Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Se on ihan totta, että Suomessa ei kunnioiteta vanhuksia samalla kuin monissa muissa maissa, joissa vanhuksille tarjotaan istumapaikkaa yms. ihan ilman muuta. Itse pidän vanhusten kunnioittamista kuitenkin ihan hienonna asiana, ja itse en ole juuri koskaan törmännyt etuileviin vanhuksiin.
Nuoripari teki itse sen päätöksen mummon päästämisestä eteensä, ei sille oikein mitään voi.
Minä olisin sinuna tuossa tilanteessa kuitenkin kysynyt, että voisinko maksaa nämä pari ostosta ensin, että ehdimme lapsen kanssa bussiin. Ei se kysyminen mitään maksa, eikä kohteliaasta kysymyksestä voi seurata mitään kamalaa, korkeintaan sanovat, että et pääse.
Täällä Turussa on oikeesti törkeitä mummeleita ja pappoja. Kerrankin samaisessa Citymarketissa alkoi eräs mummo aukomaan päätään. Olin siellä lasten kanssa, sekä ystäväni+hänen lastensa kanssa. Oltiin sovittu, että lapset saa jotain herkkuja mukaan maauimalaan, jonne oltiin menossa. Siellä oli keksipakkauksia, joista saa legon, ja kaverini kysyi pojiltaan haluaisivatko he sellaiset. Pojat sanoivat että joo, halutaan me. Mä kysyin tytöltäni että haluatko sinäkin. Tyttö sanoi että joo, haluun, ja varmaan Niksukin (pikkuveli haluu). Viereen köpötti mummo rollaattorinsa kanssa, ja alkoi määkimään että "ei minun aikanani lapset vaan sanoneet että mä haluun, silloin lapset osasi vielä käyttäytyä, kyllä teidän pitäisi vähän opettaa noille lapsillenne tapoja"
. Mä vastasin, että onhan niille opetettu, ja jos äiti kysyy että haluatko tällaisen, niin tottakai lapsi vastaa että joo, haluan minä....Mummo jatkoi napinaansa: "ette te niille mitään tapoja ole opettaneet, ei lapsille saisi tuollaisia ostella, piiskaa noille pitäisi antaa" jne. Mä totesin siihen, että jospa rouva antaisi meidän kasvattaa omat lapsemme ja kiinnittäisi huomionsa ihan omiin käytöstapoihinsa.
Lapset eivät olleet juosseet kaupassa, eivät määkineet haluavansa sitä ja tätä, eivät reuhoneet, vaan kävelivät nätisti kärryistä kiinni pitäen, ja vain vastasivat meille äideille kun kysyttiin että haluatteko te tällaiset keksipaketit joista saa legoja...eli mummolla ei todellakaan ollut syytä aukoa päätään.
Bussissa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vanhukset istuu käytävän puolella ja pitävät kassiaan ikkunan vieressä, eivätkä anna paikkaa kenellekään. Raskausviikolla 41 sain suorastaan ärähtää kun kukaan ei meinannut antaa istumapaikkaa pyynnöstäni huolimatta. Esikoista odottaessani eräs pappa haistatteli, kun istuin bussissa kuulemma hänen paikallaan. Vaikka bussissa oli vapaita paikkoja. Nousin ylös mahani kanssa, ja samantien teinipojat nousi seisomaan ja sanoi että istu sinä tähän vaan...
Jalkakäytävällä kävellään vierekkäin, eikä meinata päästää ohitse, mun pitäisi kiertää lasten kanssa kadun kautta kuulemma.
Kaupassa ja apteekissa etuillaan, tai oikeastaan ihan kaikkialla.
Mieheni on kuullut eniten rasistisia kommentteja - yllätys yllätys - vanhemmilta ihmisiltä.
Kerran bussipysäkillä eräs teinipoika sanoi "voi jumankauta" kännykkäänsä, ja pappa tuli lyömään häntä kepillä (oikeasti!) ja haukkumaan pataluhaksi. Ilkeämpi sälli olisi hakannut papparaisen, tämä poika tyytyi vain sanomaan että älä nyt päälle käy, pappa. Äitini ja muutama muu ihminen meni sanomaan papalle että lopettaa, tai he soittavat poliisin. Ei vanhuksillakaan ole oikeutta toisia hakata. Vanhus on myös tönäissyt lastani kaupassa tahallaan, ja kerran eräs mummo käveli lastani päin niin, että hänen silmäkulmansa osui mummon kassiin ja tytöltä pääsi iso itku, eikä mummo reagoinut mitenkään vaikka kyllä näki mitä tapahtui. Tyttö seisoi paikallaan ja mummo tuli suoraan päin, tyttöni ei siis juoksennellut minnekään tms.
On ihania vanhuksiakin, mutta todella moni on aivan kamalan törkeä. Ja siitäkin huolimatta minä aina annan bussissa heille istumapaikan, pidän ovea auki kaupassa, jne. Sana "kiitos" tuntuu vaan olevan monelle täysin tuntematon asia.
Toista se oli, kun asuttiin Turkissa. Niitä vanhuksia kunnioitti mielellään, koska he kunnioittivat myös muita ihmisiä. Kukaan ei saa käyttäytyä tökerösti ja kuvitella olevansa maailman napa vain siksi, että on vanha. Syntymävuodelleen kun ei kukaan mitään voi...
Ja joo, olisin voinut sanoa mummolle ja nuorelleparille että pääsisinkö ohi, mutta mistä vetoa että kumpikin olisi pitänyt mua ihan kamalan törkeänä.