Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Suomalasiten on ihkun oikeesti parempi syödä suomalaista makkaraa joka tehdään ruhon osista joita ei muutoin syötäs kun tuotattaa kaiken maailman kallitt systeemit ulkomailta. Kuluttajina voidaan vaatia että panostaisvat siihen että se olis edes vähän "terveellisempää". kaiken karmeus on "paremmat ihmiset" ketkä syö ei sesongissa olevia luomu kasviksia mitkä lennätetään tänne esim. Afrikasta. Luomun tuottaminen vie min. 3kertaa enemmän maata tuottaa sama satsi syötävää. Mites se vaikuttaa köyhiin sielä? Sitten kuulutaan amnestyyn ja irvistellään sika-naudalle kun olaan muita parempia,,,,

Peesi.
Ap:lla on nyt se junttivaihe joka muilla kaltaisillaan oli joskus kymmenen vuotta sitten, eli että "ravintolaruoka" ja "ulkomaiset ruuat" on hienoja ja perinteiset kotimaiset huonoja. Varmaan juo kahvinsakin vielä pikkusormi pystyssä :D

Onpa taas ihanaa kun syyllistetään köyhät, joilla ei ole varaa kuin siihen "sikanautapaskaan"... Meillä opiskelijaperheenä ei tosiaan oo varaa ostaa kokolihaa saati äyriäisiä kovin usein, ja kasvikset ovat etenkin talvella tosi kalliita. Pilataan siis lapset silläkin tavalla...

Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että ne jotka syö pienellä budjetilla syö vaan just perunaa/pastaa ja makkaraa/jauhelihakastiketta. Meillä on aika pieni ruokabudjetti, n. 350e/kk 2 aikuiselle ja yhdelle 1,5 vuotiaalle.

Mun mielestä meillä silti syödään ihan hyvin, ei sitä kalleinta ja parasta eikä luomua tms. Ostan just tarjousten mukaan kaikkea ja meilläpäin on paljon hyvin vihannes- ja hedelmäkojuja joissa halvemmat hinnat kuin kaupoissa sekä etnisiä kauppoja joissa halvat linssit ja riisit yms.

Eilen syötiin lounaaksi fetasalaattia ja valkosipulipatonkia, päivälliseksi riisiä ja kanaa vihannesten kanssa (sipulia, paprikaa, porkkanaa, vesikastanjaa, vihreitä papuja yms.)

Tänään lounaaksi tein tonnikalasalaattia, johon käytin eilisestä jäänyttä riisiä ja lisäsin salaattia, tomaattia, kurkkua ja sipulia. Päivälliseksi pangasiusfileitä, perunaa, porkkanaraastetta ja herneitä + kermaviilikastike

loppuviikolla ruokalistalla ainakin täytetyt vihannekset (paprikat, kesäkurpitsat ja munakoisot), lasagne + salaatti, couscous kasviskastikkeen kanssa (kikherneä, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja lanttua), kanaperunavuoka + salaatti yms.

Mielellämme syötäisiin myös kaikkea kallista ja hienoa välillä, mutta rahat ei vaan riitä. Onneksi porkkanat on aina suht edullisia, ja esim. paprikaa ja kesäkurpitsaa ostan yleensä paljon silloin kun on halpaa (esim. viime kesänä oli useinkin paprikat 0,99?/kg ja kesäkurpitsat jopa 0,69?/kg) ja pakastan erilaisina viipaleina, kuutioina, lohkoina ja puolikkaina ja niistä sitten käytetään ruokaan pitkin syksyä kun vihannekset kalliita.

Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Sushia ja shamppanjaa on varmaan ap:n listalla :saint:

Ja me muut veetään HK:n Blåta ja kaljaa

:kieh:

Minä olen aika vastikään (en viikon sisällä kylläkään ) tehnyt sushia ja samppanjaakin on tullut juotua :D Ei samana päivänä. Sushi on hyvää ja edullista kotona tehtynä, mutta aika tyyristä ravintolassa (mutta toki voi olla parempaa, en ole ihan kovin hienoissa paikoissa sitä syönyt ) :)

Mä oon melko käsi ruoanlaitossa. Ihan perusruokia: kastikkeita, keittoja jne. Lempiruokaa lime-lohi, jota tosin syödään kerran kuussa ja ns. hienona ruokana. Eineksiäkin ja pussiruokaa joskus.

Menee ihan ohi aiheen, mut miten teette chili con carnen? Tahtoisin sitä mitä koulusta joskus sai.. ah se oli hyvää! <3

Alkuperäinen kirjoittaja Kastanja:
Kyllä se perusruokakin on ihan yhtä maukasta kuin erikoisempikin ruoka. Ihan turha aloitus koko aiheesta.
Meillä on lupa syödä Suomessa ihan tavallista suomalaista perusruokaa ja ostaa kaupasta sitä mitä varallisuus antaa periksi. Turha on mollata.

Makukysymyksiä. Minä voin ihan suoraan sanoa, että en tykkää "ihan tavallisesta suomalaisesta perusruoasta" muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.En ole koskaan tykännyt.

Ja minun mielestäni se, mitä tällä palstalla "suomalaiseksi perusruoaksi" kutsutaan, sisältää liikaa lihaa ja vehnää ollakseen terveellistä. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä.

Meillä syödään ihan liian usein perunaa ja jauhelihakastiketta lisukkeineen. Sitten jos ja toivottavasti KUN kahdella nuorimmalla ruokavalio laajenee joskus, niin heitän varmaan vesilintua niillä perunoilla ja porsaanlihalla :kieh: :D

Mut joo, koska en todellakaan jaksa käydä jokaisella ruoalla valmistamaan kahta kokonaan erilaista vaihtoehtoa, niin aika usein meillä on kahden nuorimman ruokavalioista johtuen joko hirssi/peruna/riisi/porkkana ja siihen lammas/porsas/hirvi/poro ruoan perustana, ja sitten muille lisukkeeksi erilaisia kasviksia ja mausteita, tai esim muille pelkkä kasvisruoka.

Joku tavallinen arkiruoka meillä vois olla esim keitetty hirssi, joka on maustettu suolalla. Porsaanlihasta ohueksi nuijitut pihvit ja porkkanakastike tai jauhelihasta ja tattarista tehty kastike, lehtisalaattiaÄ/kurkkua/paprikaa. Muille kuin allergikoille lisäksi keitettyä parsa/kukkakaalia, yms kasviksia, paahdettuja, soijakastikkeella maustettuja auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä (jotka on toisen allergikon herkkuja, toinen niitä ei saa syödä).

Tai sit joku perunamuusi veteen tehtynä, sen kanssa pinaatti-lihapullia, jotain tattaripohjaista kastiketta ja kasviksia lisukkeena.

Olis se välillä kiva tehdä koko porukalle jotain muutakin.

Ai että erikoisempi ruoka olis jotenkin laadukkaampaa? No jaa. Meillä syödään aika lailla tavallista kotiruokaa, joskus sitten sitä "laadukkaampaa". Ja syynä on ihan se että se uppoaa lapsiin kaikista parhaiten.

Tuohon taannoiseen toimeentulotukiasiakaskommenttiin huomauttaisin vielä, että laadukas, ekologinen ja edullinen voivat kulkea ja kulkevatkin käsi kädessä. Monella esteenä ruokatottumuksien muuttamiselle on ainoastaan oman maun rajat.

Esimerkkejä: soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Silakka on halvempaa kuin broileri. (okei, tarjouksesta riippuen) Itse liotetut ja keitetyt pavut peittoavat hinnassa nakit. Kaali ja porkkana ovat huomattavasti halvempia kuin mauttomat talvikurkut ja tomaatit, joita moni "köyhänäkin" itseään pitävä ostaa. Mikään hedelmä ei ole niin halpaa ja herkullista kuin kotimaiset marjat metsästä haettuina.

Hei äidit. Olisin vain kysynyt, että onko teillä tuo kilpavarustelun tarve synnynnäistä, vai tuleeko se lapsen myötä? Tämäkin ketju on pelkkää kilpailua. Ap heitti syötin ja mammat menee kuin pässit narussa. Eläisitte omaa elämäänne ettekä vertailisi niin julmetusti, niin kaikki olisi rennompaa. "Mulla on isompi, parempi, kalliimpi, hienompi", huoh... "Mutta meilläpä", huoooh.
Ei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti eikä kaikessa olla paras :).

Se on tosin pakko mainita että todella lihapainotteista on tuo arkiruoka: Makaronilaatikko, lihakeitto, jauhelihakastike, jauhelihapihvit, perunasoselaatikko. Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

Vaikka aloitus olikin muita väheksyvä ja koppava, niin vastaampa kuitenkin.

Meillä ei syödä mitään aloituksessa mainituista ruuista. Se ei johdu siitä että ne olisivat ehdottomasti vaarallisia terveydelle, vaan ne eivät maistu (erityisesti miehelle, mutta ei oikein minullekaan).
Syömme mm.thai, intia, pohjois-afrikka, välimeri tyylisiä ruokia. Käytämme paljon mausteita, tuoreita yrttejä, chiliä, soijakastikeltta, limeä, sitruunaa jne. Emme syö juurikaan makaronia tai perunaa (minä itse en ollenkaan), riisiä vähän enemmän. Syömme usein mm.lammasta, mustekalaa ja katkarapuja. Simpukoita emme syö, sillä ne toimivat meressä samanlaisina saasteenkerääjinä kuin sienet metsissä.
Kasviksia syömme paljon ja otamme huomioon kasvukaudet, ja käytämme mielellämme lähellä tuotettua/kasvanutta aineksia ja ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Sivuhuomautuksena että siinä kohtaa kun me täälä skandinaviassa edes tuplaamme kampasimpukan ja tuore tonnikalan syönnin niin ruuan keskiverto hiilijalan jälki moninkertaistuu. Hienoa ja laadukasta eikä edes gourmee tarkota sitä että ruoka on tuotava kaukaa ja sillä on oltava hienompi nimi kun vaikka lammaspata.

Mutta kun markettien kalatiskejä katsoo, niin välillä miettii, miten ihmiset sitten kalaa syövät.

Kalapuikkoja ja tarjouskirjolohta. Seitiä pakkasesta?

Tosin täytyy antaa pojot meidän Prismalle, sillä siellä on vaikkapa silakkaa, muikkua, ahventa, kuhaa ihan säännöllisesti. Tonnikalaakin tuoreena. Savukaloja montaa sorttia. Itse en eksottisista kaloista perusta, vaan suosin suomalaisempaa.

uutispläjäys sulle: se tonnikala siinä prisman tiskillä EI OLE TUORETTA vaan sulatettua. se tulee tänne suomeen valitettavasti samanlaisina pakastettuina köntteinä kun mitä voidaan joskus löytää pakastinaltaastakin, se on vaan sulatettu ja leikattu viipaleiksi siihen prisman tiskille. tarkistappa seuraavan kerran niitä "tuoreita tonnikalafilepihvejäsi" niin ne hohtaa ja tuore tonnikala ei hohda kaikissa sateenkaaren väreissä!

ap nyt halus vaan brassailla ruokalistallaan. meilläkin syödään paljon kasviksia, eilenkin oli höyrytettyä parsakaalta, itsetehtyä monivilja-basilikapastaa (siis joo, itse tein taikinan ja ihan itse sinne leikkelin itse kasvattamaani basilikaa), luomunaudanjauhelihasta tehtyjä lihapullia, uunissa paahdettuja porkkanoita, sipulia sekä kesäkurpitsaa. ja hyvin upposi.

kampasimpukat eivät ap myöskään ole tuoreita vaan pakasteita. joten monen tämän palstan mamman tekemä jauhelihakastike ja perunat on laadukkaampi ruoka tietyssä mielessä kun sinun kampasimpukkasi koska perunat voi olla omalta maalta tai rymättyläläisiä uusia perunoita, jauhelihakastike voi olla oman mullin lihasta tai lähitilan luomunaudasta tehtyä.

ps. muistathan tehdä sitten itse sen hollandaisen niille parsoille, luomumunia käyttäen tottakai ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Lapseton:
Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

Hehee, just sain noottia ravitsemusterapeutilta, että pitäis antaa lapsille kaksi liha-ateriaa päivässä, ja kun annan kasvisruokaa niin reilusti jotain leikkelettä leivän päälle :xmas:

Minulle kerran on sanottu, että vakuumiin pakattu tonnikala ei olisi ollut pakastettua. Siinä silmieni edessä pakkaus avattiin ja leikattiin haluamani pala. Kysyin asiaa ja olisi kyllä ikävää, jos kirkkain silmin valehdeltaisiin. Kysyin vielä niin, että ai tuo lienee pakastettua, johon vastattiin että ei ole.

Hei äidit. Olisin vain kysynyt, että onko teillä tuo kilpavarustelun tarve synnynnäistä, vai tuleeko se lapsen myötä? Tämäkin ketju on pelkkää kilpailua. Ap heitti syötin ja mammat menee kuin pässit narussa. Eläisitte omaa elämäänne ettekä vertailisi niin julmetusti, niin kaikki olisi rennompaa. "Mulla on isompi, parempi, kalliimpi, hienompi", huoh... "Mutta meilläpä", huoooh.
Ei elämää tarvitse ottaa niin vakavasti eikä kaikessa olla paras :).

Se on tosin pakko mainita että todella lihapainotteista on tuo arkiruoka: Makaronilaatikko, lihakeitto, jauhelihakastike, jauhelihapihvit, perunasoselaatikko. Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

makaronilaatikko ja perunasoselaatikko eivät sisällä lihaa nimessään joten miten voit suoraan sanoa että ihmiset jotka näitä kertovat tekevänsä, tekevät ne lihaan?

meillä tehdään perunasoselaatikko lohesta ja makaronilaatikko usein kanasta tai ihan vaan kasviksista. meillä sovelletaan hyvin paljon perusruokaohjeita, jauhelihakastikkeeseen raastan aina porkkanaa ja selleriä ja joskus korvaan jauhelihan täysin soijarouheella.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Enemmän kasvista pöytään, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä eikä varsinkaan joka aterialla :).

Hehee, just sain noottia ravitsemusterapeutilta, että pitäis antaa lapsille kaksi liha-ateriaa päivässä, ja kun annan kasvisruokaa niin reilusti jotain leikkelettä leivän päälle :xmas:

Olettaisin, että proteiinipitoinen kasvisruoka ei teidän allergisille lapsillenne sovi. Silloin asia on tietenkin eri.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Minulle kerran on sanottu, että vakuumiin pakattu tonnikala ei olisi ollut pakastettua. Siinä silmieni edessä pakkaus avattiin ja leikattiin haluamani pala. Kysyin asiaa ja olisi kyllä ikävää, jos kirkkain silmin valehdeltaisiin. Kysyin vielä niin, että ai tuo lienee pakastettua, johon vastattiin että ei ole.

täällä ei prismassa myydä kun pakasteena tullutta. kysyin ja näin vastattiin.

stockmannilta sitten olen ostanut vakuumipakattua tonnikalaa kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Nuo ns. tyypilliset suomalaiset kotiruoatkin voi tehdä niin monella eri tavalla. Mutta sitten voidaankin kysyä, että ovatko ne enää tyypillisiä kotiruokia. Voihan lihapulliakin tehdä esimerkiksi fetajuustolla täytettyinä. Ovatko ne silloin suomalaista kotiruokaa vai kreikkalaista enemmänkin, kun niissä on fetaa? Ja jos vaikka tehdään salaatti kyprokselta tuodusta halloumijuustosta ; onko se, laadukasta vai tavallista? Meille se on ihan tavallista kotiruokaa.

Minulla omatunto soimaa, kun ostan tonnikalaa, olipa se pakastettua tai vakuumiin pakattua. Joskus kuitenkin ostan sushia varten.

Kala on ylipäätään todella herkkää ja kun se pyydetään muualta kuin Puulalta tulee pelkkiä kuljetusaikoja aika paljon. Lentorahtina ja kai se melkein ainakin jäätyy ruumassa. Vähän ot mutta kerran olin prisman kalatiskillä ja sellasia nuoria tyttöjä oli ostaa tonnikalaa niin ne kysy ihan pokkana että onko tänään kalastettua ja kello oli varmaan 11 :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Vaikka aloitus olikin muita väheksyvä ja koppava, niin vastaampa kuitenkin.

Meillä ei syödä mitään aloituksessa mainituista ruuista. Se ei johdu siitä että ne olisivat ehdottomasti vaarallisia terveydelle, vaan ne eivät maistu (erityisesti miehelle, mutta ei oikein minullekaan).
Syömme mm.thai, intia, pohjois-afrikka, välimeri tyylisiä ruokia. Käytämme paljon mausteita, tuoreita yrttejä, chiliä, soijakastikeltta, limeä, sitruunaa jne. Emme syö juurikaan makaronia tai perunaa (minä itse en ollenkaan), riisiä vähän enemmän. Syömme usein mm.lammasta, mustekalaa ja katkarapuja. Simpukoita emme syö, sillä ne toimivat meressä samanlaisina saasteenkerääjinä kuin sienet metsissä.
Kasviksia syömme paljon ja otamme huomioon kasvukaudet, ja käytämme mielellämme lähellä tuotettua/kasvanutta aineksia ja ruokaa.

Lähellä tuotettua limeä, sitruunaa, mustekalaa, katkarapuja ja riisiä (joka ruoka-aineista rasittaa luontoa eniten) :D

Yhteistyössä