Olisiko sinusta hyvä jos "sossutukien" eteen täytyisi tehdä pari vuoroa viikossa "jämätöitä"?

• Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
jtpt
Voisko joku suomentaa viimeinkin että mitä ne jämätyöt olis? Mihinkään ei pääse nykyään töihin jos oi ole koulutusta mutta nyt onkin sitten löydetty uusi ammatti nimeltään jämätyö jota tekemään kelpaisi kaikki! Jep ei muuta kuin lehtiä keräämään vaan niin saadaan viimeisetkin ihmisarvon rippeet karistettua köyhistä !

[QUOTE="vieras";28818851]Periaatteessa kyllä, mutta miten asia organisoidaan ilman valtavaa byrokratiaa ja siitä johtuvia lisäkustannuksia.[/QUOTE]

Ei mitenkään, mutta sehän ei haittaa. Voimmehan aina ajatella, että vähän korkeampi veroprosentti on pieni hinta siitä, että laiskurit saavat heille kuuluvan nöyryytyksen ja yritykset ilmaista työvoimaa jonka turvin taas sataa miljardeja pääomasijoittajien taskuihin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
uhhhuhh
Ei missään nimessä.

En haluaisi palkata ketään tuollaista töihin. Kyllä halu tehdä töitä pitäisi lähteä muualta kuin että "sosku pakottaa". Nämä on varsin vaarallista sakkia työntekijöinä.....

kokemus vain
Tilasin kerran muuttoauton ja kaks miestä muuttoa tekemään sellaisesta tukityöpaikasta.
No, muuttoaamuna tuli keski-ikäinen mies, jolla toinen silmä ihan mustana sekä nuori pojankloppi, joka kysyi heti alkuun että monenteenko kerrokseen se muutto on ja kun kuuli että kolmanteen niin ei tykännyt ollenkaan... Se poltteli lähinnä tupakkaa pihalla ja kannoin ite serkkuni kans suurimman osan tavaroista. Lähtivät myös litomaan ennenkuin homma oli valmis.
Kävin kyllä tinkimässä heidän pomoltaan muuton hinnasta, koska tosiaan tehtiin ite suurin työ.

Vastikkeeton perustoimeentulo kaikille on mielestäni pohjoismaisen rauhallisen yhteiskunnan perusta, jota ei pitäisi mennä pilaamaan. Poliisipartiot kadulla on siihen verrattuna pelkkä jäävuoren huippu, jota sitäkin yritetään koko ajan viilata kapeammaksi.

Perustoimeentulon puute ajaa rikoksen polulle ja silloin jokainen kadullakulkija puoluetaustaansa katsomatta on vaarassa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
hys
Ei minusta ainkaan tunnu sellainen valtio hyvinvointivaltiolta, jossa esim. kaverini tekee tällä hetkellä kolmea työtä: On laivasiivoajana aamuisin ja iltaisin, ja keskipäivällä tekee henkilökohtaisen avustajan töitä. Lisäksi tähän tulee vielä tiskausta keittössä viikonloppuisin. Näin tekemällä jää vajetta toimeentulotukiin noin 200 euroa. Asuu vaatimattomasti: lapsilla yhteinen huone ja itse asuu olohuoneessa. Todellakin käy jo seitsemänä päivänä viikossa töissä. Nyt tähän pitäisi sitten lisätä vielä jotain lehtien keruuta metsästä, jotta saisi tuon 200 euroansa kuukaudessa.
Ei tällaista saa sanoa ääneen! Voipi joku kultalusikka suussa syntynyt kokoomuslainen suutahtaa. Johan siinä mennöö suomen maine, täällähän on asiat oikein mallillaan ;)

"vieras"
Mun mielestä tuollaiset voisi laittaa kaupungille esim. puistoihin töihin roskia keräämään, nurmikkoa leikkaamaan jne, elikkä niitä hommia, joita ei esim. nyt tehdä kun kunnan/kaupungin talous on niin kuralla. Sanottaisiinko, että jokunen tunti päiväissä muutaman päivänä viikossa pitäisi ainakin jotain tehdä rahan eteen. Sitä en toivo, että ihan kuka vaan työnantaja voisi ottaa ns. ilmaista työvoimaa noista, vaan just kunnat ja kaupungit.

"juu"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28818749:
Miten olisi jos työtön tehdessään työttömänä yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä saisikin siitä vaikka 100-200€/kk lisäkorvauksen? Itse lähtisin tuohon jos olisin työtön. Tuollainenhan olisi yhteiskuntaa hyödyttävää, työtöntä aktivoivaa ja kannustavaa toimintaa. Sen lisäksi se voisi näyttää hyvältä CV:ssä.
Tämmönen vois olla hyvä. Että tuki olis mahdollisimman minimissään, ja sit tietyllä tuntimäärällä vapaaehtois- tai muuta hommaa sitä vois nostaa paremmaksi. Ihan kiinnostava idea.

"vieras"
[QUOTE="hanna";28821617]joku vuosi eteenpäin niin mitään sossurahoja ei ole,rahaa ei ole loputtomasti..toivottavasti pysyn terveenä että pystyn elättämään itseni..[/QUOTE]

Kohta tosiaan on sossusta rahat loppu ja sitten monelle kelpaisisi jopa vastikkeellinen sossuraha.

Ei ole oikein
Ei olisi oikein. Kyllä tehdystä työstä tulisi maksaa oikeaa palkkaa. Eiköhän työttömiä ole jo muutenkin valmiiksi kohdeltu jo tarpeeksi 2. -luokan kansalaisina.

Jokainen ihminen on yhtä arvokas, eikä se, että jos sulla ei satu olemaan töitä tee susta huonompaa. Se ei oikeuta Kataisen näköistä, valtaistuimella istuvaa irvikuvaa ruoskimaan huonompiosaista poimimaan lehtiä säilyäkseen hengissä.

Näitä tämmöisiä U*SKOMATTOMIA "työttömät laitetaan metsään poimimaan lehtiä" -jutut kimpoaa yleensä sellaisten ihmisten päästä, jotka eivt joudu kokemaan työttömyyttä itse, eikä lähipiirissä. Kun se ei kosketa, on ihan sama mitä "niille" tapahtuu. "Kunhan vaan eivät vie saalikseen enempää meidän verorahoja."
On kiva saada keksiä vähän lisää päätöntä jäynää, kun tiedostetaan että omat varat pullottaa pankkitilillä ja korvauksia ei joudu nostamaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28821609]Mun mielestä tuollaiset voisi laittaa kaupungille esim. puistoihin töihin roskia keräämään, nurmikkoa leikkaamaan jne, elikkä niitä hommia, joita ei esim. nyt tehdä kun kunnan/kaupungin talous on niin kuralla. Sanottaisiinko, että jokunen tunti päiväissä muutaman päivänä viikossa pitäisi ainakin jotain tehdä rahan eteen. Sitä en toivo, että ihan kuka vaan työnantaja voisi ottaa ns. ilmaista työvoimaa noista, vaan just kunnat ja kaupungit.[/QUOTE]

Mulla on yksi kaveri puistotyöntekijöinä ja välillä noihin hommiin otetaan kaikenlaista porukkaa. Osa on ihan tavallista kesätyöntekijää, mutta mukana on joskus kuntoutuksessa olevia alkoholisteja tai vastaavia. Näillä ei ole mitään motivaatiota, koulutusta tai yhtään mitään edellytystä työntekoon. Joka tapauksessa jonkun pitää hankkia heille välineet, miettiä tehtävät, valvoa työtä ja kerätä päivän päätteeksi työkalut pois. Tämä vaatii ainakin yhden työntekijän työpanoksen kokonaan ja omat työt jää tekemättä. Joskus joutuu työntekijöitä ja työkaluja etsimään pitkin kaupungin puistoja. Ainakaan hänen mielestä heistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

En tiedä mitään naurettavampaa ja kiittämättömämpää kuin suomalainen joka sanoo ettei Suomi ole hyvinvointivaltio. Tosiaan ei ole tainnut oikeasti matkata maailmalla. :D Eipä ole kovin montaa paikkaa jossa asiat olisivat paremmin! Naurettavaa, toivottavasti et kehtaa sanoa tuota ääneen missään tilanteessa.
Hyvin on asiat verrattuna moneen muuhun maahan joo. Mutta mitä se auttaa jos omassa maassa on tämmönen tilanne? Mä elän täällä ja mun mielestä mun kuuluisi saada työstä sen verran palkkaa että tienaisin enemmän kuin puistopultsari ja voisin elättää lapseni.

"vieras"
Hyvin on asiat verrattuna moneen muuhun maahan joo. Mutta mitä se auttaa jos omassa maassa on tämmönen tilanne? Mä elän täällä ja mun mielestä mun kuuluisi saada työstä sen verran palkkaa että tienaisin enemmän kuin puistopultsari ja voisin elättää lapseni.
Hyi hitto. Siis mikä helvetin puistopultsari? Eikö hän ole ihminen? Siinä missä sun pentuskin ja hekin voi tulevaisuudessa päätyä pultsariksi ja joutua yhteiskunnan tukien varaan.

Jos palkka ei riitä ja sillä et lapsiasi elätä (ja tarjoa hyvää elintasoa) OLE HYVÄ ja painu opiskelemaan lisää. Aivan turhaa valitusta!

Yhteistyössä