Lisään vielä, että ei kannata pakottaa harrastamaan yhtä ainoata juttua ikuisesti tai voi käydä kuten naapurin lapselle aikoinaan. Vanhemmat eivät antaneet harrastaa kuin yhtä ainoaa juttua, lapsi ei päässyt muiden kanssa leikkimään eikä harrastelemaan muutakaan. Yhtenä päivänä sitten lapsi posautti aivonsa seinälle kotonaan, ei ollut vielä yläasteellakaan silloin vielä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Valitkaa lapsen kanssa yksi juttu, mitä kokeilee puoli vuotta ennenkuin päättää haluaako lopettaa vai jatkaa. Eihän lapsi tiedä etukäteen kokeilematta millaista on vaikkapa siellä kuvataidekerhossa tai tietotekniikkakerhossa. Jos tuon ajan jälkeen ei halua sitä enää jatkaa, niin kokeilkaa jotain muuta. Koulun lisäksi yksi harrastus on ihan hyväksi. Jos sinne harrastukseen saa vielä jonkun hyvän kaverin mukaan, niin sinne on vielä kiinnostavampi mennä kuin yksinään jonnekin täysin uuteen juttuun. Jos lapsi viihtyy ja nauttii siitä uudesta harrastuksestaan, niin siitä voi tulla elämänikäinen harrastus, mutta mitään pakkopullaa on turha jatkaa.
mulla oli tuon ikäsenä harrastuksena 4-h kerho eikä musta sen huonompi ihminen oo tullu. Ei ketään voi pakottaa. Mieti, jos joku pakottais siut tekemään jotain mistä et ollenkaan tykkääAlkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Meidän 7-vuotias aloitti nyt koulun, sen homman pitäis olla ihan iisiä kun tyttö osaa jo lukea ja on lahjakas joten läksyjenluvun lisäksi vaadimme miehen kanssa että pari harrastusta ei ois pahitteeksi, lapsi pistää vastaan. Viime vuonna aloitettu luisteluharrastus tökkii, sitä ei kuulemma ainakaan.. uintia ehdoteltiin, ei kiinnosta, sit sanoin että ainakin englantikerho ja kuvataidekerho ja ehkä tietotekniikkakerho.. ei millään. Olemme miehen kanssa kumpikin harrastaneet tuon ikäisestä jo aktiivisesti, mies jääkiekkoa ja minä puhallinmusiikkia eikä oikein ymmärretä että mikä ihme on nykyajan kakaroissa kun pitäis vaan olla ja laiskotella. Pitäiskö vaan sanoa että menet ja sillä siisti, että kyllä pitää tuon ikäisellä jo olla kunnon harrastus!?
Ja tämä tietysti johtui vain siitä että oli harrastanut VAIN sitä yhtä lajia - muita tekijöitähän ei ollutAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Lisään vielä, että ei kannata pakottaa harrastamaan yhtä ainoata juttua ikuisesti tai voi käydä kuten naapurin lapselle aikoinaan. Vanhemmat eivät antaneet harrastaa kuin yhtä ainoaa juttua, lapsi ei päässyt muiden kanssa leikkimään eikä harrastelemaan muutakaan. Yhtenä päivänä sitten lapsi posautti aivonsa seinälle kotonaan, ei ollut vielä yläasteellakaan silloin vielä.
mä yleensä kommentoinkin aika rönsyilevästi, mulla ei ole tuota Pintelinin kykyä osata sanoa asiat suoraan ja suomeksi.Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Kylläpä sinä ja pintelin olette varsin rakentavia persoonia.. vaikka itse olen hyvin radikaali ihminen niin muistaakseni en kommentoi teidän aloituksiin tuolla tavoin..Alkuperäinen kirjoittaja merianna:Just löysit oikeat sanat, kaikki tiivistettynä ytimekkäässä lauseessa :flower:Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:Vaikutatte olevan harvinaisen vittumaisia natsi vanhempia. :x
Hyvä, peesaan täysillä !Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:Nimenomaan hiukan potkitaan alkuun ja potkitaan jatkamaan, sillä lapsi koittaa kuitenkin kaikessa mennä helpommalla, mutta sitä varten sitten olemme me vanhemmat jotka sanomme kuinka oikeasti kuuluu tehdä. Loppujen liopuksi tässä kasvatetaan osaavaa aikuista tähän yhteiskuntaan eikä se ole helppo duuni, 20. vuoden päästä yhteiskunta on jo sellainen että hyvä jos siinä kukaan pärjää enää..Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:Mä oon vähän eri mieltä osan vastanneista kanssa, et :ashamed:
Ensiksikin, minusta lapsella pitäisi olla MAHDOLLISUUS harrastuuksiin eli siis vaikka kysyttäessä ei joku kiinnosta, niin kuitenkin etsittäsiin joku Ja siksi että olisi MAHDOLLISUUS tulla hyväksi jossakin joskus...
Tai edes kasvaa henkisesti/fyysisesti/jne jne
Ja toisekseen harmittaa, et esikoinen ei voi enää tulla musikaalisesti hyväksi, ei ole ajoissa sitä aloitettu, siis noin 5v, se "herkistyy".
Eli JOS olisi mahdollisuus, että JOKU harrastus olisi sellainen, missä lapsi viihtyy jne niin kyllä meijen lapset harrastaa jotain aina.
Ja jos ei sellaista lapsen mielestä heti löydy, niin sitä etsitään ja suoraan sanoen potkitaan. Jos nyt ymmärrätte.
B)
Siis miten tämä asiaan liittyy????Alkuperäinen kirjoittaja vieras:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!RAHA EI KORVAA RAKKAUTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mieti.
En jaksa enää vastailla ihan kaikkiin, mutta sen verran vastaan tähän etten suinkaan väheksy koulua ja odotan innolla sitä kaikkea mitä koulu tarjoaa ja olen äärimmäisen iloinen kun pääsimme siitä eskarista eroon sillä en arvostanut sitä kovinkaan korkealle ja lapseni turhautui siellä. Se, että satuin mainitsemaan ilolla että olen tyytyväinen jo kun hän lukee liittyi vain siihen ajatukseen, että voisin jo laittaa hänet harrastamaan jotakin jossa lukutaitoa voi hyödyntää.. Lapseni on silti lahjakas myös muissakin asioissa kuin lukemisessa, mutta silti vasta 7-vuotias joten innolla odotamme mitä kaikkea sitä ekaluokalla opitaankaan. Enkä epäile hetkeäkään etteikö tuo oppisi asioita ja pärjäisi koulussa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ei se, että osaa lukea ennen kouluun menoa, tarkoita sitä, että osaa jo kaikki. Sosiaaliset taidot, itsestä huolehtimesta oppiminne ovat paljon tärkeimpiä taitoja ekaluokkalaiselle. Se, että osaa lukea ei vielä kerro mittään siitä miten koulussa pärjää.
Lukiota.Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:fleur: sanoit et LUkion jälkeen voi opiskella ammattiin.. mitäs jos ei haluakkaan lukioon? Onko pakko mennä?
kannatatko pakolla lukioon= huonot arvosanat= Todistus aika suht arvoton
Ammattikoulu= Mielekästä opiskella= kiinnostunut alasta= hyvät arvosanat=hyvät mahdollisuudet jatkokouluun/ammattiin?
Kumpaa arvostat enemmän..?
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:Minä ehdotan, että aikuiset hankkisivat harrastuksia ihan vain itselleen.
Fleur de la Cour, oletko muuten itse käynyt lukion ja opiskellut akateemisen ammatin? Minun silmissäni lukion ja yliopiston arvo romahti kun kävin ne itse. Omille lapsilleni suosittelen lämpimästi amislinjaa.