Onko exällä oikeus vaatia????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minna3

Uusi jäsen
01.01.1970
1
0
1
Eli tilanne on tämä: erosimme lasten isän kanssa ja hän muutti toiselle puolelle Suomea. Isä ei maksa elatusapuja, vaan saan tuen kelasta. Nyt isä on sitä mieltä, että minun kuuluisi maksaa puolet matka- ja ruokakuluista, kun hän hakee lapsia n. joka toinen viikonloppu tai yleensä kyllä harvemmin. Lastenvalvoja oli kuulemma häntä näin neuvonut. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta minä vastaan lasten arkisista kuluista uuden mieheni kanssa. Onko tämä nyt oikein? Joudunko todellakin maksamaan exälle bensakuluja silloin, kun hän suvaitsee tulla lapsiaan tapaamaan? Entäs jos isä olisi muuttanut vaikka ulkomaille, maksaisinko silloin puolet hänen lentolipuistaan? Ei oikein käy järkeen.

Meillä on sellainen tilanne että erottiin ja minä muutin lapsen kanssa 500km päähän.
Eksä yritti kanssa tuota, että mä joutuisin maksumieheks kun tulee katsomaan lastaan, mutta käytiin lastenvalvojalla ja ei onnistunut. Ehkä siihen vaikutti se aika paljon, että hoidan lastani kotona, eikä raha kasva puussa... En sitten tiedä miten teillä.

mulla on se käsitys että matkakulut kuuluu mennä puoliksi. ainakin siis kun lapset matkaavat isän tykö, en tiä kuinka tuossa tapauksessa että isä tulee lasten luo. ja ei kyllä ruuista kuulu minusta maksaa.

Pääsääntöisesti tapaajavanhempi maksaa matkakulut. Jos ne ovat kohtuuttoman suuret, reilua olis tietty pistää ne puoliksi. Ruokakuluja ei todellakaan lähivanhemman kuulu maksaa, eikä mitään muitakaan kuluja mitä tulee etävanhemman luona käydessä. Jos isällä ei ole varaa, niin sossusta voi kysellä avustusta.

Meillä lasten isä muutti 300 km päähän ja maksaa itse kulunsa kun tulee tapaamaan lapsia, tai jos hakee lapset luokseen. Mielestäni reilua, koska hän olisi voinut jäädä samaan kaupunkiin. Joskus tiedän hänen anoneen sossusta rahaa tapaamisiin ja on sitä saanut.

kyllä pääsääntönä on että tapaamis- (ja luonapito) kustannuksista vastaa tapaava vanhempi, ellei muuta ole erikseen sovittu... se löytyy erillisenä lukunaan myös tapaamisoikeutta koskevasta ohjeistuksesta ja on oikeudessakin (riitatilannetta käsiteltäessä) lähtökohta on että ko. kustannukset kuuluvat tapaavalle vanhemmalle. toki suuret tapaamiskulut saattavat monen kiertotien kautta vaikuttaa summaan jonka etävanhempi maksaa elatusmaksuja (mutta niiden mahdollisesti jäädessä alle Kelan maksaman, voi erotuksen hakea Kelalta ).

Sinähän ne lapsen elastusmaksut saat (vaikkakin kelasta), joten mielestäni matkakulut maksetaan puoliksi etenkin kun tuo matkustaminen ei nykyään kovin halpaa lystiä ole.. Ruuan ja muut menot tapaamisen aikana maksaa tietysti etävanhempi.