Oltiin ilmoitettu pk:iin, että toivomme lapsillemme ei-uskonnollista kasvatusta...

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Minä en oo koskaan sanonut että kyseessä on satu....olen selittänyt, että jotkut ihmiset uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, ja jotkut uskoo taas eri lailla, ja jotkut ei usko laisinkaan. Sen olen sanonut, että itse en usko laisinkaan, mutta iskä taas uskoo näin (muslimi), ja se ja tämä sukulainen uskoo noin (kristitty), ja XXX:n perhe taas uskoo tälleen (juutalaisia). Lisännyt, että en tiedä kuka on oikeassa, eikä kukaan taida sitä tietää, siksi sitä sanotaankin uskonnoksi koska se on uskon asia.

En koe, että mulla olisi ns. oikeus mennä toisten uskontoa ja vakaumusta saduksi ja hölynpölyksi sanomaan.
Itse en näe eroa uskomuksen ja sadun välillä. Ei sitä toki tarvitse halveksivaan sävyyn hölynpölyksi kutsua.
 
Miä
Minä en oo koskaan sanonut että kyseessä on satu....olen selittänyt, että jotkut ihmiset uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, ja jotkut uskoo taas eri lailla, ja jotkut ei usko laisinkaan. Sen olen sanonut, että itse en usko laisinkaan, mutta iskä taas uskoo näin (muslimi), ja se ja tämä sukulainen uskoo noin (kristitty), ja XXX:n perhe taas uskoo tälleen (juutalaisia). Lisännyt, että en tiedä kuka on oikeassa, eikä kukaan taida sitä tietää, siksi sitä sanotaankin uskonnoksi koska se on uskon asia.

En koe, että mulla olisi ns. oikeus mennä toisten uskontoa ja vakaumusta saduksi ja hölynpölyksi sanomaan.
Sasse mai laav.. Näin miäkin teen. Mutta tuolle tieteestä kiinnostuneelle uteliukselle pitää vielä selittää simpanssit ja alkuräjähdys :snotty:
 
Tuo kyllä selkeästi ylittää rajat, siinä olen täysin samaa mieltä.

Mutta se että saadaan hysteerinen kohtaus kun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi tai joulujuhlassa Enkeli taivaan on hieman kummallista. Mitä uskonnonvapautta se sitten on ettei lapsen edes anneta kuulla koko uskonnosta? Jotenkin tuntuu että ateistit on näissä asioissa kaikkein ahdasmielisimpiä. Eikö lapselle voi selittää että toiset uskoo näin, toiset taas uskoo toisella tavalla. Ja ev lut kirkko on edelleen Suomen valtionkirkko jolloin tietty määrä uskontoa kuuluu vasuun. Meidän pk:ssa se tarkoittaa että srk lapsityöntekijät käy pari kertaa vuodessa pitämässä pikkukirkon.

En siis edelleenkään kritisoi sitä että lapsen ei haluta osallituvan uskontojuttuihin jos vanhempien vakaumus sen estää. Vaan sitä että jos kuitenkin kertaalleen jonkin mokan takia sellaiseen päätyy, niin vedetään naapurinkin hernepelto nenään.
Missä nämä ateistit saa hysteerisiä kohtauksia suvivirrestä? Sen haluaisin tietää. On varmaan jokunen aika kiihkeäkin ja päälekäyvä ateisti olemassa, mutta kyseessä on kyllä sellainen marginaaliryhmä, että moneen sen edustajaan ei elämänsä aikana törmää. Vähättely, yhdessä tehdyn sopimuksen rikkominen, lapsen käännyttäminen tai lapselle satujen kertominen totena on sellaisia asioita, jotka ihmisiä kismittää. Harvoin olen huomannut kenenkään pyörtyvän yhdestä Jeesus-näytelmästä itsessään.
 
Eli ei kaikki ev lut touhu loppupeleissä olekaan ihan hirvittävää ja traumaattista ;)
Just tuollaista halveksuvaa sävyä mä vihaan...joo, siellä on silmäniskuhymiö, mutta ei se sitä paremmaksi tee.

Enhän mä ole missään vaiheessa kirjoittaut, että kaikki ev.lut. touhu olisi ihan hirvittävää ja traumaattista.

Me ollaan lasten kanssa käyty ihan srk:n perhekerhossakin aikoinaan. Lapset saa myös alkaa yhä enemmän päättämään näistä asioista itse - viime joulun allakin kun päiväkodista kysyttiin että saako poika olla joulukuvaelmassa mukana, paimenta esittämässä, niin kysyin pojalta itseltään että haluaako hän olla, ja koska hän halusi niin annoin luvan.

Uskonnon harjoittaminen, ja asioiden ainoana oikeana totuutena tuputtaminen on se mihin vedän rajan. Ei käsien ristimisiä, ei jumalanpalvelukseen osallistumista, eikä sitä että lapselle totuutena kerrotaan jotain mihin me emme usko.
 
"hmm"
Kertokaas uskonnonvastaiset, että mihin se lapsi pitäis laittaa siksi aikaa kun muut laulaa vaikka jotain uskonnollissävytteisiä lauluja tai on joku muu tuollainen uskontotuokio? Eiköhän siitä tuu lapselle enemmän traumoja jos ensin ollaan kaikki yhdessä ja sit yhtäkkiä päiväkodin täti sanoo että "meepäs pikku-Pertti yksin tuohon toiseen huoneeseen odottamaan siksi aikaa kun muut laulaa ja leikkii yhdessä tai vaikka askartelee enkeleitä"
 
"a.p"
[QUOTE="hmm";24730228]Kertokaas uskonnonvastaiset, että mihin se lapsi pitäis laittaa siksi aikaa kun muut laulaa vaikka jotain uskonnollissävytteisiä lauluja tai on joku muu tuollainen uskontotuokio? Eiköhän siitä tuu lapselle enemmän traumoja jos ensin ollaan kaikki yhdessä ja sit yhtäkkiä päiväkodin täti sanoo että "meepäs pikku-Pertti yksin tuohon toiseen huoneeseen odottamaan siksi aikaa kun muut laulaa ja leikkii yhdessä tai vaikka askartelee enkeleitä"[/QUOTE]

Jostakin pitää aloittaa. Ateistit ovat jatkuvasti kasvava ryhmä. Meidän lapsilla on ainakin riittävän hyvä itsetunto kestämään pientä erilaisuutta.
 
jeovia
Anatolia, mä en valitettavasti osaa suhtauta tähän asiaan ilmeisesti oikein. Sen vuoksi kaipaisinkin että joku vastaisi siihen mitä haittaa siitä oikeasti lapselle on jos nyt kertaalleen jossain tollasessa on mukana. Kun se ei ole tuonikäiselle mitään käännytystä, vaan enemmän juuri tarinankerrontaa. Ihan niinkuin puhutaan joulupukista, tontuista tai vaikka pääsiäispupusta. Enkä ole kenenkään kuullut vetävän pultteja siitä kun "nyt se kuunteli satua korvatunturista vaikka me ollaan sanottu ettei sille saa sanoa mitään joulupukista!!!!" Miksi siis näitä tarinoita ei voi rinnastaa satuihin?
Mulle kyse on periaatteesta. Mun mielestä mitään uskontoa ei pitäisi pk:n tai koulun kautta erityisesti tukea, siis julkisella puolella. Yksityiset laitokset saavat itse valita, kunnallisten ja valtiollisten tulisi olla neutraaleja. Nämä asiat eivät etene mihinkään jos kaikki kiltisti kulkee evlut kirkon talutusnuorassa.
 
jeovia
[QUOTE="hmm";24730228]Kertokaas uskonnonvastaiset, että mihin se lapsi pitäis laittaa siksi aikaa kun muut laulaa vaikka jotain uskonnollissävytteisiä lauluja tai on joku muu tuollainen uskontotuokio? Eiköhän siitä tuu lapselle enemmän traumoja jos ensin ollaan kaikki yhdessä ja sit yhtäkkiä päiväkodin täti sanoo että "meepäs pikku-Pertti yksin tuohon toiseen huoneeseen odottamaan siksi aikaa kun muut laulaa ja leikkii yhdessä tai vaikka askartelee enkeleitä"[/QUOTE]

Ei tarvitse olla yksin. On yhden hoitajan kanssa, tekevät jotain muuta kivaa.

Miksi uskontoa pitäisi harjoittaa päiväkodissa? Miten ne pk ikäiset hyötyvät uskonnon harjoittamisesta pk:n henkilökunnan johtamina? Mikseivät voi harjoittaa uskontoa vanhempiensa kanssa, vanhempiensa ohjeistuksessa? Miksi päiväkodin pitäisi edistää uskonnollisuutta?
 
  • Tykkää
Reactions: Jaska-
"hankey"
[QUOTE="hmm";24730228] Eiköhän siitä tuu lapselle enemmän traumoja jos ensin ollaan kaikki yhdessä ja sit yhtäkkiä päiväkodin täti sanoo että "meepäs pikku-Pertti yksin tuohon toiseen huoneeseen odottamaan siksi aikaa kun muut laulaa ja leikkii yhdessä tai vaikka askartelee enkeleitä"[/QUOTE]

Yksin ??? Ei lasta yksin jätetä ja luultavasti hänelle kerääntyy ympärille ryhmä lapsia pelaamaan, piirtelemään yms ja MUU RYHMÄ lähtee johonkin saliin istumaan paikoillaan ja kuuntelemaan.
 
"vieras"
Eikä se uimahallijuttu ollut mitenkään huono vertaus. Eri kulttuureissa ja eri uskonnoissa on eri sopivaisuussäännöt. Olen ollut paikalla kun muslimitytön uimaretki oli mennä pilalle kun päiväkotirymä/eskariryhmä, poikia ja tyttöjä tuli naisten pukuhuoneeseen. Aika härdelli oli myös kun uimahalliin osui samaan aikaan vanhempi romaninainen ja nuoremmat naiset olisivat tulleet yhtäaikaa suihkutiloihin.
 
"jep jep"
Minä en oo koskaan sanonut että kyseessä on satu....olen selittänyt, että jotkut ihmiset uskoo Jumalaan ja Jeesukseen, ja jotkut uskoo taas eri lailla, ja jotkut ei usko laisinkaan. Sen olen sanonut, että itse en usko laisinkaan, mutta iskä taas uskoo näin (muslimi), ja se ja tämä sukulainen uskoo noin (kristitty), ja XXX:n perhe taas uskoo tälleen (juutalaisia). Lisännyt, että en tiedä kuka on oikeassa, eikä kukaan taida sitä tietää, siksi sitä sanotaankin uskonnoksi koska se on uskon asia.

En koe, että mulla olisi ns. oikeus mennä toisten uskontoa ja vakaumusta saduksi ja hölynpölyksi sanomaan.
mä laittaisin tähän sen kukkapuskan jos osaisin. kirjoitit tosi hyvin! ja kiva kuulla että osaat noin fiksusti sanoa, otan tän itsellekin käyttöön, kiitti!
 
Miä
[QUOTE="hankey";24730311]Yksin ??? Ei lasta yksin jätetä ja luultavasti hänelle kerääntyy ympärille ryhmä lapsia pelaamaan, piirtelemään yms ja MUU RYHMÄ lähtee johonkin saliin istumaan paikoillaan ja kuuntelemaan.[/QUOTE]

Kuinka niin?
 
hoitsutäti
Ei tarvitse olla yksin. On yhden hoitajan kanssa, tekevät jotain muuta kivaa.

Miksi uskontoa pitäisi harjoittaa päiväkodissa? Miten ne pk ikäiset hyötyvät uskonnon harjoittamisesta pk:n henkilökunnan johtamina? Mikseivät voi harjoittaa uskontoa vanhempiensa kanssa, vanhempiensa ohjeistuksessa? Miksi päiväkodin pitäisi edistää uskonnollisuutta?
meidän päiväkodissa seurakunnan työntekijä tulee pitämään pienen tuokion noin kuukauden välein. jos juuri sinä päivänä henkilökuntaa sattuu olemaan poissa (kuten esim juuri tänään) ja hoitajia on vain kaksi, ei siitä liikene enää yhtä kokonaista hoitajaa yhdelle lapselle toiseen huoneeseen. jos joku ei osallistu srk:n toimintaan niin hän menee sitten laitsarin kanssa keittiöön siksi aikaa vaikka piirtämään. raakaa mutta totta monen päiväkodin arjessa.
 
"kolmen lapsen äiti"
Mutta se että saadaan hysteerinen kohtaus kun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi tai joulujuhlassa Enkeli taivaan on hieman kummallista. Mitä uskonnonvapautta se sitten on ettei lapsen edes anneta kuulla koko uskonnosta? Jotenkin tuntuu että ateistit on näissä asioissa kaikkein ahdasmielisimpiä. Eikö lapselle voi selittää että toiset uskoo näin, toiset taas uskoo toisella tavalla.
Asiaa!!!
 
jeovia
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsutäti;24730405:
meidän päiväkodissa seurakunnan työntekijä tulee pitämään pienen tuokion noin kuukauden välein. jos juuri sinä päivänä henkilökuntaa sattuu olemaan poissa (kuten esim juuri tänään) ja hoitajia on vain kaksi, ei siitä liikene enää yhtä kokonaista hoitajaa yhdelle lapselle toiseen huoneeseen. jos joku ei osallistu srk:n toimintaan niin hän menee sitten laitsarin kanssa keittiöön siksi aikaa vaikka piirtämään. raakaa mutta totta monen päiväkodin arjessa.
Jälleen yksi hyvä syy lopettaa luterilaisuuden harjoittaminen päiväkodeissa. Kyllä uskovaiset vanhemmat osaavat hoitaa uskontokasvatuksen ihan itse, turha sitä on päiväkodissa harrastaa kun siitä seuraa tällaisia käytännön ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Miä
[QUOTE="hankey";24730510]Ei-luterilainen-lapsi ei ole harvinaisuus, heitä on monta.

Tätäkö kysyit?[/QUOTE]

Nimenomaan sitä :) Täällä se on harvinaisuus.. Poika on ollut päiväkodissa, eskarissa ja koulussa ainoa joka ei kuulu kirkkoon. On edelleen..
 
se päiväkodin täti
[QUOTE="hmm";24730228]Kertokaas uskonnonvastaiset, että mihin se lapsi pitäis laittaa siksi aikaa kun muut laulaa vaikka jotain uskonnollissävytteisiä lauluja tai on joku muu tuollainen uskontotuokio? Eiköhän siitä tuu lapselle enemmän traumoja jos ensin ollaan kaikki yhdessä ja sit yhtäkkiä päiväkodin täti sanoo että "meepäs pikku-Pertti yksin tuohon toiseen huoneeseen odottamaan siksi aikaa kun muut laulaa ja leikkii yhdessä tai vaikka askartelee enkeleitä"[/QUOTE]

Pikku Pertin ei ole mitään syytä traumatisoitua asiasta. Päiväkodissa ei muutenkaan tehdä kaikkea kaikki ryhmän 21 lasta yhdessä vaan jakaudutaan pienempiin ryhmiin eri juttuja varten. Ja jos nyt sattuisi olemaan niin että Pertti olisi ryhmän ainut, jolta esim. pääsiäishartaus on kielletty hän menee sujuvasti toiseen lapsiryhmään (yleensä pikkuisten ryhmään )toisten tallustaessa kirkkoon tai sitten hän aivan sujuvasti tekee palapelejä leikkihuoneessa toisten menenssä saliin. Jos Pertti on vaikkapa 5-vuotias ja normaalisti kehittynyt ei hän tarvitse siihen tätiä viereen neuvomaan vaan kykenee touhuamaan hetken itsekseenkin.
 
jeovia
Mutta se että saadaan hysteerinen kohtaus kun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi tai joulujuhlassa Enkeli taivaan on hieman kummallista. Mitä uskonnonvapautta se sitten on ettei lapsen edes anneta kuulla koko uskonnosta? Jotenkin tuntuu että ateistit on näissä asioissa kaikkein ahdasmielisimpiä.

Minusta siinä ei ole mitään ongelmaa, että lasten eri uskonnot näkyvät lasten ympäristöissä, kouluissa ja päiväkodeissa. Siinä musta on ongelma, että verovaroin kustannetaan tiettyjen uskontojen opettamista ihan kuin kyseessä olisi tosiasioiden opettaminen. Että käytetään kouluaikaa siihen, että seurakunnan työntekijä kertoo lapsille jeesuksen ihmeistä faktana ja sanoo, että ei pidä keksiä omia juttujaan, vaan pitää lukea raamattua ja pysyttäytyä raamatun valaisemalla tiellä. Se on ongelmallista.

Siinä ei ole mitään ongelmallista, että Sarah tulee kouluun huivi päässä ja vietää ramadanin päätösjuhlaa, että Niko kertoo pikkuveljen kastetilaisuudesta ja tykkää rukoilla ennen ruokailua, että Tiina pitää bat mitzvahin ja Keijo ei tahdo synttärilahjoja eikä pidä juhlia koska hän perheineen ovat Jehovan todistajia. Eikä siinä ole mitään ongelmallista, että näistä asioista puhutaan ja keskustellaan.

Sen sijaan on ongelmallista, että opettaja Saarinen saa yhden viikkotunnin kertoakseen lapsille luterilaisuudesta ja jos ei halua päntätä luterilaisuutta yhdeksää vuotta niin pitää osallistua huonosti järkätyille tunneille toisessa koulussa, joutua tylsistymään hyppytunneilla, joutua päiväkodissa kuuntelemaan vain sitä yhtä uskontoa ja oppia sen tapoja vaikka oman perheen tausta olisi ihan erilainen!

Minusta tässä maassa pitäisi vallita vakaumusten tasa-arvo: Ev lut & ortodoksinen kirkko erotettava valtiosta, näiltä otettava verotusoikeus ja vihkimisoikeus pois ja estettävä uskonnollinen lobbaaminen kunnallisissa päiväkodeissa ja kouluissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Milloin aikuisen on osallistuttava uskonnon harjoittamiseen?

Sitähän ne hartaudet/pyhäkoulut jne. päiväkodeissakin ovat, eivät pelkästään tarinankertomista ja kivoja lauluja.
Sehän jeesustelijoiden tarkoitus on. Totuttaa ihmiset lapsesta pitäen siihen, että jeesusmyytit olisivat jotenkin normaali osa elämää.

Meinaan, kuka ihan oikeasti uskoisi jotain tuubaa puhuvasta käärmeestä ja kaikkia tuijottavasta taivashirviöstä, jos käännytys aloitettaisiin vasta aikuisiällä? Huomattavasti pienempi prosentti kuin lapsista, jotka ovat tottuneet odottamaan aikuisten puhuvan totta.
 

Yhteistyössä