Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
Väitithän sä tekeväs nimenomaan laadukkaampaa ruokaa kun perinteiset suomalaiset kotiruuat.

Laadukas ja gourmee eivät ole synonyymeja. Tarkoitin laadukkaalla lähinnä maukkaampaa ja monipuolisempaa. Paljon kokolihaa, äyriäisiä, kasviksia ja kaloista muitakin kuin kirjolohta. Tuoreita yrttejä, voimakkaita mausteita. Toki jonkun muun mielestä valkoinen makaroni, sika-nautajauhelia ja mauton juusto ovat laadukkaampia...

No noin jos asian ilmaiset, niin jos jätetään pois äyriäiset, yrtit ja voimakkaat mausteet niin aika samantapaista ruokaa tehdään, vaikka meillä tehdäänkin ihan peruskotiruokaa. :)

Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Pinaattinen vuohenjuustosalaatti
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Teet itse nakit? meillä käytetään niitä Vatajan nitriitittömiä, om ihan tarpeeksi laadukkaita meille.

Miten noi sun ruuat on laadukkaampia kuin perinteiset suomalaiset? Esim. ekologisempi ja taatusti kotimainen vastine sun tonnikalapihveille olisi ahvenfile ja kasviksia.

Marokkolainen lihapata sisältänee lihaa ja kasviksia? Jos teen Karjalanpaistia hyvästä lihasta ja laitan porkkanan lisäksi kesäkurpitsaaym., niin miten eroaa sun "laadukkaammasta" ruuasta? Pinaattinen vuohenjuustosalaatti vastaa mun itsetehtyjä pinaattilettuja ja salaattia aineksiltaan.

Ei ne hienot nimet mitään tarkoita. Samoista kaupan aineksista säkin oletettavasti kokkaat kuin me muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jeppu:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Mä kyllä ymmärrän ap:tä. Suuri osa perheenäideistä lappaa kärryyn sika-nautaa, makkaraa, nakkeja, hunajamarinoitua broileria, valkoista makaronia ja riisiä ja selittää että meillä syödään terveellistä kotiruokaa.

Kommentoin tähän vain sen verran, että Suomessa on tällä hetkellä n. 600 000 toimeentulotukiasiakasta. Ymmärrän hyvin, miksi edellämainitut ovat suosiossa..

Tätä piti munkin kommentoida. Joo, poronkäristys viiriäisenmunilla olisi varmaan hyvää ja laadukasta, mutta käytännössä rahat riittää isoon kattilalliseen jauhelihasoppaa. Enkä pode siitä huonoa omaatuntoa, teen ihan laadukasta ruokaa kuitenkin. :)

Mä en puhunut poronkäristyksestä enkä viiriäisenmunista.
Enkä siitä mitä mikäkin maksaa vaan kommentoin asiaa niinkuin se on.
Jos kokee täysjyväriisin ja -makaronin, naudan paistijauhelihan ja marinoimattomat broilerinsuikaleet liian kalliiksi, syököön moskaa. Ihan sama mulle millä lapsenne kasvatatte.

No voi jeesus asiaton kommentti. Ei se toimeentulotuki mulla ollut aikanaan nii iso, että sillä mitään muuta pysty ostaan ku tarjouksesta ja mahdollisimman halpaa!!! Silti rahat loppu keksen. Siitä samasta kun piti maksaa vuokra ja muut menot. Se siis ei ole pelkkä kaupparaha!!!

Minkäs mä sille voin että tahallanne haluatte ymmärtää väärin!
Edelleen, ihan sama mitä perheellenne syötätte mutta älkää väittäkö sitä terveelliseksi jos se sitä ei ole!

Suomalasiten on ihkun oikeesti parempi syödä suomalaista makkaraa joka tehdään ruhon osista joita ei muutoin syötäs kun tuotattaa kaiken maailman kallitt systeemit ulkomailta. Kuluttajina voidaan vaatia että panostaisvat siihen että se olis edes vähän "terveellisempää". kaiken karmeus on "paremmat ihmiset" ketkä syö ei sesongissa olevia luomu kasviksia mitkä lennätetään tänne esim. Afrikasta. Luomun tuottaminen vie min. 3kertaa enemmän maata tuottaa sama satsi syötävää. Mites se vaikuttaa köyhiin sielä? Sitten kuulutaan amnestyyn ja irvistellään sika-naudalle kun olaan muita parempia,,,,

Väitithän sä tekeväs nimenomaan laadukkaampaa ruokaa kun perinteiset suomalaiset kotiruuat.

Laadukas ja gourmee eivät ole synonyymeja. Tarkoitin laadukkaalla lähinnä maukkaampaa ja monipuolisempaa. Paljon kokolihaa, äyriäisiä, kasviksia ja kaloista muitakin kuin kirjolohta. Tuoreita yrttejä, voimakkaita mausteita. Toki jonkun muun mielestä valkoinen makaroni, sika-nautajauhelia ja mauton juusto ovat laadukkaampia...

No, sä olet ilmeisesti päättänyt, että sun ruoka on hyvää ja muiden on mautonta sikanautamössöä.

Mä olen syönyt 26 vuotta riistaa, hurjan paljon kalaa ja kotimaisia, itsekasvatettuja kasviksia ja yrttejä . Se on sitä kotiruokaa. Ja se on vaan kokista kiinni, onko se maukasta. Meillä se on aina ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No marokolainen lihapata on kuitenkin sitä kotimaista nautaa tai possua, mitä esim. karjalanpaistissakin, tonnikalaa saa nykyään jokaisen marketin kalatiskistä (tai jopa pakasteena), samoin kampasimpukoita ja paella noin kirjoitettuna ei juuri pyttipannusta eroa. Voihan sen "perinteisen" kotiruoan naamioida uusilla mausteilla ja muka hienommalla nimellä ja kuvitella syövänsä paremmin.

Mellä suositaan fuusiokeittiötä. Esim. lohen kanssa sopii wasabi ja poron kanssa chili. Ja kumpakaan ei hankita marketista.

Tähän on pakko puuttua. Paella ei todellakaan ole pyttipannua nähnytkään. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että molemmat valmistetaan pannussa.

Paella nimenomaan on espanjalaisten pyttipannu :D Jokaisella paikkakunnalla on oma nimikkopaellansa, johon käytetään niitä paikkakunnan tuotteita, mitä muutenkin syödään.

Ap:n lista kyllä kuulosti muutenkin kovasti meidän lähikaupan pakastealtaan valikoimalta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Miiru:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppu:
Sillä vaan, ett voisko joku kommentoida tuota kouluruokailua?? Miten te joiden lapset syö sitä ns. pelkkää laadukkaampaa ruokaa suostuu laittaan suuhunsa koulun tai päiväkodinruoka? Täällä tulee yhteen päiväkotiin luomu ruokaaa joka lähellä tuotettu. Poikani oli kyseisessä päiväkodissa ja siirryttyään eskariin joka koulun yhteydessä koki suuren järkytyksen ruuan suhteen!!
Meillä siis jo tuonkin takia tehdään kiusauksia, laatikoita yms. ainakin se 2 kertaa viikossa.

Hyvä pointti!

Tähän vielä sen verran, että kyllä meidän lapset päiväkodissa ja koulussa syövät mitä tarjotaan. Ja joskus jopa tykkäävätkin siitä ruoasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja toiset elää tyylillä:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Ootte ainut, ei varmasti oo muita. Ja teiän lapsista tulee varmasti ihan mahottoman viksuja ja vilmaattisia, ku syövät ihan siis laadukkaita pöperöitä. Onneks olkoo, varmaa iha ministeriks asti pääsevät.

Eikä ap:n lapset käytä gollece-housuja eikä fliis-takkeja. Niillä ei ole ponppimista varten ramboliinia pihassa, koska se on ruma.

Stallone pihassa. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja espanjasta muuttanut:
No marokolainen lihapata on kuitenkin sitä kotimaista nautaa tai possua, mitä esim. karjalanpaistissakin, tonnikalaa saa nykyään jokaisen marketin kalatiskistä (tai jopa pakasteena), samoin kampasimpukoita ja paella noin kirjoitettuna ei juuri pyttipannusta eroa. Voihan sen "perinteisen" kotiruoan naamioida uusilla mausteilla ja muka hienommalla nimellä ja kuvitella syövänsä paremmin.

Mellä suositaan fuusiokeittiötä. Esim. lohen kanssa sopii wasabi ja poron kanssa chili. Ja kumpakaan ei hankita marketista.

Tähän on pakko puuttua. Paella ei todellakaan ole pyttipannua nähnytkään. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että molemmat valmistetaan pannussa.

Paella nimenomaan on espanjalaisten pyttipannu :D Jokaisella paikkakunnalla on oma nimikkopaellansa, johon käytetään niitä paikkakunnan tuotteita, mitä muutenkin syödään.

Ap:n lista kyllä kuulosti muutenkin kovasti meidän lähikaupan pakastealtaan valikoimalta :D

Pyttipannuun tulee perinteiseti makkaraa, kananmunaa, perunaa ja kermaa. Paellaan ei tule mitään noista, tai korkeintaan chorizoa. Eli kerrotko vielä, miten ne on samaa tavaraa eri nimellä?

No, sä olet ilmeisesti päättänyt, että sun ruoka on hyvää ja muiden on mautonta sikanautamössöä.

Mä olen syönyt 26 vuotta riistaa, hurjan paljon kalaa ja kotimaisia, itsekasvatettuja kasviksia ja yrttejä . Se on sitä kotiruokaa. Ja se on vaan kokista kiinni, onko se maukasta. Meillä se on aina ollut.

Mutta hei camoon. Kun täällä käydään ostoslistoja läpi (ja kehutaan kuinka halvalla on taas päästy), niin ei niissä ole mausteita, yrttejä, monipuolisesti vihanneksia (porkkana, peruna, sipuli ja pari tomaattia) tahi paljon mitään muuta. Perusruokaa voi tehdä maukkaasti, mutta mä kyllä mietin miten se voi olla mahdollista noilla listoilla ja rahasummilla mitä niihin käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja jeppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Mä kyllä ymmärrän ap:tä. Suuri osa perheenäideistä lappaa kärryyn sika-nautaa, makkaraa, nakkeja, hunajamarinoitua broileria, valkoista makaronia ja riisiä ja selittää että meillä syödään terveellistä kotiruokaa.

Kommentoin tähän vain sen verran, että Suomessa on tällä hetkellä n. 600 000 toimeentulotukiasiakasta. Ymmärrän hyvin, miksi edellämainitut ovat suosiossa..

Tätä piti munkin kommentoida. Joo, poronkäristys viiriäisenmunilla olisi varmaan hyvää ja laadukasta, mutta käytännössä rahat riittää isoon kattilalliseen jauhelihasoppaa. Enkä pode siitä huonoa omaatuntoa, teen ihan laadukasta ruokaa kuitenkin. :)

Mä en puhunut poronkäristyksestä enkä viiriäisenmunista.
Enkä siitä mitä mikäkin maksaa vaan kommentoin asiaa niinkuin se on.
Jos kokee täysjyväriisin ja -makaronin, naudan paistijauhelihan ja marinoimattomat broilerinsuikaleet liian kalliiksi, syököön moskaa. Ihan sama mulle millä lapsenne kasvatatte.

No voi jeesus asiaton kommentti. Ei se toimeentulotuki mulla ollut aikanaan nii iso, että sillä mitään muuta pysty ostaan ku tarjouksesta ja mahdollisimman halpaa!!! Silti rahat loppu keksen. Siitä samasta kun piti maksaa vuokra ja muut menot. Se siis ei ole pelkkä kaupparaha!!!

Minkäs mä sille voin että tahallanne haluatte ymmärtää väärin!
Edelleen, ihan sama mitä perheellenne syötätte mutta älkää väittäkö sitä terveelliseksi jos se sitä ei ole!

No mä en ole tässä ketjussa puhunut näistä asioista puolesta enkä vastaan!!!! Halusin vain tietää miten teidän lapset jotka syövät vain ns. laadukkaampaa ruokaa syövät koulu ja päiväkotiruokaa??? Sä et voi tietää oikeastaan kenenkään perheen niitä ihan oikeita ruokatottumuksia ollenkaan. Ja voithan vastata asiallisesti. Tulee tekstiä ikäväänkin sävyyn.

Pyttipannuun tulee perinteiseti makkaraa, kananmunaa, perunaa ja kermaa. Paellaan ei tule mitään noista, tai korkeintaan chorizoa. Eli kerrotko vielä, miten ne on samaa tavaraa eri nimellä?

Siis arvostelet sitä, että suomalaiset syövät vain perinteistä kotiruokaa ja sitten väität syöväsi hienosti kun syöt espanjalaista pyttipannua. Idea on ihan sama kuin pyttipannussa, siihen laitetaan sitä sun tätä mitä kaapista löytyy. Ja kyllä riippuen alueesta paellaan voi tulla myös perunaa, kermaa tai makkaroita. Ei ruoasta tule yhtään laadukkaampaa pelkästään ienon nimen perusteella.

Maistuis kyllä mullekin =)
Rahapussi vaan köyhenisi liikaa näillä tuotteilla.. Kovana kalankuluttajana olisi ihana syödä joskus muutakin kun sitä ikuista kirjolohta, mutta muut kalalajit ovat todella hinnoissaan!!

Mä sanon tän nyt viimeisen kerran ja sitten lopetan koko keskustelun, kun tämä meni niin vänkäämiseksi. Aloitukseni koski ainoastaan tiettyjä ruokalajeja, joita perinteisesti pidetään suomalaisen perheen arkiruokana. Listasinkin niitä melkoisen määrän. Aloitukseni ei koskenut kaikkea kotimaista ruokaa saatika kotimaisia raaka-aineita. Kyllä Suomestakin saa laadukkaita raaka-aineita, paljon laadukkaampia kuin mistään muualta. Eli unohtakaa nyt ne ahvenfileet, hirvenpaistit ja kotimaiset juurekset, niistä ei nyt ollut kyse.

Mut nyt mä lopetan, kun menee hermot. Hauskaa päivänjatkoa vaan teille kaikille, toivottavasti teette maukasta ruokaa perheellenne tänään. :wave:

Meillä syödään monenlaista. Tykätään väsätä erikoisempia sekä sitten tuttua kotiruokaa. Ja kotiruoassakin voi miettiä aineksia mistä tekee.
Minusta kyl tonnari+höyrykasvikset ei oo mitenkään hienoa ja laadukasta vaikka sellasta raflasta saakin. Tonnikalapihveistä ei välitetä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiitinen:

Maistuis kyllä mullekin =)
Rahapussi vaan köyhenisi liikaa näillä tuotteilla.. Kovana kalankuluttajana olisi ihana syödä joskus muutakin kun sitä ikuista kirjolohta, mutta muut kalalajit ovat todella hinnoissaan!!

Ei maksa paljoa, kun käy itse hakemassa joesta tai järvestä, tai laittaa ukon asialle. :)

Mun mielestä muutenkin on tärkeämpää se, että ruokalista koostuu eettisesti ja ekologisesti hyväksyttävistä tuotteista, jotka ovat luonnollisesti vielä ravintoarvoiltaan hyviä. Kaukaa kiikutettu tonnikala (joka on riistokalastettu) on ehkä huonoin mahdollinen kalavaihtoehto.

Lisäksi se, että lammaspadan edessä lukee marokkolainen, ei mun mielestä nyt välttämättä ole niin gurmeeta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne. ?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Mä kyllä edelleenkin sanon että nuo ruuat voivat olla ihan laadukkaitakin raaka-aineista riippuen, ja jos lisäksi tarjoaa kasviksia ja salaattia niin voidaan kyllä puhua ihan terveellisestä ruuasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Ei syödä eineksiä eikä mitään marinoitua, siis itse maustan ja marinoin. Mulle ei vaan tulis mieleen esittää parempaa kun muut. Mä en henk. koht. myöskään hyväksi että arkiruokana syödään esim tuoretonnikalaa joka usein ryöstökalastetaan, poljetaan kalastajia ja sen jälkeen lennätetään tänne kauas aiheuttaen kamalat päästöt. Jokaisen taviksen pitäs ajatella mistä ja miten se ruokatulee, ei vaan persaukisten vaan ennen kaikkea näiden ketkä luulee olevansa parempia kun muut.

Tästä olen kanssasi samaa mieltä, ruoan pitäisi olla myös eettisesti tuotettua. Valitettavasti tuo tonnikala on meidän herkkua, josta on vaikea luopua. Olemme kyllä kovasti sen käyttöä vähentäneet. Pyrin sitten muilla valinnoilla kompensoimaan näitä "rikoksiani" eli paljon riistaa, luomua ja lähellä tuotettua. Tonnikalaa ei valitettavasti saa kotimaisena.

Mahtaa aplla olla melkoinen ruokalasku kuukaudessa...

Meilla pitaa aina miettia myos sita hintaa, joten kampasimpukoita ja muita hienouksia ei kylla syoda. Tosin ei edes tykata simpukoista, katkaravuista, tonnikalasta tai sienista. Tykataan paljon enemman ihan normi paistikastikkeesta tai kanapihvista.

Suomalasiten on ihkun oikeesti parempi syödä suomalaista makkaraa joka tehdään ruhon osista joita ei muutoin syötäs kun tuotattaa kaiken maailman kallitt systeemit ulkomailta. Kuluttajina voidaan vaatia että panostaisvat siihen että se olis edes vähän "terveellisempää". kaiken karmeus on "paremmat ihmiset" ketkä syö ei sesongissa olevia luomu kasviksia mitkä lennätetään tänne esim. Afrikasta. Luomun tuottaminen vie min. 3kertaa enemmän maata tuottaa sama satsi syötävää. Mites se vaikuttaa köyhiin sielä? Sitten kuulutaan amnestyyn ja irvistellään sika-naudalle kun olaan muita parempia,,,,

samaa mieltä kanssasi =). äyriäisiä ja simpukoita voi kohtalaisen hyvällä omalla tunnolla nauttia siellä, missä niitä "tuotetaan", kotimaassa ne on ainakin meillä harvoin ruokapöydässä. väitän syöväni ja tarjoavani perheelleni laadukasta ja terveellistä perinteistä suomalaista ruokaa, joka on monipuolista ja lähellä tuotettua. Ei-perinteistä (ja nyt vertaan ystävieni ruokapöytään) on se, että kasvikset/yrtit/erilaiset salaatit ovat jokaisella aterialla mukana, ja suurin osa niistä tulee omasta maasta. Rakastan italialaista ruokaa, ja sitä meillä tehdään paljon kotimaisista raaka-aineista.

Kyllä se perusruokakin on ihan yhtä maukasta kuin erikoisempikin ruoka. Ihan turha aloitus koko aiheesta.
Meillä on lupa syödä Suomessa ihan tavallista suomalaista perusruokaa ja ostaa kaupasta sitä mitä varallisuus antaa periksi. Turha on mollata.

Paella voi olla erilaista riippuen missä syö. Espanjassakin se oli jokakerta erillaita. Se öljyriisi+liha ei ollu yhtää parempaa kun kotoinen pyttäri. Eikä se tehny siitä hienompaa että se oli espanjalaista paellaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän:
Sivuhuomautuksena että siinä kohtaa kun me täälä skandinaviassa edes tuplaamme kampasimpukan ja tuore tonnikalan syönnin niin ruuan keskiverto hiilijalan jälki moninkertaistuu. Hienoa ja laadukasta eikä edes gourmee tarkota sitä että ruoka on tuotava kaukaa ja sillä on oltava hienompi nimi kun vaikka lammaspata.

Mutta kun markettien kalatiskejä katsoo, niin välillä miettii, miten ihmiset sitten kalaa syövät.

Kalapuikkoja ja tarjouskirjolohta. Seitiä pakkasesta?

Tosin täytyy antaa pojot meidän Prismalle, sillä siellä on vaikkapa silakkaa, muikkua, ahventa, kuhaa ihan säännöllisesti. Tonnikalaakin tuoreena. Savukaloja montaa sorttia. Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa.

No meidän muikut , kuha, hauki tulevat ihan tuosta lähijärvestä. Osa ihmisistä syö kalansa tuoreena, eikä pakastettuna ja ulkomailta tuotuna:) Tuoretta, lähiruokaa, nam.

Yhteistyössä