Onko 5000e kuukaudessa tienaava mielestäsi hyvätuloinen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vertaat keskenään ihan erilaisia elämäntilanteita. Ja tietysti teillä on nyt helpompaa, kun rahaa/henkilö on enemmän käytössä. Mutta entäs jos menisit uudestaan opiskelemaan tavallisella opintotuella eli saisit omistusasunnossa asuvana vain opintorahaa n. 250 € liiton rahojen sijaan? Olisiko siihen edes varaa? Jos haluaisit mennä opiskelemaan, etkä voisi tehdä sitä liiton rahoilla, niin oikeastaanhan teidän pitäisi erota, koska sitten sinulla olisi siihen yhteiskunnan tuella mahdollisuus, nyt tuskin on.

Ja opiskelijoilla on tietysti aina tiukkaa, ei yksinhuoltajien asema ole tosiaan siinä tilanteessa mitenkään erityisen huono. Kun itse opiskelin, tuloni olivat 450 €, josta vuokraan meni 300 - 350 €. Tietysti olisi ollut paljon helpompaa, jos käytössä olisikin asumiskulujen jälkeen ollut 100- 150 € sijaan 600 €, vaikka sillä olisikin pitänyt myös yksi lapsi ruokkia (ja osan ruuista lapsi saisi päivähoidosta ihan ilmaiseksi).
Luuletko ihan tosissasi, että mulla aikuisella ihmisellä ei ollut ennestään esim. lainaa jota oli pakko lyhentää vaikka elinkin opiskelijana köyhyysrajan alapuolella? Mä olen ollut opiskelija myös lapsettomana ja voin sanoa, että se oli helppoa silloin! Pistää vihaksi tuollainen kun tullaan vähättelemään vaikka itse tiedänkin kuinka helvetin vaikeaa mulla ja lapsella oli!

Ja mä toin tuon oman aiemman tilanteeni esille sen takia, että joku lässytti kun yh:t voi saada ilmaisen päivähoidon lapsille yms. No joo voi saada, mutta se tarkoittaa silloin sitä, että tulot on todella pienet! Haloo taas!!!
 
viera.s
Luuletko ihan tosissasi, että mulla aikuisella ihmisellä ei ollut ennestään esim. lainaa jota oli pakko lyhentää vaikka elinkin opiskelijana köyhyysrajan alapuolella? Mä olen ollut opiskelija myös lapsettomana ja voin sanoa, että se oli helppoa silloin! Pistää vihaksi tuollainen kun tullaan vähättelemään vaikka itse tiedänkin kuinka helvetin vaikeaa mulla ja lapsella oli!

Ja mä toin tuon oman aiemman tilanteeni esille sen takia, että joku lässytti kun yh:t voi saada ilmaisen päivähoidon lapsille yms. No joo voi saada, mutta se tarkoittaa silloin sitä, että tulot on todella pienet! Haloo taas!!!
Tottakai luulin, ettei sinulla ollut lainaa, kerroithan asuneesi vuokrakaksiossa. Miksi silloin olisi lainaa maksettavana? Jos on, niin ihan oma moka ja elämänhallinnan puutetta, jos jollain kulutusluotoilla on velkaantunut ja sitten tiukimmassa mahdollisessa tilanteessa velallisena yh:na vielä päättää opiskelemaan lähteä.

On sulla kyllä kummallinen ajatusmaailma, jos ajattelet että aikuisella (etkä muuten sellainen maininnut olleesi) automaattisena oletuksena on lainaa, vaikkei edes ole mitään omaisuutta joka sillä lainalla olisi hankittu.

Kai sulla oli aiemmin opiskelijana helppoa, kun ilmeisesti silloin otit kaikki mahdolliset lainat. Luonnollisesti se kostautuu myöhemmin, jos ei pääsekään hyväpalkkaisiin töihin. Toiset valitsee toisin ja kitkuttelee vähemmällä velkaantumatta. Silloin se opiskeluaika on taloudellisesti ankeampaa, mutta eipä ainakaan kerää itselleen rasitteita jatkoa ajatellen.
 
vierailija
Tottakai luulin, ettei sinulla ollut lainaa, kerroithan asuneesi vuokrakaksiossa. Miksi silloin olisi lainaa maksettavana? Jos on, niin ihan oma moka ja elämänhallinnan puutetta, jos jollain kulutusluotoilla on velkaantunut ja sitten tiukimmassa mahdollisessa tilanteessa velallisena yh:na vielä päättää opiskelemaan lähteä.

On sulla kyllä kummallinen ajatusmaailma, jos ajattelet että aikuisella (etkä muuten sellainen maininnut olleesi) automaattisena oletuksena on lainaa, vaikkei edes ole mitään omaisuutta joka sillä lainalla olisi hankittu.

Kai sulla oli aiemmin opiskelijana helppoa, kun ilmeisesti silloin otit kaikki mahdolliset lainat. Luonnollisesti se kostautuu myöhemmin, jos ei pääsekään hyväpalkkaisiin töihin. Toiset valitsee toisin ja kitkuttelee vähemmällä velkaantumatta. Silloin se opiskeluaika on taloudellisesti ankeampaa, mutta eipä ainakaan kerää itselleen rasitteita jatkoa ajatellen.
Voi luoja. Niin eihän yksinhuoltajalla ole voinut olla mitään elämää ennen sitä yksinhuoltajuutta ja opiskelua eli ei ole mitään maksettavana. Tervetuloa todellisuuteen.

Eiköhän suurin osa opiskelevista yh:sta ole aikuisia eikä teinejä. Haloo.

Vituttaa tuollaiset ihmiset jotka vähättelee toisten kokemia asioita.
 
viera.s
Voi luoja. Niin eihän yksinhuoltajalla ole voinut olla mitään elämää ennen sitä yksinhuoltajuutta ja opiskelua eli ei ole mitään maksettavana. Tervetuloa todellisuuteen.

Eiköhän suurin osa opiskelevista yh:sta ole aikuisia eikä teinejä. Haloo.

Vituttaa tuollaiset ihmiset jotka vähättelee toisten kokemia asioita.
Sanos muuta. Minulla on sellainen ajatus, että elämässä kerätään säästöjä eikä velkaa.Varsinkin nuorena ennen perheen perustamista ja oman asunnon ostoa. Sitten toki ymmärrän lainanoton, kun se oma asunto ostetaan. Jos olisit kertonut, että olit jo aikuinen vuokra-asuja (joka tässä yhteydessä mielestäni tarkoittaa vanhempaa kuin tavallinen opiskelija eli ainakin lähemmäs 3-kymppistä), olisin odottanut sinulla olevan jo säästöjä, en suinkaan ajatellut että sinulla on velkaa aiemmasta elämästä.

Sinulle oli muutos varmasti rankka, jos sitä ennen olit pistänyt haisemaan ja elänyt velkarahalla ja sitten lapsen myötä piti viimein ottaa vastuuta. Enkä minä väittänyt, että olisit jotenkin leveästi päässyt elämään, vaan pointtini oli se että kaikilla omillaan olevilla opiskelijoilla on tiukkaa jos laittaa suun säkkiä myöten, eikä tässä ryhmässä yksinhuoltajien asema ole erityisen vaikea.

Ja oletko sinä siis sitä mieltä, että on vaikeampaa ruokkia ja vaatettaa yksi aikuinen ja yksi pieni lapsi 600 eurolla kuin yksi aikuinen 100-150 eurolla? Kukas tässä nyt kenenkin kokemuksia vähättelee?
 
vierailija
Sanos muuta. Minulla on sellainen ajatus, että elämässä kerätään säästöjä eikä velkaa.Varsinkin nuorena ennen perheen perustamista ja oman asunnon ostoa. Sitten toki ymmärrän lainanoton, kun se oma asunto ostetaan. Jos olisit kertonut, että olit jo aikuinen vuokra-asuja (joka tässä yhteydessä mielestäni tarkoittaa vanhempaa kuin tavallinen opiskelija eli ainakin lähemmäs 3-kymppistä), olisin odottanut sinulla olevan jo säästöjä, en suinkaan ajatellut että sinulla on velkaa aiemmasta elämästä.

Sinulle oli muutos varmasti rankka, jos sitä ennen olit pistänyt haisemaan ja elänyt velkarahalla ja sitten lapsen myötä piti viimein ottaa vastuuta. Enkä minä väittänyt, että olisit jotenkin leveästi päässyt elämään, vaan pointtini oli se että kaikilla omillaan olevilla opiskelijoilla on tiukkaa jos laittaa suun säkkiä myöten, eikä tässä ryhmässä yksinhuoltajien asema ole erityisen vaikea.

Ja oletko sinä siis sitä mieltä, että on vaikeampaa ruokkia ja vaatettaa yksi aikuinen ja yksi pieni lapsi 600 eurolla kuin yksi aikuinen 100-150 eurolla? Kukas tässä nyt kenenkin kokemuksia vähättelee?
Oikeasti haista paska. En ole pistänyt haisemaan ja ollut vastuuton! Sairastin ennen lasta ja lapsen jälkeen vakavasti, rahat eivät meinanneet riittää sairaalalaskuihin eikä lääkkeisiin. Vakuutusta ei ollut eikä sossusta tippunut senttiäkään. Olisiko pitänyt antaa mennä laskujen ulosottoon ja jättää elintärkeät lääkkeet ostamatta? Olinpa mä tyhmä kun menin ottamaan pankista lainaa, että saamme maksettua musta aiheutuneet laskut.

Ja edelleen, olen ollut lapseton yksin asuva opiskelija lukion jälkeen ja edelleen sanon, että silloin oli helpompaa pärjätä pienellä rahalla kuin lapsen kanssa. Älä laita sanoja mun näppikselle.

Meillä oli lapsen kanssa välillä ruokaan rahaa reilu 100€ kuukaudessa, että revi siitä. Helvetin idiootti. Olisikin ollut 600e käytettävissä ruokaan ja vaatteisiin! Vuokran, veden, sähkön, matkakortin latauksen, puhelimen, netin ja lainanlyhennysten jälkeen käteen jäi n.337€. Eli missähän mahtoi olla se sun toitottama 600€?!? Niin eihän olisi tietenkään saanut olla nettiyhteyttä, ei vaikka se oli oleellista opiskelujen kannalta, että saa tehtävät tehtyä ajoissa ja netti oli usein tarpeellinen. Tietokone oli vanha ja ilmaiseksi saatu.

Ja aika tyhmä olet jos kuvittelet mun olleen opiskeleva yh joskus alle 20-vuotiaana. Ei sulla tullut pieneen mieleen, että voisin olla aikuisopiskelija. Kyllä tämä palsta taas oikein loistaa tuollaisten "fiksujen" ansiosta. Tehdään typeriä oletuksia toisten elämästä ja jaetaan niitä täällä totuuksina. Mitään ei tajuta todellisesta elämästä eikä siitä, että elämä voi potkia päähän melko rankastikin.
 
viera.s
Oikeasti haista paska. En ole pistänyt haisemaan ja ollut vastuuton! Sairastin ennen lasta ja lapsen jälkeen vakavasti, rahat eivät meinanneet riittää sairaalalaskuihin eikä lääkkeisiin. Vakuutusta ei ollut eikä sossusta tippunut senttiäkään. Olisiko pitänyt antaa mennä laskujen ulosottoon ja jättää elintärkeät lääkkeet ostamatta? Olinpa mä tyhmä kun menin ottamaan pankista lainaa, että saamme maksettua musta aiheutuneet laskut.

Ja edelleen, olen ollut lapseton yksin asuva opiskelija lukion jälkeen ja edelleen sanon, että silloin oli helpompaa pärjätä pienellä rahalla kuin lapsen kanssa. Älä laita sanoja mun näppikselle.

Meillä oli lapsen kanssa välillä ruokaan rahaa reilu 100€ kuukaudessa, että revi siitä. Helvetin idiootti. Olisikin ollut 600e käytettävissä ruokaan ja vaatteisiin! Vuokran, veden, sähkön, matkakortin latauksen, puhelimen, netin ja lainanlyhennysten jälkeen käteen jäi n.337€. Eli missähän mahtoi olla se sun toitottama 600€?!? Niin eihän olisi tietenkään saanut olla nettiyhteyttä, ei vaikka se oli oleellista opiskelujen kannalta, että saa tehtävät tehtyä ajoissa ja netti oli usein tarpeellinen. Tietokone oli vanha ja ilmaiseksi saatu.

Ja aika tyhmä olet jos kuvittelet mun olleen opiskeleva yh joskus alle 20-vuotiaana. Ei sulla tullut pieneen mieleen, että voisin olla aikuisopiskelija. Kyllä tämä palsta taas oikein loistaa tuollaisten "fiksujen" ansiosta. Tehdään typeriä oletuksia toisten elämästä ja jaetaan niitä täällä totuuksina. Mitään ei tajuta todellisesta elämästä eikä siitä, että elämä voi potkia päähän melko rankastikin.
Sinulla on kuule ollut siis aika poikkeuksellinen tilanne, mistä kristallipallosta kuvittelet minun näkevän vakavat sairautesi? Ja siihen päälle vielä joku poikkeussyy, miksi sossu ei ole noita maksanut, koska normaalisti tietenkin sairaala- ja lääkärikulut huomioidaan täysimääräisesti ja niihin saa kyllä sossusta rahaa, jos itsellä ei sitä ole. Tämä ei ole mikään normaali elämänkulku, jonka takia pitäisi ajatella että aikuisilla on yleensä aiemmasta elämästä kertynyttä velkaa, jonka syntymiseen ei ole itse voinut mitenkään vaikuttaa.

Ja sillä nyt ei ole mitään merkitystä, olitko aikuisopiskelija vai "tavallinen" opiskelija, miksi ihmeessä siitä jankkaat. Enkä minä sitä paitsi olettanut sinun olevan mikään alle parikymppinen, itsekin olin opiskelija ikävuodet 20-26, enkä minä ollut mikään aikuisopiskelija, vaan ihan tavallinen keskimääräisen ikäinen yo-opiskelija. Teini-iän opiskeluja nyt ei voi edes verrata, koska silloin yleensä asutaan vanhempien luona ja saadaan heitä opiskeluihin tukea + ilmainen asuminen.

Niin ja joo, minulla ei kyllä ollut nettiliittymään varaa. Eikä ollut kyllä bussikorttiakaan, pyöräilin tai kävelin kaikki matkat. Hyvä että sinulla oli enemmän varaa tällaisiin ja silti jäi vielä yli 300 € ruokaan ja vaatteisiin. Harmi, että silti tunnut olevan kovin katkera.
 
vierailija
Niin, että mun olisi pitänyt pyöräillä ja kävellä 35 kilometrin matka kouluun. Hienoa, ihanaa. :) Ei kaikki asu paikkakunnalla jossa on mahdollista opiskella ammatti.

Eikä pässillä tullut mieleen sellainen, että sossusta ei saanut rahaa sen takia, että tulot oli rajojen yli. Tulot ei kuitenkaan ollut kovin isot joten söi kohtuuttomasti mun sairaskulut niitä rahoja. Säästä siinä sitten saatana kun pitää ottaa velkaa noita varten.

Jos mä sanon, että pärjäsin paremmin yksin asuvana opiskelija kuin opiskelevana yh:na, niin miksi helvetissä siihen pitää tulla inttämään vastaan!?! Mitä joku saa siitä, että väittää toista valehtelijaksi?!?
 
vierailija
Niin ja jäi reilu 300 euroa KAHDELLE. Miten se muka on enemmän kuin se mitä sulla jäi YKSIN ollessa. Mulla on loppuelämän oleva lääkitys joka maksaa sekin myös joka kuukausi.

Oikeasti, mikä helvetti sua vaivaa?????? Miksi sä koko ajan teilaat mut ja vähättelet mun kokemaa????? Saatko sä siitä itsellesi jotenkin paremman mielen?!?
 
viera.s
Niin ja jäi reilu 300 euroa KAHDELLE. Miten se muka on enemmän kuin se mitä sulla jäi YKSIN ollessa. Mulla on loppuelämän oleva lääkitys joka maksaa sekin myös joka kuukausi.

Oikeasti, mikä helvetti sua vaivaa?????? Miksi sä koko ajan teilaat mut ja vähättelet mun kokemaa????? Saatko sä siitä itsellesi jotenkin paremman mielen?!?
Siis onhan se enemmän ja minä puhuin tuloista, jotka on käytettävissä ihan kaikkeen muuhun kuin vuokraan. Ruoka oli prioriteettilistalla kakkosena, joten nettiliittymät ja bussikortit sai jäädä hankkimatta. Sitä paitsi teillähän ainakin lapsi söi suuren osan aterioistaan päiväkodissa, sinäkin saatoit saada opiskelupaikasta ilmaisen ruuan, jos olit amiksessa tai vastaavassa. Minä en usein voinut opiskelijaruokaloissa syödä, koska pelkkä lounas olisi silloin vienyt 80 % päivän ruokabudjetista.

Minä en nyt ymmärrä tuota raivoamistasi ja katkeruuttasi ollenkaan, ei kantsis ottaa niin vakavasti mitään anonyymejä nettikeskusteluja. Viihdettähän tämä vaan on ja jos palaa käpy, paras vaan sulkea tietokone ja tehdä jotain muuta. Enkä siis ymmärrä tuotakaan, että sinulla on niin hirveää ollut, ei ollut minullakaan. Ja ihan hyvä mieli on ollut koko ajan. :)

Mutta toivottavasti voitaisiin jo palata alkuperäiseen aiheeseen, alkaa jo kyllästyttää tämä juttu.
 
vierailija
Siis onhan se enemmän ja minä puhuin tuloista, jotka on käytettävissä ihan kaikkeen muuhun kuin vuokraan. Ruoka oli prioriteettilistalla kakkosena, joten nettiliittymät ja bussikortit sai jäädä hankkimatta. Sitä paitsi teillähän ainakin lapsi söi suuren osan aterioistaan päiväkodissa, sinäkin saatoit saada opiskelupaikasta ilmaisen ruuan, jos olit amiksessa tai vastaavassa. Minä en usein voinut opiskelijaruokaloissa syödä, koska pelkkä lounas olisi silloin vienyt 80 % päivän ruokabudjetista.

Minä en nyt ymmärrä tuota raivoamistasi ja katkeruuttasi ollenkaan, ei kantsis ottaa niin vakavasti mitään anonyymejä nettikeskusteluja. Viihdettähän tämä vaan on ja jos palaa käpy, paras vaan sulkea tietokone ja tehdä jotain muuta. Enkä siis ymmärrä tuotakaan, että sinulla on niin hirveää ollut, ei ollut minullakaan. Ja ihan hyvä mieli on ollut koko ajan. :)

Mutta toivottavasti voitaisiin jo palata alkuperäiseen aiheeseen, alkaa jo kyllästyttää tämä juttu.
Itse sä aloitit mun kokemusten vähättelyn eli itseäsi saat syyttää tästä. Mä en jatka tuollaisen kanssa väittelyä tämän enempää.
 
vierailija
Ei tässä maassa. Ei tällä törkeällä verotuksella ja yleisen kalliilla hintatasolla. Viidellä tonnilla bruttona ei saa hyvää elintasoa, sillä saa aikalailla ihan kohtalaisen, normaalin ja tavallisen elämän. Toki se nyt on sitten niitä nyansseja, että mikä on hyvä ja mikä ihan normaali.
 
gfksdkomrigopnikogpn såoz
Itsellä bruttotulot 2300€/kk, terveydenhoitaja olen. Palkkani on paska suhteessa siihen mitä työkseni teen, tuo 5000€ olisi kohtuullinen ja varmasti jäisi myös säästöön ja astetta leveämpään elämiseen.
 
vierailija
Olen yrittäjä eli mulla ei ole bruttopalkkaa, mut nettona tienaan keskimäärin 3000e/kk (joskus 2000e, joskus 4000e). Mielestäni en ole hyvätuloinen. Kaikki menee mitä tulee (talolaina, remontti, toki ruokakaupassa en katso ollenkaan hintoja ja kerran viikossa haen kympin ravintolaruuan mukaan), esim. vaatteet ostan aina kirppikseltä, en matkustele, en harrasta mitään rahaavievää, en käy teatterissa tai elokuvissa tai sellaisissa, en omista autoa, lemmikkieläimiä kyllä on, lapsia ei.
 
Silloin kun Jutta Urpilainen oli kirstunvartijana valtion rahoja hassaamassa, hän kertoi, että hänen mielestään alle 3000 € kuukaudessa ansaitseva on köyhä, nykyrahassa tuo olisi kai lähes 3500 €. Jos 5000 euron kuukausiansioilla olisi "hyvätuloinen", jää tuo keskituloisten joukko aika pieneksi.

 
vierailija
Olen yrittäjä eli mulla ei ole bruttopalkkaa, mut nettona tienaan keskimäärin 3000e/kk (joskus 2000e, joskus 4000e). Mielestäni en ole hyvätuloinen. Kaikki menee mitä tulee (talolaina, remontti, toki ruokakaupassa en katso ollenkaan hintoja ja kerran viikossa haen kympin ravintolaruuan mukaan), esim. vaatteet ostan aina kirppikseltä, en matkustele, en harrasta mitään rahaavievää, en käy teatterissa tai elokuvissa tai sellaisissa, en omista autoa, lemmikkieläimiä kyllä on, lapsia ei.
Ei varmaakaan ole miestä?
 
vierailija
Itselläni tulot vaihdellut hieman vuosittain.
Kahtena viime vuonna tulot n. 55k / vuosi.
Ja yhden miehen taloutena toimin, pk-seudulla asun.

Jos nyt katson tilejä niin säästöön näiden kahden vuoden ajalta on jäänyt n. 7500-8000e. Eli ei ihan hirveästi, mutta jotain kumminkin.
Tona aikana on myös maksettu n. 4000e autolainaa pois ja muuten auton laittoon ja renkaiden hankintaa meni lisäksi varmaan 2500-3000e.

Kaikki asumiseen liittyvät kulut (sähköt, vedet, netit ym. laskettu mukaan), autoilu, ruoka, harrastukset, vakuutukset ym. on kuukaudessa n. 2000e.
Sitten tulee päälle epämääräisiä kuluja esim. autohuolto+katsastutkset (500-600e/vuosi?), vaatekulut, kirjahankinnat yms. (800e/vuosi?). Tosta tulee sellainen 25300e ja yllätyskuluja voi laskea 50e/kk niin ollaan 26k/vuosi mitä menee vaikka ei sen kummemmin tuhlaile. Kaupasta en osta halvinta paskaruokaa vaan panostan laatuun, mutta en kalleinta tavaraa osta. 55k:sta varmaan nettona saa verojen ja muiden maksujen jälkeen käteen sellainen 35-36k/vuosi.

Tosta sitten jos alkaa ulkomaanmatkaa tai muuta lomajuttua heittämään niin tulee vielä kulua päälle.
Mutta sanotaan nyt, että kyllä tosta sellanen minimi 8k/vuosi pitäisi jäädä säästöön nyt kun ei autolainaa ja muuta isompaa remppaa ole.

Asun uudehkossa kaksiossa joka on kumminkin hinnallisesti pk-seudulla suht edullinen. Eli tässä voisi toki säästää hieman jos yksiössä asuisi. Mikäli asuisin pk-seudun ulkopuolella niin säästöön jäisi selvästikin enemmän. Ajan vanhalla autolla, joka tosin kulutuksen osalta ei ole halvimmasta päästä, mutta auto itsessään on ehkä 6k arvoinen.

Tilanne muuttuisi aika radikaalisti jos olisi kumppani ja kaikki asumiseen liittyvät kulut menisi puoliksi. Tällöin säästöön jäisi vuosittain jo mukava summa.

Itsekin pystyisin kiristämään kulutuksesta, jos olisi pakko mutta toistaiseksi nyt noilla kuluilla mennään kun on siihen varaa ollut ja säästöönkin jotain jää.

Pointti tässä on se, että kohtalaisen hyvin tienaavat (+4000e/kk?) ja hyvin tienaavat (+5500e/kk) käyttävät rahansa ihan helvetin tyhmästi keskimäärin ainakin täällä pk-seudulla. Varsinkin asunto ja autot on ne mihin laitetaan ihan liikaa rahaa. Itse olen tehnyt sellasen sopimuksen, että en enää ikinä ota autolainaa ja ajelen ihan mieluisasti vanhemmilla "paskoilla".

Eli 5000e/kk on varsin mukava palkka, jopa pk-seudulla jos yhtään katsoo mihin rahaa laittaa.
Älkää hankkiko koiria tai lapsia jos siihen ei ole varaa..
 

Yhteistyössä