Olin treffeillä oikein miellyttävän miehen kanssa, mutta sitten huomasin "Kiitos"- paidan:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vaan pysty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä ihminen rasismilleen mahtaa?? Ja ette kait luule että ne maahanmuuttajat teistä Suomi-neidoista kauniisti ajattelee? Ystäväni on Turkin-kielen tulkki ja ymmärtää siis hyvin kieltä. Kävimme pitseriassa missä Turkkilaisia töissä. Kaveri tilasi pitsan (minähän en sitä syö) ja myyjä tiskin takaa huutaa keittiöön turkiksi että tatuoidulle huoralle kinkku ja pepperoni... Miksi aina suomalaista rasistia katsotaan kieroon, kun suvaitsemattomuutta löytyy molemmin puolin. Tärkeintä on mielestäni että voidaan samassa maassa sovussa elää ilman herjaamista ja väkivaltaa..

Minkä ihminen rasismilleen mahtaa?? Ja ette kait luule että ne maahanmuuttajat teistä Suomi-neidoista kauniisti ajattelee? Ystäväni on Turkin-kielen tulkki ja ymmärtää siis hyvin kieltä. Kävimme pitseriassa missä Turkkilaisia töissä. Kaveri tilasi pitsan (minähän en sitä syö) ja myyjä tiskin takaa huutaa keittiöön turkiksi että tatuoidulle huoralle kinkku ja pepperoni... Miksi aina suomalaista rasistia katsotaan kieroon, kun suvaitsemattomuutta löytyy molemmin puolin. Tärkeintä on mielestäni että voidaan samassa maassa sovussa elää ilman herjaamista ja väkivaltaa..

Ihminen voi rasismilleen vaikka mitä. Hän voi tietoisesti muuttaa ajatuksiaan. Hän voi opiskella biologiaa, tutustua ulkomaalaisiin jne. Kaikki rasistit ovat ihan yhtä typeriä, huolimatta siitä mistä maasta he ovat tai minkä rotuisia he ovat.

[QUOTE="Hei";27595539]Sitä, että sinkkuja on niin paljon olemassa ja ihmiset valittaa, kun ei enään ole kunnon miehiä en enää ihmettele ollenkaan, kun jo aluspaidan kuvakin on syy jättää tutustumatta paremmin.[/QUOTE]

Meinaatko, että et itse tee päätelmiä ihmisten pukeutumisen perusteella? Jos treffiseuralaisella on aluspaita, jossa on hakaristi tai vaikka Maon naama, et vedä tästä minkäänlaisia johtopäätöksiä?

Minä arvostan suoraselkäisyyttä ja suomalaisuutta kovasti. Tuollaisen paidan pitäjällä voi olla myös huumorintajua. Veteraanit ovat tehneet uskomattoman työn ja olen heille kiitollinen. Kysyisin tietysti mieheltä, että mitä meinaa. Mitä teksti hänestä tarkoittaa. Jos olisin tuon miehen äiti, varottaisin kajoamasta tuollaiseen emäntään, joka on noin pipo kireellä.

Kun just taisin todeta, että noilla paidoilla ei ole mitään tekemistä veteraanien kanssa.

Ja lisäksi on outoa, että nuori ihminen, joka ei ole itse edes noita asioita kokenut, piehtaroi niissä ja korostaa menneitä asioita pukeutumisellaan. Veteraanit eivät itsekään sitä tee, päin vastoin. Kiitollinen saa olla, mutta se on asia erikseen.

Nuo ajat ovat historiaa, niillä on merkityksensä ja asemansa, kuten muillakin historian tapahtumilla. Miksi niitä ei voi käsitellä kuten muitakin historiallisia tapahtumia; Kunnioittaen tärkeänä, mutta menneenä aikana, omassa perspektiivissään? Nykyään tulisi keskittyä parempaan huomiseen.

On tätä kansaa ja maata muovannut niin moni muukin asia kuin tuo yksi sota. Ja miksi juuri tuo sota maamme kaikista sodista on edes nostettu esille? MIksi ylipäänsä pitää nostaa jokin sota esille ja "sylkeä" arvostuksensa noin perverssissä muodossa muiden silmille?

Jos kannat rasistien suosimaa sotapaitaa ylläsi, niin tuleeko ihan todella yllätyksenä, että ihmiset saattavat katsoa hieman kieroon? Vaikka tarkoituksesi oli vain "arvostaa".

Sä nyt olet punikki jonka mielestä olisi ollut parempi jos Puna-armeija olisi pitänyt voitonparaatin Helsingissä...

Olen naimisissa rasistin kanssa ja voin tunnustaa olevani sellainen itsekkin. Itsellä ei ole Suomi kamaa, miehellä taitaa olla leijona huppari ainakin, mutta ei kummemmin muuta. Vaikka oma ennakko asenne ois mikä, osaamme käyttäytyä ulkomaalaisten/maahanmuuttajien seurassa normaalisti. Ei siis huudella perään, eikä mitään väkivaltaa tai rikollista tehdä. Jos tummaihoinen baarissa alkaa jututtaa tai hakee tanssimaan, voi sanoa ei kiitos ja vaihtaa paikkaa ihan kohteliaasti. Rasismi meidän perheessä ilmenee etten tutustu ulkomaalaisiin, syö heidän pitsojaan, en palkkaisi minulle töihin tai ostaisi asuntoa naapurista, enkä istu viereen bussiin ellei ole ihan pakko.. Mieheni on hyvä isä ja aviomies. Käy töissä, maksaa laskut, ei juo, ei polta ja viettää aikaa perheen kanssa ennemmin kuin kavereiden. En lemppaisi suoralta kädeltä miestä puseron takia. Kait sitä voi tutustua koko ihmiseen puseron alla ennenkuin tekee suurempia johtopäätöksiä aatteista ja luonnosta. Rasistinenkin ihminen osaa pitää ajatukset ominaan ja käyttäytyä hyvin maahanmuuttajien seurassa! Kyllä heitäkin työssäni tapaan, hoidan hyvin ja kunnioituksella heidän kulttuuriaan kohtaan, sen mitä mielessä mietin, pysyy mielessä.

En epäile hetkeäkään, etteikö rasisti osaisi käyttäytyä varsin mallikkaasti ulkomaalaisten (tai mikä tahansa se hänen syrjimänsä ryhmä nyt sitten onkaan) seurassa.

Mutta olisihan se aika ikävää, jos mies ei pystyisi oikeasti arvostamaan ulkomaalaisia ystäviäni ja ottamaan heitä tavallisina ihmisinä, tutustumaan heihin, saati istumaan viereen bussissa. "Tässä mieheni X, älkää ihmetelkö jos hän vaikuttaa hieman etäiseltä; hän on rasisti".
Ja olisihan se hieman harmillista, jos hän ei myöskään voisi lähteä kanssani käväisemään lähipizzeriassa.

Itse opiskelen ja työskentelen varsin kansainvälisessä yhteisössä, joten aikamoista kärsimystä taitaisi elämä kanssani olla rasistimiehelle. Ja olisi varmaan turha kuvitellakaan, että hän lähtisi kanssani käymään ulkomailla:D

Jokaisesta kansasta ja ryhmästä löytyy ne typerät, röyhkeät ja huonostikäyttäytyvät tapaukset, mutta myös ne normaalit ja fiksut ihmiset. Ja mä en ymmärrä sitä, miten joku eio ymmärrä tätä. Joten ei rasistimiestä mulle;)

[QUOTE="vieras";27595729]Toinen "vieras" tuossa jo selittikin minkä rasismille voi mahtaa. Selitä sinä miksi sille ei mahtaisi mitään. Ei se ole mikään synnynnäinen ominaisuus kuten hiusten tai silmien väri.[/QUOTE]

En koe tätä ongelmaksi jolle pitäisi jotain tehdä. En vain tykkää joistain asioista, kuten pienistä koirista tai ulkomaalaisista. En ota koskaan perheeseeni pientä koiraa tai kaveeraa ulkomaalaisen kanssa. Omalta osaltani ajattelen että kunhan en potkaise vastaan tulevaa chihua tai jätä hoitamatta työssäni kohtaamaa tummaihoista niin voin omassa mielessä ajatella mitä haluan. Ei siitä kukaan kärsi, en edes minä itse.

No kiva että ootte löytäneet toisenne. Mutta mulle ei kelpais mies joka ''ei syö ulkomaalaisen pizzaa'' vaikkei perään huutelekkaan. Ei missään nimessä. Mitä tää pointti tässä nyt ees oli? Että rasistitkin voi olla ihan kivoja, aka. käyttäytyä suvaitsevaisesti? Ei riitä mulle. Mä haluan että ihmiset mun ympärillä on aidosti suvaitsevaisia, eikä vaan paineen alla esitä sellaista.

Olen samaa mieltä.

En jatkaisi tapailua. Kertoo vähän vääränlaisia viestejä omasta asennemaailmasta, jos tuollaisen paidan treffeille pukee, tai sellaisen on edes vaivautunut ostamaan. Ei vain kiinnosta, sori. Onneksi tuollaista ei ole koskaan vastaan tullutkaan, ja olen tavannut miehiä, jotka osaavat kertoa arvomaailmastaan ilman jotain kiitos-paitoja tai leijonakoruja.

En epäile hetkeäkään, etteikö rasisti osaisi käyttäytyä varsin mallikkaasti ulkomaalaisten (tai mikä tahansa se hänen syrjimänsä ryhmä nyt sitten onkaan) seurassa.

Mutta olisihan se aika ikävää, jos mies ei pystyisi oikeasti arvostamaan ulkomaalaisia ystäviäni ja ottamaan heitä tavallisina ihmisinä, tutustumaan heihin, saati istumaan viereen bussissa. "Tässä mieheni X, älkää ihmetelkö jos hän vaikuttaa hieman etäiseltä; hän on rasisti".
Ja olisihan se hieman harmillista, jos hän ei myöskään voisi lähteä kanssani käväisemään lähipizzeriassa.

Itse opiskelen ja työskentelen varsin kansainvälisessä yhteisössä, joten aikamoista kärsimystä taitaisi elämä kanssani olla rasistimiehelle. Ja olisi varmaan turha kuvitellakaan, että hän lähtisi kanssani käymään ulkomailla:D

Jokaisesta kansasta ja ryhmästä löytyy ne typerät, röyhkeät ja huonostikäyttäytyvät tapaukset, mutta myös ne normaalit ja fiksut ihmiset. Ja mä en ymmärrä sitä, miten joku eio ymmärrä tätä. Joten ei rasistimiestä mulle;)

Kannattaa myös ottaa huomioon ettei yksi paita tee kenestäkään rasistia. Voi olla vaan pyykkipäivä ja muut paidat pesussa paitsi se yksi paita jonka sai veljeltä lahjaksi vaikka vitsinä.. Kait muuten mukavaa miestä voi treffata pari kertaa vielä ja herätellä aiheesta keskustelua mistä selviää ne todelliset ajatukset ;)

Aika lapsellista luulla ettei ajatusmallejaan pysty muokkaamaan, tai että muiden käytös antaa luvan olla itse samanlainen. Aina ei mee nallekarkit tasan. Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä.

En koe tätä ongelmaksi jolle pitäisi jotain tehdä. En vain tykkää joistain asioista, kuten pienistä koirista tai ulkomaalaisista. En ota koskaan perheeseeni pientä koiraa tai kaveeraa ulkomaalaisen kanssa. Omalta osaltani ajattelen että kunhan en potkaise vastaan tulevaa chihua tai jätä hoitamatta työssäni kohtaamaa tummaihoista niin voin omassa mielessä ajatella mitä haluan. Ei siitä kukaan kärsi, en edes minä itse.

Niin vastasitko kysymykseen? Miksi rasismille ei voi tehdä mitään? Se, miksi sinä et tee omalle rasismillesi mitään ei vastaa kysymykseen. Itse muotoilit ajatuksen niin, että kun on rasisti niin on rasisti, ei voi mitään. Miksi ei voi?

Ja vertaatko tosissasi ulkomaalaisia eläimiin?

En todellakaan kuvittele, että vain valkoiset voisivat olla rasisteja. Ja monesti sukupuoli, ikä, sosiaaliluokka ja seksuaalinen suuntautuneisuus kietoutuvat ennakkoluuloissa yhteen. Tuskin se turkkilainen olisi sanonut kaveriasi "tatuoiduksi huoraksi", jos tämä olisi ollut mies. Ja kyllä mullekin on siitä saakka kun tulin murrosikään tummat miehet huudelleet kaduilla ja pyrkineet ostamaan seksiä - ja se varmasti liittyy siihen että olen valkoinen nainen. Mutta olen saanut osakseni ennakkoluuloista kohtelua myös toisilta valkoisilta naisilta ja tytöiltä, muista syistä tosin.

Se, onko ihminen rasisti tai muuten ennakkoluuloinen JA ketä kohtaan, ei tunnu liittyvän ihmisen itsensä etniseen taustaan. Se esim. afrikkalaisten kohtaamasta rasismista pöyristyvä henkilö voi kuitenkin haukkua toista sosiaaliluokkaa olevia "white trashiksi". Tai se kunnon perheenisä, joka vastustaa naisiin ja lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, ei korvaansa lotkauta jos joku on saanut turpaansa, koska on "ryssähomo". Tekeekö se rasismista ja ennakkoluuloista jotenkin hyväksyttävämpää, kun muutkin ovat ennakkoluuloisia? Vai pitäisikö nimenomaan sille omalle rasismilleen sittenkin voida jotain, kun toisten korvien väliin ei kuitenkaan pääse rukkailemaan ajatusmaailmaa mielensä mukaiseksi?

Mä luulen, että sun lapset on niitä, jotka kärsii.

Kiitos-paitojen myyntituotto kai lahjoitetaan veteraaneille. Että niin sillä on tekemistä veteraanien kanssa. Ja jos on tuollaisen paidan ostanut tukeakseen veteraaneja, niin kai silloin voi olettaa että sitä myös päällään pitää. Vai ostaako monikin vaatteita vaan täyttääkseen vaatekaappiaan?

Kannattaa myös ottaa huomioon ettei yksi paita tee kenestäkään rasistia. Voi olla vaan pyykkipäivä ja muut paidat pesussa paitsi se yksi paita jonka sai veljeltä lahjaksi vaikka vitsinä.. Kait muuten mukavaa miestä voi treffata pari kertaa vielä ja herätellä aiheesta keskustelua mistä selviää ne todelliset ajatukset ;)

Voihan se olla toki noinkin, mutta kyllä mä siinä tapauksessa epäilisin herran arvostelukykyä ja sivistyneisyyttä, jos sen vertaa ei viitsisi _ekoihin_ treffeihin panostaa, että valitsisi jonkin neutraalimman paidan päälleen, ellei oikeasti halua antaa tiettyä viestiä asenteistaan.

Aika provosoiva valintahan se on joka tapauksessa, ja jos sitä ei tajua, niin ei siinäkään tapauksessa kiinnosta tutustua paremmin, sillä mä haluan, että mies on kartalla tässä ajassa ja tuntee mm. . Minä, tuntematon, kun en voi tietää, että se on vain läppä. Vaikka sitten kävisi ostamassa jonkin halvan, jos ei muuta ole puhtaana.

[QUOTE="vieras";27595825]Mä luulen, että sun lapset on niitä, jotka kärsii.[/QUOTE]

Millä tavalla? Lapsellani on koulusta venäläinen kaveri jonka luona saa käydä kylässä. Itse en sinne menisi, mutta kyllä me tervehditään kun kaupassa törmätään.. Lapseni tuskin kärsii siitä ettei saa pitsaa "ählystä" vaan kotipizzeriasta.. En myöskään matkustele tiettyihin maihin, mutta lapseni asiasta tuskin kovasti kärsii, ei sinne matkusta moni muukaan.. Ja kotimaan matkailukin on kivaa ja on mukavaa laittaa rahat kotimaisille yrittäjille matkailukohteissa :)

Jos mies on alle 25-vuotias en pitäisi asiaa pahana, omasta tuttava piiristänikin löytyy paidan käyttäjiä (ja leijonakorujen käyttäjiä) ja miehet ovat normaaleja korkeakouluopiskelijoita tai työelämässä olevia, jotka äänestävät kokoomusta/vihreitä ja ovat hyviä miehiä naisystävilleen.

Miehelläni oli kyseinen t-paita. Yleinen käsitys on, että puseron kantaja on rasisti, tai sitten mieheni on valikoiva rasisti koska hän kyllä mielellään juttelee ulkolaistenkin kanssa ja työkaverin(mamu) kanssa harrastaa kalastelua. Eli, meillä ei varsinaisesti ole mitään mamuja vastaan...

Voihan se olla toki noinkin, mutta kyllä mä siinä tapauksessa epäilisin herran arvostelukykyä ja sivistyneisyyttä, jos sen vertaa ei viitsisi _ekoihin_ treffeihin panostaa, että valitsisi jonkin neutraalimman paidan päälleen, ellei oikeasti halua antaa tiettyä viestiä asenteistaan.

Aika provosoiva valintahan se on joka tapauksessa, ja jos sitä ei tajua, niin ei siinäkään tapauksessa kiinnosta tutustua paremmin, sillä mä haluan, että mies on kartalla tässä ajassa ja tuntee mm. . Minä, tuntematon, kun en voi tietää, että se on vain läppä. Vaikka sitten kävisi ostamassa jonkin halvan, jos ei muuta ole puhtaana.

Sun pitää tehdä niinku sinusta tuntuu. Itse en ole niin tarkka vaikka treffikaverilla ois nasta keskellä leukaa ja vankilan leima otsassa niin haluaisin tutustua silti :D Ja sitten on se porukka jota kohtaan mulla on ennakkoluuloja en en treffaisi edes rahasta, eli jokaiselle treffikumppani joka vastaa omia aatteita ja on saman henkinen. Onneksi meistä on moneen junaan ja jokaiselle löytyy SE oikea kun ei ota ensimmäistä vastaantulijaa joka huolii omakseen..:D

Millä tavalla? Lapsellani on koulusta venäläinen kaveri jonka luona saa käydä kylässä. Itse en sinne menisi, mutta kyllä me tervehditään kun kaupassa törmätään.. Lapseni tuskin kärsii siitä ettei saa pitsaa "ählystä" vaan kotipizzeriasta.. En myöskään matkustele tiettyihin maihin, mutta lapseni asiasta tuskin kovasti kärsii, ei sinne matkusta moni muukaan.. Ja kotimaan matkailukin on kivaa ja on mukavaa laittaa rahat kotimaisille yrittäjille matkailukohteissa :)

Et matkusta tiettyihin maihin? Matkustat siis joihinkin? Etkö sanonut, ettet pidä ulkomaalaisista? Vai koskeeko se vain tiettyjä ulkomaalaisia, ja jos, niin miksi?

En lemppaisi ihmistä yhden vaatekappaleen takia vaan enemmän käsitykseeni muista ihmisistä vaikuttavat heidän asenteensa, käytöksensä ja mielipiteensä muista ihmisistä ja asioista. Työskentelen itse maahanmuuttajien parissa ja olen aivan rehellisesti sanottuna kukkahattutäti, joka kannattaa humanitaarista maahanmuuttoa ja vapaata liikkuvuutta ja työnteko-oikeutta kaikille (myös ns. paperittomille). Siitä huolimatta Suomi-paita tai leijonakoru ei itsessään olisi itselleni turn-off vaan tärkeää olisi se, miten ihminen muuten asennoituu maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin. Saattaisin jopa ajatella, että minulle kerrankin koituu tilaisuus tutustua erilaiseen tapaan ajatella asioista ja ehkä tuoda esille sellaisia faktoja, joiden avulla voin myös avartaa toisen käsityksiä asioista.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.

Sillä tavalla, että mitä todennäköisemmin siirrät omat ennakkoluulosi lapsillesi.

Yhteistyössä