Oma äiti henkilökohtaisena avustajana lapselleen,onko kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tällainen kysymys onko täällä kirjoittelevilla tullut asia vastaan?Meillä siis 4v vaikeasti vammainen lapsi ja kotihoidossa ollaan.Saan omaishoitajan tukea 390e sekä ylintä vammaistukea.
Jos veisin lapsen päiväkotiin ja itse menisin töihin on sanottu että ilman muuta saataisiin avustaja päiväkotiin mutta hoitoon en ole lasta vienyt,en kertakaikkiaan näe siihen mahdollisuuttakaan ja haluakaan ei oikein löydy,on paljon erinäisiä syitä miksi haluan hoitaa lapseni kotona kouluikään asti,suurimpana ääniherkkyys sun muuta..

Käyn iltaisin siivoamassa kun mies on kotona niin joka arki ilta,vaikka viikon aikana olisi useampikin sairaala tms käynti.3kertaa viikossa terapiat jotka kuitenkin ovat meidän kotona että niihin ei tarvitse lähteä,muuta kulkemista sitten onkin.

Olen kuullut että joissain kunnissa on palkattu oma äiti lapsen henkilökohtaiseksi avustajaksi siis ihan kotihoidossa.

No sitten vuosi sitten kysyin tätä asiaa sossulta ja hän oli erittäin myönteisellä kannalla,selitti jo pitkälle asioita ja sanoi myös ettei ilta tai viikonloppulisiä sitten tulisi vaan ihan peruspalkka(ja tätä ajankin takaa).No sitten hän soitti asiasta eteenpäin ja pian soittikin minulle takaisin ja sanoi että asia ei sitten onnistukaan valitettavasti...

Silloin en tajunnut kysyä perusteita hylkäämiseen.Nyt asia olisi erittäin ajankohtainen taas uudelleen,meno ollut sen mukaista jo pitemmän aikaa että aina tulee aika johonkin,jos olisin työssäkäyvä(siis päivätyössä)joutuisin todella useasti olla poissa näitten käyntien aikana joten olemme miehen kanssa katsoneet tämän järjestelyn parhaimmaksi juuri nyt,ei pitkällä tähtäimellä vaan siihen varhennettuun kouluikään asti.

KYsymys siis oli että onko teille tullut tällainen asia vastaan?

Kunta haluaa säästää koska omaishoitajan palkka on niin paljon pienempi kuin avustajalle maksettava palkka. Siinä syy mikset yht'äkkiä ollutkaan "kelvollinen" avustajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Kunta haluaa säästää koska omaishoitajan palkka on niin paljon pienempi kuin avustajalle maksettava palkka. Siinä syy mikset yht'äkkiä ollutkaan "kelvollinen" avustajaksi.

Joo ja tuo on justiin se mikä räjäyttää tämän emännän hyvinkin pian,oletan ja suostun toki siihen että omaishoidontuki sitten tietysti poistettaisiin jos saisin henkilökohtaisen avustajan palkan,mutta suoraan sanottuna vetuttaa tää vääryys että jos vaikka siskoni menisi päiväkotiin tyttärelleni henk.koht.avustajaksi niin tottahan hänelle se palkka maksetaan,lisineen päivineen mitä en edes itse vaadi.

Yhteistyössä