Oletteko tienneet, ettei opinto-ja asumistuella välttämättä pärjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Musta:
On törkeetä et ammattikoulussa opiskelevat saa pienemmät tuet vaikka yhtä paljon neki tarttee sitä tukee opiskeluun

Mutta toisaalta toisen asteen opiskelijat saa koulumatkatuen ja ainakin meillä opettajat antaa ilmaiseksi materiaalia kopioina. Amk:ssa pitää itte ottaa kopiot ja jos asuu toisella paikkakunnalla, niin ei saa koulumatkatukea. Ruoasta pitää amk-opiskelijoiden maksaa, kun taas me toisella asteella saadaan ruoka ilmaiseksi.

Mä oon ymmärtäny, että aikuisopiskelijan on mahdollista saada aikuiskoulutusrahaa, jos on omasta työstään opintovapaalla? Ja on siis huomattavasti mukavampi summa, kuin normi opintoraha+ muut hässäkät, mitä siihen liittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Mä oon ymmärtäny, että aikuisopiskelijan on mahdollista saada aikuiskoulutusrahaa, jos on omasta työstään opintovapaalla? Ja on siis huomattavasti mukavampi summa, kuin normi opintoraha+ muut hässäkät, mitä siihen liittyy.

Siihen vaaditaan väh. 10 vuoden työssäolo (ja tällöinkin tukiaika on jotain 5kk). Eli jos haluaisi suorittaa jonkun aivan uuden tutkinnon eikä täydennyskoulutusta, olisi oltava työhistoriaa parikymmentä vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ammattikoululaiset ovat alaikäisiä.

Ei enää nykypäivänä kaikki, aika paljon on aikuisia.

Se on typerää, kun opintotuessa ei ole lapsikorotusta, kun taas kotona makaavan työttömän työmarkkinatuessa on se korotus...

Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdfa:
Me saamme sosiaalitoimistosta tukea elämiseen, koska lainan ja opintotuen lisäksi on kuluja. Laskujen ja koulumatkojen jälkeen meille ei jää mitään käteen opiskelijaperheenä.

Näin siis piti sanoa...

kyllä se opiskeluaikana tiukkaa tekee, että pärjää.. meidän ei mieheni kanssa (opiskelimme yhtä aikaa) tarvinnut lainaa ottaa, josta suuri kiitos miehelleni joka teki töitä koko opiskelun ajan ja minä sen lisäksi koko loma-ajat ja keikkahommia lisäksi. Lapsia ei ollut, joten siihen vaikea ottaa kantaa. Tosin uskon, että olisimme pärjänneet esim. mieheni työssäkäynnillä opiskeluaikana vaikka lapsi olisi ollut.

Opiskeluaikainen elämä vaatii järjestelyä: meitä helpotti se jo paljon pariskuntana, että asuimme kaksiossa kahden ja saimme asumiskulut jaettua. Moni ystävä teki siis saman; kun eivät olleet valmiina soluun, muuttivat jo tutun kanssa kaksioon jakaen asumiskulut ja ruokakulut. Tuli edullisemmaksi. Itselleni ja miehelleni oli helppoa tinkiä opiskelijaelämästä, kun baareissa juokseminen ei ollut juttumme. Toisaalta hauskat ystävien illat järjestyivät nyyttäri meiningillä: kaikki toivat jotain, ja iltaa istuttiin meillä tai muualla. Vältyttiin sisäänpääsymaksuilta jne.

Opiskelun vaativuudesta: kai se on osaltaan niin, että kaikki laittavat itselleen vaatimustason. Mieheni mottona oli, että yrittää pärjätä mahdollisimman hyvin siihen nähden että pakko käydä samalla töissä. Insinööriksi valmistui ennen aikojaan, kun sai sitten työkokemuksen harjotteluksi hyväksiluettua. Ei vitosen yleisarvosanalla, mutta niitäkin todistuksessa oli. Minulle taas tärkeää oli hyvät paperit ja töitä siis tein vain satunnaisesti ja loma-ajalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:

Se on typerää, kun opintotuessa ei ole lapsikorotusta, kun taas kotona makaavan työttömän työmarkkinatuessa on se korotus...

just just kotonahan sitä maataan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

just just kotonahan sitä maataan...

No jos on työtön eikä ole työkkärin työharjoittelussa, niin kotonahan silloin on :whistle: Opiskelija taas tekee jotain rahansa eteen ja silti saa vähemmän rahaa, velaksi pitäisi elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:

Siihen vaaditaan väh. 10 vuoden työssäolo (ja tällöinkin tukiaika on jotain 5kk). Eli jos haluaisi suorittaa jonkun aivan uuden tutkinnon eikä täydennyskoulutusta, olisi oltava työhistoriaa parikymmentä vuotta.

Eriävä mielipide on mulla.
:)
Nykyään työssäoloehto taitaa olla lähempänä viittä kuin kymmentä vuotta... Mut ei kulla oo hätää, kun oon töitä tehny kymmenen vuotta, ja ylikin. Tukiajasta mulla ei oo tarkempaa tietoa, pitää varmaan mennä opetusministeriön sivuilta tiiraamaan.

Meillä molemmat opiskelee ja saadaan opintotuet ja toimeentulotukea, ei näillä rahoilla paljon juhlita :/ Miä en mene töihin koska muuten poika olisi koko päivän hoidossa, nytkin on jo 7-16.30. Mies tekee töitä aina kun niitä vaan saa. Kesällä miä en taas pääse töihin kun ollaan koulussa tai työharjoittelussa kesät, lomaa meillä on 2 viikkoa. En tiedä mitä rahaa me saadaan kesällä, pitää kysyä, opintotukea kai?

On törkeetä et ammattikoulussa opiskelevat saa pienemmät tuet vaikka yhtä paljon neki tarttee sitä tukee opiskeluun

Ammattikoululaisista suurin osa asuu vanhempiensa luona. Aikuisista suurin osa ei siellä asu enää. Ammattikoululaiset ovat alaikäisiä.

Ne jotka asuu vanhempiensa luona ei niitä tukia tartte mut tarkotin niitä jotka asuu omillaan.

Ei mulla ollu kultalusikkaa suussa ku synnyin.

Omillaan asuin ja ite maksoin kaiken

Mutta toisaalta toisen asteen opiskelijat saa koulumatkatuen ja ainakin meillä opettajat antaa ilmaiseksi materiaalia kopioina. Amk:ssa pitää itte ottaa kopiot ja jos asuu toisella paikkakunnalla, niin ei saa koulumatkatukea. Ruoasta pitää amk-opiskelijoiden maksaa, kun taas me toisella asteella saadaan ruoka ilmaiseksi.

Koulumatka tukee...

Eikö siinäki oo raja, joka ei monilla edes täyty et sitä edes sais.

Kirjat makso ihan pirusti

Työtön ei makaa kotona, sillä vaan ei ole töitä sillä hetkellä.

Luulis sinun yksinhuoltajana ymmärtävän paremmin mitä sanot :O

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Vuokra on usein kaupungissa n.400e ja esim. 19v yliopisto-opiskelijan opinto-ja asumistuki on yhteensä hieman päälle 400e...eli ei jää MITÄÄN käteen millä maksaisi ruuan ja laskut. Alle 20-vuotiaan opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Eli opiskelijan on siis käytännössä PAKKO käydä töissä tai pyytää raha-apua vanhemmiltaan.

no shit sherlock, jos tuo oikeesti oli ylläri niin saanko ohjeet sinne sun vaaleenpuaseen todellisuuteen missä selkeesti elät :D

Alkuperäinen kirjoittaja N ohoo:

Työtön ei makaa kotona, sillä vaan ei ole töitä sillä hetkellä.

Luulis sinun yksinhuoltajana ymmärtävän paremmin mitä sanot :O

Hohhoijaa taas teidän kanssa. Osa työttömistä tekee jotakin sen rahansa eteen, ovat työharjoittelussa tai tekevät osa-aikaista työtä. Mutta osa sitten oikeasti makaa kotona ja saattaa lapset olla hoidossa. Että mättääkö joku? :whistle:

Ei tarvitte yrittää laittaa sanoja mun suuhun (tai näppikselle )

Alkuperäinen kirjoittaja onko niin?:
onko ihan oikeesti niin ettei opintolainaa saa jos on luottotiedot menneet?

Yleensä ei, mutta saattaa saadakin.

Tiedän se omakohtaisella kokemuksella.
Ensimäisenä kahtena vuotena lainaa ei myönnetty, kolmantena vuotena myönnettin, ilmeisesti katsottiin että olen jo tarpeeksi luotettava lainaa saamaan koska uusia merkintöjä ei tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Koulumatka tukee...

Eikö siinäki oo raja, joka ei monilla edes täyty et sitä edes sais.

Kirjat makso ihan pirusti

No ei sitä kaikki saa, mutta aika moni kuitenkin, kun omalla paikkakunnalla ei ole sitä sopivaa koulua. Kirjoja mun ei ole tarvinnut onneksi ostaa kovin montaa, kun on voinut lainata kirjastosta kirjoja.

Toki olen tiennyt. Sitä varten onkin olemassa opintolaina tai työssäkäynti. Itse otin vain kerran 1000 ? lainaa, muuten aina käynyt kesät työssä ja välillä lukukausien aikana. Mutta mulla ei ole lapsia, ja jaan vuokran miehen kanssa. Opinnot toki hieman hidastuu työssäkäynnin takia.

Kyllä aikuiskoulutustukea saa enemmän kuin 5 kk. Nykyisin taitaa olla 5 vuoden työhistoriavaatimus. Itsellä oli 10 vuoden työhistoriavaatimus ja tukea olisin saanut reiluksi kahdeksi vuodeksi (ei kesäloma-aikana, ainoastaan opiskelukuukausina). Ei siis ihan koko opiskeluajaksi, mutta on se parempi kuin opintoraha. Niin ja työstä on oltava opintovapaalla, jotta aikuiskoulutustukea voi saada... www.koulutusrahasto.fi sivustolla on lisää tietoa, jos kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kyllä aikuiskoulutustukea saa enemmän kuin 5 kk. Nykyisin taitaa olla 5 vuoden työhistoriavaatimus. Itsellä oli 10 vuoden työhistoriavaatimus ja tukea olisin saanut reiluksi kahdeksi vuodeksi (ei kesäloma-aikana, ainoastaan opiskelukuukausina). Ei siis ihan koko opiskeluajaksi, mutta on se parempi kuin opintoraha. Niin ja työstä on oltava opintovapaalla, jotta aikuiskoulutustukea voi saada... www.koulutusrahasto.fi sivustolla on lisää tietoa, jos kiinnostaa.

Sisälukutaito ei sitten ole sun vahvin puoli. Sanoin että se kymmenen vuotta riittää siihen 5kk tukeen. Tässä lainaus:

"Tuen kestoaika määräytyy kertyneen työhistorian (työ- tai virkasuhdeajan ja yrittäjätoiminnan sekä näihin rinnastettavan ajan) perusteella siten, että yksi täysi työkuukausi kerryttää tukiaikaa 0,8 päivällä. Muunnettaessa tukipäiviä kuukausiksi katsotaan kuukauteen sisältyvän 21,5 päivää. Esimerkiksi 15 työvuotta oikeuttaa 144 päivää (6 kuukautta 15 päivää)"

Eka vuosi vaatii usein tukea, niin oli minullakin. Mutta työssäkäynti ei ole haitannut opiskelua, lisäksi kukaan ei olisi palkannut vastavalmista DItä jolla ei ole työkokemusta. Lainaa en ole nostanut ja enkä yksiössä asunut. Toki hintataso on noussut minun opiskeluajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Joo, mä kävin kattelemassa. Jotenki sain käsityksen, että sitä tukea saa ainoastaan ammatilliseen koulutukseen? Onko jollain tarkempaa tietoa?

Olenko ainoa, joka haluaisi opiskelun ohella myös vapaa-aikaa? Edes viikonloput ja osan lomista (esim. kuukausi kesällä ja joulun aikoihin..) Eikö opiskelija ole ansainnut lomaa? Onko se liikaa vaadittu? Saahan työssäkäyvätkin 2 vapaata viikossa+kesä-ja joululomaa. Opiskelu ON työtä.