Mä sitten vihaan pakkoruotsia. Mitää hyötyä siitä ei ole elämässäni ollut, päinvastoin, täysin turha kieli, jonka tilalla olisin voinut opiskella hyödyllisempiä kieliä. Ihmisillä on kuitenkin rajalliset resurssit oppia ja omaksua vieraita kieliä. Nyt minun ja monien muiden kielitaito on suomi ja englanti. Kannatti uhrata vuosia ruotsin opiskeluun. =)
Onneksi tulevia lapsiani ei tulla pakkoruotsittamaan (ulkomaalainen isä eli sitä myöten mahdollisuus hakea vapautus pakkoruotsista, jos se vielä silloin on Suomessa). Olen erittäin iloinen siitä, että mahdolliset lapseni saavat valita itse haluavatko opiskella ruotsia vai ei. Sääli vain, että kaikilla oppilailla ei ole samaa mahdollisuutta.
Suomen kouluviranomaiset ovat jo vuosia olleet huolissaan suomalaisten koululaisten rapistuvasta kielitaidosta. Ei ole aikaa ja mahdollisuuksia omaksua kieliä kunnolla, kun moni ei pakkoruotsin ansiosta uskalla ottaa enää lisäkieliä. Harmittava tilanne, että täällä marginaalikielen maassa pakotetaan oppilaat opiskelemaan toista marginaalikieltä.