Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja toiset elää tyylillä:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja toiset elää tyylillä:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Ootte ainut, ei varmasti oo muita. Ja teiän lapsista tulee varmasti ihan mahottoman viksuja ja vilmaattisia, ku syövät ihan siis laadukkaita pöperöitä. Onneks olkoo, varmaa iha ministeriks asti pääsevät.

Eikä ap:n lapset käytä gollece-housuja eikä fliis-takkeja. Niillä ei ole ponppimista varten ramboliinia pihassa, koska se on ruma.

Nii. Varmast o ain iha mahottoma viinit rytkyt pääl.
Ja rampoliinillaha voi männä vatta sekasii, ei siin kannata hytkytellä.

Nii, ei oo kiva kun fiinit pöperöt menee ykätessä hukkaan :( Vaikka ap:n perhe varmaan osaa ykätäkin tosi hianosti.

Varmast. Ei roisku ympäriisä ja suu pyyhitää pitsinenäliinal.

Meillä mies muuttaisi naapuriin jos iskisin pöytään kampasimpukoita ja parsaa :laugh:
Eikä muutenkaan ravintolassa tilata tuon tyylistä ruokaa. Miehelle kelpaa jokin hyvin grillattu liha, lohkoperunat yms. Itse ottaisin kalaa ja lapset pitävät lihapullista yms.
Kotona teen samantyylistä ruokaa, joten meilläkin sitten syödään ravintolatasoista ruokaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Pinaattinen vuohenjuustosalaatti
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Miten nämä ovat sitten erilaisia verrattuna perinteisiin kotiruokiin? Ei pelkkä nimi ruuan laadukkuuteen vaikuta

Ymmärrän ap:ta.

Palstalaisten pääruokalista on riisillä, makaronilla ja perunalla pääosin ryydytettyä ruokaa. Ihan oikeasti tuohan on se perinteinen "miten halvalla ruokaa" ja eihän kauppalistoissa ole yleensä massoina vihanneksia tai lihoja...

Kyllä, tiedän että makaronilaatikon voi tehdä niin että siinä on lisukkeita ja lihaakin enemmän, mutta en usko että monikaan niin tekee. Ihan siksi että isotkin perheet selviävät todella pienillä ruokakuluilla galluppien perusteella.

Ei meilläkään tehdä perinteisiä suosikkeja useinkaan. Sellaiseksi kutsun ap:n tituleeraavat nakkikastikkeet ja makaronilaatikot ja kiusaukset. Emme tee gourmeta, pois se meistä, mutta raaka-aineissa korostuu lihan ja vihannesten määrä. Peruna/makaroni on suhteessa pienempää. Tosin viikonloppuna söimme miilunpolttajan pastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lampaasta emme pidä ja sama simpukoissa, en ole osannut ajatella että nää olisi ravintolatason ruokaa mitä meilläkin syödään B)

PS Kai säkin haet tuoreet parsat omasta penkistä ettei kaupan nahistunutta tarvitse syödä? Parsaahan pitäisi lähteä korjaamaan vasta kun keitinvesi kiehuu - oikeaoppisesti siis ;)

Aloittaja ehkä ilmaisi asiansa vähän töksähtäen, mutta luulen ymmärtäväni. Mä en suostu laittamaan ruokaa tehotuotetusta sian- tai naudanlihasta, jauhelihasta tai minkäänlaisesta makkarasta. Tämä sulkee aika monet ruokalajit pois. Eineksistäkään en tykkää. Eli kala- ja kasvispainotteista, usein etnistä ruokaa meillä syödään. Ja kaikkien haukkujen uhallakin uskaltaisin pitää sitä monipuolisempana kuin palstalla usein esiintyvää makaronilaatikko-jauhelihakeitto-tortillat broilerilla - lihapullat ja perunat -makkarakastike ja perunat -linjaa.

Toisaalta tykkään keittää puuroja ja marjakeittoja, jotka lienevät hyvinkin perinteistä suomalaista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
meillä ei syödä perunaa, pastaa ja riisiä ku tosi harvoin, mut esim. keittoja teen kyllä paljon.

häh,mitä te sitten syötte? tuntuu niin hassulta ku itellä on yleensä aina vähintään toinen päivän ruuista perunaa ja jotain. jännää...ois kiva kuulla kun jos sitte itelleki sai jotain uusia ruokia..

no ihan kasviksia on niitten sijasta, höyrytettynä yleensä, ne uppoo parhaiten lapsille. Ja kukkakaalimuusia (koskenlaskijalla) meillä on tosi usein ja sellasta uunissa tehtävää porkkana-aurajuustojustkaa.

Näin grillikaudella on myös pelkästään salaattia esim. kanan kanssa. Lapset tosin ei syö kun tomaattia, kurkkua, herneitä yms.

Sivuhuomautuksena että siinä kohtaa kun me täälä skandinaviassa edes tuplaamme kampasimpukan ja tuore tonnikalan syönnin niin ruuan keskiverto hiilijalan jälki moninkertaistuu. Hienoa ja laadukasta eikä edes gourmee tarkota sitä että ruoka on tuotava kaukaa ja sillä on oltava hienompi nimi kun vaikka lammaspata.

Alkuperäinen kirjoittaja voeras:
Miten nämä ovat sitten erilaisia verrattuna perinteisiin kotiruokiin? Ei pelkkä nimi ruuan laadukkuuteen vaikuta

Näkemättä reseptejä on vaikea sanoa, mutta veikkaisin aloittajan ruoan sisältävän ainakin runsaammin ja monipuolisemmin kasviksia kuin "suomalaisten perusruokien", joissa kaava varsin usein on lihaa + perunaa/makaronia, ehkä hurjimmillaan broilerin kanssa riisiä. Usein kotiruoan ainoa kasvis on sipuli.

Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Kampasimpukoita en ole kotona tehnyt lapsille, vain miehelle kerran kun kaksin oltiin. Ja lammasta ei syödä, vain karitsaa. Mulla on ravintola-alan koulutus. Eli et päässyt pätemään tämän perheen ruokailuun ainakaan. Ja meillä syödään myös ihan normi nakkikeittoa silloin kun sitä tekee mieli yms. Ja tiedätkö siitä sun "hienommasta" luomusta voi tehdä myös ihan perusruokaa. Onko se silloin "normaalia parempaa" kun on tehty luomusta? Silloin ei toimi sun siinäkään päteminen tässä taloudessa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Seela:
Meillä mies muuttaisi naapuriin jos iskisin pöytään kampasimpukoita ja parsaa :laugh:

Jokainen tavallaan. Meillä mies on opetettu jo lapsuudenkodissa syömään erilaisia ruokia. Ja jos hänellä tekee mieli jotakin ruokalajia, hän tarjoutuu sen valmistamaan.

En osaa sanoa, kuinka itse reagoisin, jos mies kokisi minun rakkaudella valmistamani ruoan naapuriin muuton arvoiseksi. ;)

en ymmärrä mikä noista tekee jotenkin parempia, sekö että ne nimetään ravintolalistan mukaisesti?

Me syödään paljon kalaa, en osaa sanoa mikä olis hyvä nimi niille aterioille, en pistä listaa pöytään.. Kalat hankitaan itse järvestä. Kasvikset tulee omasta penkistä ja ne syödään mieluiten tuoreina. Kai me syödään sitä tavisruokaa mitä suurin osa. Lapsille opetettu että kotona syödään arkisemmin arkena ja sit jos juhlTosin usein käy niin että sen ravitnolareissun jälkeen pitää opetella valmistamaan se ateria itse.an aihetta niin tehdään jotain hienompaa, ja ravintolassa herkutellaan sitten jollain mitä ei tule kotona tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sivuhuomautuksena että siinä kohtaa kun me täälä skandinaviassa edes tuplaamme kampasimpukan ja tuore tonnikalan syönnin niin ruuan keskiverto hiilijalan jälki moninkertaistuu. Hienoa ja laadukasta eikä edes gourmee tarkota sitä että ruoka on tuotava kaukaa ja sillä on oltava hienompi nimi kun vaikka lammaspata.

Mutta kun markettien kalatiskejä katsoo, niin välillä miettii, miten ihmiset sitten kalaa syövät.

Kalapuikkoja ja tarjouskirjolohta. Seitiä pakkasesta?

Tosin täytyy antaa pojot meidän Prismalle, sillä siellä on vaikkapa silakkaa, muikkua, ahventa, kuhaa ihan säännöllisesti. Tonnikalaakin tuoreena. Savukaloja montaa sorttia. Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa.

Eipä nuo ap:n ruoat sen kummempia ole kuin meilläkään - paitsi että tuoretta tonnikalaa täältä saa äärimmäisen harvoin, simpukoita sentään joskus.

Marokkolaista, intialaista, libyalaista ja muuta vastaavaa pidän ihan tavallisena ruokana, yllättävän samankaltaisia raaka-aineita niissä on kuin täälläkin. Tosin katson niin tarkkaan raaka-aineeni, että moni jää pois ruokapöydästäni myös eettisistä syistä. Israelilaiset raaka-aineet jäävät ostamatta.

Ja ammattini puolesta viihdyn keittiössä, mutta vuosien varrella olen entistä enemmän oppinut arvostamaan suomalaisia perinteitä - vaikkapa hirvipaisti timjamilla ja katajanmarjoilla maustettuna voittaa brassinaudan 100-0. Siemenetön hillahillo päihittää Lemon curdin.

Ehkä nykyään on enemmän intoa eksoottisuuteen, halutaan hakea erikoista ja mitä erikoisempi, sen hienompi ;) Mutta ehkäpä jossain vaiheessa herätään taas arvostamaan suomalaista, puhdasta ja hyvää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän:
Mutta kun markettien kalatiskejä katsoo, niin välillä miettii, miten ihmiset sitten kalaa syövät.

Kalapuikkoja ja tarjouskirjolohta. Seitiä pakkasesta?

Tosin täytyy antaa pojot meidän Prismalle, sillä siellä on vaikkapa silakkaa, muikkua, ahventa, kuhaa ihan säännöllisesti. Tonnikalaakin tuoreena. Savukaloja montaa sorttia. Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa.

Se onkin hyvä kysymys. Itse elän Järvi-Suomessa, joten onneksi ei tarvitse pelkästään marketin valikoimiin tyytyä. Yleensä saan kalan joko kalastavilta sukulaisilta tai paikallisesta kauppahallista. Mutta välillä tulee syötyä myös marketin kirjolohta.

Eikä muutenkaan ravintolassa tilata tuon tyylistä ruokaa. Miehelle kelpaa jokin hyvin grillattu liha, lohkoperunat yms. Itse ottaisin kalaa ja lapset pitävät lihapullista yms.
Kotona teen samantyylistä ruokaa, joten meilläkin sitten syödään ravintolatasoista ruokaa :D

Silloin kun ravintolaan menee niin kannattaa kokeilla niitä vähän tuntemattomampiakin raaka-aineita, ei aina kannata ottaa sitä hyväksi havaittua. Js lapsia kannattaa houkutella ottamaan jotain muuta kuin ne lihapullat. Silloin lapsistakin kasvaa monipuolisesti syöviä.

Jokainen tavallaan. Meillä mies on opetettu jo lapsuudenkodissa syömään erilaisia ruokia. Ja jos hänellä tekee mieli jotakin ruokalajia, hän tarjoutuu sen valmistamaan.

En osaa sanoa, kuinka itse reagoisin, jos mies kokisi minun rakkaudella valmistamani ruoan naapuriin muuton arvoiseksi. ;)

Mieheni on puoliksi italialainen. Ei voi sietää simpukoita yms, koska pienenä syönyt niitä ihan tarpeeksi.
Osaa arvostaa ihan tavallista kotiruokaa enemmän.

No marokolainen lihapata on kuitenkin sitä kotimaista nautaa tai possua, mitä esim. karjalanpaistissakin, tonnikalaa saa nykyään jokaisen marketin kalatiskistä (tai jopa pakasteena), samoin kampasimpukoita ja paella noin kirjoitettuna ei juuri pyttipannusta eroa. Voihan sen "perinteisen" kotiruoan naamioida uusilla mausteilla ja muka hienommalla nimellä ja kuvitella syövänsä paremmin.

Mellä suositaan fuusiokeittiötä. Esim. lohen kanssa sopii wasabi ja poron kanssa chili. Ja kumpakaan ei hankita marketista.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eipä nuo ap:n ruoat sen kummempia ole kuin meilläkään - paitsi että tuoretta tonnikalaa täältä saa äärimmäisen harvoin, simpukoita sentään joskus.

Marokkolaista, intialaista, libyalaista ja muuta vastaavaa pidän ihan tavallisena ruokana, yllättävän samankaltaisia raaka-aineita niissä on kuin täälläkin. Tosin katson niin tarkkaan raaka-aineeni, että moni jää pois ruokapöydästäni myös eettisistä syistä. Israelilaiset raaka-aineet jäävät ostamatta.

Ja ammattini puolesta viihdyn keittiössä, mutta vuosien varrella olen entistä enemmän oppinut arvostamaan suomalaisia perinteitä - vaikkapa hirvipaisti timjamilla ja katajanmarjoilla maustettuna voittaa brassinaudan 100-0. Siemenetön hillahillo päihittää Lemon curdin.

Ehkä nykyään on enemmän intoa eksoottisuuteen, halutaan hakea erikoista ja mitä erikoisempi, sen hienompi ;) Mutta ehkäpä jossain vaiheessa herätään taas arvostamaan suomalaista, puhdasta ja hyvää ruokaa.

Hyvin sanottu. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nirso:
Alkuperäinen kirjoittaja voeras:

Näkemättä reseptejä on vaikea sanoa, mutta veikkaisin aloittajan ruoan sisältävän ainakin runsaammin ja monipuolisemmin kasviksia kuin "suomalaisten perusruokien", joissa kaava varsin usein on lihaa + perunaa/makaronia, ehkä hurjimmillaan broilerin kanssa riisiä. Usein kotiruoan ainoa kasvis on sipuli.

Mä en tiedä mitkä on ns perinteisiä kotiruokia, kun olen kasvissyöjä. Mutta teen paljon ns jauheliharuokia ja korvaan jauhelihan soijarouheella. Ja esim "jauhelihakastikkeeseen" laitan paljon kasviksia myös joukkoon. Koskaan en syö valkoista makaronia/pastaa/riisiä, se on aina tummaa tai jotain terveys-erikoista.

Ap:n esimerkkilistasta tuttuja on hyörytetyt kasvikset, parsa ja metsäsienikeitto. Ja käytän paljon luomua.

En käy ravintoloissa syömässä kun olen melko tarkka ruoasta. Niin en tiedä mitä siellä tarjotaan. Mutta kai mä syön ihan normikotiruokaa (muutettuna kasvisversioksi) ja jotain erikoisempaa ja hulluttelevaa mitä omasta päästä keksii. Mutta en mä pidä mitenkään erikoisena itseäni että syön tällä tavalla. Jokainen syö miten syö.

Kaikki muu tuossa listallasi meilläkin laitettua paitsi marokkolainen pata.
Meillä rakastetaan merenantimia ,mutta en ihan arkipäivälliseen kuitenkaan kampasimpukoita käytä.
Metsäsienikeitto nyt on ihan perussuomalaista ruokaa.

Laadukkuuteen on jo lähes koko ketju puuttunutkin =)
Kyllä ihan suomalainen juurespata on takuulla ihan yhtä laadukas kuin marokkolainen.

Kyllähän ihan ravintolalistaltakin tilataan läskisoosia tai suomalaista järvikalaa illalliseksi ihan huippuhintaan =)

Itse kansainvälisessä juhlapalvelussa työskennellessä ihan kärkisijoilla oli puhtaat suomalaiset "pöperöt" ulkomaisille vieraille ja maistui.
Eli ihan turhaa väheksymistä kotimaista ruokaa kohtaan.

Kyllä tosiaan meilläkin lapsille ja koko perheelle maistuu hyvin kaikkiruokaisesti eri kansallisuuksien herkut ja niitä laitetaankin,mutta kyllä PERUNAA tulee ikävä jossain muodossa jos ei vähään aikaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Intialainen lammaspata
Marokkolainen lihapata

Siis näihin jos annat ohjeet ni olis kiva :D :D
Täytyy myöntää että näitä ei oo koskaan tullut tehtyä :snotty:

En jaksa kirjoittaa vaiheita, mutta padat tehdään tietenkin ensin ruskistamalla ja sitten hauduttamalla. Salaatissa ja tonnikalassa tehdään erikseen kastike ja paistetaan sitten juusto/pihvi omassa pannussaan. Ei ole vaikeeta, mutta älyttömän hyvää!

<b>Intialainen lammaspata</b>
lampaanlihaa kuutioituna
chilijauhetta
valkosipulia
kurkumaa
tuoretta korianteria
garam masalaa
sipulia
maustamatonta jugurttia
maapähkinöitä

lisäkkeenä riisiä, naan-leipää ja raitaa

<b>Pinaattinen vuohenjuustosalaatti</b>

karpaloita
valkoviinietikkaa
(luomu) appelsiinimehua
dijon-sinappia
oliiviöljyä
tuoretta salviaa
mustapippuria
pinaattia
rucolaa
pinjansiemeniä
hunajaa
vehnäjauhoja
chevre-kiekko

lisäkkeenä tuoretta patonkia.

<b>Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia</b>
oliiviöljyä
viinietikkaa
shalottisipulia
punainen ja keltainen paprika
lime (kuori ja mehu)
tomaattia
tuoretta basilikaa
tonnikalapihvejä
mustapippuria ja suolaa

lisäkkeenä olevat höyrytetyt kasvikset nyt luulisi kaikkien osaavan tehdä. Maustan ne usein yrteillä ja hunajalla.

<b>Marokkolainen lihapata</b>
naudan (luomu) paistilihaa kuutioituna
kevätsipulia
tomaattimurskaa
valkosipulia
cayennepippuria
kanelia
inkivääriä
kaardemummaa
laakerinlehti

lisäkkeenä kuskusia ja tuoretta minttua
rusinoita tai muita kuivattuja hedelmiä

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Silloin kun ravintolaan menee niin kannattaa kokeilla niitä vähän tuntemattomampiakin raaka-aineita, ei aina kannata ottaa sitä hyväksi havaittua. Js lapsia kannattaa houkutella ottamaan jotain muuta kuin ne lihapullat. Silloin lapsistakin kasvaa monipuolisesti syöviä.

Tiedätkö mitä? Meidän lapset syövät monipuolisesti ihan tavallista perusruokaa. Meillä käytetään paljon kaksviksia yms.
Itse olen ollut aikoinani todella nirso ruuan suhteen. En lapsena suostunut syömään juuri mitään. Kaikki tämä muuttui teini-iässä, kun sain kokata ruokaa mielinmäärin. Meillä lapset otetaan osaksi tätä ruokakulttuuria ihan pienestä pitäen. Meillä kokataan yhdessä ja syödään ruoka saman pöydän ääressä keskustellen.
Vaikka kuinka annamme lastemme maistella erikoisempiakin ruokia, niin he eivät sitä kuitenkaan halua. Maistamiskertoja voi olla useita, silti se tökkii.
Ravintolassa jokainen tilaa sitä mitä haluaa sillä kertaa syödä.

Yhteistyössä