Oletteko katselleet Koirakuiskaaja-sarjaa?

Just Joo
Jos koiraa koulutetaan monta viikkoa, ja ohjelma kestää puolituntia, niin mitä jätetään pois?Ti
etysti kaikki epämukavat ja tunteita nostattavat kohtaukset joita varmaan on monta....
 
ir
Hei kamoon, nää oikeusjutut ja muu p***a?

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit" kertoo wikipedia.. (epäluotettava tietolähde siis sekin...)

No mitähän ne tunnusmerkit on? Missä kohtaa tämä kyseinen koira psykologi rääkkää eläimiä?

Oliskohan taas taustalla vain tämä ihana "jenkkityyli" nostaa haloota turhasta, nostaa oikeus syytteitä turhasta ja muu vastaava turha hössötys... (Rahan perään kun kaikki siellä tuntuvat olevan...) Eihän siellä voi myydä edes mikroaaltouunia, jossa ei lue isolla; Älä kuivaa kissaa mikrossa. Jos varoitustekstiä ei ole, joku pässi kuivaa kissansa mikrossa ja sitten nostaa syytteen mikroaaltouunin valmistajaa vastaan saadakseen vähän kipurahoja kärsimyksestä... Voi tuska ihan oikeesti. Mä oon kattonut sarjaa epäsäännöllisen säännöllisesti, mutta kertaakaan en oo rääkkäämistä nähnyt.
 
Lollero
Luin ensimmäisen kirjan juuri ja oon kattonut muutamat tv-jaksot. Oon ainaki tosi vaikuttunut Millanin taidoista. Hän ajattelee koiran koirana ja se tieten on monelle ongelma... ei ihme että oikeusjuttuja nostetaan. Kirjassa hän ainakin korosti, että väkivaltaa ei käytetä. Opin ainakin paljon itsestäni ja "energioista" kirjan luettuani. Koirakin vaikuttaa jotenkin tasapainoisemmalta, kun pyrin olemaan rauhallisen itsevarma johtaja.
 
"Satu"
Hei haloo!
Koirakuiskaaja on ihan ehdottomasti paras kouluttaja, mitä olen tv:ssä nähnyt. Olen todella eläinrakas ja itselläni on koira ja kissa. Se kenen mielestä Millanin rääkkää koiria, ei tosiaan ymmärrä koirista mitään! Mitenköhän Millanin energia voisi olla vahingollista? Onkohan Millanin vastaisilla tyypeillä kateutta, kun jollain on jotain mitä ei itse voi saavuttaa??
Ikuinen Millan fani
P.S. Paapokaahan pikku amstiffejanne ja ihmetelkää sitten, kun eivät tule toimeen muiden koirien kanssa.
 
daddy
mun mielestä millan nimenomaan takoo ihmisiin positiivista asennetta ja suhtautumista koiraan ja käyttää luonnonmukaisia menetelmiä ja apuna myös muita koiria...ei lyö tai satuta koiria tai karju tai räyhää, eristä tai mitä muutakaan, vaan pyrkii rauhoittamaan koiran...ja pyrkii opettamaan ihmisille eläinten eleiden tulkintaa...ja mikäs siinä jos metodit toimii ja ihmiset ja eläimet on tyytyväisempiä....ja kolme teesiä mitä painottaa lähes jokaisessa jaksossa ovat liikunta, kuri ja hellyys...ja niinhän se on...se on sitten eri juttu jos millanin hampaat ärsyttävät tai olemus...se on sivuseikka, tärkeintä mitä kertoo ja opastaa...ainahan jonkun naamataulu ärsyttää joitakin...
 
yya
jos nyt puhutaan ohjelmasta, niin lienee turha arvuutella jääkö jotain näyttämättä tai ei, vaan tärkeää on se mitä ohjelmassa näytetään ja millaisia asioita sen avulla halutaan viestittää, siinä näytetään perusperiaatteet joita käytetään harjoittelussa...onhan se nyt selvää ettei millään opilla koiraa päivässä kouluteta ja joka päivä on tehtävä töitä ja pidettävä rajat ja samat asiat..ja sehän on jokaisen valinta millä tavoin koiraansa haluaa kouluttaa mutta ei siitä positiivisesta energiasta ja rauhallisuudesta, vähäeleisyydestä varmaan haittaakaan ole vaikka käyttäisi sitten vaikka oman kaupungin koirakouluttajan vinkkejä...
 
daddy
ja vertailun vuoksi supi suomalaisen koulutusohjelman hännänheiluttajien pennun valinta jaksossa painotettiin, että koiran sosiaalistaminen on tärkeää, kun joku kysyi pitäisikö koira eristää alle 10 viikkoisena tartuntatautien pelossa...kouluttaja sanoi että eristämisestä aiheutuvat käytöshäiriöt ovat paljon suurempi lopettamisen syy kuin tartuntataudit...tähän siis varmaan millaninkin opitkin perustuvat ja se että ottaa joitakin koiria keskukseensa harjoittelemaan koiralaumassa oloa...eikä suinkaan kaikkia vie mukanaan...riippuu ongelmasta ja liittyykö ongelma sosiaalisuuteen, omistajaan, kotiympäristöön vai johonkin muuhun...itse olen seurannut eri koulutusohjelmia, käynyt kurssin ihan lähikouluttajan kanssa ja lukenut kirjoja...ja eri henkilöt vain tuovat asioita vähän eri tavalla esiin ja painottavat eri asioita...mutta säännöt ja riittävä liikunta tuntuvat olevan kaikkien kouluttajien(joihin olen törmännyt) peruspilareita palkitsemisen ohella ja se ettei anna koiran viedä itseään on kyse sitten ruoka-ajoista tai lenkkeilystä tai jostain muusta, tämänhän nyt pitäisi olla päivänselvä asia, tietäähän sen mitä tapahtuisi jos laitettaisiin esim.alle kouluikäiset lapset johtamaan vanhempiaan ja organisoimaan arjen toimivuutta, miten koiraa voisi pitää älykkäämpä nä tai kykenevämpänä tähän tehtävään, silti monet pitävät koiria lapsinaan ja antavat monesti enemmän anteeksi huonoa käytöstä kuin ihmisille...en siis ymmärrä miksi milan sen parempi tai huonompi kuin muutkaan ja lähikouluttajakin antoi vinkin "alistamiseen" toki siihen ryhtyessään pitää viedä asia loppuun asti, muuten lopputulos voi olla pahempi kuin aiemmin...koska koira kokee voittaneensa...ilman alistamistakin toki pärjää eikä sitä kannata käyttää jos ei ole aikaa tai kärsivällisyyttä siihen....eikä alistaminen tarkoita väkivaltaa vaan vastaava toimenpidettä kuin millä toinén koira saisi toisen luopumaan kamppailusta, kyse on koiran rauhoittamisesta...


Koirakuiskaaja

Koirakuiskaaja (Dog Whisperer) on Emmy-palkittu televisiosarja, jota on esittänyt vuodesta 2004 National Geoghraphic Channel. Sarjan pääosassa on "koirakuiskaaja" Cesar Millan, jonka työtä sarja seuraa.

] Cesar Millan
Millan on erikoistunut koiriin, joilla on aggressiivisia taipumuksia tai muita vakavia käytöshäiriöitä. Millan uskoo, että koirasta tulee tasapainoinen ja onnellinen kun ihminen ottaa johtajan aseman koiraan nähden. Ohjelmassa hän opettaa koiran omistajaa kuinka tämä saavutetaan ja ylläpidetään liikunnan, kurin ja hellyyden avulla.

Millanilla itsellään on noin 40 koiraa, jotka elävät yhtenä laumana tasapainossa ja onnellisena. Lauma koostuu lähinnä ns. voimakkaista roduista, kuten pitbulleista, rottweilereista ja saksanpaimenkoirista. Suurin osa näistä koirista on entisiä ongelmakoiria, jotka Cesar on pelastanut ihmisiltä tai koiratarhoista.

TV-sarja
Sarjan jaksot ovat yleensä jaettu kahteen tai kolmeen osaan, kahden tai kolmen eri koiran tai koirien ja näiden perheiden ympärille. Ensin koiran omistaja saa kertoa millainen ongelma koiraa vaivaa, ja sitä kuvataan "ennen" tilassa. Sitten Cesar Millan saapuu paikalle, vie koiran kävelylle ja ohjeistaa sitten omistajia miten koiran ongelma korjataan ihmisen käytöksen muuttamisella. Millan opettaa, kuinka koiraa tulee taluttaa hihnassa, ja palkita ja korjata oikealla hetkellä.


!!!! Vaikka ohjelmassa näytetään, kuinka koira muuttuu nopeasti kun otetaan Millanin opit käyttöön, hän painottaa, että mikään hänen metodeistaan ei ole pikaratkaisu, vaan koiran kuntoutus vie aikaa ja vaatii ihmisen ymmärrystä muuttaa eniten itseään.!!!!

Lähteet
National geographic channel (englanniksi)
Cesar Millan (englanniksi)
MTV3
Millan,C ja Peltier, M.J.: Cesar's Way, Harmony Books, 2006
Aiheesta muualla
http://channel.nationalgeographic.com/channel/dogwhisperer/
http://www.cesarmillaninc.com/
http://www.mtv3ava.fi/sivusto.shtml/koirakuiskaaja/ohjelmasta?744837
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Koirakuiskaaja
Luokka: Yhdysvaltalaiset televisiosarjatHenkilökohtaiset työkalut
 
"Irkku"
Cesar Millan on todella hyvä koirien käsittelijä. Koirat, joiden käytökseen häneltä apua pyydetään, ovat usein jo lopetusuhan alla ja purreet ihmisiä. Tällaisiin tapauksiin ei pelkät makupalat auta.
Itsekin olen saanut ohjelmasta monta vinkkiä vaikeahkon koirani ongelmiin. Hän ei rääkkää koiria, vaan rauhallisella ja itsevarmalla käytöksellään saa koirat ojennukseen ja kunnioittamaan ihmistä. Olen lukenut myös hänen kaksi kirjaansa, Koirakuiskaaja ja Laumanjohtaja, joissa hän valottaa koiran psykologiaa. Hyviä kirjoja.

Minäkin käytän koulutuksessa makupaloja ja positiivista vahvistamista paljonkin, mutta aina ne eivät vaikeamman koirani kohdalla auta.

Sitä usein ihmettelen, että pelkästään pehmeillä metodeilla, ilman minkäänlaista pakotetta (edes hihnasta nyppäisyä) koulutetut koirat ovatkin usein ongelmakoiria, ja huonommin pärjäävät kilpailuissa ja kokeissa varsinkin palveluskoirapuolella.
Koiria inhimillistetään liikaa, joka on väärin koiraa kohtaan. Koira on onnellinen, kun se tietää, että sillä on turvallinen johtaja ja rajat. Kuten Cesar Millan sanoo, koira tarvitsee liikuntaa, kuria ja hellyyttä ollakseen tasapainoinen. Tässä järjestyksessä.
 
one dog
ainut yhteys tai vertaus mitä nyt voi ihmisillä ja koirilla käyttää, niin jos ajattelee maalaijärjellä niin keskitie on monesti paras...eihän tavoite lastenkaan kasvatuksessa ole hemmotella pilalle tai vastaavasti purkaa agressioitaan lapseen...samahan se on koiran kanssa, rajat on oltava mutta tarvitaan toki myös rakkautta ja hellyyttä...tämähän nyt pätee ylipäätään missä suhteessa tahansa ihmisten välisissä, koirien välisissä...onni ei tule vihaamalla eikä toisaalta paapomallakaan jolloin ei opi arvostamaan mitään...
 
Koirakuiskaaja Fani!
Mä rakastan koirakuiskaajaa! Ne kaikki jotka sanoo, että koirakuiskaaja on pahoinpidellyt koiria, on väärässä, taitaa olla vaan kateellisia! En oo muutenkaan nähnyt yhtäkään piikki, tai kuristus kaulapantaa kertaakaan, ja oon kattonu joka ikisen jakson! Meil ei oo koiraa ja silti mä katon sen joka jakson naama päin ruutuu!


P.S, ei muakaan heti ekalla jaksolla kiinnostanu kattoo mut kun olin kattonu 6 jaksoa, kiinnostuin siitä ja katoin sitä ihan hulluna joka jakson! Suosittelen siis kattoo muutaman jakson niin varmasti kiinnostut, (Jollet oo mikään eläin rääkkääjä, vihaaja) Ja jos ootkin se kannattaa kattoo, niin tuskimpa enään sua eläin rääkkäykset ees kiinnostaa! Cesar on US-KO-MA-TON!!!!!!!!!!!! Ja muuten "Vieras" sulle siis joka kysyit miltä kanavalta se tulee, se tulee Liv kanavalta, siis 8:silta. Se tulee joka arkipäivä Ma-Ke klo:20.00-21.00 ja To-Pe, Klo:18.00- 18:45.

T.Koirakuiskaaja fani
 
Olen katsellut vaikka meillä ei edes ole koiraa. Jos koira tulis niin varmaan seuraisin koirakuiskaajan oppeja. Jämäkkä ja johdonmukainen kasvattaja ja tykkään miehen tyylistä muutenkin. "Koira on vain koira, ei ihminen."
 
"vieras"
Minäkin olen fani ja vaikuttunut Milanin opeista. Se on sitä paitsi ihanan tasapainoinen ja spirituaalinen ihminen, vau. Tuommosen aviomiehen kun joskus löytäs. Ne hollywood hampaat on kyllä vähän liikaa, mutta muuten hyvä tyyppi.
 
"omena"
Millanin opit tehosi koiraani joka puri jälleen vierasta vaikka kaikki Kaimion kurssit käyty ja työtä tehty hulluna. Olin jo viemässä piikille koska puri sillä kertaa lasta.
Kokeilin Millanin keinoja. Koira rauhoittui eikä ole purrut ketään yli vuoteen.
Olkoon vaikkamillainen eläinrääkkääjä, se ei silti poista positiivisia asioita.

Kai nyt jokainen älypää osaa olla tukehduttamatta tai juoksuttamatta koiraa hengiltä.
Esim. sydänvikainen voi kuolla jo pelkkään vitutukseen.
 
I <3 Daddy
Mä en kans voi tajuta, miten muka Cesar satuttaa koiria? Mä laitoin vähän aika sitten pystyyn sivun Amerikanpitbullterrieri. Siellä vieraskiejassa tuli sitten puheeksi, että katson Koirakuiskaajaa, ja käytän sen koulutusmetodeja. No, eräs tyyppi löysi sivun, kävi haukkumassa, ja laittoi keskustelupalstalle linkin mun sivuille, niinku et "hei kaikki menkää kattoo, noinkin tyhmiä ihmisiä on!" Sit siä alko ramppaa tyyppei ja KAIKKI (lukuun ottamatta kavereitani jotka puolustivat mua) väitti että "Millan käyttää fyysisitä väkivaltaa ja sähköpantaa, siitä on videoita You tubessa. Ne kohtaukset on leikattu pois, koska Suomen laki kieltää sähköpannan käytön." Tässä vaiheessa mä jo ihmettelin, että jos kerran ne sähköpantakohdat on leikattu pois, miten ne voi olla siellä videoilla You tubessa?
Mulle annettiin os. yhteen videoon. Se oli se jakso, missä Cesar kuntouttaa sitä mustaa saksanpaimenkoiraa (Spike?). Olen siis nähnyt sen TV:stä. No, sillä videolla näkyi lähetin Cesarin kädessä, ja koiran kaulapannassa vastaanotin. Ja tosiaan, kun se tuli TV:stä, niitä ei näkynyt, eli jos Cesar käyttää s-pantaa, se kohta tosiaan on leikattu pois. No, miten se kohta voi olla siinä videolla? Siis että miten poisleikattu kohta voi näkyä siin? Mä en keksi mitään muuta kun että se, joka videon on laittanut sinne, haluaa aiheuttaa hysteriaa; eli on muokannut sitä videoa! Sillon herää kysymys, että pitääkö ne muutkaan videot siellä paikkaansa, vai onko niitä kaikkia muokattu?
Mä oon tosi iloinen, kun löysin tän palstan, koska mä jo luulin, et kaikki ihmiset pitää Cesari eläinrääkkääjänä, mutta ei onneks! Eläköön Koirakuiskaaja!
Käykää huviksenne katsomassa niitä videoita.
Ja sit viä; joku kysy, et millon Koirakuiskaaja tulee, niin se tulee to ja pe klo 20.00 ja la ja su 18.00.
Niin, ja sitten vielä, jos se käyttäis sähköpantaa, niin ei se kovin koirarakas vois olla, mutta se on kasvanut koirien keskellä, omistaa 30 koiran lauman, on opiskellut koirapsykologiksi, ja kouluttaa koiria. Eihän se mitenkää pysyts vaan näytteleen koirarakasta!
Ps. Onkohan pitbull-Daddy enää elossa? Jos on niin se on jo 17v! Pitbull on mun lempirotu.
Toivottavasti joku jakso lukee tän...
 
I <3 Daddy
Mä en kans voi tajuta, miten muka Cesar satuttaa koiria? Mä laitoin vähän aika sitten pystyyn sivun Amerikanpitbullterrieri. Siellä vieraskiejassa tuli sitten puheeksi, että katson Koirakuiskaajaa, ja käytän sen koulutusmetodeja. No, eräs tyyppi löysi sivun, kävi haukkumassa, ja laittoi keskustelupalstalle linkin mun sivuille, niinku et "hei kaikki menkää kattoo, noinkin tyhmiä ihmisiä on!" Sit siä alko ramppaa tyyppei ja KAIKKI (lukuun ottamatta kavereitani jotka puolustivat mua) väitti että "Millan käyttää fyysisitä väkivaltaa ja sähköpantaa, siitä on videoita You tubessa. Ne kohtaukset on leikattu pois, koska Suomen laki kieltää sähköpannan käytön." Tässä vaiheessa mä jo ihmettelin, että jos kerran ne sähköpantakohdat on leikattu pois, miten ne voi olla siellä videoilla You tubessa?
Mulle annettiin os. yhteen videoon. Se oli se jakso, missä Cesar kuntouttaa sitä mustaa saksanpaimenkoiraa (Spike?). Olen siis nähnyt sen TV:stä. No, sillä videolla näkyi lähetin Cesarin kädessä, ja koiran kaulapannassa vastaanotin. Ja tosiaan, kun se tuli TV:stä, niitä ei näkynyt, eli jos Cesar käyttää s-pantaa, se kohta tosiaan on leikattu pois. No, miten se kohta voi olla siinä videolla? Siis että miten poisleikattu kohta voi näkyä siin? Mä en keksi mitään muuta kun että se, joka videon on laittanut sinne, haluaa aiheuttaa hysteriaa; eli on muokannut sitä videoa! Sillon herää kysymys, että pitääkö ne muutkaan videot siellä paikkaansa, vai onko niitä kaikkia muokattu?
Mä oon tosi iloinen, kun löysin tän palstan, koska mä jo luulin, et kaikki ihmiset pitää Cesari eläinrääkkääjänä, mutta ei onneks! Eläköön Koirakuiskaaja!
Käykää huviksenne katsomassa niitä videoita.
Ja sit viä; joku kysy, et millon Koirakuiskaaja tulee, niin se tulee to ja pe klo 20.00 ja la ja su 18.00.
Niin, ja sitten vielä, jos se käyttäis sähköpantaa, niin ei se kovin koirarakas vois olla, mutta se on kasvanut koirien keskellä, omistaa 30 koiran lauman, on opiskellut koirapsykologiksi, ja kouluttaa koiria. Eihän se mitenkää pysyts vaan näytteleen koirarakasta!
Ps. Onkohan pitbull-Daddy enää elossa? Jos on niin se on jo 17v! Pitbull on mun lempirotu.
Toivottavasti joku jakso lukee tän...
Vieras, oon sun kaa samaa mieltä! Ihana tyyppi, sillä on varmaa tosi hyvä suhde vaimoonsa ja lapsiinsa. Mä kans tykkään ihan sikana sen tyylistä. Se tosiaan käyttäytyy kun koira (kouluttaessaan), eikä höpise turhia/suurentele asioita kuten esim. Victoria Stilwell. Mä oon jo päättäny, ett kun saan rahaa, matkustan Amerikkaan käymään siellä koirapsykologiakeskuksessa. Ja hei, sit viä; Jos se ei tykkäis koirista, miks se tuhlais niin paljo aikaa koirien kanssa olemiseen, saati kirjojen kirjoittamiseen?! Mulla on ne sen kaikki suomen kielelle käännetyt kirjat. Mulla on kanssa toiminu noi metodit, kun olen muutamaa ongelmakoiraa kouluttanut (olen nyt 12v.).
 
DarkSorrow
Itse en hirveästi ole sarjaa seurannut, mutta videoita olen katsonut ja vaikuttunut siitä miten Cesar kouluttaa ongelmakoiria. Ja kirjoja hieman lueskellut, pitäisi ne hommata :), koiran hankinta kuitenkin edessä tässä vuoden parin sisään kihlattuni kanssa.
Ja haluaisin mahdollisimman tasapainoisen ja onnellisen koiran meille :)
Keskustelupalstoja olen lukenut, moni on vakuuttunut Koirakuiskaajan taidoista, vaikkakin on niitä jotka väittävät hänen rääkkäävän koiria, ei minusta pidä paikkaansa, koska miten muuten se voisi tehdä töitä koirien kanssa. Hänhän antaisi koirille "negatiivisen" vaikutuksen itsestään ettei halua koirien kanssa tehdä töitä. Koirathan aistivat ihmisten tunteet todella hyvin.
Ne jotka väittävät Cesarin rääkkäävään koiria, niin voivat suoraan sanottuna hypätä kaivoon, ovat vissiin kateellisia tai jotain.
Ja sinulle I <3 Daddy, niin löysin pari videota youtubesta, jossa kerrotaan Daddyn kuolleen 19/2/2010, eli n. vuosi sitten Daddy kuollut. Tässä olisi pari videota, jos haluat vilkaista :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZLqxoFCs9n8
http://www.youtube.com/watch?v=fTwDKMvBFAk&feature=related
 
Jeeees
Millan <3

Monesti katson myös sen Victorian koiranopetuksia mutta mua ärsyttää ihan hillittömästi se namipalojen jakelu ja "good girl, gooooood gööööööörlll" " good boy, goooooooooooooooooooooooooooooooooooood boiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" ...aaargh :D

Millan is the boss!
 

Yhteistyössä