Oltiin lomaosake-esittelyssä, myyjä ei tainnut oikein tykätä lapsista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh huh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh huh...

Vieras
Mies sai soiton, jossa meidät kutsuttiin xx Oy:n lomaosake-esittelyyn. Porkkanana asiassa oli kylpylälahjakortti. Ajateltiin, että mennään vaan, koska rampataan siinä lahjakorttikylpylässä muutoinkin koko ajan.

Mies ilmoitti aikaa varatessa, että mukaan tulee 1-vuotias erittäin vilkas lapsi. Asialla ei kuulemma ollut väliä.

Noh, myyjä siinä esitteli meille asiaansa, ja minä vahdin lasta (seurasin katseella, ja vahdin, ettei vekara kiipeä portaisiin/ livahda ostoskeskuksen puolelle/ niele kukkaruukun kivikoristeita, joita tunki koko ajan suuhun kun silmä vältti). Myyjä huomatti, että keskitytään nyt asiaan, joku kuulemma huomaa, jos lapsi menee vaaralliseen paikkaaan. Koska tupa oli täynnä väkeä. Sanoin, että en luota siihen, ovathan 1-vuotiaat täysin ymmärtämättömiä vaaratilanteiden päälle + hyvin nopeita. Tilanne jatkui, kunnes; myyjä tosissaan ärähti, että keskitytään nyt tai lopetetaan. Että kyllä se lapsi itsekseen pärjää. Tila oli siis hillitön, monta huonetta portaineen kattava.

Mies sanoi, että kyllähän hän kuuntelee ja kertoo tarvittaessa minulle, mistä jäin paitsi. Ja että heidän olisi pitänyt kieltää tulemasta, jos pieni lapsi on esittelyn este. Infosimmehan asiasta. Halusimme kuluttaa aikaa vielä sen 10 min, joka oli pakko, jotta lahjakortin saa. Myyjä olisi siis viskannut meidät pihalle tahallaan 10 min ennen määräaikaa, koska tajusi varmaan ettei kauppoja synny. Mm. siksi, että meillä on 2 kesämökkiä:)

Ymmärrän toki myyjän turhautumisen, mutta mitä jos tilanteessa olisi ollut joku heikkotahtoinen äiti? Joka olisi jättänyt myyjän painostuksen vuoksi lapsen vahtimatta? Itsekin pelastin mukulan kiipeämästä portaisiin, vaikka vieressä oli heidän hlökuntaa, joka ei tod. kiinnittänyt lapsen edesottamuksiin MITÄÄN huomiota.

No, ei mennöä enää ilmaislahjakortin vuoksi yhtään minnekään esittelyihin, meillä on kyllä varaa maksaa kylpyläreissumme ihan ilman lahjakortteja. Jäi vaan todella huono fiilis asiasta, koska esitimme myyjälle paljon kysymyksiä ja teeskentelimme kiinnostunutta jottei hän pahoittaisi mieltään...

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No, en ikinä tod menisi noihin esittelyjuttuihin.

Oot viisas. Mä en tajua, miksi mun mieheni halusi mennä. Koska ei todellakaan oltu sen lahjakortin tarpeessa niin kipeästi. Sille tulee välillä näitä outoja pihiys -kohtauksia...

Täh? Teeskentelitte kiinnostunutta, pahoittaisi mieltään, heikkotahtoinen äiti, tahallaan viskannut pihalle jne. Eli siis täysin lahjakortin lumoissa ja oletat että muutkin on?

"Jäi vaan todella huono fiilis asiasta, koska esitimme myyjälle paljon kysymyksiä ja teeskentelimme kiinnostunutta jottei hän pahoittaisi mieltään... "

Nämä on just näitä. Kyllä, tämä myyjä koittaa tehdä työtään. Tod.näk hän ei saa esittelystä penniäkään vaan vasta tehdyistä kaupoista. Mikään ei ole paskempi tilanne kun vanhemmat ei kerta kaikkiaan voi keskittyä siihen mitä myyjä on kertomassa vaan kaikki huomio menee lapseen.
Ja myyjää kohtaa todella epäreilua mennä vain muuten vaan. Itse olen tehnyt tän tyyppisiä töitä ja näiden ihmisten takia se työ on tosi kurjaa välillä.
Ajat autolla noin 100km paikkaan josta heti näet että ei kiinnosta. Teet kuitenkin työsi ja yrität parhaasi vaikka mukula levittää esitteet ja koira kuolaa vaatteet. Ja sitte sanotaan että kiitti hei ja se kylpylälahjakortti pliis.
Ja sit seläntakana sanotaan "että palkka sille tosta maksetaan" Ja niin ei kumminkaan ole.

Joo, olen lopettanut työssäni mutta mun myötätunto on myyjän puolella.

Heh, mä jo ehdotin miehelle, että tehdään tollaset tahallaan, meidän aku-petteri 6 kk karjuu siellä naama punasena. Ei ehkä olisi kauhean painostava tilaisuus, kun ei edes kuulisi, mitä myyjä puhuu.

Hyvä ettei menty, ne siis voi heittää pihalle. Ja se on pakko käydä ennen sitä lahjakorttia?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Täh? Teeskentelitte kiinnostunutta, pahoittaisi mieltään, heikkotahtoinen äiti, tahallaan viskannut pihalle jne. Eli siis täysin lahjakortin lumoissa ja oletat että muutkin on?

Niin. Oltiin kohteliaita, ja mentiin tasan sen lahjakortin takia. Miehelle kyllä sanottiin, että ostopakkoa ei ole. Mitä pahaa siinä on? Minua myös ammation puolesta kiinnosti tietyt näiden vaihdantaan ja arvostukseen liittyvät seikat, joita yritin udella. Tietysti turhaan...

Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvää päivää:
"Jäi vaan todella huono fiilis asiasta, koska esitimme myyjälle paljon kysymyksiä ja teeskentelimme kiinnostunutta jottei hän pahoittaisi mieltään... "

Nämä on just näitä. Kyllä, tämä myyjä koittaa tehdä työtään. Tod.näk hän ei saa esittelystä penniäkään vaan vasta tehdyistä kaupoista. Mikään ei ole paskempi tilanne kun vanhemmat ei kerta kaikkiaan voi keskittyä siihen mitä myyjä on kertomassa vaan kaikki huomio menee lapseen.
Ja myyjää kohtaa todella epäreilua mennä vain muuten vaan. Itse olen tehnyt tän tyyppisiä töitä ja näiden ihmisten takia se työ on tosi kurjaa välillä.
Ajat autolla noin 100km paikkaan josta heti näet että ei kiinnosta. Teet kuitenkin työsi ja yrität parhaasi vaikka mukula levittää esitteet ja koira kuolaa vaatteet. Ja sitte sanotaan että kiitti hei ja se kylpylälahjakortti pliis.
Ja sit seläntakana sanotaan "että palkka sille tosta maksetaan" Ja niin ei kumminkaan ole.

Ihan myötätunnosta ostat kaiken mitä tarjotaan? Miksi sä luulet, että siitä sitä lahjakorttia tarjotaan porkkana? Siksi, että siitä massasta joku edes olis oikeesti kiinnostunut. Vai meinaatko sä, että kaikkien pitäisi lähteä ajatuksella "vain lomaosake mukana takaisin"? Vois olla esittelyissä tyhjää.

Kröhm, ME ajoimme esittelypaikkaan. Itse on myyjä ammattinsa valinnut, joten en sääli häntä. Meidän kaltaisemme asiaat kuuluvat työhön. Sellaista se vaan on. Ja jos lapset ovat niin iso haitta (mies kuunteli koko ajan 100% ja minä suurimman osan aikaa) niin asiasta kannattaa mainita sinne tilaisuuteen puoliväkisin houkuteltaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, mä jo ehdotin miehelle, että tehdään tollaset tahallaan, meidän aku-petteri 6 kk karjuu siellä naama punasena. Ei ehkä olisi kauhean painostava tilaisuus, kun ei edes kuulisi, mitä myyjä puhuu.

Hyvä ettei menty, ne siis voi heittää pihalle. Ja se on pakko käydä ennen sitä lahjakorttia?

Ilmeisesti on. En todellakaan suosittele, asiasta jää huono maku:(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
puoliväkisin

Puoliväkisin? Olisit jättänyt lahjakortin ottamatta niin ei olisi tarvinnut mennä! On taas ihmeellistä kitinää....

Niin, halusimme lahjakortin. Ja buukattaessa meitä haluttiin sinne puoliväkisin, vaikka mies ilmoitti ettemme ole ostamisesta kiinnostuneita ja että mukanamme on pieni vilkas lapsi. Se buukkaja katsos varmaan saa myös palkkion onnistuneesta buukkauksesta, eikä sen niin väliä, kuka esittelyyn menee.

Tämä palsta on kyllä hieno. Minä yritän varoittaa arveluttavasta myyntitekniikasta lasten turvallisuuden kustannuksella, ja minua aletaan moittia siitä, että menimme esittelyyn, johon meidät puoliväkisin haluttiin. Ihan kuinka vaan, unohtakaa koko juttu.

Yleensä näitä esittelyitä varatessa mainitaan asiakkaalle että on syytä varata aikaa ja kaikki päättäjät paikalle että päätös on mahdollista tehdä heti. Lapset ei mukana haittaa mutta yleensä myyjä lähtee oletuksesta että lapsi on kykeneväinen olemaan paikalla. Tilaisuuden kun ei ole tarkotus olla mikään pikku-oscarin show.
Ostopakkoahan ei ole kellään mutta myyjän ajan tuhlaaminen ja resurssien kuluttaminen vain omista syistä on silti väärin.
Itsepä myyjät ja esittelijät paskahommansa valitsee mutta ihmisiä hekin ovat.

Varaat esittelyajan ja materiaalit yms. jutut olettaen että paikalla olevia kiinnostaa. Paikalle tullessa sulle sanotaan että hei, meil on mökki tai että tultiin vaan kattomaan mitä sulla maksaa kun ostettiin jo niin ei paljoa naurata.
Ammatinvalinta kysymys mutta en mäkään sylje siivoojan eteen ja sano että palkan sä tosta saat.

Se buukkaja katsos varmaan saa myös palkkion onnistuneesta buukkauksesta, eikä sen niin väliä, kuka esittelyyn menee.

Tuskin muuten saa. Voin veikata aika varmaks että hyvin hyvin harva firma maksaa muusta kuin selvästä sopimuksesta

Yleensä näitä esittelyitä varatessa mainitaan asiakkaalle että on syytä varata aikaa ja kaikki päättäjät paikalle että päätös on mahdollista tehdä heti. Lapset ei mukana haittaa mutta yleensä myyjä lähtee oletuksesta että lapsi on kykeneväinen olemaan paikalla. Tilaisuuden kun ei ole tarkotus olla mikään pikku-oscarin show.
Ostopakkoahan ei ole kellään mutta myyjän ajan tuhlaaminen ja resurssien kuluttaminen vain omista syistä on silti väärin.
Itsepä myyjät ja esittelijät paskahommansa valitsee mutta ihmisiä hekin ovat.

Varaat esittelyajan ja materiaalit yms. jutut olettaen että paikalla olevia kiinnostaa. Paikalle tullessa sulle sanotaan että hei, meil on mökki tai että tultiin vaan kattomaan mitä sulla maksaa kun ostettiin jo niin ei paljoa naurata.
Ammatinvalinta kysymys mutta en mäkään sylje siivoojan eteen ja sano että palkan sä tosta saat.

Me teimme selväksi, että lapsi on vilkas ja pieni. Ja että emme ole kiinnostuneita ostamaan. Olisiko kannattanut ehkä sanoa, että älkää tulko, tai myyjä antaa teille kurinpalautusta. Käsitimme asian niin, että ehkä he haluavat markkinoida myös "vastaisuuden varalle".

Ei se myykä niitä lahjakortteja omastaan pussistaan kustanna joten aivan törkeää oli yrittää, että ette lahjakorttia saisi. Sitä paitsi he saavat mainostaa tuotettaan ja asiakas saa siitä hyvästä lahjakortin, osti sitten tuotteen tai ei. Siihen nuo perustuvat, että kutsutaan paljon väkeä ja ehkä sieltä joku aina ostaakin, mutta muut saavat tietopaketin aiheesta ja ostavat sitten ehkä myöhemmin tai kertovat kaverilleen. Ja vaikka asiakas ottaisi pelkän lahjakortin, eikä kertoisi tuotteesta eteenpäin, voi lahjakortti innostaa perheen uudestaankin kyseisen firman kylpylöihin. Niin tai näin, yritys hyötyy.

Ja jos myyjä todella saisi palkan vain myydyistä tuotteista, niin järjettömän huonon työn olisi ottanut vastaan. Se ei vaan nykyään taida olla enää laillistakaan vaan kaikesta työstä kuuluu saada palkkaa ja myymällä hyvin sitä palkkaa voi korkeintaan lisätä.

puoliväkisin

Puoliväkisin? Olisit jättänyt lahjakortin ottamatta niin ei olisi tarvinnut mennä! On taas ihmeellistä kitinää....

Niin, halusimme lahjakortin. Ja buukattaessa meitä haluttiin sinne puoliväkisin, vaikka mies ilmoitti ettemme ole ostamisesta kiinnostuneita ja että mukanamme on pieni vilkas lapsi. Se buukkaja katsos varmaan saa myös palkkion onnistuneesta buukkauksesta, eikä sen niin väliä, kuka esittelyyn menee.

No ainakin meille tehtiin jo aluksi selväksi että kortin saanti edellyttää osallistumisen esittelyyn. Jos se ei olisi ollut meille ok niin ei olisi tietenkään otettu koko korttia! Olisit jättäneet menemättä ja maksaneet normaalihinnan. Yksinkertaista.

No ei tulis itelle mieleenkään lähteä johonkin tollaseen lahjusten perässä. Eikö vois käydä sellaisissa jutuissa joista on oikeasti kiinostunut? Kyllä sitä AASIakasta yritetään palvella, mutta eikai toi nyt ihme ole että jos te ette selvästikään ole kiinostuneita, miksi myyjän pitäisi esitelmää teille pitää siinä, jotta saatte sen pirun lahjakortin?

puoliväkisin

No ainakin meille tehtiin jo aluksi selväksi että kortin saanti edellyttää osallistumisen esittelyyn. Jos se ei olisi ollut meille ok niin ei olisi tietenkään otettu koko korttia! Olisit jättäneet menemättä ja maksaneet normaalihinnan. Yksinkertaista.

Mehän osallistuimme hyvänen aika! Ja keskustelimme asiasta pitkät pätkät. Teimme myös miehen kanssa laskelmia, ja totesimme, että ei kannata ostaa. Että käynti ilman osaketta on edullisempaa. Tiesimme tämän entuudestaan, ja siksi emme olleetkaan ostamassa. Sen sijaan, jos niiden lomaosakkeiden hinta olisi järkevä esim. mökin omistukeen verrattuna, voisimme moisen ostaakin. Mutta kun ei ole. Eikä niitä saa kaupaksi.

Myyjä suuttui paljon muustakin, mm. siitä kun kysyin, miten osakkeelle käy, jos x oy tekee konkurssin. Eli ostammeko käyttö- vai omistuoikeuden. Ja myyjä suuttui siitä, kun kysyimme kohoaako osakkeiden arvo. Hän äyskäisi takaisin asialliseen kysymykseen, että kyseessä on sijoitus omaan itseen, ei mikään taloudellinen sijoitus.

Tämä palsta on kyllä hieno. Minä yritän varoittaa arveluttavasta myyntitekniikasta lasten turvallisuuden kustannuksella, ja minua aletaan moittia siitä, että menimme esittelyyn, johon meidät puoliväkisin haluttiin. Ihan kuinka vaan, unohtakaa koko juttu.

palstalaiset eivät taida oikein tietää miten tuo juttu toimii. yritys tietää, että murto-osapaikalle tulleista on ainakaan alun perin kiinnostunut tuotteesta ja yritys katsoo hyötyvänsä joka tapauksessa, vaikka asiakas ei tuotetta haluaisikaan ostaa. he saavat mainostaa ja asiakas kenties mainostaa eteenpäin.

Ja nuo lahjakortit saa sellaisillle ajanjaksoille jolloin kylpylöissä ei joka tapauksessa ole täyttä ja vaikka perheet tulevatkin lahjakortin kanssa, käyttävät he rahaa kylpylän palveluihin kuten ruokiin, juomiin ja mahdollisesti hoitoihin ja ohjattuun toimintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
No ei tulis itelle mieleenkään lähteä johonkin tollaseen lahjusten perässä. Eikö vois käydä sellaisissa jutuissa joista on oikeasti kiinostunut? Kyllä sitä AASIakasta yritetään palvella, mutta eikai toi nyt ihme ole että jos te ette selvästikään ole kiinostuneita, miksi myyjän pitäisi esitelmää teille pitää siinä, jotta saatte sen pirun lahjakortin?

Meillä on kait lähipiirissä tosi aaseja ihmisiä, koska moni on mennyt vain lahjuksen perässä. Ja näistä monista 2 on erehtynyt ostamaan vaikka eivät todellakaan aikoneet. Siihenhän tuo homma perustuu. Joku taipuu ostamaan, vaikka tuli vain lahjuksen perässä.

Yhteistyössä