Ollaankos me liian vaativia vanhempia?

  • Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti
Niin, onhan ne harrastukset hyvä asia mutta lapsuus on liian lyhyt siihen että se pitäisi käyttää vanhempien vaatimuksien täyttämiseen.
Anna lapsesi olla lapsi, oma itsensä, vaikka olisi "veteläkin"- se että saa olla lapsi on tärkeintä maailmassa. Pieniä aikuisia on jo ihan liikaa
 
Okei joo. Teillä on mahdollisuus antaa lapsenne harrastaa. Kolme tärkeää sanaa:
1. MAHDOLLISUUS. Ei siis pakko. Te ette ole yhtään sen huonompia vanhempia vaikkei lapsellanne olisi 7-vuotiaana yhtään säännöllistä harrastusta.
2. LAPSENNE. 7-vuotias on vielä kovin pieni. Koulu, kaverit, leikkiminen, lukeminen... siinä on puuhaa yllin kyllin. Harrastusten aika tulee sitten kun on tullakseen. Parasta mitä voit lapsellesi tässä vaiheessa antaa (koulun aloittaminen on suuri muutos joka tapauksessa) on oma aikasi. Käytte kirjastossa, uimassa, katsotte elokuvia jne. Olette yhdessä. Sitä lapsesi tarvitsee, jos jotakin.

3. HARRASTAA. Harrastaminen on vapaaehtoista toimintaa. kenenkään ei pidä pakottaa toista, varsinkaan lasta, tekemään vapaa-ajallaan mitään oman tahtonsa vastaista.

Toivottavasti Fleur olet huomannut senkin pointin, että harrastukset sijoittuvat usein ilta-aikaan. Harrastukset saattavat siis syödä perheenne entisestään vähäistä yhdessäoloaikaa. Sitähän et halua? Kai ymmärrät fiksuna äitinä (sellaisena itseäsi ainakin markkinoit täällä) että materialla ym. ei voi koravata menetettyä yhdessäoloaikaa - jotenkin tuntuu, että lapsen harrastukset lievittäisivät huonoa omaatuntoasi; tietäisit lapsesi olevan hyvällä asialla vaikka itse olet poissa. Sikäli ymmärrän huolesi, että toki harrastuksista saa arvokasta henkistä pääomaa, mutta vain, jos harrastaminen lähtee lapsesta itsestään. Pakottaminen erottaa sinua lapsestasi. Jos ei nyt, niin sitten kun lapsi kasvaa.

 
Meillä vasta nyt alkanutkin harrastaa. Lapsuusiän olen pitänyt omiani pumpulissa, eikä täällä meilläpäin ole ihan pienille oikeastaan mitään mitä ilman vanhempia voisi harrastaa. Nyt sitten pieni koululainen uhkuu intoa ja on oppimishaluinen. Yleisurheilukoulussa on ja tykkää valtavasti, jalkapallokengät odottavat vielä korkaamista. Meillä on periaatteena se, ettei ole pakko mennä harrastuksiin, mutta itsestään pitää huolehtia myös liikunnan avulla. Eli, jos ei yhteisöliikunta kiinnosta lähtee mutsin kanssa lenkille ja iskän kanssa kalalle. Eli saattaa sittenkin olla kivempaa kavereiden kanssa. :D
 
Velmina
Rehellisesti sanottuna olette mielestäni ankaria. Kyllä lapsi vähitellen löytää mieluisten harrastusten pariin itsekin ja sitten voitte kannustaa häntä harrastuksessa josta hän oikeasti on kiinnostunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Vaikutatte olevan harvinaisen vittumaisia natsi vanhempia. :x
Emme suinkaan, natsivanhemmat eivät salli lapselle mitään, mehän just haluamme että lapsi osallistuu kaikkeen.. natsivanhempi tuskin värjäisi lapsensa hiuksia, antaisi hänen pomppia pihalla minimekoissa viileällä ilmalla, tarjoilisi mitä sattuu ruokaa tai veisi ravintolaan kanssaan..
Säkö annat tehdä tuon kaiken? Jospa panisit nuo pienet arjen asiat ensin kuntoon ja sitten vasta rupeaisit suunnittelemaan elinikäistä harrastusta 7-vuotiaalle! :headwall:
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Puoleen väliin ketjua luettuani en voi muuta sanoa, kuin että ethän sä Fleur-hyvä voi olla ihan tosissasi????
Siinä olen ihan tosissani että jotain koulun ulkopuolista aktiviteettia on löydettävä, vaikkei nuo minun markkinoimat nyt kelpaiskaan, mutta joku.. Isänsä on toki jo päättänyt että luistelun on jatkuttava vaikka sitten hänen ohjauksessaan jossai muuten ja kunhan ikää tulee pari vuotta niin purjehtiminen alkaa.. Minä toki nyt koitan löytää jonkun jota saisin kiinnostavasti esiteltyä lapselle, siis jotakin mistä kiinnostuisi ihan itsekin. Mutta en luovuta sillä olen sitä mieltä että hän vastustaa vaan koska on arka aloittamaan, mutta tiedän että alkuun päästyään nauttisi monesta asiasta.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Vaikutatte olevan harvinaisen vittumaisia natsi vanhempia. :x
Emme suinkaan, natsivanhemmat eivät salli lapselle mitään, mehän just haluamme että lapsi osallistuu kaikkeen.. natsivanhempi tuskin värjäisi lapsensa hiuksia, antaisi hänen pomppia pihalla minimekoissa viileällä ilmalla, tarjoilisi mitä sattuu ruokaa tai veisi ravintolaan kanssaan..
Säkö annat tehdä tuon kaiken? Jospa panisit nuo pienet arjen asiat ensin kuntoon ja sitten vasta rupeaisit suunnittelemaan elinikäistä harrastusta 7-vuotiaalle! :headwall:
Olen tehnyt jo.. mun 'harrypotter'-lapseni haluaa tehdä tuota ja sallin hänelle sitä toisinaan..
 
vieras
Te siis miehen kanssa harrastatte itse ja haluatte suoda saman lapsillenne. Ihan kiva ajatus, mutta veikkaisin että sinun ja miehesi harrastukset ovat asioita joista olette itse kiinnostuneita ja mitä haluatte tehdä? Vai käyttekö yhä elämänmittaisissa harrastuksissa mitä ette koskaan ole voineet sietää vain siksi että vanhempanne 7v iässä raahasivat teidät väkisin jääkiekkoon ja soittotunneille?

En usko että 7v:n pakottaminen harrastuksen pariin herättää hänen kiinnostustaan, päinvastoin. Antaisijn tuossa vaiheessa lapsen keskittyä rauhassa kouluun ja viettää vapaa-aikaa kavereiden kanssa touhuten. Varmasti seuraavien vuosien aikana, ehkä jo hetipian koulun alettua tyttö itse keksii jonkin kivan harrastuksen mitä haluaisi kokeilla.

Jos olette tietoisia lapsen vahvuuksista ja on jokin sia mitä toivotte tämän harrastavan niin tietysti voitte sitä hienovaraisesti kaupitella. Ei kuitenkaan niin että "nyt ilmoitetaan sinut kuvataidekerhoon ja sillä hyvä!" vaan vaikka hankkimalla niitä värejä sun muita ja houkuttelemalla lasta kotona piirtelemään ja maalailemaan. Kun lapsi sitten tykästyy homaan voi kertoa että on oelemassa kerhoja missä hän saisi yhdessä muiden lasten kanssa maalata ja opettajat näyttäisivät kaikkia uusia tekniikoita ym. Silloin lapsi voisi omasta haluasta lähteä harrastukseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Vaikutatte olevan harvinaisen vittumaisia natsi vanhempia. :x
Emme suinkaan, natsivanhemmat eivät salli lapselle mitään, mehän just haluamme että lapsi osallistuu kaikkeen.. natsivanhempi tuskin värjäisi lapsensa hiuksia, antaisi hänen pomppia pihalla minimekoissa viileällä ilmalla, tarjoilisi mitä sattuu ruokaa tai veisi ravintolaan kanssaan..
Säkö annat tehdä tuon kaiken? Jospa panisit nuo pienet arjen asiat ensin kuntoon ja sitten vasta rupeaisit suunnittelemaan elinikäistä harrastusta 7-vuotiaalle! :headwall:
ASIAA!!
 
Miks ihmeessä pitäs tehdä pitkää päivää, jotta lapsi pystyis harrastamaan kaikkia hienoja harrastuksia, joita hän ei itse kuitenkaan halua?
Ottakaa vaikka aikalisä ja miettikää ens keväänä uudestaan. Silloin voi olla tosin ja tytöllä uudet intressit. Älkää pakottako, siinä ei hyvin käy!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Siis daa, ei harrastukseen voi pakottaa. Harrastuksen tarkoitus on mun mielestä se, että se on kivaa. Sori vaan, mutta taidatte kuulua niihin vanhempiin, jotka haluaa että lapsi harrastaa, että saisitte brassailla lapsenne harrastuksilla muille vanhemmille. Onhan lapsellakin oikeus vapaa-aikaan koulun jälkeen, vaikka se koulunkäynti oiskin helppoa

Ihan sama tuli mieleen. Ja vielä tuo, että tekevät pitkää päivää töissä kertoo vielä enemmän vanhemmista.
No mitäs se kertoo sitten vanhemmista? Työhömme emme pysty itse paljonkaan vaikuttamaan..
Aika pitkälle se kertoo sen, että kun ei ole aikaa antaa lapselle niin annetaan rahaa. Rahalla yritetään ostaa rakkautta.

 
Huoh..Eihän tässä voi muuta kuin lukea monttu levällään. :eek: Mielestäni vaikutatte sellaisilta "suorittaja" vanhemmilta mitkä vaan tukka putkella liehottaa paikasta ja harrastuksesta toiseen... siinä välissä ottaen vieraita vastaan illallisille ja kun toiset pyyhkäisevät takaovesta ulos, niin toiset jo etuovella koputtelevat... Sitten brassaillaan työpaikalla kuinka se meidänkin lapsi jo sitä ja tätä. :headwall: Ja kaiken tämän "hullunmyllyn" pyörittämisen keskellä unohtuu se, että aikaa pitää olla vaan myös pelkkään olemiseen eikä ainaiseen juoksemiseen paikasta/tilaisuudesta toiseen. :| Harmittaa lapsesi puolesta...Pakottamalla, ku ei mitään hyvää saa aikaseks. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Puoleen väliin ketjua luettuani en voi muuta sanoa, kuin että ethän sä Fleur-hyvä voi olla ihan tosissasi????
Siinä olen ihan tosissani että jotain koulun ulkopuolista aktiviteettia on löydettävä, vaikkei nuo minun markkinoimat nyt kelpaiskaan, mutta joku.. Isänsä on toki jo päättänyt että luistelun on jatkuttava vaikka sitten hänen ohjauksessaan jossai muuten ja kunhan ikää tulee pari vuotta niin purjehtiminen alkaa.. Minä toki nyt koitan löytää jonkun jota saisin kiinnostavasti esiteltyä lapselle, siis jotakin mistä kiinnostuisi ihan itsekin. Mutta en luovuta sillä olen sitä mieltä että hän vastustaa vaan koska on arka aloittamaan, mutta tiedän että alkuun päästyään nauttisi monesta asiasta.
Tämän on pakko olla vitsi...

Siis jopa "jotain mistä lapsi kiinnostuisi itse"! Mikä idea harrastuksessa on jos lapsi ei ole siitä kiinnostunut? Olen aina kuvitellut että harrastus on asia mistä ihminen nauttii, saa toteuttaa itseään ja rentoutua sen parissa.

Mutta se onkin siis jotain mistä vanhemmat ovat etukäteen päättäneet että tuota meidän lapsi alkaa harrastaa, vaikka sitten väkisin :( Uskotteko oikeasti että vastustelevan lapsen väkisin luistelamaan raahaaminen auttaa herättämään rakkauden lajiin?

Kyllä, harrastukset ovat hyvästä ja lapsia tulee siihen kannustaa. Mutta onkohan teoidän tapauksessanne menty siihen että lasta on liikaa raahattu harrastuksesta toiseen taaperosta asti niin että nyt tämä vaan haluaa olla rauhassa kotona? Kaverit ja koulu ovat lapselle tärkeitä asioita, anna nyt ihmeessä lapsen ensin rauhassa keskittyä näihin. Katsokaa harrastuksia vähän myöhemmin. Varmasti lapsellenne on parempi viettää nuo teidän töissäolotunnit kavereiden kanssa leikien ja touhuten kuin väkipakolla luistelemassa. Ja jos teillä ei muutenkaan jää paljoa yhteistä aikaa niin kannattaako sitä käyttää siihen että mies orjapiiskurina raahaa tytön luistelusulkeisiin vasten tämän tahtoa? Jos lapsi vaan haluaisi olla kanssanne kotona kaikessa rauhassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja AugustMoon:
Miks ihmeessä pitäs tehdä pitkää päivää, jotta lapsi pystyis harrastamaan kaikkia hienoja harrastuksia, joita hän ei itse kuitenkaan halua?
Ottakaa vaikka aikalisä ja miettikää ens keväänä uudestaan. Silloin voi olla tosin ja tytöllä uudet intressit. Älkää pakottako, siinä ei hyvin käy!
näin juuri!
 
järkyttynyt
Johan on uskomaton ajatusmaailma Fleur de la cour!!! Vaikka tyttäresi olisi kuinka lahjakas tahansa, on hän vielä pieni tyttö! Ajatteletko ollenkaan, että koulun aloittaminen on yleensä lapselle TODELLA iso asia? Vaikka lapsesi osaa jo lukea ja on lahjakas, luuletko, että hänelle ei koulussa tule eteen uusia opittavia asioita? Asioita, joita pieni mieli pohtii kovasti koulupäivän jälkeen yksin ja ystävien kanssa. Pakoittaessasi lapsesi mielivaltaisesti harrastuksiin, jotka katsot hänelle sopiviksi ( mitäpä sitä lastansa kuuntelemaan!!!) viet mielestäni hänen aikaansa olla lapsi! Mitä sitten, jos "menojalka" vipattaa kavereille? Kaverit ovat äärettömän tärkeitä!Vai olisiko parempi, että lapsellasi ei olisi kavereita?Varsinkaan itse valittuja...saahan niitä sieltä äidin valitseman harrasteen parista uusia...hyi hitto!!!!!
 
Pakottamalla saa aikaan vaan entistä vastahakoisemman vastaanoton :/ En ymmärrä pakottamista harrastustuksiin.Kumpi siinä nauttii lapsi vai vanhemmat?

Minulle tulee mieleen,että vanhemmat yrittää elää omaa unelmaansa lapsen kautta,jos lapsi on pakosta esim. laitettu piano tunnille tai vastaavaa :/

7-vuotias on vielä aika pieni aloittamaan elämänmittaista harrastusta,huh :/
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Vaikutatte olevan harvinaisen vittumaisia natsi vanhempia. :x
Just löysit oikeat sanat, kaikki tiivistettynä ytimekkäässä lauseessa :flower:
Kylläpä sinä ja pintelin olette varsin rakentavia persoonia.. vaikka itse olen hyvin radikaali ihminen niin muistaakseni en kommentoi teidän aloituksiin tuolla tavoin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Puoleen väliin ketjua luettuani en voi muuta sanoa, kuin että ethän sä Fleur-hyvä voi olla ihan tosissasi????
Siinä olen ihan tosissani että jotain koulun ulkopuolista aktiviteettia on löydettävä, vaikkei nuo minun markkinoimat nyt kelpaiskaan, mutta joku.. Isänsä on toki jo päättänyt että luistelun on jatkuttava vaikka sitten hänen ohjauksessaan jossai muuten ja kunhan ikää tulee pari vuotta niin purjehtiminen alkaa.. Minä toki nyt koitan löytää jonkun jota saisin kiinnostavasti esiteltyä lapselle, siis jotakin mistä kiinnostuisi ihan itsekin. Mutta en luovuta sillä olen sitä mieltä että hän vastustaa vaan koska on arka aloittamaan, mutta tiedän että alkuun päästyään nauttisi monesta asiasta.
No eikö tuossa ole koulun ulkopuolista aktiviteettia ihan riittämiin jo? Anna nyt hyvä ihminen lapsen olla lapsi, kyllä suorittamaan ehtii sitten myöhemminkin. Sitä paitsi, sanoit jossain aiemmassa viestissäsi että olette kasvattamassa tyttärestänne tuottavaa kansalaista. Miten? Polttamalla hänet loppuun alle kymmenvuotiaana? Luovuus kasvaa tylsyydestä ja toimettomuudesta, siitä, että lapsen pitää itse keksiä tekemistä; liika ohjelmointi vain syö luovuutta.
 

Yhteistyössä