Olipas kiusallista... (erään miehen käytöksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja est
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Iki-ihana";27242142]Eikö ihmiset oikeasti ole ikinä olleet virallisemmissa juhlissa, missä jokaisella on "pöytätoveri"? Pääsääntöisesti se ei ikinä ole oma puoliso, eikä siinä ideana ole mikään paritusjuttu.[/QUOTE]

Toki, mutta eihän tuossa mistään avecista ole kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27242149:
Sen takia ap varmaan sanoi "avec", yritti selittää mistä on kysymys. Hyviin tapoihin kuuluu, että sille omalla "parille" tai "pöytätoverille" tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, antaa huomiota. Oli sitten kyseessä pikkupoika, vanha mummeli, tai hottis vastakkaisen sukupuolen edustaja.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Musta tuo on outoa, että juhlan alussa luetellaan avecin tehtävät. En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Ellei sitten kyseessä ole tilaisuus, jossa opetellaan käyttäytymään hienommissa juhlissa.

[QUOTE="Iki-ihana";27242179]Olen tällaisiin juhliin osallistunut esim. yliopiston osakuntien vuosijuhlissa.[/QUOTE]

Tämä tuli kieltämättä itsellenikin mieleen, mutta ne bileet nyt ovat sellaista pelleilyä jo lähtökohtaisestikin, että on kyllä vaikea uskoa kenenkään pahastuvan, jos joku ei siellä käyttäydy ihan täsmälleen etiketin mukaisesti. :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Olenkin käyttänyt avec-sanaa lainausmerkeissä, kuten varmaan olet huomannut. Näissä pöytäjuhlissa tosin pöytäseuralaisesta käytetään kuitenkin usein tätä avec-sanaa, ja sillä tarkoitetaan nimenomaan vieressä istuvaa vastakkaista sukupuolta olevaa henkilöä.

Näiden juhlien etiketin mukaan herrasmiehen tulee huomioida tämä pöytäseuralainen, saattaa pöytään, tarjota tuolia yms. ja tietääkseni kohteliaaseen pöytäkäyttäytymiseen kuuluu myös kaikkien pöydässä istuvien huomioiminen.
Tämä voi olla vierasta monelle palstalaiselle, jos ei koskaan ole sellaisissa juhlissa ollut. Itse olen ollut monissa, eikä mitään ongelmaa asian suhteen ole ollut. Jos kyseessä olisi ollut joku ekaa kertaa juhlissa oleva, jota en koskaan ole nähnyt, olisin ehkä vielä ymmärtänyt, mutta kun periaatteessa ollaan tuttuja ja tiedetään kumpikin juhlan etiketti niin tuntuihan se vähän tahallaan loukkaamiselta...

Niinpä.

Henkilökohtaisesti mulla sitten on sivistyksessä aukko, koska olen kyllä ollut illallisilla iltapukuineen ja määrättyine istumapaikkoineen, mutta ei niissä ole ikinä alussa kukaan tullut esittämään vieraille vierustoverin tehtäviä tai kuka hän mahdollisesti on. (Sehän on automaattista kun sinut saatetaan paikallesi :O )

Ja jos olisikin kyse tilanteesta, jossa se etiketti olisi vähän niin sun näin, eikä muutkaan välttämättä huomioisi pöytäseuralaistaan, niin en ottaisi itseeni. Mutta kun valitettavasti kaikki muut käyttäytyivät täysin etiketin mukaan.

Ja jos olisikin kyse tilanteesta, jossa se etiketti olisi vähän niin sun näin, eikä muutkaan välttämättä huomioisi pöytäseuralaistaan, niin en ottaisi itseeni. Mutta kun valitettavasti kaikki muut käyttäytyivät täysin etiketin mukaan.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että keskustelua veisi nyt eteenpäin ainoastaan se, että suostuisit kertomaan, mistä näissä mysteerijuhlissa oikein oli kyse. Muutenhan tässä tulee kohta sellainen olo, että olet vaan ollut jossain random-juhlissa, jossa et saanut vierustoveriltasi mielestäsi ansaitsemaasi määrää huomiota. :)

En ole mikään klassinen kaunotar, mutta en myöskään mikään maailman karmeimman näköinen nainen. Minulla oli tilaisuuteen sopiva mekko ja korkokengät, vastapestyt hiukset ja siisti meikki. En tosin ymmärrä miksi esim. ulkonäön pitäisi vaikuttaa mihinkään, koska ei tässä mitään kumppania oltu etsimässä vaan oltiin mukavalla illallisella, johon kuuluu kohtelias itselle osoitetun avecin huomioiminen. Ei tämä ollut kenellekään muullekaan mikään ongelma, vaikka moni istuikin esim. ennestään täysin tuntemattoman henkilön vieressä.

Oletko provo tai vaan yksinkertainen? Ulkonäkö on ratkaiseva asia ihan joka paikassa vaikka oltaisiin tilaisuuksissa missä ei olla hakupäällä. Jos kerran olit siisti, niin katse hampaisiin silti. Jo se että ne ovat keltaiset on erittäin luotaantyöntävää.

Siellä nyt vaan on sellainen tapa, että kaikille laitetaan joku ns "avec". Omankin saa tuoda tai toivoa jotain tiettyä henkilöä vierustoverikseen. Ei siellä nyt naimisiin tarvitse kenenkään kanssa mennä, kyse on ihan yksinkertaisista käytöstavoista ja kohteliaisuudesta. Tämä oli kyllä ihan sillä miehelläkin tiedossa.

Omituisen kuuloinen tilaisuus :)

Jättäisin itse väliin, jos mieheni ei pääsisi... painajaista istua jonkun "avecina" toivottuna tai epätoivottuna... työkaverit ovat asia erikseen, mutta enpä olekaan moisiin tialisuuksiin töissä törmännyt.

Ap on vaan ihastunut tuohon "aveciinsa" ja nyt sitä vituttaa kun ei juttu ottanut tulta alle. Luultavasti "avec" huomannut ap:n ihastuksen jo aiemmin ja nyt oli varmuuden vuoksi etäinen koska hänellä ei ole vastaavia tunteita ap:tä kohtaan.

[QUOTE="rrr";27242466]Ap on vaan ihastunut tuohon "aveciinsa" ja nyt sitä vituttaa kun ei juttu ottanut tulta alle. Luultavasti "avec" huomannut ap:n ihastuksen jo aiemmin ja nyt oli varmuuden vuoksi etäinen koska hänellä ei ole vastaavia tunteita ap:tä kohtaan.[/QUOTE]

Ihmeellisiä juntteja taas täällä liikkeellä :O

[QUOTE="Iki-ihana";27242482]Ihmeellisiä juntteja taas täällä liikkeellä :O[/QUOTE]

Ja mitäs junttia tuossa on? Ihan normaalia elämää - korkeasti koulutetutkin ihastuu "saavuttamattomiin" ja silloin sitä tupataan loukkaantumaan jos toinen ei oikein anna oikeaa vastakaikua.

Ei se koulutustaso tai status muuta ihmisen tunne-elämää mihinkään. Samanlaisia me kaikki sillä puolella ollaan, valitan jos tämä totuus on sinusta junttia

[QUOTE="rrr";27242466]Ap on vaan ihastunut tuohon "aveciinsa" ja nyt sitä vituttaa kun ei juttu ottanut tulta alle. Luultavasti "avec" huomannut ap:n ihastuksen jo aiemmin ja nyt oli varmuuden vuoksi etäinen koska hänellä ei ole vastaavia tunteita ap:tä kohtaan.[/QUOTE]

Ihan onnellisesti olen parisuhteessa, ei mitään ihmeempiä tunteita tätä pöytäseuralaista kohtaan. Olisi kyllä kummallista, jos hän kuvittelisi jotain sellaista, en ole antanut mitään aihetta sellaiseen. Olen kohdellut häntä samalla tavalla kuin muitakin porukkaan kuuluvia henkilöitä.

[QUOTE="rrr";27242499]Ja mitäs junttia tuossa on? Ihan normaalia elämää - korkeasti koulutetutkin ihastuu "saavuttamattomiin" ja silloin sitä tupataan loukkaantumaan jos toinen ei oikein anna oikeaa vastakaikua.

Ei se koulutustaso tai status muuta ihmisen tunne-elämää mihinkään. Samanlaisia me kaikki sillä puolella ollaan, valitan jos tämä totuus on sinusta junttia[/QUOTE]

Junttia on oletuksesi, että hyvät käytöstavat pätevät vain silloin, kun ollaan suorittamassa parinvalintaa.

Kyllähän tällainen käytäntö on mm. joissain yliopiston juhlissa, aateliston juhlissa ja esimerkiksi Nobel-illallisella, jossa ihan kuningasperheen jäsenetkin saavat omat "avecinsa", joita heidän on tarkoitus huomioida.

[QUOTE="vieras";27242543]Kyllähän tällainen käytäntö on mm. joissain yliopiston juhlissa, aateliston juhlissa ja esimerkiksi Nobel-illallisella, jossa ihan kuningasperheen jäsenetkin saavat omat "avecinsa", joita heidän on tarkoitus huomioida.[/QUOTE]

Näissä juhlissako kerrotaan alkuun avecin tehtävät?

[QUOTE="rrr";27242499]Ja mitäs junttia tuossa on? Ihan normaalia elämää - korkeasti koulutetutkin ihastuu "saavuttamattomiin" ja silloin sitä tupataan loukkaantumaan jos toinen ei oikein anna oikeaa vastakaikua.

Ei se koulutustaso tai status muuta ihmisen tunne-elämää mihinkään. Samanlaisia me kaikki sillä puolella ollaan, valitan jos tämä totuus on sinusta junttia[/QUOTE]

En oikein ymmärrä miksi käännät tämän ihastumiseksi. Minä olen vain täällä ihmetellyt, miksi joku, joka on aiemmin ollut kanssani ihan normaalin ystävällinen, yhtäkkiä suhtautuukin minuun todella tylysti. Loukkaannuin, koska koin tulleeni jotenkin nolatuksi tilanteessa, jossa muut huomioidaan normaalisti etiketin mukaan ja minua ei.

En oikein ymmärrä miksi käännät tämän ihastumiseksi. Minä olen vain täällä ihmetellyt, miksi joku, joka on aiemmin ollut kanssani ihan normaalin ystävällinen, yhtäkkiä suhtautuukin minuun todella tylysti. Loukkaannuin, koska koin tulleeni jotenkin nolatuksi tilanteessa, jossa muut huomioidaan normaalisti etiketin mukaan ja minua ei.

No, joka tapauksessa se on hyvin vaikea täällä palstalla meidän arvata miksi mies käyttäytyi kuten käyttäytyi. Luultavasti itselläsi on parempi veikkaus miehen käytöksen syyksi, koska tunnet hänet meitä paremmin ja itse tilanteessa olit.

Ehkä mies oli vain huonotapainen ja epäkohtelias, ehkä hän ei sitten tosiaan sinusta pidä jostain syystä, jospa hän olikin jostain syystä loukkaantunut sinulle (oliko jotain syytä, kuinka sinä käyttäydyit viimeksi kun tapasitte?)... jne jne vaihtoehtoja on monia.

[QUOTE="vieras";27242563]Näissä juhlissako kerrotaan alkuun avecin tehtävät?[/QUOTE]

Voisin hyvin kuvitella, että joissain yliopiston juhlissa saatetaankin kertoa.

[QUOTE="Iki-ihana";27242519]Junttia on oletuksesi, että hyvät käytöstavat pätevät vain silloin, kun ollaan suorittamassa parinvalintaa.[/QUOTE]

Mukavaa, että joku ymmärtää mitä ajan takaa. Menen juhliin ja huomaan pöytäkartasta, että pöytäseuralaisekseni on laitettu henkilö, jonka olen joskus tavannut ja jonka kanssa on tullut juteltua joskus jotain. Hän on vaikuttanut aiemmin mukavalta, ja odotan mukavaa iltaa ja mielenkiintoisia keskusteluja.

Oletan, että koska juhliin kuuluu tietty etiketti, jonka mukaan kaikki toimivat, myös minun pöytäseuralaiseni noudattaisi sitä. Muut miehet saattavat pöytäseuralaisensa pöytään ja tarjoavat tuolia, minun seuralaistani ei näy missään. Pöytään tullessaan hän tervehtii kaikkia muita ja alkaa keskustella heidän kanssaan. Minun kanssani hän vaihtoi koko illan aikana ehkä pari sanaa. Muut huomioivat sekä oman pöytäseuralaisensa, että muut pöydässä olevat henkilöt. Minun mielestäni tuo oli outoa käytöstä ja loukkaannuin.

Oli noloa olla se ainoa, jonka pöytäseuralainen käyttäytyi noin tökerösti ja minulle tietenkin tuli sellainen olo, että se johtui minusta.

Yhteistyössä