Olisiko sinusta hyvä jos "sossutukien" eteen täytyisi tehdä pari vuoroa viikossa "jämätöitä"?

• Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
"Carelia"
Mun mielestä työttömyyskorvaus ja työttömille maksettavat asumistuet+toimeentulotuet pitäs laittaa vastikkeellisiksi. Eli tuntikorvaus olisi vaikka 30 tai 40 euroa. Vanhusten hoidossa olisi vaikka kuinka paljon duunia. Esmes. vaikka SPRn kautta kävisivät vanhuksen luona ihan vaan seuraa pitämässä tai kävelyttämässä. Ja siihen samaan mummeliin tai pappaan sitoutuis pidemmäksi aikaa. Laitoksissa ei ehditä syöttää apua tarvitsevia, koulussa olisi ylimääräisille välituntivalvojille hommia jne.Ne jotka ei pysty työn tekoon ja sitoutumaan siihen vaikka 20 h kuukaudessa avustamaan jotain tiettyä henkilöä niin voipi laittaa sairaseläkkeelle. Noin niinku raakasti oikaisten.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822076]Hyi hitto. Siis mikä helvetin puistopultsari? Eikö hän ole ihminen? Siinä missä sun pentuskin ja hekin voi tulevaisuudessa päätyä pultsariksi ja joutua yhteiskunnan tukien varaan.

Jos palkka ei riitä ja sillä et lapsiasi elätä (ja tarjoa hyvää elintasoa) OLE HYVÄ ja painu opiskelemaan lisää. Aivan turhaa valitusta![/QUOTE]

Minkähän takia ei kaikista töistä sitten makseta sellaista palkkaa jolla tulee toimeen? Kun ne työt kuitenkin ovat tarpeellisia ja ilman niitä ei muutkaan työt onnistu?
Onko näin, että näitten ns huonompien töitten palkkasäästöt siirtyy isotuloisille.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28822097]Minkähän takia ei kaikista töistä sitten makseta sellaista palkkaa jolla tulee toimeen? Kun ne työt kuitenkin ovat tarpeellisia ja ilman niitä ei muutkaan työt onnistu?
Onko näin, että näitten ns huonompien töitten palkkasäästöt siirtyy isotuloisille.[/QUOTE]

Totta kai lääkäreille, sosiaalityöntekijöille ym kuuluu maksaa reilusti enemmän kuin siivoojille ja lähihoitajille. Heillä on pitkä yliopistotason koulutus ja hyvin vaativa ja vastuullinen työ. Työstä kuuluu saada oikeudenmukainen ja kohtuullinen korvaus suhteutettuna noihin asioihin.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822124]Totta kai lääkäreille, sosiaalityöntekijöille ym kuuluu maksaa reilusti enemmän kuin siivoojille ja lähihoitajille. Heillä on pitkä yliopistotason koulutus ja hyvin vaativa ja vastuullinen työ. Työstä kuuluu saada oikeudenmukainen ja kohtuullinen korvaus suhteutettuna noihin asioihin.[/QUOTE]

Muille ei sitten tarvitse maksaa sellaista palkkaa jolla tulee toimeen?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28822135]Muille ei sitten tarvitse maksaa sellaista palkkaa jolla tulee toimeen?[/QUOTE]

Ihmisen pitää oppia elämään varojensa mukaan, tosi lapsellista inistä pienestä palkasta kun se on ihan oma valinta mitä hommaa tekee ja mihin kouluttautuu.

"vieras"
[QUOTE="Carelia";28822091]Mun mielestä työttömyyskorvaus ja työttömille maksettavat asumistuet+toimeentulotuet pitäs laittaa vastikkeellisiksi. Eli tuntikorvaus olisi vaikka 30 tai 40 euroa. Vanhusten hoidossa olisi vaikka kuinka paljon duunia. Esmes. vaikka SPRn kautta kävisivät vanhuksen luona ihan vaan seuraa pitämässä tai kävelyttämässä. Ja siihen samaan mummeliin tai pappaan sitoutuis pidemmäksi aikaa. Laitoksissa ei ehditä syöttää apua tarvitsevia, koulussa olisi ylimääräisille välituntivalvojille hommia jne.Ne jotka ei pysty työn tekoon ja sitoutumaan siihen vaikka 20 h kuukaudessa avustamaan jotain tiettyä henkilöä niin voipi laittaa sairaseläkkeelle. Noin niinku raakasti oikaisten.[/QUOTE]

Ihan hyvä idea, mutta en kyllä uskaltaisi omien omaisteni luokse päästää niitä kaikkia ketä sieltä kortistosta löytyy. <siellä on juoppoa ja narkkia ja pikkurikollisia ja suurempia rikollisia ym.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822162]Ihmisen pitää oppia elämään varojensa mukaan, tosi lapsellista inistä pienestä palkasta kun se on ihan oma valinta mitä hommaa tekee ja mihin kouluttautuu.[/QUOTE]

No mikäpä on peruste siihen, ettei tietyillä palkoilla tule normaalisti toimeen, oli juuri sen ammatin valinta sitten vapaaehtoinen tai ei? Mitä jos noita ammatteja ei sitten kukaan valitse?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28822181]No mikäpä on peruste siihen, ettei tietyillä palkoilla tule normaalisti toimeen, oli juuri sen ammatin valinta sitten vapaaehtoinen tai ei? Mitä jos noita ammatteja ei sitten kukaan valitse?[/QUOTE]

Jos ei ruokaan, hygieniaan, asumiseen, menoihin jne riitä palkka - sitten täytyy katsoa peiliin ja alkaa elää tulojen mukaan! Se on aikuisuutta.

sorry mut näin se menee
[QUOTE="vieras";28822226]Jos ei ruokaan, hygieniaan, asumiseen, menoihin jne riitä palkka - sitten täytyy katsoa peiliin ja alkaa elää tulojen mukaan! Se on aikuisuutta.[/QUOTE]

terveisiä vaan sinne. olitpa nyt sitten iso tai pienituloinen niin onpa elämäsi surkeaa....

"Heh"
[QUOTE="vieras";28822226]Jos ei ruokaan, hygieniaan, asumiseen, menoihin jne riitä palkka - sitten täytyy katsoa peiliin ja alkaa elää tulojen mukaan! Se on aikuisuutta.[/QUOTE]

Onhan niitä vaihtoehtoja muitakin ja niitä varmaan tuossa tilaneessa tulee moni ajatelleeksi. Varsinkin jos on fyysisesti kunnossa. Vai miten arvelet?:D

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822276]Aina on mahdollista opiskella parempi ammatti ja hankkia enemmän ;) Turha valittaa.[/QUOTE]

Kenet sitten arvoit olevan orjatyöntekijöitä, tai sen tasoisen palkan ansaitsevia? Ja siihen tyytyviä nykyisessä maailmassa, jossa tieto on kaikille tarjolla?

"vieras"
[QUOTE="Heh";28822281]Onhan niitä vaihtoehtoja muitakin ja niitä varmaan tuossa tilaneessa tulee moni ajatelleeksi. Varsinkin jos on fyysisesti kunnossa. Vai miten arvelet?:D[/QUOTE]

Mitä tarkoitat?

"vieras"
Itseäni mietityttää, että minkälaiset ihmiset tuota sossunrahaa oikein tarvitsevat, kun itse en ole sitä vielä kertaakaan tarvinnut ja pienipalkkaisella alalla olen töissä ja asun omassa talossa lasten kanssa ja lapsista saan minimielarit exältä, että sinänsä ihmetyttää, että joku työssäkäyvä joutuu menemään sossunluukulle. Toisaalta ymmärrän kyllä, että siellä on ihan niitä, jotka oikeasti tarvitsevat sitä rahaa, mutta paljon niitä, jotka voisivat katsoa peiliin ja miettiä missä mättää.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28822297]Kenet sitten arvoit olevan orjatyöntekijöitä, tai sen tasoisen palkan ansaitsevia? Ja siihen tyytyviä nykyisessä maailmassa, jossa tieto on kaikille tarjolla?[/QUOTE]

Olen itse pohjakoulutukselta lähihoitaja ja tehnyt monia vuosia sitä hommaa pienellä palkalla. Nyt opiskelen amk:ssa ja olen tosi tyytyväinen et sain tehdä ja kokeilla hoitoalan töitä. Se antoi hyvän työkokemuksen ja motivaation opiskella pidemälle. Kyllä sillä palkalla elää! Joten ei mikään ole orjatyötä!

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822314]Mitä tarkoitat?[/QUOTE]

Kaiketi se vastarinta jossain vaiheessa nousee, kuten on kaikissa yhteiskunnissa noussut jossain vaiheessa Ranskan vallankumoiksesta asti, tai jopa aikaisemmin.

"vieras"
[QUOTE="juups";28818673]No juu en. Ei varmaan sit vois mitään.

Yks erittäin hyvä kommentti oli tässä ketjussa: Jos ihminen menee töihin, hänelle kuuluu palkka! Toimeentulotuella olevaa ei kuulu työllistää tekemään työtä sillä rahalla. Sen sijaan sen ymmärrän et työttömyysrahalla velvoitetaan menemään esimerkiksi koulutukseen, jos työnsaanti ei onnistu.

Itse teen kahdenlaista vapaaehtoistyötä (ja olen kotihoidontuella muuten), eli teen työtä saattohoidossa sekä vedän lapsille kerhoa. Mutta tällainenkaan työ ei kyllä sopisi "hanttihommaksi jollekin", vaatii tietynlaisen ihmisen, jos ihmisten parissa on.[/QUOTE]

tuli mieleen, kun olin opiskelijana opintojen loppuvaiheessa, niin tein varamiespalvelun kautta mitä vaan päivän kahden keikkoja. Aamulla soi kello kuudelta, että etsitkö lähteen sinne tai tonne päiväksi. Lähdettävä oli jos rahaa halusi. Ja heti kun näytti reippautta niin hyvä ettei vakituiseksi joutunut :D
Miksi työttömät eivät voisi lähteä pätkäduuniin?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28822360]Kaiketi se vastarinta jossain vaiheessa nousee, kuten on kaikissa yhteiskunnissa noussut jossain vaiheessa Ranskan vallankumoiksesta asti, tai jopa aikaisemmin.[/QUOTE]

Niin ei se palkka sillä nouse. Turhaa mussutusta ja ruikutusta.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28822471]Niin ei se palkka sillä nouse. Turhaa mussutusta ja ruikutusta.[/QUOTE]

Minäpä en itse ruikutakaan. En todellakaan tee työtä ilman kohtuullista korvausta.
Jos joku on sitä vailla, niin tehköön itse. Jokainen pitäköön huolen itsestään:D

Tilistäkiinni
[QUOTE="vieras";28822442]tuli mieleen, kun olin opiskelijana opintojen loppuvaiheessa, niin tein varamiespalvelun kautta mitä vaan päivän kahden keikkoja. Aamulla soi kello kuudelta, että etsitkö lähteen sinne tai tonne päiväksi. Lähdettävä oli jos rahaa halusi. Ja heti kun näytti reippautta niin hyvä ettei vakituiseksi joutunut :D
Miksi työttömät eivät voisi lähteä pätkäduuniin?[/QUOTE]

Jos ei ole tilillä rahaa selvitä ilman työttömyystukea neljä ylimääräistä viikkoa, minkä väliaikaisten tulojen käsittely sattuu kestämään, ei työtön voi ottaa pätkätyötä vastaan. Jos säästöjä on, pätkätyöt on työttömällekin ok.

[QUOTE="Carelia";28822091]Mun mielestä työttömyyskorvaus ja työttömille maksettavat asumistuet+toimeentulotuet pitäs laittaa vastikkeellisiksi. Eli tuntikorvaus olisi vaikka 30 tai 40 euroa. Vanhusten hoidossa olisi vaikka kuinka paljon duunia. Esmes. vaikka SPRn kautta kävisivät vanhuksen luona ihan vaan seuraa pitämässä tai kävelyttämässä. Ja siihen samaan mummeliin tai pappaan sitoutuis pidemmäksi aikaa.[/QUOTE]

Tarkoitat siis, että sitoudutaan pysymään työttöminä, jotta voidaan tulla sinne seuranpitoon?

Tahtomattasi taisit livauttaa koko idean älyttömyyden: aiemmin sentään ajatus oli, että työttömät pitäisi työllistää - nyt tämä Risikon ideahan on päinvastainen. Risikon ideassa työttömille ei yritetäkään löytää työpaikkaa (ei edes mitään väliaikaisia palkkatukitöitä!), vaan Risikon ideassa heille etsitään puuhastelua työttömyysajalle. Ajatus on siis, että he pysyvät työttöminä.

Millä perusteella muuten asumistuki voisi olla vastikkeellinen? Veikkaan, ettei sinulla ole harmainta aavistustakaan asumistuen historiasta - miksi sitä on alunperin alettu maksaa - eikä toisaalta myöskään siitä, mikä merkitys sillä on nykyisin.

[QUOTE="Carelia";28822091]Laitoksissa ei ehditä syöttää apua tarvitsevia, koulussa olisi ylimääräisille välituntivalvojille hommia jne.Ne jotka ei pysty työn tekoon ja sitoutumaan siihen vaikka 20 h kuukaudessa avustamaan jotain tiettyä henkilöä niin voipi laittaa sairaseläkkeelle. Noin niinku raakasti oikaisten.[/QUOTE]

No, toivottavasti vanhuksia syöttävät jatkossakin alan koulutuksen saaneet, oikeasti osaavat ihmiset. Iäkkään vanhuksen syöttäminen ei nimittäin ole mitään pelkkää lusikan kippaamista suuhun - joissain tapauksissa asia on todellakin osattava ellei hjalua nielemisvaikeuksista kärsivän vanhuksen tukehtuvan ruokaansa. Ja välituntivalvojina voisivat jatkossakin toimia opettajat eivätkä jotkut sattumanvaraiset hengaajat - ainakin itse haluaisin omien lasteni koulussa olevan näin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";28822351]Itseäni mietityttää, että minkälaiset ihmiset tuota sossunrahaa oikein tarvitsevat, kun itse en ole sitä vielä kertaakaan tarvinnut ja pienipalkkaisella alalla olen töissä ja asun omassa talossa lasten kanssa ja lapsista saan minimielarit exältä, että sinänsä ihmetyttää, että joku työssäkäyvä joutuu menemään sossunluukulle. Toisaalta ymmärrän kyllä, että siellä on ihan niitä, jotka oikeasti tarvitsevat sitä rahaa, mutta paljon niitä, jotka voisivat katsoa peiliin ja miettiä missä mättää.[/QUOTE]

Ehkä joku, joka ei asu omassa talossa eikä saa elareita? Toimeentulotuessa on euromääräiset rajat, joten vastaus kysymykseesi on, että sellaiset ihmiset, joiden käteenjäävät tulot ovat asumiskulujen jälkeen alle toimeentulotuen perusosan.

:D Just.

Eli jos ihmisen tulot ovat verojen jälkeen vaikka 800 euroa, kolmen henkilön kaksion vuokra on vaikka 700 euroa, niin miten niiden tulojen mukaan eletään - tuonpuoleisessako?

[QUOTE="Carelia";28822091]Mun mielestä työttömyyskorvaus ja työttömille maksettavat asumistuet+toimeentulotuet pitäs laittaa vastikkeellisiksi. Eli tuntikorvaus olisi vaikka 30 tai 40 euroa. [/QUOTE]

Tolla korvauksella melko moni nyt työssäkäyvä jäis työttömäksi ihan mielellään.

Yhteistyössä