Oletteko jo kevätsiivonneet pihanne?

---
Hei viherpeukalot! :)

Minulla on piha, mutta en yhtään osaa sitä hoitaa. Minulla ei ole mitään tietämystä kukkien ja pihan hoidosta mutta nyt olisi ihana osata jotain tehdäkkin kun on saatu oma piha :) Voisitteko minulle ihan juurta jaksain selittää mitä ja miten nyt alan pihaani hoitaa, ihan perusasioita että oppisin pitämänän pihastani huolta. Eli kun lumet sulaa, haravoidaan piha eikö? Miksi se kannattaa haravoida? Onko muuta syytä kuin että tulee siistimmän näköistä? Entäs mitä teen kukkapenkeille vai pitääkö niille tehdä mitään? Ollaan vasta muutettu tähän niin en oikein edes tiedä mitä noi penkit sisältää. Entäs marjapensaat, niistä ilmeisesti huonot oksat pitäisi joskus ottaa pois,mutta mistä tiedän mikä on huono ja mikä hyvä?
Sori nämä tyhmät kysymykset, jos joku vaan jaksaa selitää minulle niin olisin tosi kiitollinen :)
 
Hei viherpeukalot! :)

Minulla on piha, mutta en yhtään osaa sitä hoitaa. Minulla ei ole mitään tietämystä kukkien ja pihan hoidosta mutta nyt olisi ihana osata jotain tehdäkkin kun on saatu oma piha :) Voisitteko minulle ihan juurta jaksain selittää mitä ja miten nyt alan pihaani hoitaa, ihan perusasioita että oppisin pitämänän pihastani huolta. Eli kun lumet sulaa, haravoidaan piha eikö? Miksi se kannattaa haravoida? Onko muuta syytä kuin että tulee siistimmän näköistä? Entäs mitä teen kukkapenkeille vai pitääkö niille tehdä mitään? Ollaan vasta muutettu tähän niin en oikein edes tiedä mitä noi penkit sisältää. Entäs marjapensaat, niistä ilmeisesti huonot oksat pitäisi joskus ottaa pois,mutta mistä tiedän mikä on huono ja mikä hyvä?
Sori nämä tyhmät kysymykset, jos joku vaan jaksaa selitää minulle niin olisin tosi kiitollinen :)
Hui, kylläpä kyssärin oot heittäny! :D
Jos et pihahommista/puutarhan hoidosta tiedä paljoakaan, suosittelen että ihan vaikka otat jotain näistä hommista tietävää tuttavaa/ystävää hihasta ja pyydät valotusta ihan näihin perusjuttuihin. Aika vähällä loppujen lopuksi pääsee alkuun, ja kun/jos intoa löytyy touhuta enempi niin kirjoja löytyy kyllä joka makuun -joten kirjastoon mars! :)
Ja netissä on aika kivoja sivuja myös kaikenlaiseen puutarhahommailuun -nurmikon kylvöstä sipulien istutukseen!

Iloisia puuhasteluja pihalla!
 
Tovi vielä menee kun lumet sulaa, mutta sitten mä meen haravoimaan noi lehdet pois tuolta ja pitäs löytää joko hiekkaa tai sepeliä piha tielle. No, mies saa hoitaa sen. Ihania liljoja haluan jo päästä laittamaan uuteen kukkapenkkiin! :)
Ja pihan reunuskivet pitää hommata.. Ei tuu halvaks sekään, kun haluan samat kivet mitä etupihan kukkapenkissä on..
 
5+2+lemmikit
KIITOS Nalkuttava Talonmies vastauksista!! Meillä uusi piha-alue, jota pari vuotta laitettu ja hyvältäkin jo näyttää mutta vähän vielä askarruttaa, juurikin nuo lannoitus, kalkitus yms. jutut =)

Joku kirjoittikin että on jo ämpärin koirankakkaa kerännyt, se homma mun listalta jäi puuttumaan, sitä täälläkin on tehty ja se työ valitettavasti jatkuu.

Tänäänkin on ihana ilma, pitänee mennä pihalle, vaikka sitten mulle käy aina niin että sinne jämähdän ja sisätyöt jää tekemättä =)
 
"vieras"
mies pesi parvekelasit eilen, niitä kun on melkoisen paljon. Josko tällä viikolla saisi muutenkin tuon parvekkeen kuntoon. Mistä te olette ostaneet jo orvokkejakin? Ei taida ainakaan Oulun seudulla olla vielä missään myynnissä.
 

Yhteistyössä