Onko 1v:lle 37 asttetta jo kuumetta????!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Onko 1v:lle 37 asttetta jo kuumetta????!!
Missä raja menee, kun vauvallahan kuume on sitten kun asteita on 38,5 tai yli, mites sitten yksi vuotiaalla eihän se enää vauva ole. 37 asteisena tyttö kun tuntuu jo selvästi kuumemmalta kuin normaalisti terveenä. Mistä lähtien kuumetta kannattaa lähteä alentamaan???37 vai yli??

37 astetta on 1 vuotiaalle normaalilämpö. Meillä pojan normaalilämpö on 37.5 astetta. Eli jos menee yli 38 tai on likelle 38 niin sitten on pientä lämpöilyä ja voi antaa panadolia jos tuntuu ettei pärjää ilman. Jos lämpö ei ala laskea esim 37.8:stä panadolin annon jälkeen, on syytä seurata tilannetta ja viedä lääkäriin.

37,5 on kuumeraja. Meillä tytöllä nousee 39:ään kun kuumetta. Mutta kyllä annan Panadolia vaikkei lämpöäkään, jos kivuliaan oloinen. Ei se kuume yksin ole aiha lääke-hoitoon. Onneksi ei ole usein tarvinnut lääkitä.

Olen kuullu monelta lääkäriltä että sitä kuumetta kannattaa alentaa "sitten kun siltä tuntuu" sen enempiä mittarin lukemia tuijottamatta. Kuulemma nopeuttaa tervehtymistä kun lapsi sitten syö ja juo kunnolla. Mutta jos mittari näyttää 37 ja lapsi syö ja juo normaalisti, niin itse en ole sitä lähtenyt alentamaan. Paitsi samallahan se tulee hoidettua se kuumeen alentaminen, jos pitää antaa särkyyn Panadolia.

Meidän likoilla on normaalilämpö noin 36.5 astetta. Itse lasken kuumerajaksi puolen asteen nousun ja siitä yli on sitten kuumetta (meillä mitataan korvasta). Samoin on itselläni, että kuumeinen olo tuntuu jo puolen asteen nousun jälkeen.

Lääkettä annan sitten kun lapsi on väsyneen ja/tai kipeän oloinen. Tietäähän sitä itsekin, että usein sitä kaipaa jo särkylääkettä siinä vaiheessa kun kuume on vasta nousemassa. Lihaksia ja päätä särkee ja silleen.

Vaikka enpä minä tuota kuumetta mitenkään erityisesti mittaile. Kädellä kokeilen otsaa ja niskaa ja jos tuntuu kuumalta ja lapsi on kipeän oloinen, niin silloin saa lääkettä. Kuumelukeman otan mittarilla oikeastaan vaan lääkärireissuja varten, jos vaikka kysyvät...

Yhteistyössä