Olin treffeillä oikein miellyttävän miehen kanssa, mutta sitten huomasin "Kiitos"- paidan:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vaan pysty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuon tapainen.

Tuollaiset asusteet ovat minulle miltei ylitsepääsemättömiä siksi, koska niitä on totuttu näkemään lähinnä juurikin näiden "maahanmuuttokriittisten" päällä. Ne vaan yleisesti edustavat tietynlaista yksioikoisuutta ja jopa rasismia. Suvaitsemattomuutta ja kuulumista tiettyyn kansanryhmään.
Vaikka kantaja ei itse näin ajattelisikaan, niin näin ne vaan usein mielletään, ja jos ei itse niin ajattele, niin ei myöskään kiitos-vaatteeseen pukeudu. Vieras ei voi tietää henkilön todellisia ajatuksia, hänelle se on vain stereotypia.

Tiedostatko itse ajattelevasi juurikin kuten rasistit ajattelevat?

Minä lähtisin litomaan sen siliän tien, jos treffikumppanilla olisi joku tollanen paita päällä (tai jotain suomileijona-schaissea tmv).

Kaveri voi olla, mutta en tuhlaisi romanttisessa mielessä aikaa.
Eikä noita paitoja kyllä ole mun ikäluokassa muilla kuin jollain joensuulaisilla skinheadeilla tai vastaavilla (jotka voi olla myös ihan mukavia kamuja, mut muuten no thanks). :D

Tuon tapainen.

Tuollaiset asusteet ovat minulle miltei ylitsepääsemättömiä siksi, koska niitä on totuttu näkemään lähinnä juurikin näiden "maahanmuuttokriittisten" päällä. Ne vaan yleisesti edustavat tietynlaista yksioikoisuutta ja jopa rasismia. Suvaitsemattomuutta ja kuulumista tiettyyn kansanryhmään.
Vaikka kantaja ei itse näin ajattelisikaan, niin näin ne vaan usein mielletään, ja jos ei itse niin ajattele, niin ei myöskään kiitos-vaatteeseen pukeudu. Vieras ei voi tietää henkilön todellisia ajatuksia, hänelle se on vain stereotypia.

Toiseksi, vaikka kyse olisikin puhtaasti vain isänmaan arvostuksesta ja esim. veteraanien arvostamisesta, niin en näe tarpeelliseksi korostaa asiaa. Se on historiaa ja ansaitsee toki asemansa historian tapahtumana, mutta en näe oikein syytä, miksi pitäisi tuoda sitä esille normaalissa arjessa. Maailma muuttuu.
Nuo ajat ovat olleet ja menneet, samoin kuin mikä tahansa osa historiasta; ne on syytä muistaa ja tuntea, mutta ei niitä tarvitse kantaa jatkuvasti mukana. Eiväthän veteraanit itsekään tee niin! Ja miten se edes liitty heidän arvostamiseensa?

Eli jälleen kerran tulee vaikutelma tietynlaisesta perspektiivin puutteesta.

Ja ei kai kukaan voi ajatella tuollaista paitaa vain vaatteena? Tai jos voi, niin se kertoo tosiaan taas mulle tarpeeksi ihmisestä. Miten voisi olla tajuamatta vaatteensa antamaa mielikuvaa?

Ja joo, huumoripaidat ovat vastenmielisiä myös, mutta ne ovat sitten asia erikseen;)

Ymmärrän näkökantasi. Itse ehkä vastaavassa tilanteessa ottaisin asian puheeksi miehen kanssa ja kysyisin suoraan hänen aatteistaan, ja suhteestaan esim. tuon paidan aatteeseen, en siis tekisi vain omia oletuksiani. Voihan tuohon olla joku muukin selitys kuin rasismi, minusta olisi siis hyvä antaa miehelle mahdollisuus selittää ajatuksensa. Jospa esim. selitys olisikin vain, että esim. miehen isoisä olisi sotaveteraani, ja hän pitäisi paitaa kunnioituksesta tätä kohtaan tms. =)

Viimeksi muokattu:
Sit vielä semmoinen vinkki miehille, että näiltä ääriviherpunikeilta saa helposti piparia kun käyttää punaista Che Guevara -paitaa ja/tai palestiinalaishuivia.;)

[QUOTE="sondersson";27595319]Harvempi tekstipaita mua miellyttää, ei siis nuokaan vaikka isänmaallisuutta arvostankin. Mutta eipä tulis mieleenkään pitää ketään huonompana yhden vaatekappaleen perusteella. Susta saa sellasen kuvan että oot pinnallinen ja yksinkertainen.

[/QUOTE]

Otsikon perusteella olin samaa mieltä. En edes tiennyt mikä on Kiitos-paita. Tuon nähtyäni ymmärrän ap:ta. Antaahan tuo sen kuvan, että vähintään persujen arvoja kannattaa. Natsisympatiat tulee myös mieleen. Ei noilla veteraanien kanssa ole mitään tekemistä.

Ap:na oisin ohimennen kysynyt pitääkö mies paitaa aatteen vuoksi vai muuten vaan?

No kerro mulle sitten, mikä voisi olla järkevä syy sille, että pukeutuu tuollaiseen paitaan?

Arvostaa sotiemme veteraaneja, naisia ja miehiä, jotka uhrasivat jopa kuusi vuotta elämästänsä meidän, syntymättömien sukupolvien puolesta. Käy sankarihautausmaalla katsomassa hiljaisten miesten riviä, miesten jotka kuolivat jopa alle kaksikymppisinä sinun puolesta: eikö siitä saa olla kiitollinen?

[QUOTE="vieras";27595518]

Ap:na oisin ohimennen kysynyt pitääkö mies paitaa aatteen vuoksi vai muuten vaan?[/QUOTE]

Itse olisin tehnyt samoin. Parempi kysyä suoraan, kuin olettaa itse mitään.

Puistattaa ajatuskin jostain kiitos-paidasta tai suomileijona-korusta. Niihin liittyvä ''isänmaallisuus'' on juurikin sitä rasistista tyyppiä (=''Koska veteraanit, vihaan neekereitä ja homoja''). Ehkä KAIKKI eivät näin koe, mutta sekin kertoo sitten jonkinlaisesta yksinkertaisuudesta. Noi symbolit on valjastettu rasismin käyttöön samalla tavalla kuin swastika on aikoinaan valjastettu natsien käyttöön. ...Vai kuinka moni ihastelee kaunista nelisakaraista auringon symbolia missään yhteydessä nykyään?

Paitahan oli toisen paidan alla, eli ei siis mitenkään esitellyt sitä. Onhan se voinut saada paidan lahjaksikin ja se nyt vaan sattu olemaan kaapissa päällimmäisenä.
Tai haluaa oikeasti kiittää veteraaneja, ei ne nyt mitään pahaa ole ainakaan tehny!

Ei kaikki meistä ajattele vaatteista mitään syvällisempää, saattuu olemaan vaan tarjouksessa ja kiva päällä, joillekin se riittää.

Sitä, että sinkkuja on niin paljon olemassa ja ihmiset valittaa, kun ei enään ole kunnon miehiä en enää ihmettele ollenkaan, kun jo aluspaidan kuvakin on syy jättää tutustumatta paremmin.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, kiitos-paita tai suomileijonakoru treffeillä, saman tien mies vaihtoon. Jotain mies haluaa itsestään kertoa pukeutumisellaan, ja jos se viesti on noin persulainen, niin mies ei kiinnosta. Ugh, olen puhunut.

Ymmärrän näkökantasi. Itse ehkä vastaavassa tilanteessa ottaisin asian puheeksi miehen kanssa ja kysyisin suoraan hänen aatteistaan, ja suhteestaan esim. tuon paidan aatteeseen, en siis tekisi vain omia oletuksiani. Voihan tuohon olla joku muukin selitys kuin rasismi, minusta olisi siis hyvä antaa miehelle mahdollisuus selittää ajatuksensa. Jospa esim. selitys olisikin vain, että esim. miehen isoisä olisi sotaveteraani, ja hän pitäisi paitaa kunnioituksesta tätä kohtaan tms. =)

Samaa mieltä tämän kanssa. Kysyisin edes, että miksi tämä paita päällä ja mitä tällä tarkoittaa. Vois syntyä ihan mielenkiintoinen keskustelu, jos ei muuta.

Oon kuitenkin allerginen kaikenmualiman leijonatatuoinneille, Suomi-hihamerkeille ym. Ne kun tuppaa olemaan merkkejä liian oikeistolaisesta ajatusmaailmasta.

Jotakin "Kiitos"- paitaa pahempia on kuitenkin "huumori"paidat ja ironiset paidat tyyliin "pukeuduin tähän punaiseen Leninin pärstään osoittaakseni mukaälyllistä ironian tajuani, naurahdelkaa kanssani kuivasti, kiitos".

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mäkään en noista paidoista välitä, mutta en silti vedä yhden paidan perusteella johtopäätöksia koko ihmisestä ja hänen ajatuksistaan. Muakin varmaan pidetään jonain viinaa kittaavana saatananpalvojana, koska käytän joskus Iron Maidenin paitaa. Aivan sama mulle, jos ihminen on niin ennakkoluuloinen yhden paidan perusteella niin meillä ei varmaan synkkais muutenkaan.

Arvostaa sotiemme veteraaneja, naisia ja miehiä, jotka uhrasivat jopa kuusi vuotta elämästänsä meidän, syntymättömien sukupolvien puolesta. Käy sankarihautausmaalla katsomassa hiljaisten miesten riviä, miesten jotka kuolivat jopa alle kaksikymppisinä sinun puolesta: eikö siitä saa olla kiitollinen?

Kun just taisin todeta, että noilla paidoilla ei ole mitään tekemistä veteraanien kanssa.

Ja lisäksi on outoa, että nuori ihminen, joka ei ole itse edes noita asioita kokenut, piehtaroi niissä ja korostaa menneitä asioita pukeutumisellaan. Veteraanit eivät itsekään sitä tee, päin vastoin. Kiitollinen saa olla, mutta se on asia erikseen.

Nuo ajat ovat historiaa, niillä on merkityksensä ja asemansa, kuten muillakin historian tapahtumilla. Miksi niitä ei voi käsitellä kuten muitakin historiallisia tapahtumia; Kunnioittaen tärkeänä, mutta menneenä aikana, omassa perspektiivissään? Nykyään tulisi keskittyä parempaan huomiseen.

On tätä kansaa ja maata muovannut niin moni muukin asia kuin tuo yksi sota. Ja miksi juuri tuo sota maamme kaikista sodista on edes nostettu esille? MIksi ylipäänsä pitää nostaa jokin sota esille ja "sylkeä" arvostuksensa noin perverssissä muodossa muiden silmille?

Jos kannat rasistien suosimaa sotapaitaa ylläsi, niin tuleeko ihan todella yllätyksenä, että ihmiset saattavat katsoa hieman kieroon? Vaikka tarkoituksesi oli vain "arvostaa".

Olen naimisissa rasistin kanssa ja voin tunnustaa olevani sellainen itsekkin. Itsellä ei ole Suomi kamaa, miehellä taitaa olla leijona huppari ainakin, mutta ei kummemmin muuta. Vaikka oma ennakko asenne ois mikä, osaamme käyttäytyä ulkomaalaisten/maahanmuuttajien seurassa normaalisti. Ei siis huudella perään, eikä mitään väkivaltaa tai rikollista tehdä. Jos tummaihoinen baarissa alkaa jututtaa tai hakee tanssimaan, voi sanoa ei kiitos ja vaihtaa paikkaa ihan kohteliaasti. Rasismi meidän perheessä ilmenee etten tutustu ulkomaalaisiin, syö heidän pitsojaan, en palkkaisi minulle töihin tai ostaisi asuntoa naapurista, enkä istu viereen bussiin ellei ole ihan pakko.. Mieheni on hyvä isä ja aviomies. Käy töissä, maksaa laskut, ei juo, ei polta ja viettää aikaa perheen kanssa ennemmin kuin kavereiden. En lemppaisi suoralta kädeltä miestä puseron takia. Kait sitä voi tutustua koko ihmiseen puseron alla ennenkuin tekee suurempia johtopäätöksiä aatteista ja luonnosta. Rasistinenkin ihminen osaa pitää ajatukset ominaan ja käyttäytyä hyvin maahanmuuttajien seurassa! Kyllä heitäkin työssäni tapaan, hoidan hyvin ja kunnioituksella heidän kulttuuriaan kohtaan, sen mitä mielessä mietin, pysyy mielessä.

Ja itseasiassa en tiedä kumpi on pahempi: se, että on oikeasti oikeistolaisia arvoja kannattava asennepersu ja tuo sen esille paidallaan, vai se, että laittaa Kiitos-paidan päälleen sen kummempia ajattelematta, kun ei tajua, mitä mielleyhtymiä siitä ihmisille tulee ja mitä se yleisesti ihmisille edustaa.

Vai kenties se, että kuvittelee, paitansa olevan jokin arvostuksen osoitus veteraaneille.

Olen naimisissa rasistin kanssa ja voin tunnustaa olevani sellainen itsekkin. Itsellä ei ole Suomi kamaa, miehellä taitaa olla leijona huppari ainakin, mutta ei kummemmin muuta. Vaikka oma ennakko asenne ois mikä, osaamme käyttäytyä ulkomaalaisten/maahanmuuttajien seurassa normaalisti. Ei siis huudella perään, eikä mitään väkivaltaa tai rikollista tehdä. Jos tummaihoinen baarissa alkaa jututtaa tai hakee tanssimaan, voi sanoa ei kiitos ja vaihtaa paikkaa ihan kohteliaasti. Rasismi meidän perheessä ilmenee etten tutustu ulkomaalaisiin, syö heidän pitsojaan, en palkkaisi minulle töihin tai ostaisi asuntoa naapurista, enkä istu viereen bussiin ellei ole ihan pakko.. Mieheni on hyvä isä ja aviomies. Käy töissä, maksaa laskut, ei juo, ei polta ja viettää aikaa perheen kanssa ennemmin kuin kavereiden. En lemppaisi suoralta kädeltä miestä puseron takia. Kait sitä voi tutustua koko ihmiseen puseron alla ennenkuin tekee suurempia johtopäätöksiä aatteista ja luonnosta. Rasistinenkin ihminen osaa pitää ajatukset ominaan ja käyttäytyä hyvin maahanmuuttajien seurassa! Kyllä heitäkin työssäni tapaan, hoidan hyvin ja kunnioituksella heidän kulttuuriaan kohtaan, sen mitä mielessä mietin, pysyy mielessä.

No kiva että ootte löytäneet toisenne. Mutta mulle ei kelpais mies joka ''ei syö ulkomaalaisen pizzaa'' vaikkei perään huutelekkaan. Ei missään nimessä. Mitä tää pointti tässä nyt ees oli? Että rasistitkin voi olla ihan kivoja, aka. käyttäytyä suvaitsevaisesti? Ei riitä mulle. Mä haluan että ihmiset mun ympärillä on aidosti suvaitsevaisia, eikä vaan paineen alla esitä sellaista.

Hienoa, että osaatte sentään käyttäytyä. Mutta kyllä nuo ajatukset ja arvot ovat jo suurimmalle osalle tarpeeksi hylkäämään treffikumppani.

Yhteistyössä