että lapselle olisi haittaa vielä niin anna äidinkorviketta, tiedän itsekin että toisinaan rentoutuminen on poikaa...

Tsemppiä!!Ja koitahan jaksaa :hug:

meille neuvolam täti sanoi et jos juo yhen siideripullon nii sen jälkeen pitäis oottaa kaks tuntia ennen kuin imettää, (2plo->4h...) tällöin kaikki alkoholi on ehtinyt haihtua pois elimistöstä eikä vauva näin ollen altistu ollenkaan alkoholille ja äitikin voi rentoutua=)

alkoholi poistuu rintamaidosta samaa vauhtia kuin verestä. vauvat on niin pieniä, että kyllä siinä kehossa tuntuu jo pienempikin määrä. kannattaisi odotella drinksun ja imetyksen välillä se aika että poistuu elimistöstä.

Itse Alko "mainostaa", että imettävät ei ymmärrä sitä, että promillemäärä on TOOOOOSi pieni siinä vauvan imemässä maidossa. Äitihän juo määrällisesti paaaaljon enemmän eli ei niitä voi verrata mitenkään. Yhden siiderin promillemäärä ei tosiaankaan vastaa samaa promillemäärää imetyssä maidossa, koska se määrä ei ole yhtä suuri. Kukaan ei varmaan ymmärtänyt, mutta siis vaaraa ei ole.

Itse otin koko 8 kk imetysaikana vain pari siideriä ja pari lasillista punkkua ja juomisen ja imetyksen välillä pidin tarkoituksella taukoa eli vauva oli jo yöunilla, kun mami korkkari sidukan.

Siis ei ole totta! Väitättekö, että kaksiviikkoisen vauvan äiti voisi juoda viisi olutta/siideriä, ja silti imettää! Haloo! Minusta kuulostaa siltä, että alkoholin käyttö on jo ongelmatasolla, jos ei vähemmällä pärjää imetettävän lapsen kanssa. Kyseessähän on kuitenkin suht pieni aika, ei koko loppuelämä. Tiedän että sohaisen muurahaispesää, mutta miettikäähän vielä. Alkoholi ei ole välttämätöntä, ja lapselle se on valitettavasti myös haitallista. Pienikin määrä. Siis jos otat, anna lapsellesi kuitenkin mahdollisuus alkoholittomaan vaihtoehtoon.Parin siiderin jälkeen siis pitkä tauko tai pullomaitoa.
Ja siltä varalta, että joku minut leimaa hihhuliksi ja absolutistiksi: nautin itsekin alkoholista, mutta pienen lapsen kanssa se on minulle mahdoton yhtälö.

Olen samaa mieltä kuin edellinenkin kirjoittaja. Vauvasi on niin pieni että en rupeaisi alkoholin kanssa leikkimään. Jos haluat rentoutua niin juo, mutta vauvallesi anna korviketta. Tai sitten pidä kunnon tauko juomiesi ja imettämisen välillä. Ajattele nyt ihan pieni vauveli...jolla muutenkin totutteleminen uuteen maailmaan ja vatsavaivojakin voi tulla jo erilaisista syömisistä. En minäkään mikään ilonpilaaja ole. Itse rentouduin yhdellä ykkösoluella imetysaikana. Kokeile!

VOI JUODA!!!mulle sanottiin sairaalassa,neuvolassa ja lekurissa että äiti voi juoda niin paljon kunhan vain pystyy lapsensa hoitamaan.suurin riski on jos äiti ottaa enemmän,se että äiti voi olla kömpelömpi.kunhan et humalassa ole niin voit ottaa!!

Yhteistyössä