alkuraskaus ja pieni määrä alkoholia,apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
otin alkuraskauden aikana lasin viiniä ja kaksi siideriä,tosin en samaan aikaan näitä.samalla viikolla kuitenkin.olen nyt huolissani hieman.olen ollut n.3 viikkoa raskaana, ekaa neuvolaa ei ole edes vielä ollut.se on vasta tän kuun lopulla.onko syytä huolestua et otin viimeviikon lopulla alkoholia?sit sen jälkeen plussasin ja huolestuin heti :/ voiko näin varhaisessa vaiheessa noin pieni määrä alkoholia aiheuttaa keskenmenoa tai vaurioita sikiölle? sit kun viel syön lääkkeitä, tosin sellaisia joita lääkäri on antanut luvan syödä raskausaikana.pelkään kamalasti et jotain tapahtuu :( oon jostain kuullut et ihan alussa alkoholi ei vaikuta sikiöön.pitääkö paikkansa? kuinka pitkällä raskauden täytyy olla että se vaikuttaa?
testini oli todella haalea plussa eli olen tosi alussa.ja kun neuvolakin varattiin vasta kuun loppuu niin en kai voi olla pitkällä.oon vain huolissani.

oletteko te muut ottaneet koskaan alkoholia alkuraskauden aikana? onko siitä seurannut ongelmia? en olis ottanu jos olisin tiennyt raskaudesta.

Se alkoholi ei ole haitallista ihan raskauden alussa, mutta en sitten tiedä vaikuttaako se käyttämäsi lääke jollakin tavalla asiaan, esimerkiksi niin että alkion kiinnittyminen vaikeutuisi tms.
Kannattaa kysyä neuvolassa, ota mukaan se lääkepakkaus tai resepti. Todennäköisintä on varmaan ettei ole hätää.

Onnea raskauteen!

okei..no lääkkeet on kyl vaihdettu sellaisiin mitä saa ottaa raskaana mut niit menee aika usein :/ uni ja rauhoittavia lääkkeitä.mutta luulen et alkoholi olis isompi paha.pelkään et aiheutan keskenmeon kun syön lääkkeitä ja erehdyin ottamaan muutaman ;/ mutta kun ei tiennyt niin ei,, raskaudesta.

Tuttua tarinaa. Lääkäri sanoi minulle, ettei haittaa mitään, kun kerroin juoneeni sinua enemmänkin ennen kuin tiesin olevani raskaana. Jatkuva kännääminen on vaarallista aina ja varsinkin raskaana. Sitä en missään tapauksessa suosittele. Kaikki alkoholi voi haiata sikiötä varsinkin alun jälkeen, mutta ehdoton juontikielto on niitä varten tehty, joilla lasillisesta lähtee ryyppyputki päälle. Voit ottaa lasillisen silloin tällöin, jos siltä tuntuu. Mutta vain yhden joskus.

Mutta alun juomiselle ei voi enää mitään, joten koita olla huolehtimatta, niin voitte paremmin. Joka tapauksessa sen ajan noin pienen juomisen ei siis pitäisi haitata sikiötä ollenkaan. Muuten on hyvä merkki, että ajattelet lapsesi parasta.

Minä olen jo täysin terveen, iloisen taaperon äiti.

Ei haittaa, vielä vkolla 5 alkio saa ravintonsa ruskuaispussista, eikä veresi, jossa on alkoholia pääse edes kosketuksiin alkion kanssa.
Itse kans eilen join terästettyä glögiä 3 isoa mukillista, toissapvänä nega testi. Tänään sitten testi plussaa, mutta onneksi tosiaan täälläkin niin alussa vielä, ettei haittaa :)