Oletteko jo kevätsiivonneet pihanne?

Mitä teillä siihen kuuluu?

Minä haravoin eilen ja tänään yht. 12 tuntia (huh). Samalla revein puskien juurilta ruohot ym pois sekä siivosin kukkapenkit. Vaikka tein siivon syksylläkin niin kyllä hommaa riitti (etupäässä naapureilta lentelee lehtiä ja neulasia, meillä itsellä vain tuijia), ja huomenna pitää vielä hiukan tätä jatkaa.

Lisäksi aion käydä ulkolelut huolellisesti läpi ja siivota leikkimökin. Muutamia kukkiakin pitää ruukkuihin istuttaa.

Kun mies saa tuon saunaremontin valmiiksi on vuorossa terassin pesu. (siinä on sahattu jne)

Ja eiköhän sitä muutakin puuhaa löydy, ihana kevät!
 
"tinttu"
isoimmat raksaroskat oon siivonnu, mut onhan tää vähän turhaa kun sitä tulee koko ajan lisää ;) plus tää hirvee tuuli joka on levittäny naapurin roskiksen meidän pihalle!! sitä pitäs mennä siivoon tässä kun pääsisin ylös.. :D

harava on hukassa, et kun sen löydän niin kyllä lähtee!!!! :))) ihana kevät, todellakin! tää on vuoden parasta aikaa <3 ekat sinivuokotkin jo bongattu, linnut laulaa ja vesi solisee ojissa :)
 
"Minnie"
Eilen yritin haravoida, mutta suurin osa on vielä lumen peitossa. Syyhyäis kyllä jo sormet päästä kuopsuttamaan kukkapenkkejä. Ehkä sitten kun on kesäloma ja aikaa jotain tehdä niin lumetkin on jo sulanu! =D
 
"heh"
Meidän piha ei onneksi ole vielä siivousta vailla, voi hyvällä omatunnolla lorvia vielä hetkisen. Kohta sitten pääsee terassia rakentelemaan ja nurmikkoa istuttamaan yms.
 
Mulla niiiiiiin haluttais lasittaa toi meidän terassi ja tehä siitä oikea viher-löhö-paratiisi! :heart:
Nyt ei vielä oo rahaa lasitukseen, on muita menoja tälle vuodelle, ens kesänä sitte ehkä sen vuoro :)

Ja juu en oo vielä tehny pihalla muutaku vieny pulkat, kolan ja potkurit pois. Lunta on vielä sen verran ettei voi tehä mitään.
 
5+2+lemmikit
mitään lehtiä meillä ei tartte haravoida, tuuli vie ne mennessään (meillä siis yli 2 hehtaarin tontti, joten eivät mene naapurille) mutta tippuneet oksat (kun oli hurjia tuulia tovi sitten) on heitetty metsään ja isommat roskat yms. keräilty.

Parvekkeen ja kuistin pistin jo osin kuntoon (eli matot, jotain sellaista bambua vai mitä lie) ja kalusteet, mutta ei tietysti vielä kukkia. Noita orvokkeja tekis mieli jos vähän pistää, ne taitaa kuitenkin parin asteen pakkaset kestää.

Vähän kukkamaitakin kopsutin, syksyllä jääneet rikkaruohot on ihan iloisen pirteitä ;) ja onneksi muukin näyttää kasvavan. Puiden ja pensaiden ympäriltä otin suojat pois.

Hiekkalaatikon tavaravuoret pitäis käydä läpi, osa on niin hapristuneita ja rikkikin, että pitää vähän plokata. Pyörät ja muut kesäkamat on otettu käyttöön (potkulaudat, traktorit jne) ja viety pulkat yms. varastoon.

Tosiaan niitä orvokkeja pitäis vähän hankki että edes joku olis kukassa =) Kasvihuonetta mietin ja toinen komposti pitäisi ehkä hankkia. Tuo muovinen peruskomposti on ihan hyvä, mutta täyttyy meillä talven aikana liiankin täyteen (kun jossain vaiheessa jäätyy) tietysti sellainen parempi versio olis ihana, mutta maksaa niiiiin monta satasta.

Uusi trampoliini ja turvaverkko pitäisi saada, vanha turvaverkoton on yli 10v vanha ja siihen ei saa verkkoa ja muutenkin alkaa olla hapristuneet suojat jne.

Oon kanssa ihan fiiliksissä...kohta saa pienen "vesilähteenkin" pistää pörisemään ja tuntuu että kaikki vihertyy ihan silmissä...parin viikon päästä maailma on jo ihan erilainen =)
 
Olen useampana päivänä ollut haravoimassa meidän pihaa. Meillä on talo myynnissä, joten halusin saada pian myös pihan siistiin kuntoon. Olen saanut haravoitua jo kokonaan sekä siivottua myös kukkapenkit. Perennat rupesi kasvamaan ihan silmissä, kun sai siivottua kukkapenkit:) Ostin etupihalle yhteen ruukkuun jo orvokkiakin sekä myös orvokkiamppelin. Oli ihan pakko mennä kukkakauppaan heti, kun sain pihan kuntoon.
 
5+2+lemmikit
Olen useampana päivänä ollut haravoimassa meidän pihaa. Meillä on talo myynnissä, joten halusin saada pian myös pihan siistiin kuntoon. Olen saanut haravoitua jo kokonaan sekä siivottua myös kukkapenkit. Perennat rupesi kasvamaan ihan silmissä, kun sai siivottua kukkapenkit:) Ostin etupihalle yhteen ruukkuun jo orvokkiakin sekä myös orvokkiamppelin. Oli ihan pakko mennä kukkakauppaan heti, kun sain pihan kuntoon.
Mutta toihan siinä tosiaan huippua onkin, saada kukkia kun piha muuten kunnossa!! Vitsit pitää tällä viikolla kyllä käydä myös jotain hakemassa... =)
 
Olen useampana päivänä ollut haravoimassa meidän pihaa. Meillä on talo myynnissä, joten halusin saada pian myös pihan siistiin kuntoon. Olen saanut haravoitua jo kokonaan sekä siivottua myös kukkapenkit. Perennat rupesi kasvamaan ihan silmissä, kun sai siivottua kukkapenkit:) Ostin etupihalle yhteen ruukkuun jo orvokkiakin sekä myös orvokkiamppelin. Oli ihan pakko mennä kukkakauppaan heti, kun sain pihan kuntoon.
Ihana kuulla, jospa mullakin nuo perennat tuosta putkahtavat. Ihania alkuja jo näkyi jonkinverran =) Huomenna ajattelin mennä kukkakauppaan..
 
Lauantaina oli vielä paljon lunta, mutta nyt kun takapihalla poikkesin, niin aika hyvin oli sulanut. Yhdelle alppiruusulle oon hupun heittänyt ja toisen huppu on kateissa...

Mä oon tilannut multa/turve/karike-kuorman tänään, mutta mitään muuta en ole tehnyt. Tai no sain ruukutettua loput daaliat sisälle (15 liljaa, 10 daalia, 50 gladiolusta vie yllättävästi tilaa). Mihin ihmeeseen mä pistän siemenet kasvamaan?

Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi:
* talventörröttäjien siistiminen ja kukkapenkkien siistiminen
* kalkitus
* jostain kohtaa ehkä haravointi, mutta minä suosin silppuavaa ruohonleikkuria ja en juurikaan haravoi. Menee hyvä lannoite ihan hukkaan.

* pitäisi mennä varaamaan kesäkukkia
* aloittaa kukkapenkkien mullatus, kun kuorma joskus saapuu
* mansikkamaan järjestely ja mullatus
* perunoiden istutus kasvihuoneeseen

IHANAA :D
 
Ei vielä, lumikasoja löytyy.
Vähän keräilin talven paljastamia roskia (uudenvuoden raketinjämiä jne).
Jonkinverran haravointia tiedossa ja muuta lehtien ja roskien keräämistä. Pari kukkapenkkiä jäi syksyllä siivoomatta. Jotain semmosta eessä =)
 
5+2+lemmikit
Lauantaina oli vielä paljon lunta, mutta nyt kun takapihalla poikkesin, niin aika hyvin oli sulanut. Yhdelle alppiruusulle oon hupun heittänyt ja toisen huppu on kateissa...

Mä oon tilannut multa/turve/karike-kuorman tänään, mutta mitään muuta en ole tehnyt. Tai no sain ruukutettua loput daaliat sisälle (15 liljaa, 10 daalia, 50 gladiolusta vie yllättävästi tilaa). Mihin ihmeeseen mä pistän siemenet kasvamaan?

Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi:
* talventörröttäjien siistiminen ja kukkapenkkien siistiminen
* kalkitus
* jostain kohtaa ehkä haravointi, mutta minä suosin silppuavaa ruohonleikkuria ja en juurikaan haravoi. Menee hyvä lannoite ihan hukkaan.

* pitäisi mennä varaamaan kesäkukkia
* aloittaa kukkapenkkien mullatus, kun kuorma joskus saapuu
* mansikkamaan järjestely ja mullatus
* perunoiden istutus kasvihuoneeseen

IHANAA :D
Mäkin tarttisin kariketta, mutta mitä toi multa/karike/urve kuorma tarkoittaa, kaikki kuorma vai sekalaista kuorma, vai mitä?

Mihin sä laitat kalkkia?

Miten sä "mullitat" mansikkamaan? Mullahan on mansikat ns. muovin alla joten ei sinne multia saa oikein lisättyä.

KIITOS
 
Mä olen joka vuosi ostanut ensimmäiset kukkaset, kun piha on siivottu. Se jotenkin kruunaa tuon siivouksen:)

Muoks. höh, tämän piti olla vastaus 5+2+lemmikit nimimerkille.
 
Viimeksi muokattu:
..
Mä saan tehdä kaksi 12 tuntista päivää ennen kuin saan pihan siistittyä. Luntakin on vielä, vaikka etelässä ollaan. Multaa ajattelin perennapenkkeihin laittaa lisää, mutta yllättäen tuolta lumen alta puskee jo vihreää. Voikohan sitä multaa enää lisätä lumien sulettua.

Orvokkeja on jo muutama ruukuissa, samoin helmililjoja ja narsisseja.
 
Mäkin tarttisin kariketta, mutta mitä toi multa/karike/urve kuorma tarkoittaa, kaikki kuorma vai sekalaista kuorma, vai mitä?

Mihin sä laitat kalkkia?

Miten sä "mullitat" mansikkamaan? Mullahan on mansikat ns. muovin alla joten ei sinne multia saa oikein lisättyä.

KIITOS
Tilaan ihan pussitavarana lavoina multaa ja turvetta kesän tarpeisiin. Irtona toki olisi halvinta, mutta etupiha on pieni ja takapihalle ei pääse kuormaa tuomaan. Pussitavara on siistein ja suursäkkejä edullisempaa. Samalla saa turveharkkoja ja lannoitteitakin kotiinkuljetettuna. Tai no kariketta tilaan vielä suursäkin, kun löysin järkevän toimittajan.

Kalkkia tarttee kukat ja nurmikko. Mulla on iso tammi, jonka lehdet hapantavat maata aika rajusti. En kyllä jaksa ihan koko pihaa kalkita, kun siihen menis sadoissa kiloissa kalkkia, mutta jonkin verran yritän kalkita.

Mulla penkeistä häviää multa (siis ihan painuu kasaan, uppoo saveen). Mansikat vaativat muutenkin järjestämistä (vähän turhan tiheässä), joten nostan ne yläs, lisään multaa, laitan järkevämmin takaisin. Ja uusin mansikkamuovin :) Kukkapenkeille teinkin tota viime vuonna, mutta lisämultaa nekin vielä kaipaavat.
 
"xxx"
oih, kun pääsisikin pian. Ehkä parin viikon päästä.

Ostettiin vähänaikaan sitten omakotitalo joka vaatii remonttia ja sitä ollaan nyt kovasti rempattu ja viikonsisään muutetaan.

Pihaa hinkuisi sormet laittamaan ja ennenkaikkea siivoamaan, sitä se todella todella tarvitsee. Mutta pakkohoitaa muutto ensin pois.
Tän rivarin pihoissa nyt ei ole paljoa siivottavaa mis nyt asutaan ja siivoan ne samalla kun teen muuttosiivouksen kämppään.

Tänäkesänä piha varmaan vain siivotaan ja aidataan + suunnitellaan kovasti. Muuten keskitytään talonlaittoon vielä. Ensikesänä ehkä sitten olisi pihan vuoro ihan tosissaan.

Tänään kyllä bongasin sieltä täydellisen paikan pienelle suihkulähteelle. Että ehkä se on ihan pakko laittaa ;)

Lastenkanssa kuitenkin pakko ulkoilla niin siinähän sitä voi samalla vähän puuhailla.

Tarttee muuten käydä ostamassa kottikärryt ja kunnon harava.
 

Yhteistyössä