Omakotitalo puoliksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ainu

Vieras
Asumme avoliitossa ja omistamme omakotitalon. Kauppakirjan mukaan omistamme talon puoliksi. Jos eroamme, miten talo jaetaan? Mies on maksanut vähän enemmän esim. remontointikuluja. Yhdessä olemme kuitenkin maksaneet lainaa. Meneekö talo siis 50-50 vai voiko mies vaatia työstään ja maksamistaan tarvikkeista palkkaa. Olenhan myös minä tehnyt töitä yhteisessä kodissa... Jos siis ero tulee, saanko minä vain sen mitä olen lainaa maksanut vai voinko vaatia kauppakirjan mukaan puolet? Kiitos, jos joku viitsii vastata.

Siinäpä sinulla on totinen neuvottelun paikka ja omien elämänarvojesi punnituksen paikka. Jos minä haluaisin tosissani Herra-henkilöstä omilleni, antaisin hänen päättää. Ahne vie just niin paljon kuin kokee omistavansa, ethän sinä sellaisen miehen kanssa olisi onnellinen.
Tietenkin sinä voit olla aktiivisin ehdotuksen tekijä, silloin homma on fifti-fifti, eihän sinun kodinhoitosi ole vähempiarvoista kuin miehen remppahommat. Eihän?

Kuitit ostetuista remontti tarvikkeista saattaa sada mukaan, mut muuten menee 50-50. Ei kukaan ala laskemaa kumpi on leiponut ja laittanut ruokaa tai korjannut autoa sekä valoa. Ei asioilla edes ole takia jos eletään yhden talouden järjestelmää jossa lapset, koira, ilot, surut, rahat, ja muut asiat on yhteisiä. Jos omaisuus on tärkeää kannatta hankkia se itsellen ja mielummin olla sinkkuna. Hankala miehelle on myös muuttaa naisen taloon... saat kuitenkin remontoida sitä koko ajan jos se on vanha. Itsellesi et saa asuntolainalla ostettua asuntoa, sillä edellytetään vakinaista asumista talossa. Kuitenkin jos olet tyhmyyttäsi asunut ja kunnostanut toisen taloa niin ilman kuitteja et ikinä saa mitään tuskin niidenkään kanssa. vaan sä et omista mitään koska rahat meni talon kunnostukseen ja ex.puolisolla on hulppea mökki.

Homma menee tasan 50-50. Fiksuna ihmisenä Sinä tietenkin otat huomioon miehesi aherruksen yhteisen onnenne eteen, eli annat hänelle pikkasen enemmän. HYvä määrä on se raja josta ei vielä mene lahjaveroa. Näin osoitat edes pikkasen inhimillisyyttä aikaisemmin rakastamaasi ihmistä kohtaan.