Onko 8kk ikäiselle vauvalle tarjottava kiinteitä ruokia

• Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti
"Mievaan"
Ihan hyvin sulla menee, ap. Sormiruokia vain lisää kehiin.

Meillä kohta 10 kk lapsi, joka on vasta ihan viime aikoina suostunut ottamaan soseita ja puuroja lusikasta. Mieluummin pistelee edelleen pottua omasta nyrkistä tms. Parhaiten aina uppoaa se, mitä on isoveljenkin lautasella. Meillä on syöty mm. leipää, riisikakkuja, hedelmänpaloja, sokerittomia muroja, erilaisia tuoreita ja keitettyjä kasviksia, raejuustoa, jne. Olen pyrkinyt valitsemaan vähäsuolaisia vaihtoehtoja, mutta välillä lapsi on ottanut marinoituakin lihaa, toki olen pyrkinyt leikkaamaan mausteiset kohdat pois. Pääasia että viihtyy yhteisessä pöydässä ja syö jotakin.

Ja teille, joita kauhistuttaa juuston antaminen 8 kk ikäiselle, niin oletteko koskaan vilkaisseet niiden 8kk valmissoseiden tuoteselosteita?

"Wieras"
Lopeta yöimetys ja imetä päivisin, esim. aamulla ja illalla.
Ala antaa ruokaa 5 kertaa päivässä, syöttötuolissa, pöydän ääressä. Pääsette oikeaan rytmiin. Laita lapsi sukkahousuilla kiinni jos meinaa nousta.
Nokkamukiin vettä, voi harjoitella juomista.

10 kk iässä voit alkaa juottaa piimää mukista ja lopettaa imetyksen kokonaan.

"Mievaan"
[QUOTE="Wieras";29510834]Lopeta yöimetys ja imetä päivisin, esim. aamulla ja illalla.
Ala antaa ruokaa 5 kertaa päivässä, syöttötuolissa, pöydän ääressä. Pääsette oikeaan rytmiin. Laita lapsi sukkahousuilla kiinni jos meinaa nousta.
Nokkamukiin vettä, voi harjoitella juomista.

10 kk iässä voit alkaa juottaa piimää mukista ja lopettaa imetyksen kokonaan.[/QUOTE]

Ohjeistasi unohtui se voodoo-nuken pistely neuloilla jos lapsi ei ala syödä.

"asdf"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29510595:
Vauva on pirteä ja hyväntuulinen. Painoakin on jo reilusti yli 10kg joten näe mitään syytä, että vauva tässä kärsisi millään lailla.
Et näe mitään syytä?? Olet joko todella tyhmä tai todella... no, tyhmä. 8kk-ikäisen elimistö ei kestä vielä suolaa eikä normaaleita maitotuotteita. Ei edes silloin, vaikka sinusta siltä tuntuu.

"Mievaan"
[QUOTE="asdf";29510894]Et näe mitään syytä?? Olet joko todella tyhmä tai todella... no, tyhmä. 8kk-ikäisen elimistö ei kestä vielä suolaa eikä normaaleita maitotuotteita. Ei edes silloin, vaikka sinusta siltä tuntuu.[/QUOTE]

Miten se elimistön kestämättömyys ilmenee? Kysyn ihan uteliaisuudesta, koska itse olen juonut vedellä laimennettua lehmänmaitoa ainoana ravintonani syntymästä saakka. Ja tosiaan valmissoseissa tuon ikäisille tarjoillaan mm. kermaa.

Totta kai parasta ihmiselle on ihmisenmaito.

alkuperäinen
Päiväkodissa töissä ollessani oli kiva yrittää opettaa kouluikää löhenteleville lapsille pureskelua ruokailussa, kun kotona oli syötetty ties mitä juttuja välittämättä siitä missä iässä lapsi oppii mitäkin; Tarkoitatko tällä että lapset nielivät isotkin kikkareet sellaisenaan ilman pureskelua? Ja tarkoitatko tällä myös sitä että lapsille oli liian pieninä syötetty liian palaista ruokaa (siis isoja paloja jotakin ruokaa, minkä vauva tietysti melkein hampaattomana nielaisi melkein sellaisenaan)?

Hedelmiä ja kasviksia meiltä kyllä kotoa löytyy, tottakai. Mutta vaikuttaa, että lapsi pystyy syömään vain perunaa, bataattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa. Iho reagoi ainakin maissiin, porkkanaan, kukkakaaliin, omenaan, mangoon (sose). Vauvan marja-ja hedelmäsoseista hän sietää; päärynää, vadelma-puolukka-persikkaa, banaani-päärynää.

Ekan tenavan ollessa aikanaan vauva, annoin hänen syödä itse näin pienenä ja mikä sotkun määrä siitä silloin tulikaan. En halua samaa opettaa tälle tokalle. Siksi olen soseet syöttänyt hälle. Mutta toki tuo sormiruokailu voi olla ihan ok homma. Parsasta nyt ei isoa sotkua tule, eikä perunan paloista. Eikä lihasta.

Lopeta yöimetys; mutta kun en halua että koko imetys lopahtaa täysin. Vauva kun syö parhaiten rinnasta sängyssä maaten. Pienempänä imetys onnistui päivällä, kun istuin sohvalla ja vauva oli sylissäni rinnalla, mutta kun toinen alkoi liikkumaan kunnolla, niin ei ole sen koommin malttanut noin syödä. Hän ei malta enää olla makuuasennossa, vaan kampeaa muutaman imaisun jälkeen itsensä istumaan. Hän syö yöllä siis nukkumaan mennessä, 1-2 kertaa yöllä ja aamulla 1-2 kertaa. Päivällä sen 2 kertaa päiväunille mentäessä.

Ala antaa ruokaa 5 kertaa päivässä; olen noin toiminutkin. Mutta tällä viikolla on vain alkanut siis ruoan tarjoaminen tökkimään. Kun toinen itkee kun ruoan näkee ja kun sitä hälle syöttää. Tänään vauva söi hieman sormiruokaa aamulla (päärynää hedelmäverkon läpi imeskeli ja leivän paloja). Päivällä söi muutaman makaronin. Iltapäivällä maistui hieman liha-kasvissose + hedelmäsose. Tarjoan nyt ehtoosta puuroa hedelmäsoseella.

alkuperäinen
Mie vaan, itsekin olen korvikkeella kasvanut vauvana. En saanut äidinmaitoa.

Saatikka 70-luvulla vauvoille annettiin 3kk ikäisenä appelsiinimehua ja hedelmä + kasvisraasteita + tomaattia

"Mievaan"
Minä sanoisin, että tee nyt kaikkesi tehdäksesi ruokailuista mukavia. Kaikki syömään yhdessä mahdollisimman samannäköistä ruokaa, vauvalle eteen ihana lajitelma suolattomia lihanpaloja ja kasviksia, kannattaa koettaa mausteyrttejäkin, meillä rintaruokitut vauvat ovat tykänneet mausteista pienestä pitäen.

Keskity nimenomaan ilmapiiriin. Rentoa keskustelua, ei liikaa huomiota vauvalle, leluja ruokapöytään surutta, ja lapsi pois heti jos meinaa alkaa harmittaa.

"sara"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29509658:
Kun ei maita maito päivällä muuten, kuin hänen mennessä päiväunille. Jos istuallaan yritän - vanhaan malliin - imettää - niin kingertää ja kiemurtelee. Mutta yöllä vauva tankkaa useammin.

Nokkamukista ei vielä osaa juoda. Lähinnä leikkii mukin kanssa.

Pitää kokeilla tuota sormiruokailua. Olen myös sitä mieltä, että vauva osaa itse "kertoa" milloin hällä on nälkä ja jos ei ruoka maita, niin ei sitä silloin tarvitse tarjotakaan. Tarjoaa sitten, kun vauvalla on nälkä.
Vaikuttaa siltä että lapsi alkaa itse lopetella rinnan imemisen,meilläkin aloitti päivällä tuon kiemurtelun,loppujen lopuksi käänsi päänsä yhtenä yönä pois kun yritin tarjota maitoa.Sen jälkeen mentiin kiinteillä ruuilla ja juomana vesi.Eikö sulla olis taikamukia ,jossa on venttiilli?Meillä lapset ovat oppineet juomaan siitä vettä 6kk iästä alkaen.Onko lapsella joskus mennyt kiinteää ruokaa henkeen?Leipää voit tarjota jos se on suolatonta jos ei löydy kaupasta tee itse,viipaloi ja pakasta,voit aina viipaleen kerrallaan sulattaa mikrossa.Juusto ei vielä ole suositeltava se yleensä voi kovettaa vauvojen vatsaa.Kokeile muitakin sormiruokia.

"Mievaan"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29510928:
Mie vaan, itsekin olen korvikkeella kasvanut vauvana. En saanut äidinmaitoa.

Saatikka 70-luvulla vauvoille annettiin 3kk ikäisenä appelsiinimehua ja hedelmä + kasvisraasteita + tomaattia
Mä en saanut korviketta, vaan ihan vedellä laimennettua lehmänmaitoa alusta asti. Tuolloin oli jokin korvikeskandaali, jonka johdosta äitini päätti ruokkia minut perinteiseen malliin.

Näin ollen en osaa ajatella, että se maidon tai kerman tai juustonkaan muru vahingoittaisi 8 kk ikäistä, kunhan suolan kanssa pysytään jotenkin kohtuudessa. Varsinkin kun näitä maitotuotteita löytyy jo 8kk valmissoseistakin.

Pikkuvauvoina (alle 6 kk) en ole lapsilleni antanut mitään muuta kuin äidinmaitoa.

alkuperäinen
Mie vaan, niin teenkin. Tänäänkin vauvalle tarjosin vain sen verran pöpperöä mikä maistui ja tietysti sormiruokaa. Enkä siis todellakaan stressaa vauvan syömisestä, koska hän itse päättää minkä verran maistuu. Minun kanssani on aikanaan taisteltu ruoan kanssa ja samaa en halua tehdä lasteni kohdalla.

Taikamuki löytyy ja se pitääkin ottaa käyttöön.

alkuperäinen
"Vaikuttaa siltä että lapsi alkaa itse lopetella rinnan imemisen,meilläkin aloitti päivällä tuon kiemurtelun,loppujen lopuksi käänsi päänsä yhtenä yönä pois kun yritin tarjota maitoa."

Ei vaikuta kyllä lppettelevalta ainakaan yöllä. Itkee ja pitää kovaa meteliä, kun tahtoo "yöpalaa". Rauhoittuu kun saa imeä. Olen kokeillut toisinaan tutilla, että jos uni jatkuisi tuolla, mutta ei helpota. Rintaa on saatava imeä sen muutama kerta per yö.

"asdf"
Arvasinkin, että aapeelle ja kaltaisilleen on ihan turha yrittää puhua. Jos lääketieteen asiantuntijat sanovat ettei vauvan elimistö kestä vielä suolaa/maitotuotteita tuossa iässä, niin miksi minun pitää sitä perustella? En minä ole lääketieteen asiantuntija.

Niin ja ennenhän oli myös ihan ok tupakoida raskaana. Ajat muuttuu, koettakaa pysyä perässä!

rennompi äiti
8 kk vanhalle kyllä riittää se maistelukin, maito on kuitenkin pääasiallinen ravinto 1-vuoden ikään saakka. Terve lapsi ei itseään nälkään tapa, oletan että itse et ole huomannut vauvalla mitään sairautta/vaivaa ja neuvolassakin kaikki on ollut ok. Meillä alkoi ruoka maistumaan paremmin vasta 1-vuotispäivien jälkeen, maidolla kasvoi kuitenkin hyvin siihen saakka (+käyrillä).

Ei syöttötuoli ole tuossa iässä vielä oleellinen, siihen ehtii oppia myöhemminkin. Ei siis pakolla syöttötuoliin, voi olla sylissäkin. Pääasia olisi tehdä ruokailuhetkistä mahdollisimman positiivisia. Anna lapselle paljon erilaisia sormiruokia käteen/pöydälle, joita hän saa tutkia aivan rauhassa. Alussa voi olla että haluaa vain puristella, tutkia, heittää ruokaa, ennenkuin uskaltautuu maistamaan. Rohkaise, mutta älä tuputa tai pakota. Älä suutu jos ei syö. Tarjoa ruokaa joka päivä samoihin aikoihin, jotta teille tulee kuitenkin ruokailusta rutiini. Syö itse samalla ja älä liikaa kiinnitä lapsen tekemisiin/syömisiin huomiota, vaan anna hänen seurata rauhassa miten sinä/muut perheenjäsenet syö. Mallioppiminen on hyvä tapa oppia. :) Kaikki ajallaan, lapsenne saattaa olla vaan erityisen ennakkoluuloinen ruuan suhteen. Sit monille tulee myös kausia jolloin ruoka ei maistu; tulee hampaita tms, jolloin ei myöskään pidä hermostua vaan tarjota ruokaa entiseen tapaan ja korjata hissukseen sit vaan pois vaikka ei maistukkaan.

"Mievaan"
[QUOTE="asdf";29511024]Arvasinkin, että aapeelle ja kaltaisilleen on ihan turha yrittää puhua. Jos lääketieteen asiantuntijat sanovat ettei vauvan elimistö kestä vielä suolaa/maitotuotteita tuossa iässä, niin miksi minun pitää sitä perustella? En minä ole lääketieteen asiantuntija.

Niin ja ennenhän oli myös ihan ok tupakoida raskaana. Ajat muuttuu, koettakaa pysyä perässä![/QUOTE]

Minä olin esikoiselleni täydellinen äiti. Tein ruokasoseet itse, korviketta en antanut kertaakaan, vauvajugurttejakin vältin, kun niissä oli korviketta (=maitotuotteita). Lapsi ei saanut kidettäkään suolaa eikä pisaraakaan maitotuotteita ennen kuin täsmälleen 10 kk iässä aloin antaa raejuustoa.

Seuraavan lapsen kohdalla olen ottanut rennommin. Olen seurannut suosituksia pääpiirteittäin, ja soveltanut niitä pyrkien siihen, että koko perhe söisi mahdollisimman pitkälti samaa ruokaa. Yleensä me muut joustamme, joskus vauva joustaa ja ottaa vaikka vierailulla suolaista leipää/lihaa, se purkkiruoka kun ei maistu.

Mutta sen verran kiinnostunut ruoasta olen edelleen, että olen oikeasti lukenut kaikkien purkkien tuoteselosteet ja tiedän, että 8kk ikäisille tosiaankin annetaan purkissa kermaa.

"Neiti"
Kannattaisi nyt ehdottomasti ottaa heti yhteyttä neuvolaan ja keskustella asioista. Tässä muutama neuvo alkuun:

1. lapselle säännöllinen ruokailurytmi, viisi kertaa päivässä samaan aikaa. (Aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala). Aamu- ja iltapala voi olla esim. suolatonta itse keitettyä puuroa ja itse tehtyä sokeritonta tai kaupan vauvojen hedelmäsosetta sekaan. Välipala esim. hedelmänpaloja sormiruokailuna. Jos tarjoat leipää, tee se itse niistä viljoista, mihin lapsesi on tottunut, taikinaan ei suolaa, normaalia maitoa eikä kovia rasvoja.

Lounas ja illallinen kasvis- tai kasvis-lihasose, vaihdellen kalaa, kanaa ja lihaa. Lihaa sekoitetaan kasvissoseen joukkoon n. 1-1,5 ruokalusikallista kerran päivässä. Lihan valmistus on paras tehdä keittämällä samoin kuon kasviksetkin. Lihaa tai kasviksia ei saa maustaa suolalla tai muillakaan mausteilla, niitä ehtii myöhemminkin maistella. Muistathan tarkistaa, että kasvikset/liha on varmasti lapselle sopivaa (ei nakkeja, maksaa, pinaattia jne.).

2. Ruoan kanssa tarjotaan maitoa nokkamukista tai jos se ei maistu, hörppyyttämälläkään niin esim. vettä.

3. Yösyömistä on syytä vähentää, 8 kk vanha ei tarvitse enää yömaitoa. Pyri noudattamaan säännöllistä ruokailurytmiä esim. pari viikkoa ja sitten vähennä yösyöttöjä.

4. Lapsen syömään opettaminen on usein haastavaa puuhaa ja sotkua varmasti tulee ja paljon. Jos se häiritsee, suojaa lapsi hyvin essulla ja pöytä ja lattia esim. kerniliinalla, joka on helppo pyyhkiä tai pestä puhtaaksi. Jotkut syöttää jopa lasta ilman paitaa ja ruokailun päätteeksi pääsee pesulle :).

5. Tarjoa lapselle ruoka hänelle sopivalta lautaselta ja pienellä pehmeällä lusikalla (pyri kuitenkin välttämään muovin käyttöä). Joskus liian terävä lusikka voi sattua lapsen suuhun ja pelottaa.

6. Tee ruokailuhetkestä mukava, syökää kaikki yhdessä, keskustelkaa ja kehukaa lasta, kun joku onnistuu. Keskittykää syömiseen. Meillä tuon ikäisellä ruokailu kesti vähintään 30min, usein kauemminkin. Silloin tehtiin nin, että esim. ensin syötti äiti ja isä söi oman ruokansa ja sitten vaihdettiin toistepäin. Kaikki saivat syödä ruokansa kohtuurauhassa ja yhdessä samassa pöydässä :)

Lisää tietoa esim. http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf

"Mievaan"
Neidillä oli paljon oikeaa asiaa, mutta pari huomiota:

Ensinnäkin tiettyjä yrttimausteita voi ihan hyvin tarjota vauvalle. Lista löytyy netistä. Moni rintamaitoa saanut vieroksuu liian mauttomia sapuskoita.

Ja kyllä huonosti syövä 8 kk ikäinen tarvitsee sen yömaidonkin, jos äiti jaksaa sen antaa.

Ylipäätään neuvot lähtivät siitä näkökulmasta, että jokainen lapsi suostuu syömään sitä sosetta lusikasta. Aloittajalla se ei toimi. Siksi suosittelisin jotain sormiruokailuopasta.

"Jenis"
[QUOTE="Mievaan";29510794]

Ja teille, joita kauhistuttaa juuston antaminen 8 kk ikäiselle, niin oletteko koskaan vilkaisseet niiden 8kk valmissoseiden tuoteselosteita?[/QUOTE]

No en itse asiassa ole, kun ei meillä o niitä syöty. Onko niissä juustoa, vai? Sama määrä kuin menee sormiruokaillessa?

Yhteistyössä