alkoholi&imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko vielä sanoa, että minä kummastelen sitä intohimoista suhdetta alkoholiin, joka monessa suomalaisessa on. Toisten on mahdotonta käsittää, että suuri osa alkoholin käyttäjistä käyttää sitä kohtuudella ja viisaasti. Suomessa on paljon alkoholiongelmaa, mutta suurella osalla kuitenkaan ei, ja tuskin kovin monet tämän palstan alkoholia käyttävistä ovat ongelmajuojia. Eli miksi nähdään mahdolliseksi vain täysabsolutismi tai täysalkoholisimi? Miksi kohtuullista, järkevää alholinkäyttöä pitää salailla, hävetä ja kieltää? Mielestäni lapsenkin on hyvä nähdä, että alkoa voi ottaa kohtuudella.

Toki kenenkään ei ole pakko juoda, ja se on varmasti hyvä ratkaisu. Mutta ei pidä leimata alkoholisteiksi niitä, jotka ottavat joskus kaljan. Toivottavasti lapsellekaan ei sellaista opeteta.

Valtaosa nykytutkimuksista tuntuu olevan sitä mieltä, että imettävän äidin kohtuullinen, satunnainen alkoholin käyttö ei ole vaaraksi lapselle. Tuota ohjetta minä olen uskonut, kuten myös suurta osaa saamistani muistakin ohjeista. Joitain olen kyllä kyseenalaistanut. Olen uskaltanut ottaa Panadolia ja jopa Buranaa pari kertaa raskausaikana ja imetysaikana yms, koska uskoin, että niitä voi tarvittaessa käyttää. Kaikki eivät sitä ohjetta usko. Olen katsonut parhaaksi pääasiassa uskoa vallalla olevia tutkimustietoja, koska olisi raskasta kyseenalaistaa kaikki.

Miksi pitäisi olla ottamatta saunakaljaa silloin tällöin, jos siitä ei ole vauvalle haittaa ja se rentouttaa äitiä? Pienen lapsen äidin rentoutumismahdollisuudet ovat vähissä, ja jos lapsen nukkumaanmenon jälkeen juotu siideri tai vaikkapa viinipullollinen äitiä rentouttaa ja auttaa pääsemään arjesta irti, niin en näe syytä olla ottamatta. Tällaista satunnaista alkoholin käyttöä on turha sekoittaa ongelmakäytön kanssa.

Ja tosiaan, itse pelkään enemmän monia muita myrkkyjä ja vaaroja kuin alkoholia. Saasteet, kemikaalit ja kodin vaarat pelottavat minua enemmän kuin promille alkoholia, jota lapseni on saanut joskus rintamaidosta ja Jekovitista. Mutta pelko ei olekaan rationaalista. Jokainen pelkää toisia asioita enemmän kuin toisia - joku pelkää alkoholin vaaroja eniten, ja se on toki aivan suotavaa. Ilman alkoholia voi hyvin mielin olla. Jos joskus tekee mieli, voi mielestäni hyvin mielin ottaa vähän.

Äidin satunnainen alkoholin käyttö ei ole haitaksi lapselle, mutta varmasti vielä haitattomampaa on jättää se huikka ottamatta.

Tosiaan minäkin ihmettelen sitä, miksi pitää selitellä sitä jos ei ota? Kyllä mun mielestä enemmän seliteltävää on sillä, joka ottaa.

Vaikkei siitä alkoholista ole lapselle haittaa, niin ei siitä ole kyllä mitään hyötyäkään.

Mutta nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Mutta jos joku ei halua ottaa niin miksi leimataan sekin heti hihhuliksi, himoabsolutistiksi? Miksi se, joka ei ota, kuvittelee muiden mielestä olevansa parempi, täydellinen äiti?

""""ja jos lapsen nukkumaanmenon jälkeen juotu siideri tai vaikkapa viinipullollinen äitiä rentouttaa""""
Jos ottaa SILLOIN TÄLLÖIN HARVOIN, niin kyllä viinipullollisesta on jo kännissä eikä pienessä rentouttavassa.

""""Ja tosiaan, itse pelkään enemmän monia muita myrkkyjä ja vaaroja kuin alkoholia. Saasteet, kemikaalit ja kodin vaarat pelottavat minua enemmän kuin promille alkoholia, jota lapseni on saanut joskus rintamaidosta ja Jekovitista.""""

AIVAN! Maailmassa on NIIN PALJON muitakin myrkkyjä, että mitä pahaa on siinä, jos haluaa välttää niistä edes yhden mikä on mahdollista välttää?

Tekstini oli oma mielipiteeni. Minä en krtitisoi mitään muuta kuin sitä, että satunnaisesti juovia äitejä haukutaan, syyllistetään ja verrataan alkoholisteihin. Minä en usko siihen, että promillen puolikkaasta rintamaidossa tai Jekovitissa olisi mitään haittaa lapselle, joten en usko siihen, että juomatta jättäminen olisi sen haitattomampaa. Hyötyä tietenkään alkosta ei ole.

Henkilökohtaisesti minua ärsyttävät ihmiset, jotka pitävät hyvän äitiyden mittana ainoastaan ehdotonta alkoholittomuutta tai tupakoimattomuutta. Kaikki muu saakin olla rempallaan. Lapsen terveys ja psyyke koostuu paljosta muustakin. (Tupakointia ei voi puolustella mitenkään, mutta pelkästään sen vuoksi äiti ei mielestäni ole huono.) En kuitenkaan väitä kenekään tällä palstalla liikkuvan olevan sellainen ihminen, mutta tunnen siviilissä sellaisia tapauksia.

En ole vaatinut (eikä kai kukaan muukaan?) selittelemään ratkaisua olla juomatta. Se sijaan pyydän selittämään oikeuden tuomita alkoholia juovat äidit. En ole myöskään leimannut ketään hihhuliksi, enkä kyllä ole huomannut sellaista ilmiötä laajasti muutenkaan. Tuomitseminen ja jeesustelu taitavat olla ne asiat, mihin monella menee hermot.

Olisi kiva, jos kaikkea ei tulkittaisi tahallaan väärin ja vedettäisi hernettä nenään.

Piste.

mr, ei todellakaan tullut tänne alunperin puolustelemaan miksi ei ota, vaan tuomitsemaan ne jotka ottaa. Kaksi aivan eri asiaa. Ja kerropas nyt mr, miten se jekovit on sitten vähemmän haitallista lapsellesi?? Eikös nollatoleranssi ole sitten kanssa nollatoleranssi..

Jekovitissä on yhtä paljon alkoholia, kuin äidinmaidossa, jos äiti on 1,6 promillen humalassa, eli erittäin kovassa kännissä. Eli kyllä voi siis rinnastaa jekovitin ja humaltuneen äidin maidon..
Okei jekovitiä annetaan vaan pari tippaa, mutta harva äiti sitä 1,6 promillen kännissä litratolkulla imettääkään.. Jos äiti on vaikka 0,5 promillen humalassa ja imettää pari desiä, niin alkoholimäärä on lähes sama kuin parissa tipassa jekovitia, että näin..
Äläkä pliis tule tänne syyttelemään ja vannomaan absolutismin nimiin, kun et edes tunnu tietävän missä kaikessa sitä alkoholia onkaan.. Alkoholi on vaarallista vaan liiallisesti käytettynä, eihän siitä nyt muuten mitään vaaraa hyvänen aika ole, edes lapselle. Kuten aikaisemmin joku jo sanoi, niin alle 2,8 % alkoholia sisältävät tuotteet luokitellaan alkoholittomiksi, tuskin näin olisi jos tuo määrä on kerta elimistölle niin suureksi vaaraksi.. Kovimpia taitavat olla väittelemään ja syyttelemään ne, jotka eivät edes oikeasti tiedä miten asiat ovat..

En ees viitsi lukea koko ketjua koska täällä kuitenkin kaiken kärsineet superäidit kiillottavat sädekehäänsä moralisoimalla muitten alkoholinkäyttöä.
Kannattais näitten tiukkapipojen vetää edes joskus kunnon kännit niin helpottais se teidänkin elämä pikkuisen.

Siis just tämä. Luuletko sinäkin pässi tosiaan, että ihminen joka ei juo, luulee olevansa superäiti??

Sulla taitaa joka toinen kierros lyödä tyhjää...

Ihan hienoa jos elämäsi helpottaa siitä, että vedät kunnon kännit. MInä saan iloa jo pelkästään lapsestani niin paljon että olen onnellinen ja elämäni on oikein kivaa.

Enkä ole absolutisti.