Olisitko valmis pistämään lapsesi "ruotsintuntilakkoon"?

  • Viestiketjun aloittaja lakkoon vai ei
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en ainakaan ole koskaan harmitellut, että tuli luettua sitä ruotsia, koska vaikka asun täällä etelä-suomessa niin aina tulee tilanteita, että ruotsin kieltä tarvitseekin =)
Minun ei ole koskaan tarvinnut puhua ruotsia sen jälkeen kun lopetin koulun. 13 vuotta aivan turhaa ruotsin opiskelua. Sen ajan olisi voinut käyttää fiksumminkin.
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Musta on hienoa että koulussa opetetaan kieliä, ja olen tottakai tyytyväinen. Itselle sen sijaan pakkomatematiikka tuotti hankaluuksia!
Niin minustakin on hienoa, että opetetaan kieliä! Mutta ei ole hienoa, että yhden on aina ja pakolla oltava ruotsi.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Just näin :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Pohjoismaissa pärjää aika hyvin kun osaa Ruotsin. Itse ainakin olen osannut tarvittaessa kommunikoida norjalaisten ja tanskalaistenkin kanssa, kun tuo ruotsi on jollain lailla hallussa. Ei sen oppiminen minulla ainakaan ole mennyt hukkaan. Päivittäen käytän ruotsia muutenkin. On koulussa paljon aineita, joiden tärkeyttä ei oikein ymmärrä, kuin vasta myöhemmin.
Mä olen pärjännyt ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kanssa englannilla. Enkä ole koskaan törmännyt tilanteeseen, että mun edes odotettaisiin puhuvan näitä kieliä. Ei em maiden kansalaisetkaan mun kanssani puhu suomea.

Ruotsi on ihan ok, jos sen katsoo tarpeelliseksi. Vanhemmat, jotka sen ovat tarpeelliseksi kokeneet, varmaan yhdessä lapsensa kanssa päätyvät ruotsin opintoihin, vaikka se olisikin valinnainen kieli. Mä olen elänyt pian 48 vuotta ja ruotsia tarvinnut ainoastaan kouluaikoina ruotsin tunneilla. Joten omalta kohdaltani voin sanoa, että turhaan opiskelin ja käytännössä kaikki, mitä siitä koulussa opin, on vuosikymmenten saatossa unohtunut. Toki moni muukin oppiaine on unohtunut, mutta esim saksalle mulla olisi ollut paljon enemmän käyttöä.

 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
miks kaikki haluaa sen venäjän vaikka ruotsin tilalle??

ensinnäkin ruotsinkieli on miljoona kertaa helpompaa kuin venäjä.. luin sitä lukiossa 2 kurssia ja pari lausetta ja numeroita jäi mieleen. Ihan tuhottoman vaikea kieli oppia!!

ja sit valitetaan ku se ruotsi on niin hankala.. :whistle: sata kertaa ennemmin lukisin ja laittaisin lapseni opiskelemaan ruotsia kuin venäjää jos sais valita.
No mikä on sitten ongelma? Jos saisi valita ruotsi/venäjä/saksa/ranska, niin jos ruotsi on helppo, niin sittenhän moni sen valitsee? En minä halua poistaa ruotsia koulusta, vaan haluaisin antaa vaihtoehtoja. Tiesitkö, että monissa perheissä on kytköksiä eri puolille maailmaa ja luontevaa olisi esim. sukulaisten vuoksi opetella vaikka ranskaa. Miksi ei voisi huomioida yksilöiden tarpeita myös?
Kyllä nykyään lapset ovat niin paljon edistyneempiä näissä kieliasioissa, että englanti on melkein hallussa jo ala-asteella, joten minä en pidä mitenkään ihmeellisenä sitä asiaa, että monikin lapsi oppisi vaikka kolme-neljäkin kieltä, joista yksi olisi se "pakko" ruotsi. Nykyään kun kieliä tulee joka tuutista ja varsinkin näin tietokoneaikana lapset pyörii lähinnä ulkomaisilla sivuilla. Monet perheetkin on jo kaksikielisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Musta on hienoa että koulussa opetetaan kieliä, ja olen tottakai tyytyväinen. Itselle sen sijaan pakkomatematiikka tuotti hankaluuksia!
Niin minustakin on hienoa, että opetetaan kieliä! Mutta ei ole hienoa, että yhden on aina ja pakolla oltava ruotsi.
otetaan se enkkuki pois... miks siitä kukaan ei narise? Miks vingutaan ruotsin pakollisuudesta.

okei englantia varmaan tarvitaan enemmän kuin ruotsia mutta onhan siinäkin se PAKKO.. siitä kukaan ei valita.
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Just näin :)
Siis minulle perusteltiin pakkoruotsia sillä, että Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia. Siihen kaivoin netistä vastauksen, että niitä on kokonaista kolme kappaletta. Että kenen perspektiivi nyt oikein on vinossa?
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Musta on hienoa että koulussa opetetaan kieliä, ja olen tottakai tyytyväinen. Itselle sen sijaan pakkomatematiikka tuotti hankaluuksia!
Niin minustakin on hienoa, että opetetaan kieliä! Mutta ei ole hienoa, että yhden on aina ja pakolla oltava ruotsi.
otetaan se enkkuki pois... miks siitä kukaan ei narise? Miks vingutaan ruotsin pakollisuudesta.
Vaikea ottaa pois, koska enkku ei ole pakollinen.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Just näin :)
Siis minulle perusteltiin pakkoruotsia sillä, että Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia. Siihen kaivoin netistä vastauksen, että niitä on kokonaista kolme kappaletta. Että kenen perspektiivi nyt oikein on vinossa?
Ei oo todellista :LOL: :LOL:
Tiedätkö, tyhmä saa olla, muttei yksinkertainen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Alkuperäinen kirjoittaja A:
Pakkoruotsi on vallan käyttöä suomalaisia kohtaan. Ruotsalaiset saavuttavat sillä tiettyjä etuja ja siksi haluavat pitää niistä kynsin ja hampain kiinni. Sekin päivä vielä koittaa meidän elinaikana kun tämä vuosisatoja kestänyt kielellinen sorto loppuu.
Mitäköhän etuja ruotsinkieliset saavat itselleen, kun suomenkieliset opettelevat ruotsia? Ihan tuulesta temmattu väittämä.
Jo se on ruotsalaisille etu kun he pakottavat suomalaiset opiskelemaan ruotsia. Se on aina jostain muusta pois.
Onhan heilläkin pakkosuomi.
 
on se
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
otetaan se enkkuki pois... miks siitä kukaan ei narise? Miks vingutaan ruotsin pakollisuudesta.
Ei mun lapsillani ainakaan ole enkku ollut pakollinen kieli.
Kyllä mun lapsilla on ollut: ei ole ollut muuta vaihtoehtoa ja vieraan kielen opiskelun aloittaminen kuuluu opisiin 3. luokalta alkaen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Shokeerattu Letkajenkka:
Samalla voitaisiin vapaaehtoistaa ihan kaikki aineet niin oppilaiden ei olisi pakko lukea mitään vaan ihan jokainen,joka haluaa juuri jotain tiettyä opiskella saisi mahdollisuuden näin tehdä.Jos haluaa opiskella vain kuvaamataitoa ja liikuntaa kotitalouden ohella,se koululaiselle sallittakoon.Ja jos kuitenkin on pakko valita vieras kieli ja oppilas valitsee englannin niin eikö silloin englanti ole hänelle pakko kun hän haluaisi opiskella vain kuvaamataitoa,liikuntaa ja kotitaloutta?

Tiedän,että vedän yli,mutta mun mielestä on vaan turha tehdä ruotsin pakosta mitään asiaa ja varsinkin ajatella mitään oppilaiden lakkoilua asiassa.
Kielet on kieliä ja muut aineet muita aineita. Ei näitä voi oikein verrata toisiinsa. Muut aineet ovat yleisesti hyväksyttyjä universaaleja aineita, joita luetaan kaikkialla. Kieliä on sen sijaan hirmuinen määrä ja niistä luetaan vain tiettyjä. Äidinkieli ja maan pääkieli lienevät yleisesti hyväksyt pakot. Ruotsi ei ole suomenkieliselle kumpikaan näistä.
Peesi. Myös kansantaloudellisesti on järkevämpää opettaa viidelle prosentille 95 prosentin kieltä kuin päinvastoin. Ruotsin kieli tulee Suomelle kalliiksi. Televisiolupamaksustakin on fst:n osuus 15 prossaa. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.


 
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Musta on hienoa että koulussa opetetaan kieliä, ja olen tottakai tyytyväinen. Itselle sen sijaan pakkomatematiikka tuotti hankaluuksia!
Niin minustakin on hienoa, että opetetaan kieliä! Mutta ei ole hienoa, että yhden on aina ja pakolla oltava ruotsi.
otetaan se enkkuki pois... miks siitä kukaan ei narise? Miks vingutaan ruotsin pakollisuudesta.
Vaikea ottaa pois, koska enkku ei ole pakollinen.
ai ei oo enää.. ennen valittiin A kieli 3-luokalla ja B kieli tuli seiskalla. pakollisena.

mut mun ala- ja yläaste ajoista on jo kauan
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja on se:
Kyllä mun lapsilla on ollut: ei ole ollut muuta vaihtoehtoa ja vieraan kielen opiskelun aloittaminen kuuluu opisiin 3. luokalta alkaen.
On toki koulukohtaista, miten paljon mihinkin kieleen olisi osallistujia ja järjestyykö jokin muu kieliryhmä vai ei. Se ei kuitenkaan tee enkusta pakollista kieltä, koska vaihtamalla koulua/paikkakuntaa ei ole pakko opiskella enkkua. Sen sijaan ruotsia et pääse karkuun yhdessäkään Suomen koulussa, vaikka muuttaisit mihin.

 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja on se:
Kyllä mun lapsilla on ollut: ei ole ollut muuta vaihtoehtoa ja vieraan kielen opiskelun aloittaminen kuuluu opisiin 3. luokalta alkaen.
On toki koulukohtaista, miten paljon mihinkin kieleen olisi osallistujia ja järjestyykö jokin muu kieliryhmä vai ei. Se ei kuitenkaan tee enkusta pakollista kieltä, koska vaihtamalla koulua/paikkakuntaa ei ole pakko opiskella enkkua. Sen sijaan ruotsia et pääse karkuun yhdessäkään Suomen koulussa, vaikka muuttaisit mihin.
Pilkun nussimista, tiedät itsekin.
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä nykyään lapset ovat niin paljon editsyneempiä näissä kieliasioissa, että englanti on melkein hallussa jo ala-asteella, joten minä en pidä mitenkään ihmeellisenä sitä asiaa, että monikin lapsi oppisi vaikka kolme-neljäkin kieltä, joista yksi olisi se "pakko" ruotsi. Nykyään kun kieliä tulee joka tuutista ja varsinkin näin tietokoneaikana lapset pyörii lähinnä ulkomaisilla sivuilla. Monet perheetkin on jo kaksikielisiä.
Englantia pitäisi monessa työssä osata melkein äidinkielen tasoisesti... kyllä sitä kouluopetusta tarvitaan edelleen, vaikka netistä yms. enkkua oppiikin. Kielioppiakin tarvitaan! :)

Miksiköhän Ruotsissa on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että vain englanti on pakollinen? Toista kieltä ei ole pakko ottaa. Onko ruotsalaiset niin paljon suomalaisia tyhmempiä, koska sinun mielestä suomalainen voisi oppia 3-4 kieltä tuosta vaan? Vai olisikohan ruotsalaiset ihan perehtyneet asiaan ja todenneet, että osalle oppilaista yksi vieras kieli on riittävä vaatimus?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ai ei oo enää.. ennen valittiin A kieli 3-luokalla ja B kieli tuli seiskalla. pakollisena.

mut mun ala- ja yläaste ajoista on jo kauan
Mun lastenikin peruskouluvuosista on jo jonkin verran aikaa, mutta noin se taitaa mennä edelleenkin. Eli jos otat A-kielenä jonkun muun kuin ruotsin, B-kielenä on pakko ottaa ruotsi. Jos ruotsi ei olisi pakollinen, voisi ottaa vaikka A-kielenä enkun ja B-kielenä venäjän.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Musta on hienoa että koulussa opetetaan kieliä, ja olen tottakai tyytyväinen. Itselle sen sijaan pakkomatematiikka tuotti hankaluuksia!
Niin minustakin on hienoa, että opetetaan kieliä! Mutta ei ole hienoa, että yhden on aina ja pakolla oltava ruotsi.
otetaan se enkkuki pois... miks siitä kukaan ei narise? Miks vingutaan ruotsin pakollisuudesta. okei englantia varmaan tarvitaan enemmän kuin ruotsia mutta onhan siinäkin se PAKKO.. siitä kukaan ei valita.
Englantia halutaan opiskella koska nähdään sen hyödyllisyys. Ruotsia nuoriso ei halua opiskella koska ei nähdä että siitä olisi jotain hyötyä.
 

Yhteistyössä