olisitko tehnyt vauvan jos olisit tiennyt tulevasta lamasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla meni työpaikka ja mieskin on joka toisen viikon lomautettuna. Silti suunnitelmissa olis yksi lapsukainen lisää. Eihän mitään voi ikään tehdä jos kaikkea yrittää laskelmoida

Tilastojen ja tutkimusten mukaan (esim. viime lama ja nyt tämä uusin) ihmiset ajoittavat vauvan "hankinnan" nimen omaan laman ajaksi. Ilmeisesti ajatellaan, että silloin on aikaa hoitaa lasta ja äitiys/vanhempainraha on parempi kuin työttömyysraha.

Tästä oli ihan juttuakin lehdessä.

Kyllä mä olisin tehnyt joka tapauksessa :) Tosin tuore (tai no vuoden) asuntolaina enempi pelottaa..koska ilmeisesti mies menettää nyt vakituisen työpaikkansa ja itse olen 3:n lapsen kotiäitinä. Kyllä tästä varmaan ainakin toistaiseksi selvitään, mutta jos ei uutta työtä saa ja lama kestää vielä pitkään, en tiedä pystytäänkö asuntoa enää pitämään. Aina ollaan pärjätty, vaikka lapsia tulisi millaiseen aikaan tahansa :)

Olisin. Kotiäiti olisin ollut muutenkin, miehen töitten loppuminen oli jo tiedossa (olettamus). Minulle on aina töitä ja mieskin on motivoitunut mitä tahansa hommia löytämään.

Olen tehnyt pitkään määräaikaisuuksia ja lopulta kyllästyin odottelemaan sitä vakinaistamista. Suurinpiirtein samoihin aikoihin kun pikkuinen sai alkunsa, minut vakinaistettiin ja onnistuin vielä saamaan ylennyksenkin erittäin varmaan työpaikkaan (lama puree kyllä muttei irtisanomisilla). Eli mielessä oli kyllä ihan toiset asiat kun tuleva lama. Eli vastaus, lamalla ei ole mitään vaikutusta minun kohdallani ja ihmettelen kyllä vähän sitä perustelua että joku nimenomaan laman varjolla lisääntyisi.

Pikemminkin ajattelen asiaa niin että kun on ollut monta hyvää vuotta ja hyvä elintaso niin ajatellaan että nyt voisi ruveta lisääntymään kun on varma duuni, palkka jne. ja sitten samoihin aikoihin puksahtaakin lama päälle. Yleensähän vähän ennen lamaa on nimenomaan ne "parhaimmat" ajat eikä lamaa juuri koskaan osata ennakoida.

Yhteistyössä