olllanko me mielestäsi rikkaita ? millainen on rikas ihminen ?

"huhhuh"
Oikeesti rikkaat ei jumita täällä kehuskelemassa tolleen "esittäen ihmettynyttä"

"Voi voi mistä minulle kertyikään omakotitalo ilman velkaa ja 6 mersua ja david hasselhoffin alushousut nimikirjoituksella tihihihihii" Painu ny viduun.
Ei täällä mielestäni kukaan sitä ihmetellytkään, mistä rahansa on saanut. Vaikka minä en ole rikas, niin olen sentään sivistynyt. En pidä itseäni kalkiksena, mutta pakko ihmetellä, kuka aikuinen kirjoittaa "painu ny viduun" ? Törkeää kielenkäyttöä. Häpeä oikeasti. Aikuinen ihminen. Uskomatonta, että Suomen kaltaiessa valtiossa elää moisia häpeäpilkkuja.
 
"vieras"
Tavallaan, mut tavallaan ei.

90- luvun alussa oli paljon näennäisesti varakkaita, joilla oli talo ja mökki ja kas kummaa, hetken päästä oli kahden asunnon loukku, sen jälkeen ei taloa, ei mökkiä, vaan ainoastaan velkaa. Oli paljon menestyviä yrittäjiä, mutta kun valuuttalainojen korot hurahtivat 30%: ja kellutus nosti velan määrän pilviin, niin sit oli huomattavasti vähemmän niitä menestyviä yrittäjiä.
Nokian nousun myötä tuli hirvee määrä miljonäärejä, mut kun osake laski 65E - 2E muutamassa vuodessa, niin siinä monen miljoonat suli.

Melko monen varakkaan, tai ainakin ulkoisesti siltä vaikuttavan varakkuus heittää häränpyllyä avioeron myötä. Se on suurimmalle osalle suomalaisperheitä hemmetisti työttömyyttäkin suurempi taloudellinen katastrofi.

Mut jos ihan rahasta puhutaan, niin rikkaita on ne, joiden ei tartte käydä töissä tienatakseen leipänsä. Ne, joilla on varaa ostaa milloin muiden on pakko myydä.

Mut rahan perässä juokseminen on aika köyhää elämää.
Tuo nyt on ihan täyttä paskaa. Työ on muutakin kuin rahan saantia ja leivän tuomista pöytään. Mitä helvettiä me suurituloiset tehtäisiin kun muut normaalit ihmiset käyvät töissä, menestyvät siellä ja saavat toteuttaa itseään??? Kyllä se työ on tärkeä jo siksikin että halutaan opettaa lapsille normaalin elämän malli.
 
Harmaillen
Mun ei olisi pakko käydä töissä. Pystyttäisiin ylläpitämään normaalia elintasoa ilman mun työssäkäyntiäni. Mä työskentelen sosiaalialalla, jossa palkka muutenkin melko pieni. Teen lyhennettyä työaikaa ja käteen jää keskimäärin 1300e kuussa.
Käyn töissä, koska haluan käydä töissä. Työt ylläpitävät psyykkisitä ja fyysistä hyvinvointia, työ tuo omanlaista sisältöä elämään, koen olevani enemmän hyödyksi, kun käyn töissä, tykkään työstäni ja haluan käydä töissä.
 
"vieras"
Mun ei olisi pakko käydä töissä. Pystyttäisiin ylläpitämään normaalia elintasoa ilman mun työssäkäyntiäni. Mä työskentelen sosiaalialalla, jossa palkka muutenkin melko pieni. Teen lyhennettyä työaikaa ja käteen jää keskimäärin 1300e kuussa.
Käyn töissä, koska haluan käydä töissä. Työt ylläpitävät psyykkisitä ja fyysistä hyvinvointia, työ tuo omanlaista sisältöä elämään, koen olevani enemmän hyödyksi, kun käyn töissä, tykkään työstäni ja haluan käydä töissä.
Täysin samaa mieltä. En voi kuvitella edes terveen ja työkykyisen ihmisen valitsevan joutenolon mielummin kuin työnteon. Kyllähän jo lähipiiri ihmettelisi ja omanarvontunne kärsisi, kyllä sen verran pitää yhteiskunnalle antaa kun kerran voi. Eri asia jos on jollain tapaa sairas mutta noin muuten se ei ole mikään ihanne, ettei "tarvitse" käydä töissä.
 
[QUOTE="vieras";28978462]Tuo nyt on ihan täyttä paskaa. Työ on muutakin kuin rahan saantia ja leivän tuomista pöytään. Mitä helvettiä me suurituloiset tehtäisiin kun muut normaalit ihmiset käyvät töissä, menestyvät siellä ja saavat toteuttaa itseään??? Kyllä se työ on tärkeä jo siksikin että halutaan opettaa lapsille normaalin elämän malli.[/QUOTE]

Ensinnäkin, suurituloinen on kaukana rikkaasta.
Toisekseen, jos on pakko käydä töissä ei ole rikas. Huvin vuoksi toki voi käydä. Voi vaik ostaa ittelleen mieluisan työpaikan.
 
  • Tykkää
Reactions: ruutiukko
"vieras"
Ensinnäkin, suurituloinen on kaukana rikkaasta.
Toisekseen, jos on pakko käydä töissä ei ole rikas. Huvin vuoksi toki voi käydä. Voi vaik ostaa ittelleen mieluisan työpaikan.
Oikeasti rikkaita on aika vähän Suomessa. Toki heistä puhuttaessa voidaan sanoa ettei heidän tarvitsisi tehdä mitään enää elantonsa eteen. Mutta kuinka moni Kimi Räikkönen, Hollywood-tähti jne jne jättää työt ja laiskottelee loppuelämän? Jep, hyvin harva. Varmasti se valikoivaksi ja tarkaksi tekee mutta terve ihminen haluaa olla hyödyksi, toteuttaa itseään ja kuulua työyhteisöön.
 
[QUOTE="vieras";28978590]Oikeasti rikkaita on aika vähän Suomessa. Toki heistä puhuttaessa voidaan sanoa ettei heidän tarvitsisi tehdä mitään enää elantonsa eteen. Mutta kuinka moni Kimi Räikkönen, Hollywood-tähti jne jne jättää työt ja laiskottelee loppuelämän? Jep, hyvin harva. Varmasti se valikoivaksi ja tarkaksi tekee mutta terve ihminen haluaa olla hyödyksi, toteuttaa itseään ja kuulua työyhteisöön.[/QUOTE]

Sinulle ny vaan ei mene pointti perille vaikka kuinka rikastuttaisi rautalankakauppiaita.

Rikkaalla asia on valintakysymys. Jos huvittaa, niin hän voi elintasonsa romahtamatta jäädä räkimään kattoon loppuiäkseen.

Jos tarvitsee sitä palkkatyötä tai yrittäjyyttä elämiseen, niin sit ei ole rikas.
 
"vieras"
Sinulle ny vaan ei mene pointti perille vaikka kuinka rikastuttaisi rautalankakauppiaita.

Rikkaalla asia on valintakysymys. Jos huvittaa, niin hän voi elintasonsa romahtamatta jäädä räkimään kattoon loppuiäkseen.

Jos tarvitsee sitä palkkatyötä tai yrittäjyyttä elämiseen, niin sit ei ole rikas.
Sinulla nyt menee ohi se pointti ettei se ole yhtään pätevä mittari, sillä terveet ihmiset haluavat tehdä töitä koska se on ihmisille (varallisuudesta riippumatta) tärkeä psyykkeen, arvomaailman ja itsensä toteuttamisen takia.
 
Professional Griefer
Mun mielestä velattoman asunnon/asuntojen, mökin, salkkujen omistaminen tekee varakkaaksi, minä miellän rikkaan sellaiseksi joka myös elää niinkuin rikkaat. Vähän sillein julkkis/elokuva/pröystäilyrikkaasti :D
 
"piip"
Sinulle ny vaan ei mene pointti perille vaikka kuinka rikastuttaisi rautalankakauppiaita.

Rikkaalla asia on valintakysymys. Jos huvittaa, niin hän voi elintasonsa romahtamatta jäädä räkimään kattoon loppuiäkseen.

Jos tarvitsee sitä palkkatyötä tai yrittäjyyttä elämiseen, niin sit ei ole rikas.
No ei se minunkaan mielestä kyllä noin mene.

Monet rikkaat (esim.siellä Beverly Hillsissä) ovat suhteuttaneet ne menonsa samalle tasolle jättitulojensa kanssa, joten kusessa sitä ollaan muutamissa vuosissa jos ei rahaa tule sisään.

Mutta ovat he silti rikkaita, överirikkaita.Tyhmiä rikkaita, ehkä, mutta rikkaita.
 
"vieras"
Mun mielestä velattoman asunnon/asuntojen, mökin, salkkujen omistaminen tekee varakkaaksi, minä miellän rikkaan sellaiseksi joka myös elää niinkuin rikkaat. Vähän sillein julkkis/elokuva/pröystäilyrikkaasti :D
Ei läheskään kaikki pröystäile, monet heistä elävät hyvinkin nuukasti. Itsellänikin olisi varaa ostaa kateutta herättävän kallis auto, mutta ajan parin tonnin ruosteläjällä.
 
Saarnaaja
Suomessa jokainen on omalla tavallaan varakas, jos vain haluaa. Jos on katto pään päällä, sänky missä nukkua, aamulla voi vaihtaa puhtaat vaatteet päälle, ei tarvitse palella sksi, etteikö olisi olemassa lämmintä vaatetta ja joka päivä saa nälän tyydytettyä. Suomessa silti jokaisella, joka haluaa, on oma kännykkä, asunto, tv yms. Se on jo paljon.

Sitten jos paljon vaatteita, merkkivaatteita, oma asunto, ajokortti, ylipäätän auto, varaa syödä mitä haluaa, mahdollisuus matkustaa kotimaassa ja joskus jopa ulkomailla, varaa juhlia synttäreitä kunnolla ja säästötililläkin vielä muutama roponen. Sitten ollaan jo maailman mittapuulla ökyrikkaita.
 
[QUOTE="vieras";28978684]Ei läheskään kaikki pröystäile, monet heistä elävät hyvinkin nuukasti. Itsellänikin olisi varaa ostaa kateutta herättävän kallis auto, mutta ajan parin tonnin ruosteläjällä.[/QUOTE]

Ainakin omalla kotiseudullani tuo "rikkaat eivät vaikuta rikkailta" stereotypia toteutuu hyvin. Ne, joiden tieädän olevan rahoissa, elävät yllättävän nuukasti. Ajelevat vanhoilla autoilla, pukeutuvat ihan tavallisesti, eivät sen useammin remontoi ja sisusta, kuin muutkaan ja matkustelevat jopa vähemmän, mitä moni ns. köyhempi.


Meistäkään ei varmaan kovin moni uskoisi, että meillä on omaisuutta niinkin paljon. Suurin osa luulee meidä olevan tavallisia asuntovelallisia, enkä ole korjannut koskaan asiaa. En usko, että kovin monella kävisi edes mielessä, että meillä on velaton talo ja omaisuuttakin ihan kivasti. Olemme kuitenkin aika nuoria.
Autot meillä ovat -10 ja -11 ja ihan tavallisia autoja.
 
"vieras"
Suomessa jokainen on omalla tavallaan varakas, jos vain haluaa. Jos on katto pään päällä, sänky missä nukkua, aamulla voi vaihtaa puhtaat vaatteet päälle, ei tarvitse palella sksi, etteikö olisi olemassa lämmintä vaatetta ja joka päivä saa nälän tyydytettyä. Suomessa silti jokaisella, joka haluaa, on oma kännykkä, asunto, tv yms. Se on jo paljon.

Sitten jos paljon vaatteita, merkkivaatteita, oma asunto, ajokortti, ylipäätän auto, varaa syödä mitä haluaa, mahdollisuus matkustaa kotimaassa ja joskus jopa ulkomailla, varaa juhlia synttäreitä kunnolla ja säästötililläkin vielä muutama roponen. Sitten ollaan jo maailman mittapuulla ökyrikkaita.
Tämä on totta: kaikki suomalaiset ovat maailman mittapuulla mitattuna ökyrikkaita ja marisevat turhasta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28978684]Ei läheskään kaikki pröystäile, monet heistä elävät hyvinkin nuukasti. Itsellänikin olisi varaa ostaa kateutta herättävän kallis auto, mutta ajan parin tonnin ruosteläjällä.[/QUOTE]

Miksi sä ajat noin paskalla autolla?
Saatko siitä jotain mielihyvää kun kukaan ei tiedä sua rikkaaksi?

En kyllä tuotakaan ymmärrä että on vain mustaa ja valkoista, ruostekasa ja ökyauto.

Eikö voi ostaa silti käytössä hyvää autoa, liikenteessä turvallista keskihintaista menopeliä, koska on niiiin hienoa olla varakas ja ajaa jollain kotterolla?
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";28978684]Ei läheskään kaikki pröystäile, monet heistä elävät hyvinkin nuukasti. Itsellänikin olisi varaa ostaa kateutta herättävän kallis auto, mutta ajan parin tonnin ruosteläjällä.[/QUOTE]

Tiedän tiedän, mutta itse miellän rikkaan sellaiseksi.
"Taviksen näköinen" rikas on mielestäni varakas.

Onko olemassa jotain virallista määritelmää, kuka on Suomessa rikas?
 
[QUOTE="vieras";28978723]Miksi sä ajat noin paskalla autolla?
Saatko siitä jotain mielihyvää kun kukaan ei tiedä sua rikkaaksi?

En kyllä tuotakaan ymmärrä että on vain mustaa ja valkoista, ruostekasa ja ökyauto.

Eikö voi ostaa silti käytössä hyvää autoa, liikenteessä turvallista keskihintaista menopeliä, koska on niiiin hienoa olla varakas ja ajaa jollain kotterolla?[/QUOTE]

Kai se on jotakin elämäntapataiteilua. Kymppitonnillakin saa jo suht. turvallisen ja hyvän auton. Mun appiukko on sellainen, jolla olisi varaa ostaa vaikkapa 100.000 auto ja se ei taloutta hetkauttaisi juurikaan. Silti ajee ikivanhalla kotterolla. Joku -87 vuosimallin romu. Edellinen yhtä vanha romu hajosi, niin osti toisen samanalaisen ja korjasi auton kuntoon. Vaatteita ei voi myöskään ostaa. Lapset ostavat joululahjaksi. Anoppia kieltää tekemästä vessaremonttia, koska 70l retoveski on vielä toimiva. Rahaa siis on kuin roskaa ja omaisuutta noin parin millin edestä. Ovat toki ihan ääriesimerkki ja joskus olen ääneen miehelleni sanonut, ettei hänen vanhempansa elämäntapa oli ihan tervettä, mutta.. kukin tyylillään!
 
Professional Griefer
ruutiksen virallinen raja on milli, sen yli jos menee (netto)varallisuus niin luen rikkaaksi
Ihanku olisin joskus kyselly tätä mieheltäni, ja se sanoi jotain että jos kiinteää omaisuutta on väh. miljoonan arvosta ja käteisvaroja jonkun tietyn verran, niin kuuluu siihen mikäsprosenttisenytoli, kun Suomessa on rikkaita.
Omituisia asioita noille kokoomusporvareille opetetaan kauppiksessa.
 
Kai se on jotakin elämäntapataiteilua. Kymppitonnillakin saa jo suht. turvallisen ja hyvän auton. Mun appiukko on sellainen, jolla olisi varaa ostaa vaikkapa 100.000 auto ja se ei taloutta hetkauttaisi juurikaan. Silti ajee ikivanhalla kotterolla. Joku -87 vuosimallin romu. Edellinen yhtä vanha romu hajosi, niin osti toisen samanalaisen ja korjasi auton kuntoon. Vaatteita ei voi myöskään ostaa. Lapset ostavat joululahjaksi. Anoppia kieltää tekemästä vessaremonttia, koska 70l retoveski on vielä toimiva. Rahaa siis on kuin roskaa ja omaisuutta noin parin millin edestä. Ovat toki ihan ääriesimerkki ja joskus olen ääneen miehelleni sanonut, ettei hänen vanhempansa elämäntapa oli ihan tervettä, mutta.. kukin tyylillään!
Jatkan vielä: Lapset ovat 24v, 28v ja 33v. Lapsille on myös taottu ihan hyvät omaisuudet ja on mahdollisuus ostaa oma asunto heti, kun on kotoa pois muutettu. Lapset ovat saaneet rahaa tavalla ja toisella ja eri paikoista. Kaikki lapset ovat säästäväisiä. Oma mieheni on ehkä ainut, joka vähän nauttii rahoistaan. Mieheni kyllä säästää ja omalla tavallaan on pihi. Silti meillä on suht. hieno talo, me matkustellaan paljon, mies ostaa kalliita vaatteita yms. Lapset ovat kyllä oppineet jokaisen sijoittamisen jalon taidon ja osaavat ja pystyvät takomaan rahaa lisää. Miehen molemmat sisarukset taas ovat kuten vanhempansa, ei ehkä ihan yhtä ääripäitä. Rahaa taotaan lisää ja lisää ja sijoitetaan osa ja osa rahoista jemmataan. Mitään ei malteta ostaa. Miehen systeri ei voinut ostaa haluamaansa muumi kahvipurkkia, sillä se oli hänestä liian kallis, kun maksoi 8,90e. Varaa olisi ollut vaikka teetättää suunnittelijalla unelmien kahvipurkki.
 
Mun mies osti tuliterän auton, joka maksoi 27800e. Koko lähisuku oli kauhuissaan. Mitä pröystäilyä, rahantuhlausta ja härrekyyd. Jollakin "Tolosen Jompalla" olisi kuulemma ollut myydä hyva ja toimiva 90 vuosimallin volkkarin. Takapuskurikin niin tukevalla teipillä kiinni.
Octavian siis osti sitten. Ihan hieno, hyvä ja laadukas perusauto. Ei silti mikään ökyauto todellakaan.
 
Viimeksi muokattu:
TUTTUA
Mun mies osti tuliterän auton, joka maksoi 27800e. Koko lähisuku oli kauhuissaan. Mitä pröystäilyä, rahantuhlausta ja härrekyyd. Jollakin "Tolosen Jompalla" olisi kuulemma ollut myydä hyva ja toimiva 90 vuosimallin volkkarin. Takapuskurikin niin tukevalla teipillä kiinni.
Octavian siis osti sitten. Ihan hieno, hyvä ja laadukas perusauto. Ei silti mikään ökyauto todellakaan.
Niin tuttua! Meillä on mun suku sellaista rikasta maalta kotoisin olevaa jyväjemmarisukua. Ihania ihmisiä kyllä kaikki! Rahaa on kuin roskaa. Autot silti ovat joku maailman suurin synti. Meillä on -06 vuosimallin Golf ja me ollaan niitä rikkaita kaupunkilaisia, joilla se hieno auto. Todellisuudessa taitaa ne maalla asuvat serkut olla rikkaampia. Löytyy serkuista mm. hammaslääkäri + ekonomi pariskunta ja korkeassa asemassa kumpikin. Toinen fillaroi töihin ja mies kulkee puku päällä töihin lava-autolla. (niillä on siis hevosia kotona, lava-auto varmaan ns. "sivutyön vuoksi". Lapset aina puettu ties minkälaisiin vaatteisiin. Me olemme mun suvun mielestä hienostelijoita, kun meillä on pojalla usein kylällä jotkut hennesin farkut ja joku söpö lindexin trikoo ja tytölle jotkut perusleggarit ja joku hennesin kiva farkkumekko tms.
 

Yhteistyössä