Olisiko tämä teistä oikein, lapsen hoitoajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelen"

Vieras
Kaverini lähtee aamusta klo 5.00 töihin ja pääsee päivistä riippuan klo 14.00 tai klo 15.00
Tuossa siis on jo ne työmatkat.
Kaveri joutuu maksamaan täyden maksun ja hänen mies vie lapsen ennen klo 8.00 tarhaan ja kaverini hakee jokapäivä lapsen klo 17.00 pois.
Kiinnitin nyt vasta asiaan huomion kun näin kaverin eilen kaupassa ja hän pelaili sillä näitä rahapelejä.
Jäin hetkeksi juttelemaan ja hän sanoi ettei voi mennä vielä kotiin jos ne lähitarhassa näkeekin hänen ajavan siitä autolla ohi joten pelaa sitten siihen likemmä 17.00 niitä pelejä, ruokakassi jaloissaan.
Ja tämä jokapäivä.
Tarvitsee kuulemma sitä omaakin aikaa ja hänen mielestä tämä on ihan oikein kun hän on merkannut hoitoajat noin.

Nyt kun itse olen menossa töihin niin tämä kaveri ihmetteli aijonko muka heti töistä suoraan hakea lapseni ja miksi en myös tekisi noin jotta saan omaa aikaa jokapäivä sen 2-3tuntia.
Kaveri kehui kuinka joulun aikoihinkin oli kiva kun sai käydä vapaasti kaupoilla ja näin kerkeää hyvin käydä vaikka parturissakin.
Ja minä kun luulin että hoitoaika on se kun vien lapsen hoitoon menen töihin palaan töistä ja haen suoraan sieltä lapsen ja sitten teen kaiken muun.

En ymmärrä tuota että hän ei viitsi mennä kotiin jos hoitopaikassa sattuvat näkemään hänen ajavan ohi jos kerran hoitoajat on merkitty niin että hän hakee lapsen viideltä.

Kuulemma muutaman kerran on mennytkin kotiin mutta sitten ne oli alkaneet sanomaan siltä tarhasta että moneenko asti työsi kestikään kun ajoit silloin jo parkkipaikallesi.
Siis tuo tarha on melkein kirjaimellisesti meidän taloamme vastapäätä ja tarhan pihalta on suora näkyvyys parkkipaikallemme.

Jos mulla loppuu työpäivä 14.00, niin en hae lasta heti, vaan vasta silloin 16.00 kun olen hoitoaikoihin merkannutkin. Miksi hakisin, kun lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa ulkona? Toinen vaihtoehto on lähteä haalari päällä hikoilemaan täpötäyteen ruokakauppaan..
Ihan tuonne viiteen saakka en venyttäisi hakua, koska se on mun mielestä jo liian myöhä.

Eli siihen hoitoaikaan voi ja saa tai kannattaa laittaa muutama tunti ylimääräistä omaa aikaa?
Tästä kun on vuosia kun viimeksi oma esikoinen on ollut tarhassa ja nyt on tämän iltatähden vuoro.
Ja silloin oltiin hyvinkin tarkkoja että työmatka ja työaika on hoitoaikaa ja sen jälkeen mennään vasta omille asioille?
Nykyään siis näin että ensin työt ja sitten oma aika ja sitten lapsi illaksi kotiin?
No ei siinä, osaampahan nyt kirjoittaa noihin lappuihin oikeat ajat.

itse haen lapset hoidosta heti kun pääsen töistä eli kun työt loppuu klo 15 olen päiväkodilla jo klo 15.10 vaikka olen ilmoittanut hoitoajan päättyväksi klo 15.30. lapsien kanssa käydään sitten hoitamasasa asioita jos on tarvetta.samoin jos sattuu että pääsen jostain syystä tunteja aikaisemmin niin yleensä soitan päiväkotiin ja kysyn onki lapset hereillä vai nukkumassa että haenko heti vai myöhemmin. mutta jokainen tekee tyylillään.

• Tykkää
Reactions: Tamlin
[QUOTE="ihmettelen";25775020]Eli siihen hoitoaikaan voi ja saa tai kannattaa laittaa muutama tunti ylimääräistä omaa aikaa?
Tästä kun on vuosia kun viimeksi oma esikoinen on ollut tarhassa ja nyt on tämän iltatähden vuoro.
Ja silloin oltiin hyvinkin tarkkoja että työmatka ja työaika on hoitoaikaa ja sen jälkeen mennään vasta omille asioille?
Nykyään siis näin että ensin työt ja sitten oma aika ja sitten lapsi illaksi kotiin?
No ei siinä, osaampahan nyt kirjoittaa noihin lappuihin oikeat ajat.[/QUOTE]

No, meillä ainakin ratkaisuun vaikuttaa se että lapsi on välillä pitkiäkin aikoja poissa hoidosta ja hoitoviikot ovat harvoin täysiä. Yleensä meillä viikossa 3-4 hoitopäivää ja sitten saattaa olla putkeen 5- 10 päivän vapaa riippuen mun töistä ja opiskelusta.
Siksi lapsi saa leikkiä hoitopäivinä kavereiden kanssa ulkonakin ennen kotiinlähtöä, koska itse tykkää siitä ja leikkii mielellään kavereiden kanssa. Neljän jälkeen ei olla ikinä haettu lasta, aina 15.30- 16.00.

ahaa :9 No minulla kun on viimeksi päivähoidosta kokemuksia 10vuoden takaata joten olen lievästi näihin uusiin käytäntöihin siis ummikkona ihmetellyt kun luulin että noin mennään kun ennekin.
Silloin oltiin hyvinkin tarkkoja noista ajoista että oma aika piti järjestää muuten.

Itsekkin laittaisin niin että hoitoaika päättyy puoli tuntia töiden jälkeen. Eli jos vaikka työt loppuu klo 14 niin haku 14.30. Hakisin kuitenkin niin pian kun vaan töistä kerkeän.

täällä ainakin on ihan papereissa merkitty erikseen että hoitoaika on se aika mikä vanhemmalla kuluu työmatkoihin ja töissä oloon. ei siinä mainita erikseen että vanhemmanomaika kuuluu lapsenhoitoaikaan..... mutta jokainen tyylillään.

No veikkaisin, ettei tämä ole mikään salaisuus tarhan tädeille, aina joku näkee ja tietää... Mikäs siinä sitten, jos hänen mielestään on laadukkaasti käytettyä vapaa-aikaa seisoa ruokakassi jaloissa peliä pelaten. :D

Itse en missään nimessä 17 asti pitäisi, max. 16 asti voisin hyvällä omallatunnolla olla omilla asioilla jos olisin aikaisessa aamuvuorossa (mitä en siis ole). Itselläni on se tilanne, että teen pari kertaa viikossa iltatöitä, ja silloin vien lapset klo 10, enkä tunne yhtään huonoa omaatuntoa siitä, että menen töihin vasta klo 12-13. Mutta kyllä ihan reilusti oon kauppakeskuksessa shoppailemassa, enkä piilottelemassa missään ruokakaupan aulassa. :D

Lisään siis, että lapset on vähän pakkokin viedä silloin klo 10, jotta pääsevät siihen päivän rytmiin mukaan. Ei oo kiva viedä suoraan lounaalle, ja suoraan päikkäreille ne ei varmaan edes ottais jos ei oo hätätilanne.

Sellaisille lapsille, jotka on hoidossa joka ikinen päivä (arki), niin mun mielestä toi on väärin. Mun mielestä se on ok, jos vaikka yhtenä päivänä hakee myöhemmin ja shoppailee silloin. Turha sitä lasta on raahata ostoksille. Mutta että lapsi joutuu vanhemman itsekkyyden vuoksi olemaan joka päivä hoidossa 17 saakka, on väärin. Mun mielestä lapsia ei pitäis hankkia, jos niistä ei jaksa huolehtia. Kai lapsellakin on oikeus lomaan?

Kyllähän noin saa tehdä, mutta onko se eettisesti oikein? Vielä kauheampaa on se, että lapsi on vanhempien lomat hoidossa! Kai lapsellakin on oikeus lomaan? Miksi niitä lapsia pitää pykätä, jos ei tuon paremmin jaksa niistä huolehtia?

Mulla huvittaa yks kaveri, tai pikemminkin säälittää sen lapsi. Lapsi on nyt 3 v ja on ollut 1-vuotiaasta lähtien virikehoidossa 3-5 päivää viikossa samaan aikaan kun äiti on kotona. Kaveri vetoaa siihen, että "jessica on niin vaikea lapsi ja se on pakko pitää hoidossa". Samaan aikaan kaveri haaveilee luokanopettajan opinnoista/urasta. Jos ei tule toimeen oman lapsen kanssa, niin miten tulisi toimeen 20 vieraan lapsen kanssa?

Miksi lapsi pitäisi hakea joka päivä samaan aikaan? Meillä mies tekee vuorotyötä, joten hakee klo 15 yövuoron ja aamuvuoron jälkeen ja vie myöhään (9-10 aikaan) ennen iltavuoroa jolloin minä haen klo 16.30. Ollaan merkitty hoitoajaksi 7-16.30, mutta koskaan ei tule noin pitkää hoitoaikaa.

[QUOTE="ihmettelen";25775020]Eli siihen hoitoaikaan voi ja saa tai kannattaa laittaa muutama tunti ylimääräistä omaa aikaa?
No ei siinä, osaampahan nyt kirjoittaa noihin lappuihin oikeat ajat.[/QUOTE]

Älä ihmeessä tartu vääristyneeseen trendiin ja venytä lapsesi hoitoaikaa yhtään minuuttia pidemmäksi kuin on pakko.

Lapsen jaksaminen päiväkotipäivän viimeisinä tunteina on äärirajoillaan nykyisessä päivähoitosysteemissä. Me, jotka lapsia hoidamme, tiedämme sen tarkalleen ja jos voisimme, emme antaisi kenenkään venyttää lapsen päivää!

Älä ihmeessä tartu vääristyneeseen trendiin ja venytä lapsesi hoitoaikaa yhtään minuuttia pidemmäksi kuin on pakko.

Lapsen jaksaminen päiväkotipäivän viimeisinä tunteina on äärirajoillaan nykyisessä päivähoitosysteemissä. Me, jotka lapsia hoidamme, tiedämme sen tarkalleen ja jos voisimme, emme antaisi kenenkään venyttää lapsen päivää!

lapsen ikäkin vaikuttaa ja se miten lapsi viihtyy. Ei nyt suoraan voi sanoa että jokaisella lapsella on viimeiset tunnit ovat yhtä jaksamista.

No viideltä en vasta hakisi, mutta ihan hyvin neljältä voisin. Siinä tulee lapselle kahdeksan tunnin päivä. Vai onko joku sitä mieltä, että lapsi tulisi hakea aina kuuden tunnin kuluttua hoitoon viemisestä?

lapsen ikäkin vaikuttaa ja se miten lapsi viihtyy. Ei nyt suoraan voi sanoa että jokaisella lapsella on viimeiset tunnit ovat yhtä jaksamista.

On joitakin, jotka kestävät paremmin ja sopeutuvat paremmin, mutta kyllä kaikki väsyneitä ovat. Se on faktaa. Iltapäivän pukemistilanne esim. paljastaa sen, että lapset eivät enää jaksaisi tahkota ruuhkassa ja kuumissa eteisissä isoa vaatemäärää päälleen. Ulos päästyään lähes kaikki ovat ylivirittyneessä tilassa tai yliväsyneitä, joten iltapäivän ulkoilu ei vastaa sitä tarkoitusta, mikä sillä pitäisi olla.

Jokainen äiti (jos on terve) pystyy järjestämään laadukkaamman iltapäiväulkoilun kuin päiväkodit. Pihat ovat luokattoman ahtaita, tai jos on suuri piha, siellä on luokattoman paljon lapsia.

On joitakin, jotka kestävät paremmin ja sopeutuvat paremmin, mutta kyllä kaikki väsyneitä ovat. Se on faktaa. Iltapäivän pukemistilanne esim. paljastaa sen, että lapset eivät enää jaksaisi tahkota ruuhkassa ja kuumissa eteisissä isoa vaatemäärää päälleen. Ulos päästyään lähes kaikki ovat ylivirittyneessä tilassa tai yliväsyneitä, joten iltapäivän ulkoilu ei vastaa sitä tarkoitusta, mikä sillä pitäisi olla.

Jokainen äiti (jos on terve) pystyy järjestämään laadukkaamman iltapäiväulkoilun kuin päiväkodit. Pihat ovat luokattoman ahtaita, tai jos on suuri piha, siellä on luokattoman paljon lapsia.

Enemmän ne lapset tuskastuu kaupassa joten parempi sen kauppareissun ajan lapsi olla hoidossa.

[QUOTE="vieras";25775053]No viideltä en vasta hakisi, mutta ihan hyvin neljältä voisin. Siinä tulee lapselle kahdeksan tunnin päivä. Vai onko joku sitä mieltä, että lapsi tulisi hakea aina kuuden tunnin kuluttua hoitoon viemisestä?[/QUOTE]

Jos lapsen hoitopäivät olisivat kuuden tunnin pituisia, he voisivat paljon paremmin.

Vain vuoropäiväkodissa pitää noudattaa työaikoja hoitoajoissa mutta järki käteen, ihan yhtä lailla niillä lapsilla on oikeus vapaaseen kuin teilläkin. Meillä ei ole merkattu ONNEKSI mitään hoitoaikoja vaan tytöt ovat täyspäiväisiä ja saavat olla ns aamusta iltaan, vain päivystys aikaan tulemiset pitää erikseen ilmoittaa.

Yleensä käyn ruokakaupan kautta ja sitten haen lapset, useampana päivänä viikossa on lapset pari tuntia mun vuoron päättymisen jälkeenkin hoidossa että saavat ulkoilla rauhassa kavereiden kanssa.

Aivan. Itse olen päiväkodissa töissä eikä sielä yksikään 1-6v ole innoissaan loppuun saakka. Väsyvät ne eskaritkin ja odottavat hakijaa. Omani on 4v ja vaikka tykkää olla tarhassa niin haetaan aina heti kun voidaan ettei tartte sinne 17 saakka olla jokapäivä. Vaikka lapsi ois sietäväinen jne niin viimeseen saakka oleminen on raskasta.

Yleensä käyn ruokakaupan kautta ja sitten haen lapset, useampana päivänä viikossa on lapset pari tuntia mun vuoron päättymisen jälkeenkin hoidossa että saavat ulkoilla rauhassa kavereiden kanssa.

Iltapäiväulkoilu kavereiden kanssa ei ole mikään välttämättömyys jos vaihtoehtona on viettää aikaa oman vanhemman kanssa. Illat omien vanhempien kanssa ovat muutenkin huolestuttavan lyhyitä ja vanhemmat menettävät otteen omiin lapsiinsa.

Enemmän ne lapset tuskastuu kaupassa joten parempi sen kauppareissun ajan lapsi olla hoidossa.

Kyl mun kakara tulee mielellään mukaan kauppaan. Sen sijaan että on tarhassa lisäajalla mun kaupassa käynnin sijaan. Meil kysellään tarkkaan työajat ja painotetaan sitä että hoitoaika on se tosi työaika+matkat. Ei lisättynä jotain omia tunteja itselle. Mulla varmasti vaikuttaa se että itse olen samassa maailmassa kun lapseni ja haluan hänen pääsevän kotiin odottelun sijaan.

en ymmärrä yhtään... meillä lapset viedään päiväkotiin kun mennään töihin ja haetan heti töistä päästyä. päiväkoti päivä on lapsen työpaikka eikä lapsen tarvitse olla yhtään ylimääräistä. käytännössä meillä lapsi klo 8-16.30 maksimissaan molemmilla kestää työmatkat kauan, ei niikään pitkät matkat mutta ruuhka... :( pk seutu.... yritetään hakea klo 16 mutta siihen ei onnistu jos paljon töitä tai ruuhkaa. tätä tämä on! mutta molempien työt täällä.

Yhteistyössä