Olisiko tämä teistä oikein, lapsen hoitoajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="leena";25775106]en ymmärrä yhtään... meillä lapset viedään päiväkotiin kun mennään töihin ja haetan heti töistä päästyä. päiväkoti päivä on lapsen työpaikka eikä lapsen tarvitse olla yhtään ylimääräistä. käytännössä meillä lapsi klo 8-16.30 maksimissaan molemmilla kestää työmatkat kauan, ei niikään pitkät matkat mutta ruuhka... :( pk seutu.... yritetään hakea klo 16 mutta siihen ei onnistu jos paljon töitä tai ruuhkaa. tätä tämä on! mutta molempien työt täällä.[/QUOTE]

Näin sen pitääkin mennä. Hoito kuuluu sille ajalle mikä kuluu matkoihin ja työhön. Oikeasti. itse olen vain aivan poikkeustilanteessa venyttänyt hakuaikaa ja senkin sopinut hlökunnan kanssa. Joskus aamuvuorosta päästyä hoidan jonkin menon johon en voi lasta ottaa mukaan ja haen sitten heti sen jälkeen. Sopimus on tehty välille 6.30-17 mutten sitä koskaan tahallaan tee että pitäisin kokoajan vaikka olen vapaalla tai mies on.

Näin sen pitääkin mennä. Hoito kuuluu sille ajalle mikä kuluu matkoihin ja työhön. Oikeasti. itse olen vain aivan poikkeustilanteessa venyttänyt hakuaikaa ja senkin sopinut hlökunnan kanssa. Joskus aamuvuorosta päästyä hoidan jonkin menon johon en voi lasta ottaa mukaan ja haen sitten heti sen jälkeen. Sopimus on tehty välille 6.30-17 mutten sitä koskaan tahallaan tee että pitäisin kokoajan vaikka olen vapaalla tai mies on.

meilläkin on tehty hoitoaikasopimus klo 7-17 koska jos joskus sattuisi että pitää viedä aikaisemmin tai hakea myöhemmin töiden takia jotta lapsen vakuutus on voimassa hoidossa siis päiväkodin vakuutus jos jotain haveria sattuisi. mutta hoito oikeasti se 8-16.

Itse vien välillä lapsen hoitoon, vaikka olen vapaalla. Tuolloin käyn urheilemassa tai esim. kampaajalla.
Mutta eopä tulis mieleen viettää laatuaikaa jossain siwassa hedelmäpelejä pelaillen...

Meillä oli ainakin päiväkoti aivan tupaten täynnä lapsia. Ajattelin, ettei se ole reilua lapsia eikä hoitajia kohtaan "ottaa omaa aikaa" heidän kustannuksellaan. Kyllä se oma aika hoidetaan sitten niin, että isä tai joku luottohenkilö hoitaa lapsia sen aikaa, kun itse käy harrastuksissa. Ainoastaan silloin, jos jostain syystä pääsin töistä etuajassa, kävin kaupassa ennen lasten hakemista. Kyllä hoitoaika on se, mikä menee töissä ja työmatkoihin. Sitä paitsi, vaikka siellä täpötäydessä päiväkodissa on kavereita, on täysi päivä hoidossa lapsellekin raskas ja uuvuttava. Ei päiväkoti ole oikea paikka laittaa lapsia "oman ajan" tarpeessa, vaan tutut ja ystävät, jotka voivat hoitaa kotona tai omassa kodissaan.

[QUOTE="ihmettelen";25775029]ahaa :9 No minulla kun on viimeksi päivähoidosta kokemuksia 10vuoden takaata joten olen lievästi näihin uusiin käytäntöihin siis ummikkona ihmetellyt kun luulin että noin mennään kun ennekin.
Silloin oltiin hyvinkin tarkkoja noista ajoista että oma aika piti järjestää muuten.[/QUOTE]

Edelleen olemme tiukkoja hoitoaikojen suhteen. päivähoito on tarkoitettu vanhempien työssä käymisen (plus työmatkojen) ajaksi, ei vapaa-ajan viettoon!!

[QUOTE="hoitaja";25775150]Edelleen olemme tiukkoja hoitoaikojen suhteen. päivähoito on tarkoitettu vanhempien työssä käymisen (plus työmatkojen) ajaksi, ei vapaa-ajan viettoon!![/QUOTE]
Mistä näitä valehoitajia oikein aina sikiää? Joku jeesustelupakkommielle jo heti aamusta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä on hoitoaika ilmoitettu muistaakseni 7-17, mutta yleensä lapsi on hoidossa 8.30-16.30. Meillä se hoitoaika ei tarkoita että just se aika pitäisi pitää hoidossa ja meille ainakin sanottiin, että kannattaa ilmoittaa aika millä välillä lapsi on hoidossa vaikkei koko aikaa olisikaan.

[QUOTE="hoitaja";25775150]Edelleen olemme tiukkoja hoitoaikojen suhteen. päivähoito on tarkoitettu vanhempien työssä käymisen (plus työmatkojen) ajaksi, ei vapaa-ajan viettoon!![/QUOTE]

Meillä lapsen hoitoaika on 7:30-17. Minulla on kuitenkin epäsäännöllinen työ, ja lapsella on melko paljon vapaapäiviä sekä lyhyempiä päiviä. Olen kyllä ihan hoitajien kuullen sanonut lapselle, esim "äiti lähtee jumppaan", enkä ole saanut kyllä mitään palutetta toiminnastni. En edes pieniä mulkaisuja.
Ei ole tuyllut edes mieleen, että tuossa joku "rikos" tapahtuu.

[QUOTE="ihmettelen";25775005]
Ja minä kun luulin että hoitoaika on se kun vien lapsen hoitoon menen töihin palaan töistä ja haen suoraan sieltä lapsen ja sitten teen kaiken muun.[/QUOTE]
No, sä oot luullut väärin. Mikään ei estä sinua toimimasta juuri noin, mutta kaverisi ei ole pakko toimia siten.

Mä haen joskus lapsen heti kun pääsen töistä/koulusta, joskus taas en. En hae esimerkiksi päiväuniaikaan tai kesken välipalan. Ja mun mielestä on paljon fiksumpaa käydä matkalla ruokakaupassa, sen sijaan että menisin useamman ruokakaupan ohi matkalla päiväkotiin, sitten lähtisin ruokakauppaan lapsen kanssa, ja kaupasta kotiin samalla päiväkodin ohittaen - me kun asumme pk:n vieressä.

Siltikin lapsella on tosi vähän pitkiä päiviä. Ja arkivapaitakin on, tänään esimerkiksi taas yksi sellainen. Mitään 7:30-17 -päiviä en pitäisi ellei ole ihan totaalinen pakko.

Hoitosopimuksessa lukee 6:30-17, ja iltahoito tarvittaessa. Käytännössä hoitoajat on 8-12, 10-15, 9-14:30...pitkät hoitopäivät on harvassa.

Viimeksi muokattu:
Mä en ymmärrä miten jollain normaalia arkea työpäivineen pyörittävällä voi olla mahdollisuus ennen viittä parin tunnin omaan aikaan. Minkä mittainen se työpäivä sitten on? Mulla on ihan tarpeeksi tekemistä töissä, matkoissa ja kotihommissa, että en ehtisi hedelmäpelejä pelaamaan vaikka hoitopaikka olisi auki yötä myöten.

meillä lapset haetaan heti, kun päästään. Aamuisin saadaan kyllä pakosta omaa aikaa. Menen iltavuoroon klo 14 ja vien lapset hoitajan toivomuksesta klo 9.30 tai klo 11 hoitoon. Näin pääsevät mukaan päivään. Jos on siis jotain ekstraa ulkoilussa tms, niin menevät jo 9.30, muuten syömään ja unille.

[QUOTE="vieras";25775175]Mä en ymmärrä miten jollain normaalia arkea työpäivineen pyörittävällä voi olla mahdollisuus ennen viittä parin tunnin omaan aikaan. Minkä mittainen se työpäivä sitten on? Mulla on ihan tarpeeksi tekemistä töissä, matkoissa ja kotihommissa, että en ehtisi hedelmäpelejä pelaamaan vaikka hoitopaikka olisi auki yötä myöten.[/QUOTE]

Meillä on mielestäni normaali arki ja molemmat vanhemmat töissä. Pääsen aamulla töistä jo klo 7.30, takana 10 tunnin työvuoro. Vien lapset heti hoitoon ja haen klo 15. Se mitä mä teen sillä välillä, ei kuulu naapurille sen paremmin kuin kellekään muullekaan. Hedelmäpelejä en harrasta.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
On meilläkin sovittu hoitoajaksi 7:30 - 17. Normaalisti hoitoaika ajoittuu välille 8-16:30. Ja kyllä, jos lapsi on juuri aloittanut ulkoilun niin käyn kaupassa ennen sitä.
Itse olen vuorotöissä, mutta lapsi menee aamuisin hoitoon vaikka itse menisin iltavuoroon.

Haen lapset heti kun pääsen töistä . Poikkeuksena jos täytyy käydä esim. pankissa, kelassa tai asioilla paikoissa joissa täytyy jonotella.
En ymmärrä miksi hankitaan lapsia jos niiden kanssa ei haluta/jakseta olla.
Yleensä nämä lapset kyllä tietää asian ja se näkyy käytöksessä ja se taas "kannustaa" vanhempia jatkamaan :(
Kyllä lapsikin ymmärtää jos menee päiväkotiin lähes ekana ja haetaan viimeisten joukossa että ei se ihan oikein ole ja varmaan tuntuu pahalta. Siinä sitten selittelet joka poäivä että no äitillä on varmaan pitkä työmatka, asioita hoidettavana jne.
Lapsi toteaa että se on varmaan taas ostoksilla tai kotona .

Oma lapseni on hoidossa siitä huolimatta, että olen kotona. Koen itse siitä ristiriitaisia tunteita; haluaisin pitää kotona, mutta perheneuvolan suosituksesta 5v tarhassa (osapäiväisesti). Lapseni on ärsykkeille yliherkkä, ja keskittyminen on todella vaikeaa. Ymmärrän kuitenkin sen, että tässä ajetaan lapseni parasta, jotta hän sitten aikanaan pärjäisi kouluntiellä.

Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Nyt hiihtolomallakin vien hänet, tosin vain kahtena päivänä.

[QUOTE="vierailija";25775343]Oma lapseni on hoidossa siitä huolimatta, että olen kotona. Koen itse siitä ristiriitaisia tunteita; haluaisin pitää kotona, mutta perheneuvolan suosituksesta 5v tarhassa (osapäiväisesti). Lapseni on ärsykkeille yliherkkä, ja keskittyminen on todella vaikeaa. Ymmärrän kuitenkin sen, että tässä ajetaan lapseni parasta, jotta hän sitten aikanaan pärjäisi kouluntiellä.

Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Nyt hiihtolomallakin vien hänet, tosin vain kahtena päivänä.[/QUOTE]

Tälläiset ens erityislapset, jolla on pk tarve tukitoimien takia, ovat asia erikseen. Eli joo, ei sinun tarvitsee tuntea mitään pahoja tunteita. Enkä edes kyllä ymmärrä, miksi tälläistä tilannetta pitäisi verrataan normaaliin virikehoitoon???

Jokainen äiti (jos on terve) pystyy järjestämään laadukkaamman iltapäiväulkoilun kuin päiväkodit. Pihat ovat luokattoman ahtaita, tai jos on suuri piha, siellä on luokattoman paljon lapsia.

Meillä haetaan lapset ulkoa leikkimästä. Ja auta armias, jos haen meidän 4 vuotiaan liian aikaisin... Stä kiukuttelun määrää ei kestä kukaan.

Lapset siis pääsevät ulos noin 15.30. Voisin hakea lapsen jo heti silloin, mutta venytän hakua ja käyn esim. kaupassa ensin, sillä lapselle tuo puolituntinenkin iltapäivällä kavereiden kanssa on hyvin tärkeä. Joskus joudun kuitenkin omien aikataulujeni takia hakemaan lapsen jo aikaisemmin (klo 15.30) ja huuto on taattu...

Eli ei todellakaan kannata yleistää. Lapset ovat yksilöitä, meidän lapsi rakastaa ulkoleikkejä päiväkodin pihalla. Ne ovat hänelle päivän paras hetki.

Mä haen lapset aikaisintaan vähän ennen klo 15 vaikka pääsisin töistä aiemmin. Päikkäreiden ja välipalan ajan saavat olla tarhassa ja mielestäni ajattelen tuossa enemmän lapsia kuin itseäni. Pari kertaa hakenut ennen välipalaa ja isompia tyttöjä harmittanut jos ollut jotain hyvää välipalalla eivätkä ole saaneet.

Minusta on kamalaa, että aikusiet ajattelevat lasten valitsevan mieluummin päivähoidon ja kaverit kuin omien vanhempien kanssa vietetyn ajan. Siis kysymys on alle kouluikäisistä lapsista!! Vanhemmat hoi, nyt on jotan arvoissa pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raiteille.

No nythän se minulle selkis miten ne uraäidit kerkeää jumppailemaan monta kertaa viikossa, pitävät lapsen hoidossa. Aika usealla täällä on sellanen sädekehä päänsä päällä. Miten kerkeää vaikka mitä tekemään ja minä täällä ihmettelen, että miten. Plus että lapset menevät aikaisin nukkumaan. Todellisuus on siis sitä, että ei niiden omien lasten kanssa paljoa edes olla

Meillä hoitoajaksi piti merkitä aika, jonka lapsi maksimissaan voi hoidossa olla. Meillä siinä paperissa luki sitten 7.30 - 17.00. Ani harvoin lapsi oli tuollaisia päiviä, mutta jos joskus piti mennä aamusta ajoissa tai olla illalla pidempään, ne piti lukea jo sopimuksessa.

Käytännössä meillä hoitoaika oikeasti oli 9.30 - 15.30.

Mutta ilman muuta sai käydä kaupassa tai hoitamassa asioita silloin, kun lapsi oli hoidossa. Hoitoaikoja on kytätty ainoastaan vuorotöitä tekeviltä ihmisiltä, joiden hoitosopimus on perustunut niihin työvuoroihin.

Ja olisihan se kumma, jos toinen lapsi on ns. virikehoidossa ja äiti kotona ja tällä ei väliä, mutta työssäkäyvät vanhemmat eivät voisi muka edes kaupassa käydä työajan jälkeen ilman, että hakevat lapset.

Todella typerää käytöstä istua pelikoneella kun on "pakko" :D :D Mistä näitä idiootteja oikeen sikiää?!

Jos pääsen klo 14 tai aiemmin, haen lapsen 14.30-15 jotta lapsi ehtii herätä päiväunilta ja syödä välipalan. Muuten haen samantien kun töistä/koulusta pääsen, kaupassa voidaan käydä yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti;25775421:
Tälläiset ens erityislapset, jolla on pk tarve tukitoimien takia, ovat asia erikseen. Eli joo, ei sinun tarvitsee tuntea mitään pahoja tunteita. Enkä edes kyllä ymmärrä, miksi tälläistä tilannetta pitäisi verrataan normaaliin virikehoitoon???

Ei sitä virikehoitoon pidäkään verrata, toin vain esille sellaisenkin näkökulman, etteivät kaikki aina haluaisi viedä lastaan hoitoon.

Tämä näin asioita joita mä en käsitä. Meidän lapsen hoitosopimus on 7-17. Siitä ajasta mä siis maksan täyden hinnan.

Useimmiten lapsi menee tarhaan miehen viemänä vasta 9.00 ja mä noudan hänet tuohon klo 17.00 mennessä. Jos mä päätän lähteä töistä aikaisemmin niin ihan varmasti haen lapsen kotiin.

Joo, ei ole "omaa aikaa" koskaan kun mies tekee iltatöitä mutta en mä silti tahdo lapsen päiviä pitkittää jos itse olen vapaalla. Yöks.

[QUOTE="Mindi";25775506]Minusta on kamalaa, että aikusiet ajattelevat lasten valitsevan mieluummin päivähoidon ja kaverit kuin omien vanhempien kanssa vietetyn ajan. Siis kysymys on alle kouluikäisistä lapsista!! Vanhemmat hoi, nyt on jotan arvoissa pahasti pielessä ja vanhemmuus ajautunut väärille raiteille.[/QUOTE]
Minusta taas vanhemmat on outoja, jos ajattelevat että kaveriseura ja mukava tekeminen ei ole lapselle tärkeitä asioita.

Meillä se, että lapsi saa leikkiä 30 minsaa pidempään kavereiden kanssa pk:n pihalla kun minä käyn ruokakaupassa ennen lapsen hakemista ei ole koskaan aiheuttanut sitä, etteikö lapsella olisi rutkasti aikaa hengailla myös meidän vanhempien kanssa. Paljon mielumminhan mukelo on pk:n pihassa lumikasaa tonkimassa kuin ruuhkaisessa marketissa hoitopäivän päätteeksi. Ja lisäksi olisi sulaa järjen köyhyyttä hakea lapsi ensin, kun reitti menee siten että ekana on työpaikka/koulu, sitten useampi kauppa, sitten päiväkoti, ja päiväkodin vieressä koti. Edestakaisin seilaamista jos ensin päiväkodille ryntäisi, sitten takaisin samaa reittiä mitä tulikin & kauppaan, taas takaisin samaa reittiä jota juuri tuli, ja päiväkodin ohitse kotiin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä