En vaan pysty ymmärtämään yhteisen tilin toimivuutta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hankinnoista etukäteen keskusteleminen ei meillä ainakaan tarkoita että pitäisi lupaa kysyä, tai että mies/minä sitten jotenkin kyseenalaistaisi toisen tarpeita. Tai nalkuttaisi lastenvaatteiden hinnasta. Meillä on yhteiset rahat joita minä hallinnoin koska mies ei osaa olla yhtään pihi, ja ollaan tosi tiukilla. Laskuja maksaessa kysyn mieheltä onko jotain ylimääräistä tulossa mihin pitää rahaa jättää, muuten jätän vain bensa/ruokakaupparahaa. Jos ekstraa jää, siirrän jemmatilille odottamaan isompia laskuja varten. Helppoa kun kaikki menee mikä tulee!
Ja näillä tuloilla heräteostot voi olla maks. 5 e luokkaa, kaikki isommat pitää joka tapauksessa suunnitella etukäteen. Minun taas on vähän vaikea ymmärtää sellaista, että mennään suuna päänä ja yhtään miettimättä ostellaan monen sadan euron heräteostoja?! Silloinkaan kun ollaan oltu molemmat töissä ei olisi tullut mieleenkään...Mutta olenkin perusluonteeltani hyvin säästäväinen, suorastaan saita.

Juu, kyllä minäkin pieniä heräteostoksia ostan, vaikka on yhteiset rahat. Hassu ajatus, erilliset tilit omistavilla ihmisillä tuntuu olevan ihmeellinen luulo siitä, että yhteistililliset sentilleen laskevat mitä ostavat ja kaikesta sopivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom :
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Tällaisessa normaalissa lapsiperheessä puolisot keskenään juttelevat suunnitelmistaan. Jos jommalla kummalla on esim. vaatetarpeita tai vaikka joku oma meno tiedossa, niin tokihan siitä on puhuttu yhdessä. .

Minä en kyllä yhtään sietäisi sitä, että pitäisi etukäteen miettiä, onko tarvetta jollekin vaatteelle ja vielä raportoida siitä miehelle. Karmea ajatuskin. Tai että miehen pitäisi tiedustella kuinka paljon saa käyttää esimerkiksi ollessaan poikien kanssa ulkona.

Omat rahat ja oma lupa.
Ei ole koskaan ollut yhteistä tiliä (lainanhoitotiliä lukuun ottamatta) eikä sellaista ole kyllä ollut tapana kummankaan lapsuudenkodissa pitää. Absurdi ajatuskin.

Minulle yhteistili on myoskin "omat rahat ja oma lupa".

Miten tämä toimii käytännössä? Ja jos näin on, että molemmat käyttävät omat rahansa mihin haluavat, niin miksi tili ylipäänsä on yhteinen?

Meillä menee homma niin saumattomasti ja raha riittää meidän elämiseen niin sopivasti, että lähinnä ilmoitan miehelle, että tänään menen lasten kanssa shoppailemaan vaatteita tai että käy huomenna hakemassa mut Ikealta töisä tullessasi :whistle:

Ei meidän tarttee erikseen kertoa että hei, mulla menee sen ja sen verran, onko ok. Myös mies menee omia menojaan tai ostaa mitä tarttee, sanoo vaikka että hällä on saunailta tai että tilasi tietokoneeseen uuden osan ja asia on sillä selvä. En mä ajattele paljon sillä menee - aina on mennyt " sopivasti ". Niin kuin mullakin :)

Tällaisessa normaalissa lapsiperheessä puolisot keskenään juttelevat suunnitelmistaan. Jos jommalla kummalla on esim. vaatetarpeita tai vaikka joku oma meno tiedossa, niin tokihan siitä on puhuttu yhdessä. .

Minä en kyllä yhtään sietäisi sitä, että pitäisi etukäteen miettiä, onko tarvetta jollekin vaatteelle ja vielä raportoida siitä miehelle. Karmea ajatuskin. Tai että miehen pitäisi tiedustella kuinka paljon saa käyttää esimerkiksi ollessaan poikien kanssa ulkona.

Omat rahat ja oma lupa.
Ei ole koskaan ollut yhteistä tiliä (lainanhoitotiliä lukuun ottamatta) eikä sellaista ole kyllä ollut tapana kummankaan lapsuudenkodissa pitää. Absurdi ajatuskin.

Miten tämä toimii käytännössä? Ja jos näin on, että molemmat käyttävät omat rahansa mihin haluavat, niin miksi tili ylipäänsä on yhteinen?

Siis kumpikin kayttaa tilia miten lystaa. Toki jos on monen tonnin ostos kyseessa, niin siita mainitaan ennen ostospaatosta.

Joten ovat omia rahoja ja minulla on ihan oma lupa niita kayttaa. Mitenkas muutenkaan? Miksi avata 2 tilia?

Omat rahat ja oma lupa.

Siis kumpikin kayttaa tilia miten lystaa. Toki jos on monen tonnin ostos kyseessa, niin siita mainitaan ennen ostospaatosta.

Joten ovat omia rahoja ja minulla on ihan oma lupa niita kayttaa. Mitenkas muutenkaan? Miksi avata 2 tilia?

Miksi avata kaksi tiliä...? Eikö teillä ole ollut omia tilejä jo lapsesta saakka?
Itselläni ainakin on ollut -ei ole tarvinnut erikseen availla palkkatiliä sen koommin.

Jännä ajatus, että jos on yhteinen tili, pitäisi mieheltä pyytää lupa rahojen käyttöön... Tyyliin "saanko mä nyt ostaa tän satasen takin, pliis?"

Meillä yhteinen tili eikä koskaan ole tarvinnut lupia kysellä. Samalla lailla mäkin yleisesti läpätän, millaisen takin ostin jne. Ei ole koskaan tarvinnut raha-asioista riidellä. Jos olisi eri tilit, pitäisi aina kysellä paljonko toisella on tilillä rahaa, varsinkin jos itsellä on vähän. Ja sitten sen mennä kauppaan, kellä sitä rahaa on. Ihan alkuun meillä oli erilliset tilit, muttei jaksettu sitä rahojen siirtoa tililtä toiselle. Helppoa kun kaikki rahat menee samaan paikkaan. Säästötili on sitten erikseen.

no jos on yhteinen tili, myös nostoista/ostoista sovitaan eikä vaan mennä nostamaan sillon kun itselle sopii ja huvittaa. siis tilanteessa että rahaa on vähän ja se vaikuttaa suoraan perheen toimeentuloon. Niin se toimii.

meillä ei varsinaisesti ole yhteistä tiliä, mutta verkkotunnukset vapaassa käytössä kaikkiin tileihin. Laskut ja nostot hoidetaan tililtä jolla sattuu olemaan rahaa, ja jos tarttee jotain ekstraa ostaa tai maksaa, katotaan onko rahaa ja sitten kysytään että passaako. aika simppeliä mun mielestä.

Me ollaan pienituloisia ja meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Meillä kommunikoidaan, jos mä tiedän että mies on lähössä parin viikon päästä reissuu, mä en mee ostelee 200 eurolla vaatteita. Molemmat joustaa niin että tasapuolisesti päästää reisuihin. Mun mielestä ois paljon monimutkasempaa olla omat rahat ja miettiä mitä kukin maksaa :D

Kaipa keskituloisilla ja sitä parempi tuloisilla on varaa siihen, että laitetaan ne yhteisiin menoihin menevät rahat yhdelle tilille ja muilla sitten humputellaan itsella jotain kivaa. Meillä tuppaa kuitenkin menemään rahat ihan välttämättömyyksiin.

Yhteistyössä