Omaisuuden jako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jupi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jupi

Vieras
Lusikat meni jakoon yli puolivuotta sitten ja nyt on kysymys mikä on jäänyt vaivaamaan.
Nimittäin se että olemme exäni kanssa sopineet (lukee papereissa) ettei henkilökohtaisiin tileihin kajota koska siitä ei olisi kummallekkaan mitään hyötyä. Meillä on yhteinen lainanoitotili (niinkuin on lainakin) jonne tulevat vuokratulot (yhteinen velka asunto vuokralla) ja samaiselta tililtä menee myös lainanmaksut pankille.

Ongelmana onkin nyt se että olen maksanut joka kuukausi oman osani lainasta mitä exäni taasen ei. Hänen osuutensa on mennyt suoraan vuokratuloista joista puolet kuuluu minulle. Jos ei siinä vielä kaikki niin hän nostelee tililtä itselleen rahaa. Jäin tuossa miettimään että voiko oikeus olla niin %%&(&(&/) että puolittaa tilillä näkyvän summan tasan puoliksi vaikka kyseiset rahat tulevat minun tililtäni ja minun vuokra osuuksistani (kaikkea exä ei kuiten ole nostellut eikä kaikki vuokra tulot lainaan katoa).

Huomauttaakseni vielä että kun laitettiin kantapäät vastakkain, puolitimme lainanhoitotilin silloin tasan puoliksi ja se sopi molemmille. Nämäkin nostot näkyvät tilillä selvityksien kera. Mietin tuossa että jos exäni saa nostella rahoja miten lystää ja joutuisin jakamaan vielä omista osuuksistani mistä kuiten minäkin verot maksan, en ihan nielisi sitä sellaisenaan vaan tekisin niin että nostaisin oman osuuteni kylmästi pois tililtä.

Tosin tässä on sitten se vaara että exäni heittäytyy täydeksi peeksi ja aina vuokratulojen tullessa tilille; nostaa itselleen kaiken. Tai nostaa metelin että ne on "yhteisiä" vaikkeivät tosiaankaan ole. Ja sekin näkyy tilitapahtumissa.

Minä sanoisin exälle että nyt loppuu moinen. Jos ei auta, niin ottaisin yhteyttä poliisiin ja kysyisin miten edetä.

Mutta miksi ylipäätään pidätte yhteistä asuntoa? Sanoisin että kannattaisi myydä koko asunto ja pistää ne lusikat jakoon ihan lopullisesti. Ei tuo pidemmän päälle varmaan toimi. Kannattaisi varmaan pistää heti alkuunsa poikki tuo peli, ennenkuin saat nenillesi oikein pahasti!

Verkkotunnukset ja kortit pois tililtä ja nostot pankista molempien läsnäollessa. Tai voiko tilille laittaa jonkun suoraveloituksen tapaisen systeemin, joka siirtää sinne tulleet rahat aina automaattisesti molempien tilille puoliksi? Kysy pankista, mitä vaihtoehtoja on.

Talo on ollut myynnissä siitä asti kun totesimme ettei kumpikaan sitä halua itselleen lunastaa. Lainaa ei pankin puolelta voida vielä puolittaa ennenkuin muu omaisuus on jaettu virallisesti tasan ammattilaisten puolesta. Tämäkin kiva pikku tieto tuli pankilta kun utelin josko lainan puolitusta voisi laittaa jo vireille kun avioeron harkinta aika oli päättymässä. Suunnitelmissa oli että minä teen toisen tilin mitä kautta lähden lainaani lyhentämään. Tarkoitus oli myös sulkea vanha lainan hoitotili koska sillä ei oikein ole muuta virkaa kuin se että sinne tulevat vuokratulot. Jatkossa vuokratulot tulisi miun lainanhoitotilille mistä lähtee joka kuukausi exälleni kuuluva puolikas. Ai miksi näin?

En luota häneen enää laisinkaan. Kun ehdotin että lainanhoitotiliin ei kajota sain kuulla että yritän rahastaa exääni. En vain oikein saa asiaa käännettyä niin vaikka kuinka kääntelisin. Vuokrarahat olisi tarkoitus pitää pahanpäivän varalle jos jompikumpi ei syystä tai toisesta pystyisikään maksamaan omaa puolikastaan lainasta, vuokralaiselta hajoaa esim. jääkaappi tai liesi, olisi rahat niihin valmiina tilillä. Vann tämähän olikin rahastusta.

Vuokratulot eivät ole suuret sillä talo sijaitsee hiljaisella pikku kylällä.

Tililtä ei voi mitään laittaa suoraan puoliksi sillä silloin ottaisin takkiini taas. Tällä hetkellä tapellaan siitä kumman osoitteeseen talosta tulevat laskut lähtee tulemaan ja miten ne puolitetaan.

Yhteistyössä