olllanko me mielestäsi rikkaita ? millainen on rikas ihminen ?

meillä ei ole velkaa.oma kerrostalo-osake.yksi auto.
ruokakaupassa ei tartte koskaan miettiä onko rahaa ostaa tuota tai tuota - ja tilinsaldo ei ole koskaan lähellä nollaa.
säästöjä on senverran,että voidaan tehdä isompiakin ostoksia "tuosta noin vaan".viimeksi esim ostettiin uudet renkaat ja vanteet autoon ex tempore.

ollaan ihan tavallisia duunareita kumpikin,minä nyt kotona vauvan kanssa. aika paljon lueskellut palstoja ja alkanut miettiä,että olenko siis keskivertoa rikkaampi rahallisesti ?
 
"vakkari harmaana"
Keskiluokkaan taidatte kuulua rahallisesti. Meillä on omakotitalo, rivitaloasunto sijoitusasuntona, kerrostaloasunto myös, metsää, mökki meren rannalla, parit autot, säästöjä ja siltikään en pidä meitä rikkaina vaikka ehkä jotkut pitävät.
 
Ette ole, on normaalia pystyä ostamaan tuosta vaan tarpeen mukaan renkaat tai jotain isompaa. Jos asuisitte omakotitalossa, matkustelisitte paljon ja omistaisitte 2 autoa, kesämökin niin olisitte jo hyvätuloisia/varakkaita.
 
Rikas on sellainen, jolla ei ole tarvetta tuoda missään keskustelupalstoilla esille omaisuutensa määrää ja laatua tai tulotasoaan vaan ostaa ne ex temporensa ihan itsekseen
 
"vieras"
Rikas on sellainen, joka voi oikeasti pyyhkiä perseensä satasen seteleillä eikä tunnu kuin karhealta.
Just näin.

Joku teini tai nippanappa parikymppinen semiköyhä voi pitää teitä rikkaina toki, mutta todellisuudessa taidatte olla aikalailla keskiluokan keskiluokkaa. (Siihen kuulun itsekin, vähän eri eväillä vain, että en siis pahalla sano.)

Köyhä on sellainen, jolla ei ole sitä autoa tai kämppääkään, rikas taas pitäisi kerrostalo-osaketta vain sijoitusmielessä varalla.
 
"noo"
meillä ei ole velkaa.oma kerrostalo-osake.yksi auto.
ruokakaupassa ei tartte koskaan miettiä onko rahaa ostaa tuota tai tuota - ja tilinsaldo ei ole koskaan lähellä nollaa.
säästöjä on senverran,että voidaan tehdä isompiakin ostoksia "tuosta noin vaan".viimeksi esim ostettiin uudet renkaat ja vanteet autoon ex tempore.

ollaan ihan tavallisia duunareita kumpikin,minä nyt kotona vauvan kanssa. aika paljon lueskellut palstoja ja alkanut miettiä,että olenko siis keskivertoa rikkaampi rahallisesti ?
Mun näkökulmasta ootte, koska oon rahaton opiskelija :)
Mutta noin yleisemmin arvioiden ette, vaan justiinsa keskiluokkaa.
Riippuu tietty varmasti myös teidän iästä. Ja että mistä päin Suomea se asunto omistetaan (ts. että Helsingistä, isommasta kaupungista, pikkukaupungista vai jostain syrjäkyliltä)
 
näin
Ette ole rikkaita, koska asutte kerrostalossa ja teillä on vain yksi auto. Eikä ilmeisesti ole kesämökkiä ja venettäkään, puhumattakaan moottoripyöristä, mönkijöistä ja purjeveneistä.
 
En kyllä rikkaana vielä ihan noilla tiedoin pitäisi.

Jos se kerrostalo-osake on Turun Varissuolla oleva kaksio, autona 15v vanha Nissani ja pidätte "isona ostoksena" uusia renkaita ja vanteita, niin ei se ole rikkaan elämää.

Mutta jos teillä on Helsingin arvoalueella 6h+k+s kattohuoneisto, autonne on joku hitec vm 2013 ja "iso ostos" on lähinnä uusi "luxuxvene" niin siinä kohtaa olette kyllä rikkaita :)

Saatatte olla kyllä ihan hyvin omillanne toimeen tulevia, mutta rikkaan miellän ns. ihan oikeasti rikkaaksi ihmiseksi :)
 
ikä tuo ajattelukykyä
Jos asuisitte omakotitalossa, matkustelisitte paljon ja omistaisitte 2 autoa, kesämökin niin olisitte jo hyvätuloisia/varakkaita.
Meillä täyttyy kaikki kriteerit, mutta emme todellakaan ole rikkaita :D :D :D

Meillä on omakotitalo, josta on velkaa 210000 euroa :D
Matkustelemme kerran vuodessa 2-3 vko ulkomailla + kotimaassa kylpylälomat pari kertaa vuodessa :D
Meillä on kaksi autoa, toisesta velkaa 10000 euroa ja toinen on v. 95 velaton romu :D
Meillä on kaksi kesämökkiä + maita, joiden todellinen arvo on luokkaa 50000 euroa.

Kaiken lisäksi olen itse työmarkkinatuella. Mieheni tienaa hieman keskivertoa enemmän (n. 4000 euroa).
 
"vieras"
Raha ja omaisuus ei tee ihimisestä rikasta jos elämä on muutoin köyhää minä-keskeistä elämää. Ihmisen tekee rikkaaksi se mitä sisältä löytyy, itse ajattelen näin. On hyvä jos on turva takana tässä nykymaailman raha-keskeisessä elämässä mutta vähemmälläkin pärjää. Itselläni on ollut rahaa käytössä mutta onnellisin olen ollut vähävaraisena raha-asioita katsottaessa. Omaisuus tuo myös huolta ja ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"vieras"
Jos on olemassa ainoastaan köyhä ja rikas, niin sitten voitte olla niitä rikkaita, muuten kyllä ette.

Olen elänyt itsekin perheessä, jossa ei lasketa rahoja ruokakaupassa, ostetaan uusi tietokone ilman suunnitelmia ja muuta. Musta se on ihan tavoitekin, että pystyy elää noin ja sillon kai kuuluu jonkinlaiseen keskiluokkaan. Meillä isä oli ainoa joka kävi töissä, mutta tienasi aika hyvin. lapsia oli monta. Omakotitalossa asuttiin ja joskus 40 vuoden kynnyksellä taisivat saada lainan maksettua.
 
"Inkeri"
Minkä helvatan mittari se omakotitalo on? Asun maaseudulla, lähellä isohkoa kaupunkia. Täällä maksaa uudiskohteessa 77,5 m2 kerrostalokolmio noin 50.000 enemmän, mitä 2001 valmistun omakotitalo. Kaupungeissakin keskusta-alueiden kerrostaloasunnot ovat sikahintaisia.
Rivareita yleensä saa varmaan edullisesti. Silti joku voi tykätä asua rivarissa, vaikka olisi kuinka rikas.

Kaikki EI HALUA sitä omakotitaloa, vaikka kylpisi rahassa.
 
"hehee"
Siis kuvitteletko sä, että se on jotenkin varakkuutta, että voi ostaa autoon uudet renkaat miettimättä sen enempiä? Me olemme pienituloisia ja maksetaan asuntolainaa. Silti meidän ei tarvitse koskaan miettiä ruokakaupassa, mitä ostamme ja autoon saadaan ostettua uudet talvirenkaat sen kummempia miettimättä. Palkasta menee aina sivuun vähän ja paha päivän tilillä on ehkä noin kymppitonni.
Pienillä tuloilla tosin on vähän vaikea säästää kovin suuria summia.
 
"vieras"
[QUOTE="hehee";28977954]Siis kuvitteletko sä, että se on jotenkin varakkuutta, että voi ostaa autoon uudet renkaat miettimättä sen enempiä? Me olemme pienituloisia ja maksetaan asuntolainaa. Silti meidän ei tarvitse koskaan miettiä ruokakaupassa, mitä ostamme ja autoon saadaan ostettua uudet talvirenkaat sen kummempia miettimättä. Palkasta menee aina sivuun vähän ja paha päivän tilillä on ehkä noin kymppitonni.
Pienillä tuloilla tosin on vähän vaikea säästää kovin suuria summia.[/QUOTE]

Veikkaan, että ap vertaa itseään yh palstamammaan, joka 20 päivä kysyy palstalta, miten pärjää nämä 6 päivää lapsilisiin 50 eurolla tai, että rahat on loppu ja miten selviää. Normaalissa perheessä, kun ei kuulu koko ajan tuijottaa sitä tiliä, että koska loppuu rahat. Normaalissa perheessä on myös säästetty sen verran, että sitä rahaa on myös isompiin ostoksiin, jos niitä yllättäen tulee.
 
reija
Mullakin pisti silmään toi, että on rikas jos on omakotitalo. Maalla saat omakotitalon isolla tontilla pikkurahalla. Esim. täällä Helsingissä, jos perheasunnon haluaa ydinkeskustasta, ei 400 000€ riitä mihinkään. Halvimmillakin alueilla kerrostalo-osake maksaa sen 150 000€, siis perheasunto. Omakotitalon saa halvimmillaan varmaan 250 000€. Itse asun Helsingissä kerrostalossa, enkä ikinä haluaisi omakotitaloon, tää on niin vaivatonta asumista =)
 

Yhteistyössä