Onko 8kk ikäiselle vauvalle tarjottava kiinteitä ruokia

• Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti
mietin vain
vaikka hän itkee aina ruoan nähdessä ja kun sitä syöttää hälle?

En itkun takia pysty kuin muutaman teelusikallisen enää ruokaa hälle syöttämään. Alkaa myös kiemurtelemaan sylissä sen verran rajusti, että se on aivan selvä merkki, ruoka ei nyt kertakaikkisesti maistu. Vaikka toisaalta, kun lasken vauvan sylistäni maahan, niin itkeminen jatkuu sielläkin.

Voinko tehdä niin, että ruokaa en anna enää viittä kertaa päivässä entiseen tapaan, vaan tyyliin 2 tai 3 ateriaa per päivä, jos vauva noitakaan ylipäätään haluaa syödä?

Kun vauva kumminkin yöllä käy useasti rinnasta "evästä" haukkaamassa, niin eiköhän hän tuollakin maitosatsilla luulisi päivän selviävän. Vaikken enää niin tiheästi kiinteitä syömisiä antaisikaan päiväsaikaan.

Sormiruoasta ( tai jos siitä voi ylipäätään puhua ) olen tarjonnut vauvalle leivänpalasia ja niitä hän on popsinut mielellään. Samoiten pieniä muruja juustoakin olen jo antanut maistella.

"V ieras"
Mitä sä tarjoat hänelle ruoaksi?
Miksei istu syöttötuolissa?
Miksi juustoa? Maitotuotteet aloitellaan hapanmaitotuotteilla 10kk iässä. 1 vuotiaana siirrytään tavallisiin maitotuotteisiin.
Tavallisessa leivässä on suolaa, vähän, mutta kuitenkin.
Anna mieluummin hedelmää, keitettyä makaronia, kurkkua tms.

Ja varmastikaan ei pärjää pelkällä yömaidolla. Kai päivälläkin imetät?

Meillä ei enää mene 5 ateriaa päivässä. Olin vähän aikaan antamatta aamupalaa, kun ei kerta maistu niin ei sitten. Nyt olen lopettanu puuron tarjoamisen kerta ei sekään enää mene. Illalla saa sitten rahkaa ja hedelmäsosetta. Välipala menee vaan muutaman kerran viikossa. Tänään meni pitkästä aikaa aamupala.
Turha sitä on tuputtaa kerta ei maistu. Mä en ainakaan ala tekemään syömisestä sotaa, kyllä nuo syö kun on oikeesti nälkä.

"dada"
Syötätkö sylissä? Miksei ole syöttötuolissa?

Mieti rutiinit uudelleen ja tee selkeät ruoka-ajat. Ehkä vauvalla ei ole nälkä, koita muuttaa sitä rytmiä hiukan. Älä pakota tai koko syömisestä tulee kamalaa. Sen pitää olla ihan mukava hetki.

"Jenis"
Meillä tuon ikäiset on istuneet syöttötuolissa ja syöneet sormiruokaa sen verran kun on maistunut. En oo jaksanut stressata, kun ei painon tai kehityksen kans muuten oo ollu mitään ongelmaa. Ei varmaan maistu 5 ateriaa päivässä, jos öisin tankkaa...

"Jenis"
... ja sormiruuasta en lähtis ensimmäisenä leipää ja juustoa antamaan, vaan erilaisia kasviksia, hedelmiä, keitettyä makaronia jne. Leivässä on suolaa, maitotuotteet ruokavalioon vasta 10 kk:n iästä eteenpäin.

"vvieras"
Miksei sitten pelkästään tuo sormiruokailu, jos teillä se sujuu? Katso netistä ohjeita sormiruokailuun. Joku leipä ja juusto kyllä kuulostaa vähän erikoiselta ainakin aluksi. Maissinaksuja, kunnolla keitettyjä kasviskuutioita/suikaleita, ihan kokonaista banaania käteen, raasteita tms. Katso netistä ohjeet. Lapsi todennäköisesti vihaa, että häntä syötetään. Voit antaa lusikankin aina välillä käteen jos alkaisi syödä itse.

alkuperäinen
Ei istu syöttötuolissa siksi, kun tahtoo siitä niin herkästi kammeta pois. Sylissä syöttäminen on minusta parempi juttu.

Leipää olen antanut, kun olen ajatellut sen olevan kätevää syömistä. Juustoa siksi, kun kuitenkin siis 10kk iässä voi jo aloitella hapanmaitotuotteet. Ei minusta juustossa ole mitään vikaa.

Ruokarytmit olen pitänyt kyllä melko hyvin yllä, mutta kerta se on mennyt tämmöiseksi itkemiseksi, niin ei pahemmin huvita enää tarjota ruokaa.

Öisin edelleen imetän, koska päivisin hän imee vain 2 kertaa päiväunien yhteydessä ja koska on sanottu, että jos vauva ei häävisti enää päivällä syö tissiä, niin sitten on syötettävä öisin, että maidontuotanto pysyy yllä. Enkä haluaisi, että imetys lopahtaa siihen, jos en enää öisin syöttäisi. En nyt enää tässä vaiheessa haluaisi alkaa korvikkeitakaan vauvalle tarjoamaan, kun 1v iästä voi jo tarjota tavallista maitoa.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29509434:
Ei istu syöttötuolissa siksi, kun tahtoo siitä niin herkästi kammeta pois. Sylissä syöttäminen on minusta parempi juttu.

Leipää olen antanut, kun olen ajatellut sen olevan kätevää syömistä. Juustoa siksi, kun kuitenkin siis 10kk iässä voi jo aloitella hapanmaitotuotteet. Ei minusta juustossa ole mitään vikaa.

Ruokarytmit olen pitänyt kyllä melko hyvin yllä, mutta kerta se on mennyt tämmöiseksi itkemiseksi, niin ei pahemmin huvita enää tarjota ruokaa.

Öisin edelleen imetän, koska päivisin hän imee vain 2 kertaa päiväunien yhteydessä ja koska on sanottu, että jos vauva ei häävisti enää päivällä syö tissiä, niin sitten on syötettävä öisin, että maidontuotanto pysyy yllä. Enkä haluaisi, että imetys lopahtaa siihen, jos en enää öisin syöttäisi. En nyt enää tässä vaiheessa haluaisi alkaa korvikkeitakaan vauvalle tarjoamaan, kun 1v iästä voi jo tarjota tavallista maitoa.
8 kk ei ole 10 kk, ja hapanmaitotuotteilla tarkoitetaan yleensä esim. jugurttia ja vastaavaa. Juustossakin on sitä suolaa. Tässä ketjussa on mun mielestä tarjottu sulle ihan hyviä neuvoja, kannattaa varmaan kokeilla ainakin. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että maidontuotanto ei yhtäkkiä lopahda 8 kk:n imetyksen jälkeen, vaikka lapsi vähentäisikin kulutusta. Itse asiassa imetin kuopusta yli vuoden niin että viimeisten 3-4 kk:n aikana imetyskertoja oli enää yksi vuorokaudessa, illalla.

"V ieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29509434:

Jätä se juusto pois!
Siinä on suolaa. Ja tosiaan 10 kk:n iässä HAPANMAITOTUOTTEITA. Teidän vauva on vasta 8 kk..

Siis eikö vauva saa päivisin kuin kahdesti "juotavaa"? Herttinen sentään!
Onko tää teidän ensimmäinen vauva? Kun kaikki tuntuis olevan teillä ihan persiillään..

Voisin jopa pitää tätä provona.

"vieras."
Laita vaan siihen syöttötuoliin, osta siihen valjaat, jos ei muutoin meinaa pysyä tuolissa. Tarjoa sormiruokaa ja syö itse samaan aikaan, niin lapsi oppii myös esimerkin kautta. Aina ei mene paljoa, mutta tarkoitus kai lähinnä onkin opettaa lapsi eri makuihin. Kasviksia, hedelmiä, marjoja... Juustot kovettaa vaan turhaa mahaa, eikä leipäkään pelkästään ole järkevää sormiruokailua. Vettä nokkamukista.

alkuperäinen
Kun ei maita maito päivällä muuten, kuin hänen mennessä päiväunille. Jos istuallaan yritän - vanhaan malliin - imettää - niin kingertää ja kiemurtelee. Mutta yöllä vauva tankkaa useammin.

Nokkamukista ei vielä osaa juoda. Lähinnä leikkii mukin kanssa.

Pitää kokeilla tuota sormiruokailua. Olen myös sitä mieltä, että vauva osaa itse "kertoa" milloin hällä on nälkä ja jos ei ruoka maita, niin ei sitä silloin tarvitse tarjotakaan. Tarjoaa sitten, kun vauvalla on nälkä.

Vierrs
Ethän sä voi sitä 2-vuotiaaksi sylissä syöttää. Ehdottomasti hommaat turvavyön siihen syöttikseen että lapsi pääsee itse syömään sormiruokaa ja samalla näkee kun sinä syöt ja juot. Jos ei nokkis toimi niin hörppyytä vettä nokkamukista. Koita imettää päivällä vaikka pimeässä vessassa jos suostuis..

Vierss
Se vielä että puuronkin voi hyvin tarjota sormiruokana kun keittää kuivahkon kaurapuuron jonka sitten jäähtyneenä pyörittelee lusikalla palleroiksi.. Samalla voi toki yrittää syöttää sitä puuroa lusikalla.

alkuperäinen
Että kökkäreistä puuroa, justiinsa. Voin hyvin kuvitella millainen siivo tuostakin lähtee. Olen kyllä tietoinen, että puuroakin voi noin juuri sormiruokailussa käyttää, mutta vaikuttaa minusta sottaiselta hommalta.

Vanhemmuus hukassa? Esikoiseni ei syönyt kiinteitä, koska oli niin isot kutarisat, että peittivät 3/4 nielusta. Leikattiin ja syöminen luonnistui. Meidän pian 6 kk on valjailla syöttötuolissa ja saa oman lusikan jolla harjoittelee tyhjän lusikan viemistä suuhun ja juo ite nokkamukista vettä syödessä. Yöruokailusta päiväsyömiseen ja mielellään sqmaan aikaan muun perheen kanssa.

alkuperäinen
Yöruokailusta päiväsyömiseen. Jossakin luin että 7kk pärjää hyvin pelkällä maidollakin. Että kiinteitä voi myös pelkästään maistella. Ei tarvitse vielä syödä kunnon aterioita.

ja mielellään sqmaan aikaan muun perheen kanssa. Samaan aikaan syömmekin. Tosin annan vauvalle eka ruoan ja itse syön mitä pystyn, koska vauva sylissä syöminen on hankalaa, mutta en tykkää , että toinen itkeä tihraa ja roikkuu kintuissa. Tämän tokan kohdalla on motto, että "vauva on paras laihdutuskonsti". Kun en kerkeä pahemmin mitään syömään ja lähinnä syön vain jotain pientä + nopeasti haukattavaa palasta. Aika usein herkkuja, myönnän sen ;))

Alfa Lyrae harmaana
Toivottavasti tämä on provo. Jos ei ole niin aika yksinkertaiselta vaikutat ap.
1. Ei ole mitään väliä kampeaako lapsi pois syöttötuolista kun sä olet vieressä hänen siinä ollessaan.
2. Juusto ei ole hapanmaitotuote eikä 8 kk ole sama kuin 10kk. Ties vaikka lapsi ei söisi siksi että maha on kipeä tuon juuston takia.
3. Lapsen täytyy saada syödä vaikka siitä sotkua seuraisikin.
4. Sormiruokailuun hedelmiä ja kasviksia. Voin kyllä kuvitella että ap:n kotoa ei näitä edes löydy.

Päiväkodissa töissä ollessani oli kiva yrittää opettaa kouluikää löhenteleville lapsille pureskelua ruokailussa, kun kotona oli syötetty ties mitä juttuja välittämättä siitä missä iässä lapsi oppii mitäkin.

Yhteistyössä