Ongelmia kuukautiskierrossa, raskaaksi tulo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haaveilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haaveilija"

Vieras
Onko kenellä vastaavaa tilannetta ollut ja millaista apua olette saaneet?
Meillä on yksi lapsi, raskaus tärppäsi aikoinaan heti ekasta yrityskierrosta.. Nyt unelmoimme toisesta lapsesta ja raskautta ei kuulu muutaman kierron jälkeen.

Synnytyksen jälkeen (3v sitten) kuukautiseni ovat olleet epäsään. P 25-29. Ennen varsinaisten kuukautisten alkua minulla on tiputteluvuotoa noin 4-5vrk!
Eli kaiken kaikkiaan vuotopäiviä kertyy tiputteluineen noin 8-9. Eli ei ole normaalia. Olen aina kärsinyt runsaista vuodoista mutta nyt uutena on tullut synnytyksen jälkeen nuo tiputteluvuodot.

Kävin gynellä vajaa vuosi sitten jolloin en älynnyt kysyä asiasta mitään kun ei silloin vielä ollut ajankohtaista. Kaikki oli tuolloin ok, munasolu juuri irtoamassa, hyvän kokoinen, kohdun limakalvon paksuus 12mm.

Miten kierto säännölliseksi ja estää tuo kohdun limakalvon liian aikainen irtoaminen? Ajattelin nyt vain kysellä muiden omakohtaisia kokemuksia ja hakeutua lääkärille kuitenkin...

Ei ole kokemusta,mutta eikös siihen ole joku lääke? Siis tuohon kierron säännöllistämiseen/limakalvon irtoamisen "viivyttämiseen" (luteaalivaiheen pidentyminen?)? Eli lääkärille mars..

Mulla on sama ongelma, paitsi että verinen vuoto (lähinnä pyyhkiessä) alkaa jo pian ovulaation jälkeen. Mä vuodan siis melkein kolme viikkoa kuukaudesta! Mä sain tähän vaivaan Lugesteronia, se on siis keltarauhashormonia, toivon mukaan ylläpitää kohdun limakalvoa riittävän pitkään.

Tuli viime toukokuussa raskaaksi, mutta sain keskenmenon kuudennen viikon alussa. Mulla oli silloinkin vuotoa, alkoi siis jo pari päivää oviksen jälkeen. Tänään tein taas positiivisen testin, mutta arvaapa olenko kovin luottavaisin mielin, kun vuoto alkoi kp 16 (nyt menossa kp 29). :(

Mulla on sama ongelma, paitsi että verinen vuoto (lähinnä pyyhkiessä) alkaa jo pian ovulaation jälkeen. Mä vuodan siis melkein kolme viikkoa kuukaudesta! Mä sain tähän vaivaan Lugesteronia, se on siis keltarauhashormonia, toivon mukaan ylläpitää kohdun limakalvoa riittävän pitkään.

Tuli viime toukokuussa raskaaksi, mutta sain keskenmenon kuudennen viikon alussa. Mulla oli silloinkin vuotoa, alkoi siis jo pari päivää oviksen jälkeen. Tänään tein taas positiivisen testin, mutta arvaapa olenko kovin luottavaisin mielin, kun vuoto alkoi kp 16 (nyt menossa kp 29). :(

Onnittelut positiivisesta testistäsi!!! Minäkin toivon niin hartaasti raskautumista.. Miten nuo kiertosi sitten reagoivat tuohon lugesteroniin, eli ovatko olleet ok? Oliko sinulla nytkin se Lugesteron käytössä? Toivon kovasti että kaikki menisi ok!

[QUOTE="haaveilija";24863857]Onnittelut positiivisesta testistäsi!!! Minäkin toivon niin hartaasti raskautumista.. Miten nuo kiertosi sitten reagoivat tuohon lugesteroniin, eli ovatko olleet ok? Oliko sinulla nytkin se Lugesteron käytössä? Toivon kovasti että kaikki menisi ok![/QUOTE]

Mä olen nyt syönyt kolmessa kierrossa sitä (eli kp 16-25). Ei ole vielä vaikuttanut, eli vuotanut olen silti.

Söin tuota lääkettä myös silloin, kun aloin odottaa meidän poikaa. Kolmas kierto taisi olla välivuodoton, ja silloin olinkin tullut raskaaksi. :)

Nyt tosiaan mietityttää tää tilanne, odotan että vuoto alkaa kunnolla, en siis odota liikoja. : / Jos kesken menee, niin otan seuraavassa kierrossa lääkkeen ehkä jo kp15, kun tosiaan viimeksi vuoto alkoi pari tuntia ennen ekan lääkkeen ottoa...

Saatan nyt kysellä ihan tyhmiä mutta mikä ero sillä lugesteronilla on Terolutin kanssa? Kun tuntuu että hyvin monella ollut käytössä sitä Terolutia? Tiedän sen verran että toinen on synteettinen keltarauhashormoni ja toinen luonnollinen mutta miksi toinen käyttää toista ja toinen toista?

Ap - miulla jäi Lugesteron annoskella 300mg/vrk= 1xaamu/2xilta tuhruilut kokonaan poijjes!
(käytin vaginaalisesti)
..mutta ikäni(yritysten aikaan ikäni välillä: 44-46v) jo tehnyt sen, jotta raskaudet(4 keskeytynyttä)ei jatkuneet.

Kannattaa kyllä pyydellä lääkäriltä reseptiä jos hyvinkin olisi siun tapauksessa apuja - toivon näin:):heart:

Lugesteron

Lääkeinfo.fi - LUGESTERON® 100 ja 200 mg kapseli, pehmeä (LEIRAS FINLAND)
Terolut
Lääkeinfo.fi - TEROLUT 10 mg tabletti (ABBOTT)

Terolutista voisi olla myöskin apuja - lääkäri osaa varmaanhin auttaa/kertoilla paremmin, kuin me täällä.:)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="huoh";24863992]MIksi syöt lääkettä, kun se todistetusti on tehokaampi emättimen kautta nautittuna?[/QUOTE]

Huoh itsellesi. Kysyin kyllä lääkäriltä, pitäisikö laittaa alaäpäähän, mutta hänen mielestä suun kautta on hyvä.

Tuota tuota. Ensinnäkin kiertosi on aika säännöllinen, joten sille ei tarvitse tehdä mitään. Tuo tiputtelu ennen menkkojen alkua on ongelma, joten siihen saatat tarvita apuja. Mikä ehkäisy teillä oli käytössä? Voiko tuo tiputtelu siis olla ehkäisyn pois jättämiseen liittyvää eli keho vielä sopeutumassa?

Muutaman kierron jälkeen et ainakaan julkiselle pääse noilla kriteereillä edes tutkimuksiin ja todennäköisesti yksityinenkin kehoittaa vielä yrittelemään luomusti. Vuosi on ihan normaali aika vaikka aikaisemmin olisi tärpännyt helpostikin. Tiedän kyllä, että tuo aika on piinaavan pitkän tuntuinen, jos on huolta oman hormonitoiminnan toimivuudesta. Muutaman kierron jälkeen ei kuitenkaan kannata vielä luovuttaa, sillä lääkkeet ja muut hoidot ovat keholle aina rasitus. Kärsivällisyyttä ja plussatuulta!

Huoh itsellesi. Kysyin kyllä lääkäriltä, pitäisikö laittaa alaäpäähän, mutta hänen mielestä suun kautta on hyvä.

Molempia ohjeita käytetään. Paikallisesti käytettynä kuitenkin teho on parempi ja sivuvaikutuksia vähemmän. Lääkäri on silti oikea ihminen määrittelemään kumpi tapa on sinulle sopivampi, mutta kannattaa toki keskustella voisiko toista käyttötapaa kokeilla.

[QUOTE="huoh";24864036]Outoa, koska meille sanottiin ava-klinikalla, että suun kautta nautittuna ovat yhtä tyhjän kanssa.[/QUOTE]

En tiedä sitten, onko isommissa annoksissa eri ohje. Kävin kyllä ihan ammattitaitoisella lääkärillä itsekin, joten teen niin kuin on neuvottu. :)

Molempia ohjeita käytetään. Paikallisesti käytettynä kuitenkin teho on parempi ja sivuvaikutuksia vähemmän. Lääkäri on silti oikea ihminen määrittelemään kumpi tapa on sinulle sopivampi, mutta kannattaa toki keskustella voisiko toista käyttötapaa kokeilla.

Täytyy sitten keväällä kysyä uudestaan sen vahvemman annoksen kanssa, jos vielä silloin tarvetta on. :)

Tuhanet kiitokset kaikile vastanneille!!! Miellä ei ole ollut käytössä mitään hormonaalista ehkäisyä moneen vuoteen joten se ei voi vaikuttaa. Kondomiehkäisyllä menty... En itsekän ymmärrä miksi tiputtelua on kun kaikki muu lääkärin mukaan pelaa (isot, hyvät munasolut ja kohdun limakalvon paksuus hyvä)? Pelkään että jos kiinnittymisessä tulisi ongelmia tuon ennenaikaisen tiputtelun vuoksi?

[QUOTE="huoh";24864057]Empuu! Kun sulla on jo positiivinen testi tehtynä, niin ehdottomasti konsultoisin lääkäriä, josko voisi laittaa loput luget emättimeen.[/QUOTE]

Mahtaisiko siitä enää olla apua... Viimeisen lääkkeen otin kp 25, ja nyt on kp 29.

Täytyy sitten keväällä kysyä uudestaan sen vahvemman annoksen kanssa, jos vielä silloin tarvetta on. :)

Toivottavasti ei sitten enää ole tarvetta. :) Paljonko sulla on nyt aikaa oviksesta? Mulle polin lääkärit ovat sanoneet, että yleensä kuuri lopetellaan parin viikon käytön jälkeen. Nyt sain ihan ohjeeksi lopettaa käytettyäni 14vrk, mutta hieman pitkitän etten vuotaisi töissä. Jännä tilanne tosin on itsellänikin, koska on aika vahva raskauepäily ja haamukin vilahti aamulla testissä. En kilju riemusta, sillä takana on useita kemiallisia ja pari varhaista km:kin. Täytyy koittaa pitää jalat maassa. Tarrasukkia ja vauvaliimaa meille! :D

Toivottavasti ei sitten enää ole tarvetta. :) Paljonko sulla on nyt aikaa oviksesta? Mulle polin lääkärit ovat sanoneet, että yleensä kuuri lopetellaan parin viikon käytön jälkeen. Nyt sain ihan ohjeeksi lopettaa käytettyäni 14vrk, mutta hieman pitkitän etten vuotaisi töissä. Jännä tilanne tosin on itsellänikin, koska on aika vahva raskauepäily ja haamukin vilahti aamulla testissä. En kilju riemusta, sillä takana on useita kemiallisia ja pari varhaista km:kin. Täytyy koittaa pitää jalat maassa. Tarrasukkia ja vauvaliimaa meille! :D

Oviksesta on yli kaksi viikkoa uskoakseni, tuli mielestäni vähän tavallista aiemmin. Tarkkoja kiertopäiviä en osaa sanoa... Mun testiin tuli ihan selkeä +, mutta pitää tällä kertaa olla pessimisti, eipä tipu niin korkealta. Yritetään nyt kuitenkin toivoa parasta. :)

[QUOTE="aloittaja";24864064]Tuhanet kiitokset kaikile vastanneille!!! Miellä ei ole ollut käytössä mitään hormonaalista ehkäisyä moneen vuoteen joten se ei voi vaikuttaa. Kondomiehkäisyllä menty... En itsekän ymmärrä miksi tiputtelua on kun kaikki muu lääkärin mukaan pelaa (isot, hyvät munasolut ja kohdun limakalvon paksuus hyvä)? Pelkään että jos kiinnittymisessä tulisi ongelmia tuon ennenaikaisen tiputtelun vuoksi?[/QUOTE]

Jos tiputelu on vain vähäistä ja alkaa vain 3-4pv ennen ekaa varsinaista vuotopäivää (eli luteaalin pituus min. n.10vrk) niin ongelmaa ei välttämättä ole. Suosittelen sinua odottelemaan ihan rauhassa ja maltillisesti vielä jonkin aikaa. Jos vuoden yrittämisen lähestyessä ei ole raskautta kuulunut, niin sitten olisi syytä alkaa selvitellä onko tuo tiputtelu ongelma vai missä on syy.

Mssä vaiheessa kiertoa tuo ultraus muuten tehtiin? Milloin siis suunnilleen ovuloit? Minkä pituinen tuo kyseinen kierto oli? Mietn vain tuota luteaalin pituutta. Limakalvo on ainakin ollut hyvän paksuinen. Olen kyllä tässä palstailuvuosieni aikaan kohdannut montakin, joilla tihkuilumattomuus on ollut merkki raskaudesta ja hyvin on sitten raskaus sujunut. Raskaus voi siis alkaa pienestä tihkuilustakin huolimatta joissakin tapauksissa. :)

Empuuu > Jalat tukevasti maassa onkin hyvä. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja rohkenet pian nauttimaankin raskaudesta. :)

Yöllä alkoi verenvuoto, joten näin kävi taas. Onneksi vielä aikaisemmin kuin kahdella edellisellä kerralla. Kun viikkoja oli hurjat 4+, niin ei tätä varmaan edes keskenmenoksi lasketa. Eipä auta muu kuin jatkaa tästä eteenpäin. :)

Yöllä alkoi verenvuoto, joten näin kävi taas. Onneksi vielä aikaisemmin kuin kahdella edellisellä kerralla. Kun viikkoja oli hurjat 4+, niin ei tätä varmaan edes keskenmenoksi lasketa. Eipä auta muu kuin jatkaa tästä eteenpäin. :)

:hug: Kunpa tuo oliskin vain valemenkat. Hyvä kuitenkin, että asenteesi on noin positiivinen. Toivottavasti onnistuu pian!

Yhteistyössä