Oltiin ilmoitettu pk:iin, että toivomme lapsillemme ei-uskonnollista kasvatusta...

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
LLM
Musta on ylipäätänsä väärin että pikkulapsille tuputetaan yhtään mitään uskontoa tai uskonnottomuutta, kun he eivät sitä voi mitenkäänpäin ymmärtää! Ja nimenomaan yhtä uskontoa, eikö jokainen saisi uskoa siihen mihin haluaa kunhan itsellä ymmärrys riittää!
Peesi, siksi mun lapsi ei kuulu mihinkään uskontoon. Miettiköön sitä asiaa isompana.
 
"niin"
[QUOTE="mie";24732784] kouluissa ja päiväkodeissa on oikeasti joskus vaikea tietää mihin rajat pitäisi vetää: miten muistaa, että "Emmi" saa osallistua tonttuleikkeihin ja joulujuhlaan, mutta ei jouluhartauteen, kun taas "Muhammed" ei saa osallistua mihinkään toimintaan, missä millään lailla mainitaan joulu.

Ja siksi kysyn saako teidän lapsenne askarrella tonttoja tai osallistua tonttuleikkeihin tai laulaa "varpunen jouluyönä" -laulua ja mihin TE itse vedätte rajan.[/QUOTE]

Joskus lapsi ei saa tehdä talviaskarteluja kun vanhempi on vahingossa käsittänyt että nekin liittyvät jouluun.

Uskokaa tai älkää joskus on surkuhupaisaa se, millaisia estoja vanhemmilla on.
 
lpktk
Sitä mitä ei tiedä se ei satuta.... :)? Minusta vänhän naivia, mutta... :hug:
Et tainnut edelleenkään ymmärtää mitä tarkoitin. Väännetäänpä rautalangasta.

Sarkasmia oli se, että kerron lapselleni Joulupukin asuvan kirkossa. Väsynyt olen siihen, että uskonnottomien asioita käsitetään väärin ja näitä vääriä käsityksiä hämmästellään uskonnottomille. Sarkasmi oli väsynyt reaktio käsittämättömästä ajatuksesta, että uskonnoton perhe katsoisi karttaa ja kiertäisi uskonnolliset rakennukset mahdollisimman kaukaa ettei vain tarvitsisi vastata lapsille mitä nuo rakennukset ovat.

Ja olen samaa mieltä että on naiivia ajatella että mitä ei tiedä, se ei satuta. Siksi emme kasvatakaan lapsiamme tuolla periaatteella. Meidän perheessämme puhutaan varmasti uskonnoista, kunhan lapsemme vähän vanhenee. Tiedostan oman negatiivisen suhtautumiseni uskontoihin ja pyrin esittämään asioita neutraalisti. Arvotyhjiöstä ei ole pelkoa. Jokaisella ihmisellä on arvot ja uskonnottomien ihmisten arvot kestävät vertailussa uskovien ihmisten kanssa.
 
[QUOTE="niin";24739601]Mielenkiintoista tosiaan että uskonnottomat ovat niitä estoisimpia ja uskonnolliset antavat kaikkien kukkien kukkia. Joskus on väitetty että olisi muka toisin päin.[/QUOTE]

Ja tämäkö on tutkittu juttu?
Eiköhän niitä estoisia ja estottomia löydy ihan joka "piiristä"
 
lpktk
[QUOTE="niin";24739601]Mielenkiintoista tosiaan että uskonnottomat ovat niitä estoisimpia ja uskonnolliset antavat kaikkien kukkien kukkia. Joskus on väitetty että olisi muka toisin päin.[/QUOTE]

Kaikkien kukkien kukkiminenko tarkoittaa sitä, että pitää antaa lapsensa osallistua vanhempien vakaumuksen vastaiseen toimintaan? Täällä on ehdotettu, että hartaudet, rukoushetket ym. pidettäisiin päiväkodin ja koulun toiminnan ulkopuolella. Aivan hyvin uskovat tai muuten vain osallistumaan haluavat perheet voisivat kuljettaa lapsensa uskonnolliseen toimintaan omalla ajallaan. Tätäkään ei ole vaadittu, vain ehdotettu.

Sen sijaan, meitä uskonnottomia on vähätelty kun haluamme käyttää oikeuttamme päättää lapsiemme uskonnollisesta kasvatuksesta. Me olemme vähemmistö. Emmekö me saisi kukkia?

Kukaan ei kiellä hartauksien ja rukoushetkien tai muidenkaan uskonnollisten tilaisuuksien pitämistä. Älkää kiltit suvaitsevaiset, moraaliset, hyvät ja ihanat jumaluskoiset lähimmäisemme pakottako meidän lapsiamme osallistumaan teidän uskontonne harjoittamiseen, älkääkä laittako lapsiamme yksin nurkkaan siksi aikaa kun muut lapset ovat yhdessä harjoittamassa teidän uskontoanne päiväkodin/koulun ajalla.
 
Ja olen samaa mieltä että on naiivia ajatella että mitä ei tiedä, se ei satuta. Siksi emme kasvatakaan lapsiamme tuolla periaatteella. Meidän perheessämme puhutaan varmasti uskonnoista, kunhan lapsemme vähän vanhenee. Tiedostan oman negatiivisen suhtautumiseni uskontoihin ja pyrin esittämään asioita neutraalisti. Arvotyhjiöstä ei ole pelkoa. Jokaisella ihmisellä on arvot ja uskonnottomien ihmisten arvot kestävät vertailussa uskovien ihmisten kanssa.
Kukahan on käsittänyt kenet väärin?

Jos sinä tiedostat että lapsen kaveri voi jo viisi vuotiaana (joskus jopa enemmin) kertoa että kävin siellä tai tuolla ja siellä tehtiin sitä tai tätä, hyvä. Lapsi voi kertoa myös "uskon" asioistaan päiväkodissa, laulaa lasten virsiä tai jotakin muuta muiden lasten kuullen. Lapsen kavereita emme voi jokaisessa tilanteessa valita emmekä voi kieltää toisia viemästä omia lapsiaan milloin minkäkin uskonnollisen yhteisön tilaisuuteen tai kokoukseen. Jos vastaat lapselle joulupukin jäät ennen pitkää itse kiinni valehtelusta eikä se uskovainen joka kirkossa käy, minusta on aika naivia kuvitella jotakin muuta.
 
lpktk
Kukahan on käsittänyt kenet väärin?
Sinä. Olen yrittänyt sanoa jo pari kertaa, että olin sarkastinen. Joulupukki kirkossa oli vitsi. En tietenkään kerro lapselle moista.

Jos sinä tiedostat että lapsen kaveri voi jo viisi vuotiaana (joskus jopa enemmin) kertoa että kävin siellä tai tuolla ja siellä tehtiin sitä tai tätä, hyvä. Lapsi voi kertoa myös "uskon" asioistaan päiväkodissa, laulaa lasten virsiä tai jotakin muuta muiden lasten kuullen. Lapsen kavereita emme voi jokaisessa tilanteessa valita emmekä voi kieltää toisia viemästä omia lapsiaan milloin minkäkin uskonnollisen yhteisön tilaisuuteen tai kokoukseen. Jos vastaat lapselle joulupukin jäät ennen pitkää itse kiinni valehtelusta eikä se uskovainen joka kirkossa käy, minusta on aika naivia kuvitella jotakin muuta.
Niin, todellakin sinä olet käsittänyt väärin. En vastaa että Joulupukki asuu kirkossa.
 
kello
Minusta on tosiaan jännää, kuinka jotkut eivät kykene näkemään sitä periaatetason ongelmaa pakollisessa uskontokasvatuksessa. Tämä ongelma vielä usein muuttuu ihan käytännönkin ongelmaksi, kun tätä kasvatusta välillä hoitavat sen verran kiihkeät uskovaiset, että ottavat sen käännytystyön ihan tosissaan. Voisi siinä kristittyjenkin hymy hyytyä jos päiväkodissa viikottain yritettäisiin käännyttää lapsia muslimeiksi.

Ja joo, minun puolestani lapset saavat käydä pikkukirkossa tai vierailulla oikeassakin kirkossa. Tai laulaa suvivirsiä, maailma ei siihen kaadu. Mutta uskonnonvapaus on kuitenkin uskonnonvapaus ja jokaiselle pitäisi tarjota mahdollisuus uskontoneutraaliin kasvatukseen. Joillekin on vaan niin vaikeaa käsittää sitä, että mikä itselle on "pikku juttu" ei aina toiselle olekaan niin pieni asia. Yhtälailla ne muut sitten voisivat nauraa röhöttää teidän mielipiteillenne toisista asioista. Toisten elämäntavan väheksyminen ei ole fiksua eikä kohteliasta.
Ihan ku minun näppikseltäni. Musta jokaisella perheellä pitää olla vapaus valita mitä omille lapsille uskonnosta kerrotaan/ opetetaan.
 
"vieras"
Mun mielestä uskominen tai uskomattomuus ovat niin henkilökohtaisia asioita, ettei niitä pitäisi opettaa valtiollisesti lainkaan. Uskonnollisuus jos joku tulisi jäädä vanhempien opetettavaksi. Koulussa voisivat sitten tutustua maailman eri uskontoihin ja kulttuureihin, integroituna esim. maantietoon tai yhteiskuntaoppiin.
 
"tjaa"
tselläni on kokemus siitä kuinka aikoinaan vielä lukiossa uskontojen tuntemus-kurssilla mua yritettiin käännyttää kiivaasti ja sitä kokemusta en halua lapseni kokevan, en ainakaan vielä kun voin asiaan vaikuttaa.


No me ei ainakaan samoilla tunneilla sitten olla istuttu, kun mua ei kyllä ketään käännyttänyt, päin vastoin. Ekalla kurssilla muistan jopa open sanoneen, että hänen mielestään tää kurssi sopii hyvin muillekin kuin ev. lut. kristityille, koska täällä ei käsitellä vaan meidän uskontoa. Eikä tosiaan käsiteltykään, vaan myös kaikenmaailman lahkoja ym. Sitte yhdellä kurssilla oli jotain etiikkajuttuja että käsiteltiin vaikka taiteita tai lääketieteen resurssipulaa kristinuskon näkökulmasta, ja sitte oli ihan pelkkää kristinuskon leviämisen ja syntymisen _historiaa_ (jeesuksen kuoleman jälkeiset ajat).


Ja ei, mä en oo mitenkää himouskovainen, vaan lähinnä joku tapakristitty.
 
jeovia
Alkuperäinen kirjoittaja se päiväkodintäti;24730854:
Ihan vaan tervetuloa perussuomalaisetkin nukketeatteri esittämään.
Saavatko he siinä nukketeatteriesityksessä puhua neekeriukoista ja afrikan sarven saastasta? Ja muistuttaa, että mustia miehiä tulee pelätä.
 
No mun mielestä jokainen vanhempi saa päättää, osallistuuko lapsi uskonnollisiin juttuihin vai ei. Mutta sitä vanhemmat ei voi estää, että kuuleeko lapsi uskonnollisia juttuja vai ei.

Mun muksut ei myöskään kuulu kirkkoon. Mut saa ne noihin osallistua. En usko, että niillä on noille yhtään mitään merkitystä. =) Jos kotona alkavat jossain vaiheessa höpistä jumalasta ja jeesuksesta, kerrotaan sitten, miten homma meidän mielestä oikeasti on. Mut päättäkööt itse. Saa ne uskoa joulupukkiinkin, jos ne haluaa. Jos nuo päättää uskoa jumalaan, mikäs mä olen niitä estämään.
 

Yhteistyössä